مهم‌ترین نکات در عکاسی مبتدی با گوشی همراه

مهم‌ترین نکات در عکاسی مبتدی با گوشی همراه + آموزش

اگر به دنبال نکات کلیدی در عکاس مبتدی با موبایل هستید و سعی دارید مهارت‌های عکاسی خود را ارتقا دهید، با آموزش مهم‌ترین نکات در عکاسی مبتدی با گوشی همراه در این مقاله با ما همراه باشید.

امروزه عکاسی به یکی از علاقه‌مندی‌های بسیاری از افراد تبدیل شده است و پیشرفت چشمگیر دوربین گوشی‌های هوشمند راه را برای تمامی افراد، از مبتدی گرفته تا عکاس حرفه‌ای، هموار کرده است.

علاوه‌براین، دوربین گوشی به یکی از پارامترهای اساسی برای خرید گوشی هوشمند تبدیل شده است و این موضوع سبب شده کیفیت دوربین بعضی پرچمداران حتی با دوربین‌های حرفه‌ای قابل مقایسه شود. سبک بودن گوشی همراه نیز آن را به ابزاری عالی برای ثبت تصاویر فوق‌العاده تبدیل می‌کند.

با اینکه گوشی‌های هوشمند با دوربین‌های خارق‌العاده خود قادر به گرفتن عکس‌های خیره‌کننده‌ای هستند، اما تنها داشتن یک موبایل با کیفیت دوربین خوب برای ثبت تصاویر چشم‌نواز کافی نیست. با وجود ویژگی‌ها و تنظیمات بسیار در دوربین گوشی‌ها، اطلاع از برخی نکات و رعایت آنها تأثیر به‌سزایی در خروجی نهایی شما خواهد داشت. یک عکاس خوب می‌تواند با استفاده از هر دستگاهی که قابلیت ثبت تصاویر را داشته باشد، عکس‌های زیبا خلق کند.

اینجاست که این راهنما با هدف آشنا کردن شما با اصول عکاسی با گوشی‌های هوشمند وارد می‌شود و با توضیح درباره‌ی تنظیمات مختلف دوربین و مهم‌ترین نکات در عکاسی مبتدی با گوشی همراه، به شما در ثبت تصاویر به‌صورت دلخواه و پیشرفت در عکاسی کمک می‌کند.

چگونه با گوشی همراه عکس‌های زیبا خلق کنیم؟

مهم‌ترین نکات در عکاسی مبتدی با گوشی همراه

تهیه یک گوشی موبایل دارای دوربین

شما برای شروع به یک گوشی هوشمند با دوربین نیاز دارید. از آنجایی که در دنیای امروز تقریباً تمام کاربران از گوشی‌های هوشمند دارای دوربین استفاده می‌کنند، این مرحله به‌صورت پیش‌فرض طی شده است. با این حال، اگر در مورد عکاسی با گوشی هوشمند جدی هستید یا اهدافی همچون تولید محتوای تصویری دارید، ممکن است نیاز شود روی یک گوشی هوشمند با دوربینی با کیفیت بالا سرمایه‌گذاری کنید.

علاوه‌براین شما به تعدادی لوازم جانبی برای گرفتن عکس‌های بهتر نیاز دارید. این موارد عبارتند از سه پایه، کیت لنز و یک برنامه ویرایش عکس. سه پایه به شما کمک می‌کند تلفن خود را ثابت نگه دارید و از تار شدن عکس‌ها جلوگیری می‌کند. کیت لنز می‌تواند به شما کنترل خلاقانه‌تری بر روی عکس‌هایتان بدهد. یک برنامه ویرایش عکس نیز می‌تواند به شما کمک کند بعد از گرفتن عکس‌های خود آنها را بهبود ببخشید و ویرایش کنید.

آشنایی با تنظیمات اولیه دوربین

دومین مورد از مهم‌ترین نکات در عکاسی مبتدی با گوشی همراه، آشنایی با تنظیمات مختلف دوربین است. تنظیم سرعت شاتر و دیافراگم دوربین گوشی در هر برند موبایل ممکن است متفاوت باشد، اما رویه اصلی تفاوت چندانی در موبایل‌های مختلف ندارد. قبل از هر چیزی به تنظیمات دوربین خود نگاهی بیندازید؛ زیرا تنظیمات کارخانه بهینه نیستند و گاهی وضوح پایین به صورت پیش‌فرض تنظیم شده است.

