قابلیت اولترا HDR در اندروید 14

قابلیت اولترا HDR در اندروید 14، عکاسی با موبایل را دگرگون می‌کند

در این مقاله نگاهی به ویژگی‌ جدید آخرین نسخه‌ی سیستم‌عامل گوگل، یعنی قابلیت اولترا HDR برای عکاسی با موبایل در اندروید 14 خواهیم انداخت.

آخرین نسخه از سیستم عامل گوگل با بسیاری از ویژگی‌های جدید ارائه می‌شود که آن را نسبت به نسخه‌های قبلی متمایز می‌کند.

در این میان، کاربرانی که علاقه‌مند هستند به تولید محتوا و عکاسی بپردازند، سهم زیادی از ویژگی‌های جدید اندروید 14 خواهند داشت.

جدیدترین نسخه سیستم عامل اندروید فرمت عکس جدیدی را برای ثبت تصاویر به نام اولترا HDR معرفی خواهد کرد که بدون شک یکی از مهمترین نکات این سیستم است.

بسیاری از تلفن‌های همراه (عمدتاً دستگاه‌های پیشرفته) از ویدیوی ۱۰ بیتی HDR پشتیبانی می‌کنند. با این حال، ثبت تصاویر با قابلیت اولترا HDR هنوز نادر هستند. قابلیت اولترا HDR در اندروید 14 اجازه می‌دهد تا تصاویر با فرمت JPEG، اما با محدوده دینامیکی فراتر از 8 بیت گرفته شود.

هر آنچه از قابلیت HDR در دوربین گوشی می‌دانیم

قابلیت اولترا HDR در اندروید 14

کلمه HDR درواقع مخفف عبارت High Dynamic Range و به‌معنی محدوده دینامیکی بالاست. در عکاسی منظور از محدوده‌ی دینامیکی، نسبت روشنی تصویر به تاریکی آن است.

شایان ذکر است که HDR واژه‌ی چندان جدیدی نیست، اما به دلیل استفاده از این قابلیت در گوشی‌هایی مثل آیفون، سامسونگ و اکنون نسخه‌ی جدید اندروید، کاملاً مشهور شده و توجه بسیاری از کاربران را به‌خود جلب کرده است.

اولترا HDR یک فرمت عکس جدید است که به‌لطف طیف وسیع‌تری از روشنایی، رنگ‌ها و کنتراست، عکس‌های واقعی‌تری ارائه می‌دهد.

گوگل قصد دارد این فرمت پیش‌فرض را هم در برنامه دوربین داخلی و هم در هر نمای دوربین درون‌برنامه جای دهد. Google Photos نیز از Ultra HDR برای نمایش، پشتیبان‌گیری، ویرایش، اشتراک‌گذاری و دانلود پشتیبانی می‌کند.

مزایای استفاده از این قابلیت چیست؟

قابلیت اولترا HDR در اندروید 14

قابلیت HDR کمک می‌کند تاریکی سایه‌ها و روشنی خورشید هر دو کمتر شده و جزئیات بخش‌های بسیار روشن و بسیار تیره، بیش‌تر از پیش حفظ شود. از طرف دیگر، با استفاده از قابلیت HDR در اندروید 14 بخش‌های پیش ‌زمینه روشن‌تر شده و بخش‌های بسیار روشن پس ‌زمینه، کم‌ نورتر جلوه می‌کنند.

گوگل انتظار دارد که Ultra HDR یک فرمت پیش‌فرض در برنامه دوربین اصلی و همچنین در نماهای درون اپلیکیشن دوربین باشد.

این قابلیت همچنین با JPEG سازگار است، یعنی عکس‌هایی که با فرمت Ultra HDR گرفته می‌شوند را می‌توان در محدوده دینامیکی 10 بیت اصلی ذخیره کرده و پس از عرضه اندروید 14، آن‌ها را در دستگاه‌های بالارده مشاهده کرد.

این یک مزیت قابل توجه نسبت به سایر فرمت های HDR است که برای مشاهده به نرم افزار یا سخت افزار خاصی نیاز دارند.

قابلیت اولترا HDR در اندروید 14

حتی اگر دستگاه شما صفحه نمایش HDR نداشته باشد، باز هم می‌توانید مزایای عکس‌های Ultra HDR را ببینید. تا زمانی که قدرت پردازش کافی در دسترس باشد، Ultra HDR از گرفتن عکس‌های HDR 10 بیتی پشتیبانی می‌کند.

اولترا HDR در طیف گسترده‌ای از دستگاه‌ها، از تلفن‌های هوشمند گرفته تا تبلت‌ها و لپ‌تاپ‌ها در دسترس خواهد بود.

فرمت اولترا HDR ایده جدیدی از گنجاندن یک تصویر پایه فشرده استاندارد 8 بیتی JPEG در فایل ارائه می‌دهد. این فایل دارای پیوندهایی با یک تصویر JPEG با وضوح کمتر با نقشه برداری است. اینها برای ابرداده‌های بازسازی HDR استفاده خواهند شد.

رمزگشایی تصاویر اولترا HDR را می‌توان از طریق یک سری فرمت های مختلف رندر از full SDR تا full HDR انجام داد. با این حال، روش رندر نهایی تطبیقی ​​است و بستگی به دستگاه‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، نمایشگر و سایر ویژگی‌های گوشی دارد.

