زمان پشتیبانی گوشی

کدامیک از شرکت های تولید کننده گوشی بیشترین زمان پشتیبانی از محصولات خود را دارند

اپل از قدیم الایام به ارائه بیشترین زمان پشتیبانی برای گوشی های آیفون مشهور بوده است. اما وضعیت سایر برندها در این زمینه چگونه است؟ آیا اندرویدی‌ها توانسته‌اند از حیث پشتیبانی از گوشی‌های خود، عملکردی هم‌تراز با اپل ارائه دهند؟

خرید یک گوشی هوشمند در شرایط کنونی مساله چندان ساده‌ای نبوده و به پارامترهای متعددی بستگی دارد.

علاوه بر ملاحظات مربوط به هزینه، اکثر کاربران اساسا به دنبال ارزنده‌ترین گوشی ممکن می‌گردند تا بتوانند برای حداقل چند سال آن را بدون نگرانی در اختیار داشته باشند. به همین جهت خریداران گوشی‌های موبایل معمولا به نکات فراوانی دقت کرده و جزئیات متعددی را در نظر می‌گیرند.

یکی از مهم‌ترین جنبه‌هایی که به هنگام خرید گوشی موبایل باید در نظر گرفت، طول عمر دستگاه است. منظور از طول عمر البته صرفا استحکام، دوام و مقاومت آن در برابر فشارها و ضربات نیست؛ بلکه علاوه بر این، زمان پشتیبانی گوشی توسط کمپانی سازنده نیز را نیز شامل می‌شود.

زمان پشتیبانی طولانی نرم افزاری از گوشی‌ها؛ حلقه گمشده در تضمین موفقیت تجاری آن‌ها!

در سال‌های اخیر بسیاری کمپانی‌های مهم گوشی‌ساز متوجه ارزش و اهمیت پشتیبانی نرم افزاری از محصولاتشان شده و سعی می‌کنند با ارائه آپدیت‌های منظم برای مدت زمانی طولانی‌تر، ارزش خرید گوشی‌هایشان را بالا ببرند.

در این زمینه، کمپانی‌هایی مثل اپل یا Fairphone زودتر از سایرین اهمیت پشتیبانی طولانی‌مدت از گوشی‌ها را درک کرده و در این راستا قدم برداشتند. به‌عنوان مثال، Fairphone تا هفت سال به انتشار آپدیت برای گوشی‌های موبایلش ادامه می‌دهد و اپل هم هریک از آیفون‌هایش را با تضمین حداقل پنج سال پشتیبانی نرم افزاری روانه بازار می‌کند.

گوشی موبایل

از سوی دیگر، اوپو، سامسونگ و وان پلاس برندهایی هستند که محصولاتشان را با چهار سال پشتیبانی نرم افزاری روانه بازار می‌کنند و گوگل هم سه سال آپدیت گوشی‌هایش را تضمین می‌کند.

در ادامه به بررسی میزان پشتیبانی کمپانی‌های مطرح گوشی‌ساز از محصولاتشان پرداخته و برندهای سرشناس بازار موبایل را از این حیث با هم مقایسه می‌کنیم.

کدام برندها بهترین پشتیبانی را از گوشی هایشان دارند؟

اگر شما هم به خرید یک گوشی با بیشترین و بهترین پشتیبانی نرم افزاری علاقه دارید، بد نیست با میزان پشتیبانی نرم افزاری برندهای مختلف از محصولاتشان آشنا شوید.

اپل – 5 سال پشتیبانی نرم افزاری؛ مثل همیشه فوق‌العاده

آیفون 12 پرو مکس

زمانی که بحث آپدیت‌های امنیتی و نرم افزاری گوشی های موبایل مطرح باشید، نام اپل همانند الماسی در بین برندهای مختلف می‌درخشد!

کوپرتینویی‌ها یکی از بهترین عملکردها را در زمینه ارائه آپدیت‌های نرم افزاری گوشی های موبایلش داشته‌اند؛ به‌طوری که آخرین نسخه رسمی iOS برای گوشی آیفون 8 که در سال 2017 عرضه شده قابل دسترسی است.

این به آن معناست که محصولات این کمپانی از پنج سال پشتیبانی نرم افزاری برخوردار خواهند شد.

