عایق صدا کردن اتاق

چگونه هر اتاقی را عایق صدا یا آکوستیک کنیم

اگر نوازنده هستید و به یک مکان با عایق صوتی نیاز دارید، یا از آلودگی صوتی کلافه شدید و می‌خواهید یک اتاق عایق صدا داشته باشید، راه‌حل‌های ذکر شده برای عایق صدا کردن اتاق در این مقاله را از دست ندهید.

آلودگی صوتی یکی از مشکلات بسیار آزاردهنده است که گسترش روزافزون سبک زندگی شهری مدرن آن را به‌ ارمغان آورده است. این مشکل سبب شده بسیاری از شهرنشینان و به‌ویژه افرادی که در آپارتمان‌های پرجمعیت زندگی می‌کنند، به این فکر بیفتند که چگونه می‌توان یک اتاق را عایق صدا کرد و از شر صداهای مزاحم خلاص شد.

آلودگی صوتی در فرایند خواب و یادگیری اختلال ایجاد می‌کند و آرامش افراد را از بین می‌برد، از طرفی بستن پنجره‌ها کافی نیست و این کار نمی‌تواند به طور کامل مانع ورود صدا به خانه شود.

عایق صدا کردن اتاق

گیمرها، نوازندگان و افرادی که در محله‌های پر سر و صدا زندگی می‌کنند، همگی از عایق صوتی فضای خود سود می‌برند. از طرف دیگر گاهی اوقات علاوه‌بر رفع سر و صدا، افراد تمایل دارند از خروج امواج صوتی به محیط بیرون از اتاق یا استودیو جلوگیری کنند.

فرقی نمی‌کند هدف شما از عایق صدا کردن اتاق چیست، با کمک مواد عایق، خلاقیت، نوع چیدمان وسایل منزل و کمی دانش در این زمینه، می‌توانید فضای دلخواه خود را عایق‌بندی کنید و به کیفیت کارهای روزمره خود بیفزایید. برای این کار لازم نیست از وسایل استودیوی گران قیمت استفاده کنید و می‌توانید خیلی ارزان یک اتاق را عایق صوتی کنید.

حال این سوال مطرح می‌شود که چگونه می‌توانیم یک اتاق عایق صدا داشته باشیم؟

عایق صوتی یا عایق صدا، پوششی است که برای کاهش صدا و عبور آن از محیطی به محیط دیگر استفاده می‌شود. آکوستیک کردن از طریق ترکیبی از چند رویکرد مختلف انجام می‌شود. گزینه‌هایی برای کاهش جذب صدا وجود دارد، به‌علاوه ایجاد چند تغییر کلیدی در ویژگی‌ها و چیدمان فضای اتاق شما می‌تواند تا حد زیادی به بهبود کیفیت صوتی اتاق کمک کند.

عایق صوتی

در واقع، عایق صدا کردن اتاق در هر فضایی قابل انجام است، بنابراین شروع کار فقط به درک نیازهای خانه یا فضای کاری شما بستگی دارد. برای اینکه عایق کردن اتاق خود را شروع کنید، در مرحله اول باید با دکور فضا کاملاً آشنا باشید. صدا معمولاً از قسمت خاصی به محیط داخلی نفوذ می‌کند. این قسمت می‌‌تواند پنجره‌ها، درها یا حتی دیوارهای اتاق باشد. شناسایی اینکه کدام قسمت بیشترین نقش را در انتشار صدا دارد برای عایق صدا کردن اتاق بسیار مهم است.

مدتی آرام قدم زدن در اتاق و گوش دادن دقیق به صدای ورودی از این فضاها می‌تواند به شما در درک مکان اصلی کمک کند. برای این کار شما می‌توانید از ابزار خاصی بهره بگیرید. برای مثال اگر با آلودگی صوتی با صدای بلند سروکار دارید، اپل واچ می‌تواند به‌عنوان یک ابزار تشخیص دسی‌بل موقت عمل کند.