این قابلیت همچنین مزیت سازگاری کامل با عقب را دارد، یعنی حتی اگر دستگاه‌ها و برنامه‌های سخت افزاری نتوانند HDR موجود در فایل را تشخیص دهند، می‌توان آن را تجزیه و به‌عنوان یک فایل SDR JPEG معمولی نمایش داد.

اقدامات گوگل برای بهینه‌سازی قابلیت‌های سخت‌افزاری این ویژگی جدید

قابلیت اولترا HDR در اندروید 14

گوگل امیدوار است که قابلیت‌های بیشتری به گوشی‌هایی که از قابلیت اولترا HDR در اندروید 14 پشتیبانی می‌کنند بیاورد.

گوگل با همکاری با کوالکام اقداماتی را برای بهینه‌سازی قابلیت‌های سخت‌افزاری برای مدیریت این قالب جدید انجام می‌دهد تا از عملکرد 18 بیتی ISP پیشرفته تراشه اسنپدراگون برای پشتیبانی کامل و نمایش محتوای 10 بیتی HDR به‌طور کامل استفاده کند.

بنابراین کوالکام به یکی از اولین پلتفرم‌هایی در جهان تبدیل می‌شود که از عکاسی اولترا HDR پشتیبانی می‌کند. این می‌تواند پتانسیل کامل عکس‌ها را هنگام دسترسی به عکس‌های فشرده نشده و پردازش نشده ۱۶ بیتی RAW آزاد کند.

اسنپدراگون همیشه در پشتیبانی از HDR پیشرو بوده است. برای مثال، Snapdragon 888 اولین تراشه‌ای است که از عکس‌هایی با فرمت HEIF با عمق رنگ 10 بیتی پشتیبانی می‌کند و می‌تواند بیش‌از ۱ میلیارد رنگ را نمایش دهد.

از نظر فیلمبرداری HDR، اسنپدراگون 845 از اولین ISP موبایلی بهره می‌برد که از فیلمبرداری 4K HDR پشتیبانی می‌کند. اسنپدراگون 855 پشتیبانی از فرمت +HDR10 را اضافه می‌کند، در حالی که اسنپدراگون 865 از اولین ISP جهان که فیلمبرداری Dolby Vision را پشتیبانی می‌کند، بهره می‌برد.

علاوه‌براین، Snapdragon 8 Gen1 دارای اولین ISP است که از فیلم‌برداری 8K HDR در تلفن های همراه پشتیبانی می‌کند.

چگونه می‌توان از قابلیت اولترا HDR استفاده کرد؟

قابلیت اولترا HDR در اندروید 14

برای استفاده از قابلیت اولترا HDR در گوشی‌های هوشمند تنها کافیست این حالت را انتخاب کرده و عکاسی کنید.

از آنجایی که انجام فرآیند عکاسی با این حالت چندثانیه‌ای طول خواهد کشید و در صورت لرزش نتیجه کار رضایت ‌بخش نخواهد بود، پیشنهاد می‌شود گوشی خود را روی یک سه پایه بگذارید یا بدون لرزش آن را نگه دارید.

مدت زمانی که طول می‌کشد گوشی شما با این حالت عکاسی کند، به قدرت پردازش گوشی و همچنین میزان نور محیط بستگی دارد.

نحوه کار قابلیت HDR در دوربین گوشی به این صورت است که ابتدا دوربین گوشی شما سه عکس متوالی با درجات روشنایی و کنتراست متفاوت از صحنه می‌گیرد، سپس نرم افزار دوربین این عکس‌ها را با یکدیگر ادغام کرده و درنهایت با حفظ تاریک‌ترین و روشن‌ترین نواحی تصویر آنها را به یک عکس نهایی تبدیل می‌کند.

توجه داشته باشید که این حالت در دوربین گوشی‌‌های هوشمند به خوبی یک دوربین حرفه‌ای نخواهد بود، اما استفاده از آن در بسیاری از مواقع خالی از لطف نیست.

قابلیت اولترا HDR در اندروید 14

البته گاهی عکس‌ها با تضاد و کنتراست زیاد میان بخش‌های تاریک و روشن بهتر به چشم می‌آیند. در این حالت استفاده از اولترا HDR منجر به‌کاهش این تضاد شده و از زیبایی عکس می‌کاهد.

از طرف دیگر اگر سوژه‌ شما در حال حرکت سریع باشد، استفاده از قابلیت HDR عکس شما را خراب خواهد کرد، چراکه عکاسی با HDR چند ثانیه‌ای طول می‌کشد و ادغام تصاویری که به‌سرعت گرفته شده‌اند، تصویر نهایی ماتی ایجاد می‌کند.

دوربین‌های تلفن همراه از اصلی‌ترین قسمت‌های هر گوشی هوشمند محسوب می‌شوند که می‌توان آنها را از نظر سخت‌افزاری یا نرم‌افزاری ارتقا داد. گوگل تمام تلاش خود را در زمینه ارتقای نرم‌افزاری انجام می‌دهد تا مطمئن شود دستگاه‌های اندرویدی از بهترین سیستم دوربین بهره‌مند هستند.

همانطور که اشاره شد، گوگل همچنین قصد دارد با برندهای سخت‌افزاری برای بهینه‌سازی قابلیت‌های سخت افزاری دوربین همکاری کند. از این رو می‌توان انتظار داشت که در آینده شاهد ویژگی‌های چشمگیرتری در سیتم عامل این غول فناوری باشیم.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*