سلاح خطرناک تر بمب هسته ای

سلاح های مدرنی که حتی می‌توانند خطرناک تر از بمب هسته ای باشند

شاید یک جنگ اتمی بزرگترین ترس بشر باشد؛ اما سلاح هایی در جهان وجود دارند که می‌توانند خطرناک تر از بمب هسته ای باشند و افراد بسیار زیادی را به کشتن دهند.

در اواخر جنگ جهانی دوم بود که آمریکایی‌ها بمب اتم را به‌عنوان برگ برنده خود رو کردند. این بمب توانست ژاپن سرسخت را مجبور به تسلیم کند و البته دیگر قدرت‌های جهانی را هم وحشت‌زده کرد. آمریکا به ابرقدرت اول جهان تبدیل شده بود. هرچند برخی در آمریکا گمان می‌کردند که اگر بمب هسته ای فقط در اختیار یک کشور باشد، صلح جهانی تهدید می‌شود. به‌همین خاطر اسرار مربوط به ساخت آن را به شوروی لو دادند.

آزمایش‌های وحشتناک دو کشور در طول دوران جنگ سرد به‌جایی رسید که خطر نابودی تمامی انسان‌های کره زمین در اثر یک جنگ اتمی کاملا احساس می‌شد. سال‌ها از پایان جنگ سرد گذشته است و حالا کشورهای آمریکا، روسیه، انگلستان، فرانسه، چین، پاکستان، هند، کره‌شمالی و اسرائیل دارای بمب هسته ای هستند. بمب هایی که در اختیار این کشورها قرار دارند فوق‌العاده قوی‌تر از بمبی هستند که روی سر مردم هیروشیما فرود آمد.

نگاهی به 3 سلاح وحشتناک که می‌توانند خطرناک تر از بمب هسته ای ظاهر شوند

در واقع این بمب‌ها می‌توانند میلیون‌ها انسان را به‌کام مرگ بکشانند و افراد زیادی را هم درگیر مشکلات ناشی از تشعشعات کنند. با همه اینها سلاح هایی نیز وجود دارند که می‌توانند خطرناک تر از بمب هسته ای باشند.

سلاح های بیولوژیک

سلاح خطرناک تر بمب هسته ای

سلاح های بیولوژیک شامل ویروس‌ها، باکتری‌ها، قارچ‌ها و حشرات مضر می‌شوند. استفاده از سلاح های بیولوژیک در درگیری‌ها غیرقانونی تلقی می‌شود؛ اما تجربه نشان داده است که وقتی پای موجودیت یک کشور در میان باشد، هیچ قانونی اهمیت ندارد. این سلاح ها می‌توانند به افراد غیرنظامی آسیب زیادی وارد کنند و ظرفیت‌های داخلی یک کشور را حسابی درگیر خود کنند. در واقع سلاح بیولوژیک در مقیاس بزرگ حتی خطرناک تر و طاقت‌فرسا‌تر از بمب هسته ای خواهد بود.

مهم‌تر از همه اینکه وقتی یکی از طرفین درگیری از سلاح بیولوژیک استفاده می‌کند، دیگر هیچ کنترلی روی آن نخواهد داشت. البته سلاح بیولوژیک چندان جدید نیست و از دوران باستان استفاده می‌شده است. به‌عنوان مثال گاهی یک قلعه محاصره می‌شد و افراد داخل هیچ قصدی برای تسلیم‌شدن نداشتند. در این حالت دشمن لاشه متعفن جانوران یا جسد قربانیان طاعون را به داخل قلعه پرتاب می‌کرد.

سلاح خطرناک تر بمب هسته ای

بعدها در جنگ انگستان و فرانسه برای تصاحب قلمرو بیشتر در آمریکا نیز سلاح بیولوژیک استفاده شد. در این جنگ پتوهای آلوده به آبله به سرخپوستان آمریکایی داده می‌شد تا نتوانند در حمایت از فرانسه بجنگند. هرچند با پیشرفت بشر سلاح های بیولوژیک هم پیچیده‌تر شدند. مشکل اینجاست که کنترل سلاح‌ های بیولوژیک بسیار سخت است و کشورهای زیادی می‌توانند به‌صورت پنهانی به توسعه آن بپردازند.