عکاسی با موبایل

علاوه‌براین، قبل از تنظیم دوربین اطمینان حاصل کنید که لنز دوربین شما تمیز است. از آنجاکه تلفن‌های هوشمند بیشتر وقت خود را در جیب یا کیف شما می‌گذرانند، احتمال نشستن گرد و غبار و اثر انگشت روی لنزها زیاد است.

تنظیماتی که نیاز است هنگام عکاسی با آنها آشنایی داشته باشید عبارتند از:

  • ایزو: ISO میزان حساسیت دوربین شما به نور و یکی از ۳ ستون اصلی در عکاسی است که باعث روشن و یا تاریک شدن عکس‌های شما می‌شود. این قابلیت می‌تواند به شما کمک کند تا در محیط‌های کم‌نور و نسبتاً تاریک نیز عکاسی کنید. البته عکس‌هایی که با مقدار ISO خیلی بالا گرفته شوند کیفیت چندان بالایی ندارند و به‌اصطلاح نویز (Noise) زیادی دارند.
  • نوردهی: نوردهی به معنای میزان روشنایی عکس شماست. می‌توانید نوردهی را با حرکت دادن نوار لغزنده در برنامه دوربین خود تنظیم کنید. توجه داشته باشید که عکاسی چیزی جز استفاده از نور نیست و حتی کسل‌کننده‌ترین تصاویر نیز صرف نظر از این که روز است یا شب، با نور خوب نجات پیدا خواهند کرد.
  • تعادل رنگ سفید: تعادل رنگ سفید تنظیمی است که نحوه نمایش رنگ‌ها را توسط دوربین شما تعیین می‌کند و با اضافه کردن رنگ متضاد به تصویر دمای رنگ را به حالت خنثی برمی‌گرداند. اگر تراز سفیدی خاموش باشد، عکس‌های شما رنگ آبی یا نارنجی خواهند داشت. اگر از تنظیمات غلط تعادل رنگ سفید در دوربین استفاده شود، تصاویر غیرطبیعی با رنگ بد پوست و تغییر رنگ ظاهر می‌شوند.

نکات عکاسی با گوشی همراه

  • فوکوس: مفهوم این کلمه در عکاسی، به معنای رسیدن به حداکثر وضوحی است که تصویر می‌تواند داشته باشد. می‌توانید با ضربه زدن روی قسمتی از عکس که می‌خواهید در فوکوس باشد، آن را تنظیم کنید. با این قابلیت شما می‌توانید فاصله کانونی عدسی لنز دوربین را بر اساس فاصله‌ای که جسم تا دوربین دارد، برای داشتن یک تصویر واضح تنظیم کنید.
  • سرعت شاتر: سرعت شاتر به مدت زمانی گفته می‌شود که شاتر دوربین باز است. سرعت شاتر وقتی به شکل مناسب تنظیم شود، باعث می‌شود شما عکس‌های خود را سریع‌تر بگیرید. هرچقدر سرعت شاتر بیشتر باشد، نور بیشتری به تصویر وارد می‌شود و تصویر نهایی زودتر آماده می‌گردد. اما اگر سوژه شما در حال حرکت باشد، می‌تواند عکس‌های شما را تار کند.

اصول و عناصر ترکیب‌بندی

اصول ترکیب بندی

حالا که با تنظیمات اولیه دوربین آشنا شدید، زمان آن است که به ترکیب‌بندی فکر کنید. ترکیب‌بندی به معنای چیدمان عناصر در عکس شماست. یک عکس با ترکیب‌بندی خوب از نظر بصری جذاب خواهد بود و داستانی را روایت می‌کند. ترکیب‌بندی یکی از مهم‌ترین نکات در عکاسی مبتدی با گوشی همراه است که می‌تواند به شکل چشمگیری به انتقال احساسات و بهبود عکس کمک کند.

ترکیب‌بندی شامل تمام عناصری می‌شود که در یک عکس قرار می‌گیرند. تکنیک‌های ترکیبی مختلفی وجود دارد که می‌توانید از آنها برای ترکیب‌‌بندی استفاده کنید. در اینجا چند مورد از رایج‌ترین آنها آورده شده است:

قانون یک سوم

قانون یک سوم یک تکنیک ترکیب‌بندی ساده اما مؤثر است. برای استفاده از آن، پس زمینه عکاسی خود را به یک سوم تقسیم کنید، هم به صورت افقی و هم عمودی. سپس، سوژه خود را در محل تقاطع این خطوط قرار دهید.