عایق صدا کردن اتاق

بسیاری از پنجره‌های خانه‌ی شما که سال‌هاست درجای خود ثابت هستند، ممکن است نیاز به لایه‌ای جدید از درزگیری داشته باشند. علاوه‌براین ممکن است درِ ورودی شما در اطراف شکاف‌هایی داشته باشد که محل ورود آلودگی صوتی هستند. اگر مشکل به این شکاف‌ها منحصر شود، شما به‌سادگی می‌توانید با پر کردن فضاهای خالی از ورود صدا به محیط خانه خود جلوگیری کنید.

به‌عنوان مثال اگر می‌خواهید آلودگی صوتی ناشی از ترافیک را کاهش دهید، بستن پنجره‌ها و افزودن عایق در سقف ممکن است بهترین راه‌حل باشد. اما اگر مشکل شما به این سادگی رفع نشد، با نکاتی که در ادامه ذکر می‌شود اتاق خود را عایق صوتی کنید.

نکات قابل توجه برای جلوگیری از ورود و خروج امواج صوتی

عایق صدا کردن اتاق

1. کف اتاق خود را با فرش بپوشانید

فرش بهترین راه برای کاهش سطح سر و صدا در هر اتاقی از خانه است؛ چراکه فرش امواج صوتی را جذب می‌کند، اما پارکت، سرامیک و کاشی امواج را منعکس می‌کنند. در واقع، کف‌های چوبی و بتنی سروصدای بیشتری را عبور می‌دهند. این مسئله مخصوصاً در سروصدای حاصل از ضربه بیشتر نمودار می‌شود، مثل صدای قدم‌ها.

یک سطح سخت حتی می‌تواند صدایی که از تلویزیون، آلات موسیقی یا صدای جیغ کودک شما پخش می‌شود را منعکس کرده و به مشکل آلودگی صوتی خارجی بیفزاید. فرش‌ها به‌دلیل ساختار نرم خود می‌توانند با به‌دام انداختن امواج صوت در الیاف، آنها را جذب کنند و ارتعاشاتی که به ساختمان منتقل می‌‌شود را کاهش دهند.

2. از پنجره‌های عایق صدا استفاده کنید

منظور از این نوع پنجره‌ها، پنجره‌هایی است که به‌منظور کاهش آلودگی ‌های صوتی در خانه‌ها نصب می‌شوند. پنجره‌های عایق صوت و حرارت در ساختار خود پوششی برای عایق شدن در برابر صدا و حرارت دارند.

برای جلوگیری از صدا‌هایی که از بیرون به داخل منزل وارد می‌شوند، می توان از چنین پنجره‌هایی استفاده کرد. این پنجره‌های عایق علاوه‌بر کاهش آلودگی صوتی، به خوبی ازاتلاف و هدر رفت انرژی جلوگیری می‌کنند.

3. از پرده‌ها برای جذب صدا بهره ببرید

استفاده از پرده‌های ضخیم که فضای پنجره‌ها را می‌پوشانند نیز راه خوبی برای کاهش آلودگی صداست و به‌عنوان یک عایق مناسب باعث کاهش ورود صداهای خفیف می‌شود. درست مثل پنجره‌های عایق، پرده‌ها هم می‌توانند صدا را به صورت قابل توجهی کاهش دهند و همچنین عایقی هستند که باعث جلوگیری از هدر رفتن گرما یا سرما در داخل اتاق شما می‌شوند.

عایق صدا کردن اتاق

توجه داشته باشید که همه‌ی پرده‌ها به یک اندازه عایق صوتی نیستند و باید دقت کنید که در میان اجناس متنوع موجود در بازار جنس درستی تهیه کنید.

4. اتاق خود را با پتو عایق کنید

استفده از پتو راه حلی مناسب برای افرادی است که به فکر عایق صدا کردن اتاق خود به‌صورت کاملاً رایگان و سریع هستند. اگرچه پهن کردن پتو روی دیوارها و پنجر‌ه‌ها از گزینه‌های جذاب و چشم‌نواز نیست، اما در بعضی موارد می‌تواند مفید واقع شود.

5. دیوار نازک را با کتابخانه‌ای بزرگ بپوشانید

استفاده از یک کتابخانه‌ بزرگ که سراسر دیوار را می‌پوشاند نقشی بسیار مهم در کاهش آلودگی صدا در اتاق دارد و به‌عنوان یک لایه اضافی که از ورود امواج صدا جلوگیری می‌کند، عمل می‌کند. علاوه‌براین با گذاشتن کتابخانه به عنوان عایق صدا، شما یک فضای زیبا و دلنشینی در اتاق خود خواهید داشت.

