آتش سوزی داخل کابین خودرو به‌خاطر بطری آب

بطری آب در خودرو نگذارید، ممکن است ماشینتان را به آتش بکشد!

در اوج گرمای تابستان، باید حواستان به بطری آب داخل خودرو باشد؛ از آنجا که ترکیب حرارت بیش از حد و بطری پلاستیکی می‌تواند باعث آتش سوزی شود.

در این روزهای گرم تابستان احتمالاً علاوه بر همه تدارکات، یک بطری آب هم کنار خود داشته باشید تا هر از گاهی لبی تر کنید. با این حال، بهتر است در گذاشتن بطری آب داخل خودرو دقت به خرج بدهید، از آنجایی که آتش سوزی به‌واسطه آن غیر ممکن نیست. در واقع اگر صرفاً چند عامل دست به دست هم بدهند، بطری می‌تواند حادثه‌ای را رقم بزند که نباید؛ هرچند که احتمال وقوع این اتفاق فوق‌العاده پایین باشد.

احتمال آتش سوزی داخل کابین خودرو به‌خاطر بطری آب

یک بطری آب پلاستیکی که در معرض نور مستقیم آفتاب باشد، می‌تواند حرارت را روی یک نقطه مشخص داخل کابین خودرو متمرکز کند. حالا اگر این نقطه هم جسمی قابل اشتعال باشد، باید انتظار دو موقعیت را کشید؛ یا صرفاً هاله‌ای کوچک به‌خاطر حرارت روی آن ایجاد می‌شود یا در بدبینانه‌ترین موقعیت، آتشی شدید صندلی‌ها و شاید حتی بقیه قسمت‌های کابین را فرا می‌گیرد.

البته آتش سوزی خودرو به‌خاطر بطری پلاستیکی، بدترین احتمال ممکن است که می‌تواند به واقعیت بپیوندد. به‌طور دقیق‌تر، برای وقوع چنین حادثه‌ای، اول از همه باید دمای هوا بالاتر از حد عادی باشد. پس از آن، بطری باید شفاف و حاوی ماده شفافی مثل آب باشد و نهایتاً باید در قسمتی از کابین مانند صندلی شاگرد قرار گرفته باشد که نور آفتاب بتواند مستقیماً به آن برسد.

حالا که نور آفتاب از بطری پلاستیکی شفاف گذشت و آب بطری نقش لنز را برای آن ایفا کرد، نور بزرگنمایی‌شده حاصل از این پروسه روی یک نقطه مشخص متمرکز می‌شود. در صورتی که این نقطه هم قابلیت اشتعال داشته باشد، می‌توان انتظار داشت آن نقطه اشتعال پیدا کند. این عملاً شبیه آزمایش‌هایی است که کودکان در دوره مدرسه انجام می‌دهند.

اگر همیشه جوانب احتیاط را رعایت می‌کنید یا احساس می‌کنید که فرد بدشانسی هستید، برای جلوگیری از آتش سوزی احتمالی هم باید یا بطری آب داخل کابین خودرو خود نگذارید یا آن را دور از تابش مستقیم آفتاب نگه دارید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*