خطوط اصلی یا راهنما

عناصر ترکیب بندی

خطوط می‌توانند به بهترین شکل ممکن چشم بیننده را در قاب عکس هدایت کنند. آنها می‌توانند خطوط طبیعی مانند جاده‌ها، رودخانه‌ها، حصارها یا ساختمان‌ها باشند.

هارمونی

هارمونی از رنگ، بافت، خط و دیگر ابعاد هنر برای اشاره به شباهت‌های سوژه در یک تصویر استفاده می‌کند. تصاویر دارای هارمونی بر شباهت سوژه‌ها تأکید دارند و از ویژگی‌های مشترک بین سوژه‌ها استفاده می‌کنند.

قانون نسبت طلایی

رعایت نسبت طلایی در عکاسی نسبت به قانون یک سوم کمی پیچیده‌تر به نظر می‌رسد، اما انتخاب مناسب‌‌تری نسبت به قانون یک سوم طلایی برای ترکیب‌بندی بسیاری از عکس‌ها است. برای استفاده از این نوع ترکیب بندی کافی است منحنی نسبت طلایی را به ذهن خود بسپارید و هنگام کادربندی‌ می‌توانید این منحنی را در کادر خود تصور کرده و سوژه را در نقطه ای مناسب قرار دهید.

فضای منفی

فضای منفی فضای خالی عکس شما است که می‌توان از آن برای ایجاد حس تعادل یا جلب توجه به سوژه استفاده کرد.

تکنیک قاب در قاب

استفاده از این تکنیک به شما کمک می‌کند با استفاده از عناصر پیش زمینه، قابی برای سوژه اصلی در پس زمینه ایجاد کنید. این تکنیک در عکاسی معماری، لنداسکیپ و فضاهای شهری بیشترین کاربرد را دارد.

10 نکته طلایی که عکاسی با گوشی را بهبود می‌بخشد

حال که اصول اولیه تنظیمات و ترکیب‌بندی دوربین را می‌دانید، وقت آن است که با توجه به چند مورد دیگر از مهم‌ترین نکات در عکاسی مبتدی با گوشی همراه، عکس‌های بهتری را با تلفن هوشمند خود بگیرید.

مهم‌ترین نکات در عکاسی مبتدی با گوشی همراه

1. از نور طبیعی استفاده کنید

نور طبیعی بهترین نور برای عکس گرفتن است. اگر برای شما ممکن است، سعی کنید در فضای باز در سایه یا در یک روز ابری عکس بگیرید.

2. تلفن خود را ثابت نگه دارید

لرزش دوربین عکس‌های شما را تار می‌کند. تلفن خود را ثابت نگه دارید یا از سه پایه برای جلوگیری از حرکت آن استفاده کنید.

3. نقاط قوت و ضعف گوشی تلفن خود را پیدا کنید

یادگیری قابلیت‌های تکنیکی دوربین گوشی می‌تواند به شما در ثبت تصاویر بهتر کمک شایانی کند. برای مثال، کاربران آیفون‌های قدیمی می‌دانند که دوربین این گوشی‌ها برای عکاسی در شب زیاد خوب نیست. بنابراین آنها سعی می‌کنند بیشتر در روز از آن استفاده کنند.

4. دفترچه راهنمای گوشی خود را مطالعه کنید

دفترچه راهنما را بخوانید و مطمئن شوید که در کارآمدترین شرایط از گوشی خود استفاده می‌کنید. ما ممکن است اعتماد به نفس داشته باشیم و فکر کنیم که همه چیز را می‌دانیم، اما گاهی اوقات برخی نکات ریز در دفترچه راهنما می‌توانند به ما کمک کنند تا عکس‌های خود را بهبود بخشیم. به عنوان مثال، یاد بگیرید که چطور می‌توانید نوردهی یا فوکوس روی اجسام را بهتر کنترل کنید.

5. از زوم گوشی استفاده نکنید

توجه داشته باشید که زوم دوربین گوشی‌های همراه به صورت دیجیتالی است و قابلیت‌های یک لنز DSLR را ندارد. بنابراین اگر می‌خواهید بر روی چیزی زوم کنید، از پاهای خود استفاده کرده و به سوژه نزدیک شوید. زوم کردن کیفیت عکاسی را به‌شدت پایین می‌آورد.

6. به پس‌زمینه توجه کنید

پس‌زمینه عکس شما می‌تواند به اندازه سوژه شما مهم باشد. مطمئن شوید که پس‌زمینه مناسبی را برای عکاسی دارید.