علاوه بر پشتیبانی نرم افزاری فوق‌العاده، اپل همچنین به‌طور پیوسته در حال بهینه‌سازی خط تولید آیفون‌های خود است؛ به‌طوری که هر سال شاهد تولید ضایعات و آلودگی‌های کمتر و در نتیجه محصولات سازگارتری با محیط زیست از سوی این کمپانی هستیم.

این برند کوپرتینویی، مدتی پیش در تصمیمی درست، شارژر را با هدف کاهش آلودگی زیست محیطی از جعبه آیفون‌هایش حذف کرد.‌ همچنین، افزایش امکان بازیافت و استفاده از مواد بازیافت شده در ساخت iPhone هم یکی از اولویت‌های مهم این کمپانی در سال‌های اخیر بوده است.

اپل البته به دلیل تعمیرپذیری ضعیف محصولاتش مورد انتقادهای فراوانی هم قرار گرفته است. با این وجود، راه‌اندازی سرویس تعمیر جدید در کشور آمریکا یکی از گام‌های این برند در راستای پاسخ دادن به انتقادات مشتریان است.

اگر هزینه کافی برای خریداری آیفون را دارید، مطمئن باشید که یکی از گوشی های با بیشترین زمان پشتیبانی در بازار را خواهید خرید!

Fairphone – هفت سال پشتیبانی نرم افزاری؛ خارق‌العاده و بی‌رقیب

زمان پشتیبانی گوشی

کمپانی هلندی فیرفون یکی از برندهایی‌ست که در سال‌های اخیر با عرضه محصولاتی پایدار و به‌شدت سازگار با محیط زیست، توانسته نامی برای خود دست و پا کند.

محصولات این کمپانی البته هرگز به اندازه برخی رقبای شناخته شده اندرویدی قدرتمند نیستند؛ با این وجود، استفاده از مواد سبز و قابل بازیافت برگ برنده بزرگی است که خرید این گوشی را توجیه می‌کند.

همچنین، کسب امتیاز تعمیرپذیری 10 از 10 هم نکته مثبت دیگری است که Fairphone را به محصولی منحصربفرد در میان سایر گوشی‌های اندرویدی تبدیل می‌کند.

بعلاوه، Fairphone همچنین در بخش زمان پشتیبانی از گوشی های خود هم عملکرد خیره‌کننده‌ای ارائه کرده؛ به‌طوریکه بازه زمانی متوسط پشتیبانی این کمپانی از محصولاتش حدود هفت سال است! برای درک بهتر این مساله بد نیست بدانید که گوشی Fairphone 2 که در سال 2015 به بازار عرضه شده، به اندروید 10 مجهز بوده و عملکرد فوق‌العاده‌ای دارد.

البته بار دیگر تاکید می‌کنیم که در کنار تمامی مزایایی که گوشی‌های Fairphone دارند، مشخصات سخت افزاری ضعیف و قابلیت‌های فنی نه چندان شاخص مهم‌ترین نقاط ضعف این گوشی‌ها به شمار می‌روند.

با این وجود، اگر چندان به قابلیت‌های فنی خیره‌کننده گوشی‌های موبایل علاقمند نیستید و یک گوشی سازگار با طبیعت و تعمیرپذیر را ترجیح می‌دهید، توصیه ما به شما، بدون شک گوشی Fairphone خواهد بود.

سامسونگ – 4 سال پشتیبانی؛ ورود به لیگ قهرمانان!

گوشی سامسونگ

سامسونگ مدتی است که با پشت سر گذاشتن گوگل، خود به‌عنوان طلایه‌دار گوشی‌سازان اندرویدی از حیث پشتیبانی از محصولاتش شناخته می‌شود.

این کمپانی کره‌ای با تضمین انتشار چهار نسخه بعدی اندروید برای گوشی‌های پرچمدار سری گلکسی اس 21، اس 22 و اس 23 در کنار مدل‌های گرانقیمت گلکسی A و دو نسل اخیر از گوشی‌های تاشوی گلکسی زد فولد و زد فلیپ توانسته عملکردی عالی را از حیث پشتیبانی سخت افزاری و نرم افزاری از گوشی‌هایش ارائه دهد.

البته گوشی‌های میانرده و ارزان قیمت‌تری چون سری گلکسی J و گلکسی M هنوز در لیست این آپدیت‌های شگفت‌انگیز سامسونگ قرار ندارند؛ اما پشتیبانی طولانی‌مدت از محصولات میانرده‌ای مثل گلکسی A54 باعث تحسین منتقدین شده است.