همچنین هزینه توسعه یک سلاح بیولوژیک بسیار کمتر از بمب هسته ای است و می‌تواند حتی در مواردی خطرناک تر باشد. فراموش نکنید که در سال‌های اخیر نیز بسیاری اعلام کردند که کرونا یک ویروس آزمایشگاهی و ساخته دست بشر است. این ویروس کل جهان را درگیر خود کرد. آیا امکان ندارد ویروسی (شما بخوانید سلاح) خطرناک تر و کشنده‌تر از کرونا و البته بدتر از بمب هسته ای در آزمایشگاه‌های مخفی کشورهای قدرتمند وجود داشته باشد؟

هوش مصنوعی

سلاح خطرناک تر بمب هسته ای

هنوز سلاح خاص و پیشرفته‌ای که به هوش مصنوعی مجهز باشد، ظهور نکرده است. البته پیشتر در گجت‌نیوز در مقاله‌ای جداگانه به ترسناک‌ترین کاربردهای نظامی هوش مصنوعی پرداخته بودیم؛ اما هیچکدام از موارد اشاره شده نمي‌توانند به‌عنوان سلاح خطرناک تر از بمب هسته ای قلمداد شوند. ایلان ماسک پیشتر در سال ۲۰۱۴ گفته بود که نادیده‌گرفتن خطرات هوش مصنوعی اشتباه بزرگ بشر خواهد بود.

به باور وی هوش مصنوعی شرور فقط به فیلم‌های علمی تخیلی تعلق ندارد و می‌تواند خیلی راحت در ارتش‌های مختلف ظاهر شود. در واقع ایلان ماسک سلاح مبتی بر هوش مصنوعی را حتی خطرناک تر از بمب هسته ای می‌داند. نگاهی به وضعیت جنگ سرد بیندازید. دو ابرقدرت جهانی دچار جنون توسعه سلاح‌ های کشنده و مخرب شده بودند و هر روز سلاح هولناک‌تری را ارائه می‌کردند.

هوش مصنوعی

تصور اینکه کشورها در استفاده از هوش مصنوعی برای مصارف نظامی دچار همین وضعیت شوند، بعید نیست. هوش مصنوعی می‌تواند در نتیجه همین تلاش‌های نظامی در حدی پیشرفت کند که روزی تمامی انسان‌ها را به‌بردگی بگیرد یا کلا انسان را از روی زمین محو کند. در این حالت قطعا هوش مصنوعی به‌عنوان سلاح خطرناک تر از بمب هسته ای خواهد بود.

سلاح های شیمیایی

سلاح خطرناک تر بمب هسته ای

سلاح های شیمایی نیز می‌توانند در مواقعی حتی از بمب هسته ای خطرناک‌تر باشند. البته آنها نیز توسط چندین کنوانسیون بین‌المللی ممنوع اعلام شده‌اند و طرف استفاده‌کننده باید در مجامع بین‌المللی پاسخگو باشد. همچنین این سلاح ها بارها در جنگ‌های مختلف استفاده شده‌ و تجربه هولناکی را رقم زده‌اند. جالب اینجاست که آدولف هیتلر، پیشوای آلمان نازی به‌دلیل اینکه پیشتر در جنگ جهانی اول وحشت مواجهه با سلاح های شیمیایی را شخصا تجربه کرده بود، اجازه نداد کشورش در جنگ جهانی دوم از آنها استفاده کند.

هرچند صدام حسین در طول جنگ ایران و عراق از سلاح شیمیایی بهره برد و باعث مرگ افراد غیرنظامی زیادی، علاوه بر افراد نظامی شد. همچنین برخی منابع ادعا کردند که بشار اسد نیز در طول جنگ داخلی سوریه از سلاح شیمیایی علیه مخالفان خود بهره برده است. برخی هم دولت روسیه را متهم کرده‌اند که بارها از عوامل شیمیایی برای کشتن مخالفان خود استفاده کرده است.

قربانیان بمباران شیمیایی

درست است که بمب هسته ای شعاع زیادی را پوشش می‌دهد؛ اما برخی منابع ادعا می‌کنند که سلاح های شیمیایی جدید در این زمینه حتی از بمب هسته ای خطرناک تر و بدتر هستند. مشکل اینجاست که برخی عوامل شیمیایی می‌توانند باعث فلج شدن فرد شده یا پوست بدن را ذوب کنند. همچنین ممکن است فرد آلوده‌شده تا سال‌ها درگیر مشکلات حاد تنفسی شود.

اما چیزی که باعث می‌شود سلاح های شیمیایی خطرناک تر از بمب هسته ای باشند، عواقب و مقیاس تاثیرگذاری آنها نیست. طراحی، ساخت، نگهداری و استفاده از بمب هسته ای سخت و هزینه‌بر است و تنها کشورهای انگشت‌شماری به‌آن دسترسی دارند. هرچند که در جهت مخالف حتی بسیاری از کشورهای کوچک نیز توانسته‌اند انبارهای خود را از سلاح های شیمیایی پر کنند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*