7. تنظیمات مختلف را امتحان کنید

از آزمایش تنظیمات مختلف دوربین نترسید. ببینید تنظیمات مختلف با عکس‌های شما چه می‌کنند و آنچه را که بیشتر دوست دارید پیدا کنید.

8. چند عکس بگیرید و بعداً انتخاب کنید

در عکاسی بهتر است همیشه به‌جای گرفتن عکس‌های تکی و فوری از سوژه، چندین عکس از آن بگیرید و این کار را تا زمانی ادامه دهید که فکر کنید تصویر خوبی به‌دست آمده است. ازآنجایی که امروزه تقریباً تمام تلفن‌های هوشمند دارای عملکرد ثبت تصاویر سریالی هستند، شما این امکان را دارید که تنها با یک فشار دکمه، چندین تصویر در یک سری عکس بگیرد.

9. در عکاسی تنوع داشته باشید

هر قدر که در دنیای عکاسی امتحان و آزمایش کنید عکس‌هایتان جذاب‌تر می‌شود. سعی نکنید تنها در یک سبک یا حتی با رنگ‌های کاملا مشابه عکس بگیرید. تنوع نشان دهنده خلاقیت عکاس است. بنابراین سبک‌های مختلف را امتحان کرده و خود را محدود به یک زمینه نکنید.

10. به‌جز مواقع ضروری از فلش استفاده نکنید

فلش دوربین گوشی‌های هوشمند در صورت عدم وجود نور کافی، نوردهی مناسب را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. اما استفاده از فلش به‌ندرت به ثبت تصاویر زیبا منجر می‌شود. در واقع پس از استفاده از فلش، تصاویری کاملا یکنواخت ایجاد شده و کیفیت رنگ‌ها از بین می‌رود.

تکنیک‌های پیشرفته عکاسی با گوشی‌های هوشمند

تکنیک های عکاسی با موبایل

هنگامی که بر اصول عکاسی با گوشی هوشمند تسلط یافتید، می‌توانید تکنیک‌های پیشرفته‌تری را تجربه کنید. مانند عکاسی در شب، عکاسی ماکرو، عکاسی در حالت پاناروما (Panorama)، عکاسی HDR و عکاسی با نوردهی طولانی.

عکاسی در شب می‌تواند چالش برانگیز، اما همچنین بسیار مفید باشد. برای گرفتن عکس‌‌های خوب در شب و نور کم، باید از سه پایه و سرعت شاتر آهسته استفاده کنید. می توانید از فلاش نیز استفاده کنید، اما مراقب باشید که عکس‌های خود را بیش‌از حد نوردهی نکنید.

عکاسی ماکرو هنر گرفتن عکس‌های نزدیک از اجسام کوچک است. برای گرفتن عکس‌های ماکرو، به یک لنز ماکرو یا یک گوشی با حالت ماکرو نیاز دارید. عکاسی HDR نیز تکنیکی است که چندین عکس گرفته‌شده در نوردهی‌های مختلف را ترکیب می‌کند تا عکسی با طیف وسیع‌تری از دامنه پویا ایجاد کند. این می‌تواند برای عکس‌هایی که دارای مناطق روشن و تاریک هستند مفید باشد.

عکاسی با نوردهی طولانی تکنیکی است که از سرعت شاتر آهسته برای ثبت تاری حرکتی استفاده می‌کند. از این تکنیک می‌توان برای ایجاد جلوه‌های خلاقانه مانند تار شدن آب یا چراغ‌های جلوی خودرو استفاده کرد.

اگر سوژه شما طبیعت و مناظر است، حالت پانوراما پیشنهاد می‌شود. سوژه‌های بسیار بزرگ مانند رشته کوه‌ها یا غروب خورشید در دریا، گاهی اوقات به فضای بیشتری احتیاج دارند و حالت پانوراما بهترین گزینه برای عکاسی در این مواقع است.

قدم نهایی، ویرایش عکس و تنظیم رنگ‌ها

ویرایش عکس و تنظیم رنگ‌ها

هنگامی که با رعایت مهم‌ترین نکات در عکاسی مبتدی با گوشی همراه عکس‌های خود را ثبت کردید، می‌توانید آنها را ویرایش کرده و برای اشتراک‌گذاری آماده کنید.