علاوه بر این، در بخش ملاحظات زیست محیطی نیز با این که سامسونگ در ابتدا حذف شارژر از جعبه آیفون‌های اپل را مسخره کرد؛ اما کمی بعد به همین جنبش ملحق شد. به این ترتیب، دستگاه‌های پریمیوم و پرطرفدار این کمپانی اکنون فاقد شارژر و آداپتور روانه بازار می‌شوند.

سامسونگ همچنین در بخش تعمیرپذیری محصولاتش هم نیازمند پیشرفت‌های مهمی است. با این وجود، انتخاب یک گوشی سامسونگ همچنان انتخاب ایده‌آلی برای افرادی خواهد بود که به دنبال یک گوشی موبایل مطمئن می‌گردند.

اوپو و وان پلاس – 4 سال پشتیبانی؛ دوشادوش سامسونگ!

اوپو وان پلاس

بازار گوشی های موبایل، بازاری فوق‌العاده رقابتی است که در آن هریک از کمپانی‌های حاضر، به‌شدت در تکاپو برای جلو افتادن از سایرین است.

در همین راستا، کمپانی OnePlus به‌تازگی زمان پشتیبانی از گوشی های پریمیوم و پرچمدار خود را به چهار نسخه اصلی سیستم عامل و پنج سال آپدیت‌های امنیتی ارتقا داده است.

این اتفاق، وان پلاس را هم‌تراز با سامسونگ قرار داده و از تعهد این کمپانی خوشنام به حمایت از محصولات پیشین حکایت دارد.

از سوی دیگر، کمپانی اوپو که چندین سال است با وان پلاس همکاری نزدیکی دارد هم اعلام کرده که محصولات پریمیوم خود را با تضمین پشتیبانی نرم افزاری چهار ساله روانه بازار خواهد کرد.

در حال حاضر، سیستم عامل ColorOS 13 که بر پایه اندروید 13 طراحی شده، جدیدترین بروزرسانی نرم افزاری Oppo است که در حال انتشار بر روی محصولات مختلفی از این کمپانی است و به‌تازگی برای گوشی تازه‌وارد Oppo N2 Flip هم منتشر شده است.

در بخش نگرانی‌های زیست محیطی نیز علیرغم این که هر دو کمپانی OnePlus و Oppo در خصوص آسیب‌های وارد شده به زیست‌بوم از سوی صنعت موبایل ابراز نگرانی کرده‌اند، اما هیچ‌یک هنوز گام محکمی در این راستا برنداشته است!

به‌عنوان مثال، هر دوی این کمپانی‌ها هنوز شارژر را در جعبه محصولاتشان به کاربر ارائه می‌دهند و از مواد سازگار به طبیعت استفاده چندانی نمی‌کنند.

گوگل – 3 سال پشتیبانی

گوگل پیکسل 7

گوگل هم جزو کمپانی‌هایی‌ست که در بحث زمان پشتیبانی از گوشی هایش عملکرد قابل قبولی را در میان گوشی‌سازهای اندرویدی ارائه می‌دهد.

این کمپانی محصولات پیکسل خود را با وعده سه سال پشتیبانی نرم افزاری و پنج سال پشتیبانی امنیتی روانه بازار می‌کند که هرچند مناسب به شمار می‌روند؛ اما در مقایسه با انتظاراتی که از صاحب اندروید می‌رود، ضعیف‌تر هستند!

این ضعف همچنین زمانی پررنگ‌تر می‌شود که بازه زمانی پشتیبانی گوگل از محصولاتش را با کمپانی‌های دیگری مثل سامسونگ یا وان پلاس مقایسه می‌کنیم!

گوگل همچنین تصمیم گرفته در بخش تعمیرپذیری گوشی‌های پیکسل خود با تیم سرشناس iFixit همکاری کند. نتیجه این همکاری، افزایش چشمگیر امتیاز تعمیرپذیری گوشی‌های خانواده Pixel 7 در مقایسه با سال قبل بوده است.

گوگل همچنین همانند اپل، نگرانی های فراوانی را در خصوص نقش صنعت گوشی‌های موبایل در آلودگی های محیط زیست ابراز کرده است. در همین راستا، این کمپانی شارژر را از جعبه محصولاتش حذف نموده است.

سایر گوشی‌سازان اندرویدی

زمان پشتیبانی گوشی

به جز کمپانی‌های مورد اشاره در بالا، سایر برندهای اندرویدی سیاست‌های مختلف و متنوعی در قبال پشتیبانی نرم افزاری و امنیتی از محصولات خود دارند.