چگونه اتاق خود را عایق صدا کنیم

سعی کنید وسایل سنگینی را درون کتابخانه خود قرار دهید؛ چراکه اشیا سنگین در برابر لرزش مقاومت می‌کنند و از این طریق انتقال صدا را کاهش می‌دهند. هرچه اشیا سنگین‌تر باشند، جذب صدای بهتری نیز خواهند داشت.

6. از مبلمان در دیزاین فضای مورد نظر خود استفاده کنید

یکی دیگر از کارهای مفید برای عایق صدا کردن اتاق اضافه کردن مبلمان به دکور داخلی است. در کنار فرش، اضافه کردن یک کاناپه نرم، صندلی راحتی، یا هر مبلمان دیگری می‌تواند به این اثر جذب کننده صدا کمک کند.

7. درزهای زیر در را پوشش دهید

یکی از عوامل مهم در کاهش ورود صدا به اتاق، پوشاندن فاصله زیر در با یک پوشش پلاستیکی است. می‌توانید از نوارهای درزگیر یا واشر لاستیکی در فاصله‌ی بین در با چارچوب استفاده کنید. آنها باعث می‌شوند که در و پنجره کاملا بسته شوند و هیچ هوا یا صدایی نتواند از آنجا عبور کند.

اگر فاصله بین در تا کف اتاق زیاد بود، شما می‌توانید ابتدا از یک پایه چوبی استفاده کنید تا فاصله نوار پلاستیکی با سطح زمین نزدیک شود و سپس بعد از چسباندن نوار پلاستیکی آن را به در پیچ کنید.

8. از پنل‌های آکوستیک استفاده کنید

پنل آکوستیک

برای این کار پیشنهاد می‌شود از پنل‌های ۱۲ در ۱۲ در ۲ استفاده کنید. این پنل‌ها توانایی خوبی در جذب و کاهش امواج صوتی دارند. اکثر پنل‌های موجود در بازار از یک لایه چسب‌دار ساخته شده‌اند که کار را برای شما راحت می‌کند. برای چسباندن آنها به دیوارهای اتاق تنها کافیست کاور موجود روی لایه چسب‌دار را جدا کرده و سپس پنل را به دیوار بچسبانید.

پنل‌های آکوستیک مقدار زیادی از نویز اتاق را از بین می‌برند و اتاق را به مکانی ایده‌آل برای نوازندگان به‌منظور انجام تمرینات موسیقی تبدیل می‌کنند. اگر به‌دنبال جذب نویز بالا هستید، از پنل‌هایی با جنس فایبرگلاس و روکش پلی‌استر سوراخ‌دار استفاده کنید.

9. از شانه تخم‌مرغ به‌عنوان عایق صدا اسفاده کنید

عایق صدا کردن اتاق

شانه‌های تخم مرغ فقط می‌توانند به کاهش لرزش و اکو کمک کنند و نمی‌توانند به طور کامل صدا را مسدود نمایند. اما اگر به دنبال یک عایق صوتی ارزان قیمت هستید، این راه‌حل بهترین گزینه برای شما خواهد بود. با اینکه ممکن است این عایق صوتی ارزان کاملاً سروصدا را در اتاق شما از بین نبرد، ولی می‌تواند تفاوت چشگیری با کاهش اکو ایجاد کند.

10. ترک‌ها و شکستگی‌های دیوار را آب‌بندی کنید

حتی ترک‌های ریز روی دیوار هم می‌توانند باعث ورود امواج صدا به اتاق و تضعیف عایق صدا بودن اتاق شوند. بتونه‌های مخصوص آکوستیک، که با نام درزگیر صوتی نیز به‌فروش می‌رسند، با مواد انعطاف‌پذیر و عایق صوت خود ترک‌ها و فضاهای خالی را به بهترین شکل ممکن پر می‌کنند و شما می‌توانید با استفاده از این مواد تمام درزهای دیوار و فضاهای خالی قاب پنجره‌ها را بپوشانید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*