تراشه های مغزی

هشدار ترسناک سازمان ملل درباره تراشه های مغزی

سازمان ملل هشدار داد هرچند تراشه های مغزی کاربردهای زیادی را به‌همراه دارند، اما باعث نقض حریم خصوصی و دست‌کاری افکار خواهند شد.

سازمان ملل متحد اعلام کرد پیشرفت فناوری‌های عصبی نظیر ایمپلنت‌های مغزی می‌تواند خطرهای زیادی را از جمله نقض حریم خصوصی افراد و دست‌کاری افکار آنها به‌همراه داشته باشند. در همین راستا کشورها می‌بایست قوانین و مقرراتی را برای کنترل این صنعت در نظر بگیرند. طبق اعلام این سازمان، هوش مصنوعی به‌سرعت در حال پیشرفت بوده و به همین دلیل باید حوزه فناوری های عصبی را قانون‌مند کرد.

لزوم قانون‌گذاری برای تراشه های مغزی

گابریلا راموس، دستیار دبیر کل یونسکو در امور اجتماعی و علوم انسانی با اشاره به دامنه وسیع فناوری‌های عصبی، گفت این فناوری خطرهای زیادی را برای بشر به‌همراه خواهد شد. در واقع دنیای امروزی به سمتی در حال حرکت است که با الگوریتم‌ها می‌توان به رمزگشایی فرایندهای ذهنی افراد پرداخت و به‌شکل مستقیم ساختارهای مربوط به اهداف، احساسات و تصمیم‌‌گیری‌های افراد در مغز را تغییر داد.

تراشه های مغزی

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل نیز با اشاره به سرعت بالای پیشرفت فناوری تراشه های مغزی عنوان کرد هرچند کاربردهای تراشه‌های عصبی بسیار زیاد است، اما هزینه‌های زیادی را نیز برای کاربران به‌همراه خواهند داشت.

هانا گالوین، یک بیمار مبتلا به صرع در گفتگو با سازمان یونسکو اعلام کرد «از یک تراشه عصبی برای تشخیص حملات عصبی استفاده می‌کردم تا با هشدار به‌موقع بتوانم روی زمین دراز بکشم؛ اما این تراشه باعث بدتر شدن شرایط زندگی شد؛ زیرا هر روز با 100 حمله مواجه می‌شدم و این دستگاه نیز همواره در حال هشدار دادن بود.»

گالوین در ادامه گفته‌های خود بیان کرد «وجود تراشه در سرم باعث شد تا احساس کنم فرد دیگری مرا کنترل می‌کند. همین موضوع مرا افسرده کرده بود. به همین دلیل سرانجام تراشه را از سرم خارج کردم.»

تراشه های مغزی

دبیرکل یونسکو نیز ماه قبل اعلام کرده بود فناوری های عصبی قادر به حل بسیاری از مشکلات سلامتی انسان‌ها خواهند بود، اما به‌دلیل دسترسی به مغز و امکان دستکاری ذهن انسان، یک تهدید جدی برای حریم خصوصی انسان‌ها محسوب می‌شوند.

گفتنی است تراشه های مغزی برای برخی افراد بسیار پرکاربرد خواهند بود؛ برای مثال این تراشه‌ها می‌توانند قدرت بینایی را به افراد نابینا و قدرت راه رفتن را به ناتوانان جسمی برگردانند.