به عنوان مثال، برند چینی ویوو (Vivo) محصولات خانواده X خود را با تضمین سه سال بروزرسانی نرم افزاری روانه بازار می‌کند.

همچنین گوشی‌های سری Y و V هم دو نسخه بعدی از اندروید را دریافت کرده و سه سال تحت حمایت امنیتی ویوو قرار خواهند داشت.

از سوی دیگر، شیائومی نیز به‌عنوان یکی از بزرگترین گوشی‌سازان چین، در بازه زمانی چهار ساله، سه نسخه از سیستم عامل اندروید را در اختیار کاربران گوشی‌های شیائومی 11T و 11T پرو  قرار داده است. انتظار می‌رود این روند در ادامه سایر گوشی‌های این کمپانی هم از سیستم پشتیبانی مشابهی برخوردار شوند.

ریلمی نیز یکی دیگر از برندهای مطرح چینی است که سیاست‌های متفاوتی در قبال محصولات مختلفش اتخاذ کرده؛ هرچند که به‌طور کلی وضعیت پشتیبانی این کمپانی از محصولاتش، چندان چنگی به دل نمی‌زند.

مثلا گوشی ریلمی GT دو نسخه از اندروید و سه سال بروزرسانی‌های امنیتی را دریافت می‌کند و مدل‌های پایین‌تر ممکن است تنها یک نسخه جدید از اندروید را در کنار دو سال آپدیت‌های امنیتی دریافت کنند!

از طرفی، موتو اج 20 که محصولی پرچمدار و پریمیوم از موتوروولا به شمار می‌رود هم دو نسخه اصلی اندروید و دو سال بروزرسانی‌های امنیتی را دریافت می‌کند. بنابراین بعید است محصول دیگری از موتورولا پشتیبانی بهتری در مقایسه با این گوشی داشته باشد!

خرید یک گوشی با زمان طولانی پشتیبانی نرم افزاری چه محاسنی دارد؟

آیفون یا اندروید

مهم‌ترین مزیت‌های خرید یک گوشی با پشتیبانی نرم افزاری بالا به‌صورت زیر است:

امنیت

آپدیت‌های امنیتی معمولا برخی ایرادات و حفره‌های امنیتی دستگاه را رفع می‌کنند تا گوشی شما در برابر جدیدترین خطرات امنیتی و حفره‌ها محافظت شود.

بنابراین با بروز نگه داشتن گوشی خود می‌توانید مطمئن باشید که تا جای ممکن در برابر خطرات سایبری محافظت می‌شوید.

عملکرد فنی

آپدیت‌های نرم افزاری همچنین می‌توانند با اعمال بهینه‌سازی‌های مختلف و رفع باگ‌های سیستم عامل، باعث ارتقای عملکرد گوشی شما شوند.

در نتیجه، گوشی شما پس از دریافت هر آپدیت سریعتر شده و برنامه‌ها را روان‌تر اجرا خواهد کرد.

قابلیت‌ها

یکی از مهم‌ترین جنبه‌های کارکرد آپدیت‌های امنیتی، اضافه کردن قابلیت‌های جدید به گوشی شماست. به این ترتیب می‌توانید انتظار داشته باشید که با هر آپدیت جدید اندروید بتوانید از برخی ویژگی‌های جدید و جذاب این سیستم عامل بهره‌مند شوید؛ حتی اگر چند سال از عمر گوشی شما می‌گذرد!

سازگاری

آپدیت‌های نرم افزاری همچنین به معنای آن خواهند بود که گوشی شما با جدیدترین اپلیکیشن‌ها و سرویس‌های اندروید سازگار خواهد بود.

این مساله برای کاربران اندروید حائز اهمیت زیادی است؛ چرا که در بسیاری مواقع گوشی‌هایی که از نسخه‌های قدیمی‌تر اندروید استفاده می‌کنند، قادر به اجرای برنامه‌های جدید اندروید نیستند!

بنابراین اگر قصد دارید تا چند سال قادر به اجرای تمامی برنامه‌های اندرویدی باشید، بهتر است دستگاه‌هایی با حداکثر پشتیبانی نرم افزاری را تهیه کنید.