یک ویرایش مناسب به انتقال روحیه عکاس و جلب توجه مخاطب کمک شایانی می‌کند. یک عکس معمولی با یک ادیت جزئی می‌تواند به یک عکس استثنایی و خاص تبدیل شود. برای این کار حتماً نیازی نیست یک استاد فتوشاپ شوید، تنها کافیست مسائل پایه و مهم‌ترین نکات را درباره ادیت یاد بگیرید و سعی کنید ماهرانه و در نهایت سادگی عکس‌هایتان را ادیت کنید.

ابزارهای ویرایش تصویر را می‌توان جزو پرطرفدار‌ترین نرم‌افزار‌های موجود بر روی دستگاه‌های هوشمند دانست که افراد مختلف بنا بر نیازهای خود از انواع آنها نهایت استفاده را می‌برند. برنامه‌های ویرایش عکس زیادی در دسترس هستند، هم رایگان و هم پولی. برخی از محبوب‌ترین آنها عبارتند از Adobe Lightroom، Snapseed و VSCO.

ویرایش عکس‌ها می‌تواند به شما در اصلاح هر گونه نقص، تنظیم رنگ‌ها و افزودن جلوه‌های خلاقانه کمک کند. حتی اگر در کار ویرایش عکس مبتدی باشید، با کمی تمرین پیشرفت می‌کنید. علاوه‌براین، امروزه به لطف هوش مصنوعی می‌توان تصاویر را ترمیم کرد و کیفیت آنها را به میزان قابل توجهی افزایش داد.

در نهایت، از عکاسی نترسید و خلاقیت خود را به‌نمایش بگذارید!

خلاقیت در عکاسی با گوشی

عکاسی با گوشی‌های هوشمند می‌تواند راهی عالی برای بیان خلاقیت شما باشد. می‌توانید از تلفن همراه برای ثبت دیدگاه منحصربه‌فرد خود در جهان و داستان‌گویی از طریق عکس‌های خود استفاده کنید. راه‌های مختلفی برای خلاقیت در عکاسی با گوشی هوشمند وجود دارد. می‌توانید از فیلترها و افکت‌های مختلف استفاده کنید یا حتی ویرایش‌های سفارشی خود را ایجاد کنید.

امکانات عکاسی بی‌پایان هستند و می‌توان این حرفه را به‌عنوان راهی برای برقراری ارتباط با دیگران دید. می‌توانید عکس‌های خود را در رسانه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید، یا آنها را چاپ کنید و با دوستان و خانواده به اشتراک بگذارید. اشتراک‌گذاری عکس‌ها راهی مناسب برای نشان دادن خلاقیت خود به دیگران و برقراری ارتباط با آنها در سطح عمیق‌تری است.

عکاسی را به عنوان یک سرگرمی در نظر بگیرید. راه‌های مختلفی برای ورود به دنیای عکاسی با گوشی هوشمند وجود دارد، مانند عضویت در یک باشگاه عکاسی، شرکت در دوره‌های آنلاین یا شرکت در کارگاه‌های آموزشی. عکاسی می‌تواند یک سرگرمی چالش برانگیز اما مفید باشد که به شما کمک می‌کند خلاقیت، مهارت‌های فنی و چشمان خود را برای ترکیب‌بندی توسعه دهید.

عکاسی همچنین می‌تواند راهی عالی برای آرامش روان و کاهش استرس باشد. اگر در مورد عکاسی جدی هستید، حتی می‌توانید آن را به حرفه و شغل خود تبدیل کنید. مشاغل زیادی در صنعت عکاسی وجود دارد، مانند عکاس خبری یا ویرایشگر.

فراموش نکنید چیزی که باعث متفاوت و خاص جلوه داده شدن عکس شما نسب به عکس بقیه عکاس‌ها می‌شود، تجهیزات شما نیست، بلکه خلاقیت، مهارت‌ها و ذوق عکاسی و سطح دانش شما درباره تنظیمات دوربین است. پس سعی کنید به‌جای درگیر کردن ذهن خود به خرید تجهیزات و گوشی گران قیمت و یا حتی خرید یک دوربین حرفه‌ای عکاسی، روی رشد و پیشرفت مهارت و دانش عکاسی خود تمرکز کنید.

با کمی تمرین و رعایت مهم‌ترین نکات در عکاسی مبتدی با گوشی همراه، شما می‌توانید عکس‌های خیره کننده‌ای بگیرید که با عکس‌های دوربین DSLR رقابت می‌کنند. پس منتظر چه هستید؟ همین امروز عکاسی را شروع کرده و با گوشی هوشمند خود تصاویر جذابی ثبت کنید!

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*