بالا رفتن ارزش کلی دستگاه

به‌عنوان یک قانون کلی، اگر قصد دارید گوشی خود را پس از چند سال مجددا به فروش برسانید، به سراغ دستگاه‌هایی بروید که از پشتیبانی بلندمدت نرم افزاری برخوردار هستند. دلیل آن است که خریداران گوشی‌های دست دوم بیش از هرچیز علاقمند به خرید محصولاتی هستند که آپدیت‌های نرم افزاری جدید را دریافت کرده و برای چندین سال توسط سازنده پشتیبانی می‌شوند.

تجربه کاربری بهتر

مجموعه‌ای از فاکتورهای اشاره شده در بالا باعث خواهند شد که گوشی‌های با پشتیبانی نرم افزاری بهتر، تجربه کاربری مناسب‌تری ارائه دهند.

به‌عنوان مثال، افزوده شدن قابلیت‌های جدید، بهبود عملکرد یا رفع باگ‌های متعدد به‌واسطه آپدیت‌های نرم افزاری می‌توانند از جمله مواردی باشند که تجربه کاربری را ارتقا می‌‌دهند.

آسودگی خاطر

اطمینان از این که گوشی شما قادر به دریافت جدیدترین بروزرسانی‌های عملکردی و امنیتی است، می‌تواند خیالتان را تا چند سال از بابت عملکرد بهینه نرم افزاری آن راحت کند.

بنابراین نیازی نیست دائم نگران اجرا نشدن نسخه‌های جدیدتر برخی اپلیکیشن‌ها یا عدم سازگاری برخی سرویس‌ها با گوشی‌تان باشید.

چگونه یک گوشی با بهترین پشتیبانی نرم افزاری را تهیه کنیم؟

زمان پشتیبانی گوشی

پیش از این که گوشی اندرویدی مورد نظرتان را خریداری کنید، دقت کنید که زمان پشتیبانی از آن، علاوه بر برند سازنده آن به مدل خود گوشی هم بستگی خواهد داشت. بنابراین پیش از خرید، حتما به صفحه محصول در وبسایت رسمی کمپانی سازنده مراجعه کنید تا در جریان وضعیت پشتیبانی آن قرار بگیرید.

به این ترتیب، اگر به دنبال یک گوشی با پشتیبانی نرم افزاری طولانی مدت هستید، مواردی که پیش از خرید گوشی مدنظرتان باید به آن‌ها توجه کنید، عبارتند از:

  • برند گوشی: همان‌طور که در مطالب بالا مطالعه فرمودید، برندهای مختلف گوشی‌ساز طرح‌های پشتیبانی نرم افزاری متعددی را برای محصولات مختلفشان در نظر گرفته‌اند. بنابراین بهتر است به سراغ برندهایی بروید که پشتیبانی طولانی مدتی از گوشی‌های خود دارند.
  • مدل گوشی: علاوه بر برند، مدل دقیق گوشی هم نقش اثرگذاری در دریافت آپدیت‌های نرم افزاری و امنیتی دارد. به‌عنوان مثال، برخی مدل‌های سامسونگ، با چهار سال پشتیبانی نرم افزاری روانه بازار می‌شوند؛ در حالی که برخی دیگر، تنها دو سال پشتیبانی دارند! در این شرایط مراجعه به وبسایت کمپانی گوشی‌ساز می‌تواند اطلاعات کاملی در خصوص این جزئیات در اختیارتان قرار دهد.
  • سیستم عامل: نکته هم دیگر در خصوص دریافت پشتیبانی نرم افزاری هم سیستم عامل دستگاه است. به‌طور کلی، گوشی‌های اندرویدی زمان پشتیبانی کوتاه‌تری در مقایسه با آیفون‌ها دارند؛ هرچند که این مساله در سال‌های اخیر دستخوش تغییرات فراوانی شده است.

سخن پایانی

به‌طور کلی پیدا کردن یک گوشی سازگار با محیط زیست که از پشتیبانی نرم افزاری خوبی هم بهره ببرد، فرآیند نسبتا پیچیده‌ای‌ست.

در انتخاب چنین محصولی فاکتورهای بسیاری مثل جنس بدنه، آپدیت‌های نرم افزاری متعدد و تعمیرپذیری تاثیرگذار هستند.

بنابراین لازم است پیش از انتخاب گوشی بعدی خود، در خصوص این مسائل به‌خوبی فکر کنید تا تصمیمی منطقی بگیرید و محصولی مناسب را انتخاب نمایید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*