سدان وارداتی آئولوس شاین مکس - Aeolus Shine Max ایران خودرو

معرفی آئولوس شاین مکس؛ مشخصات فنی، امکانات و قیمت سدان وارداتی ایران خودرو

ایران خودرو از واردات سدان چینی آئولوس شاین مکس به ایران خبر داد. در ادامه به مشخصات فنی، امکانات و قیمت خودرو وارداتی Shine Max می‌پردازیم.

در دور جدید واردات خودرو به ایران، علاوه بر سایپا که چند خودرو از برند چینی چانگان شامل CS35 پلاس، یونی تی، یونی کی و یونی وی را به ایران می‌آورد، ایران خودرو هم سدانی چینی با نام «آئولوس شاین مکس» (Aeolus Shine Max) را وارد کشور خواهد کرد. ایران خودرو اخیراً در جریان رویدادی از سدان چینی وارداتی آئولوس شاین مکس در دو نسخه بنزین‌سوز و هیبرید پرده‌برداری کرد.

بنا به اعلام ایران خودرو، شرکت ایساکو کیش به‌عنوان زیرمجموعه آن 4 هزار دستگاه بنزین‌سوز و 500 دستگاه هیبرید از این سدان چینی را به ایران وارد می‌کند. پس از مدتی، این شرکت مونتاژ نسخه هیبرید این خودرو را داخل کشور کلید می‌زند. انتظار می‌رود که آئولوس شاین مکس تا پاییز امسال وارد ایران بشود.

آئولوس شاین مکس، سدان سایز متوسط برند «آئولوس» (Aeolus) خودروساز چینی «دانگ فنگ» (Dongfeng) است که در ایران محصولاتی از آن مثل اچ 30 کراس، بهمن دیگنیتی و لاماری ایما با اقبال مواجه شده‌اند. البته نام اصلی این خودرو در بازار چین، «یی‌شوان مکس» (Yixuan Max) است که حالا در راستای ساده‌سازی برای بازار ایران، به شاین تغییر پیدا کرده. شاین مکس طی نمایشگاه خودرو شانگهای 2021 رسماً به نمایش گذاشته شد و از سال 2021 روی خط تولید دانگ فنگ رفت تا حالا پس از گذشت 2 سال به ایران راه پیدا کند.

در ادامه جزئیات مختلف آئولوس شاین مکس، محصول وارداتی جدید ایران خودرو را مرور می‌کنیم؛ از طراحی نمای بیرونی تا مشخصات فنی.

نگاهی به آئولوس شاین مکس، سدان وارداتی ایران خودرو

طراحی نمای بیرونی

نمای جلو سدان وارداتی آئولوس شاین مکس - Aeolus Shine Max ایران خودرو

هرچند این روزها تب شاسی بلندهای جمع و جور خانوادگی داغ است، یک سدان خوش‌چهره کماکان می‌تواند حرفی برای گفتن در بازار داشته باشد. شاین مکس هم سدانی است که طراحی جوان‌پسند آن احتمالاً یکی از نقاط قوت آن خواهد بود. برای این خودرو چینی، نوعی طراحی متمایل به تهاجمی و اسپرت در نظر گرفته شده است که شاید حتی هیوندای النترا مدل جدید را به یاد بیاورد.

نمای کناری سدان وارداتی آئولوس شاین مکس - Aeolus Shine Max ایران خودرو

در نمای جلو این خودرو برند آئولوس، جلوپنجره‌ای جاگیر و برجسته به چشم می‌آید که دو چراغ با شکل و شمایل تهاجمی و اضلاع متعدد تیز با آن ادغام شده‌اند. در دو طرف جلوپنجره ورودی‌های مثلثی‌شکل در قالب‌هایی مثلثی قرار گرفته‌اند. حتی نسخه بنزین‌سوز این سدان چینی، شامل تریم قرمز بالای جلوپنجره و بین چراغ‌های جلو می‌شود که جلوه ناحیه جلو را هرچه اسپرت‌تر می‌کند. روی دو طرف کاپوت هم خطوطی محسوس کشیده شده که آن‌ها را عضلانی‌تر کرده است.

نمای عقب سدان وارداتی آئولوس شاین مکس - Aeolus Shine Max ایران خودرو

ناحیه کناری آئولوس شاین مکس وارداتی ایران خودرو طراحی به سبک فست‌بک (Fastback) دارد؛ به عبارتی دیگر، ستون C با شیبی ظریف با صندوق عقب ادغام شده است. در این ناحیه همچنین بر خلاف چانگان یونی وی سایپا که دستگیره‌های درب مسطح بیرون‌پر داشت، دستگیره‌های عادی برای درها دیده می‌شوند. داخل تورفتگی وسط صندوق عقب هم چراغ عقب سرتاسری پیاده‌سازی شده که باب میلی از خودروسواران ایرانی است.

این خودرو سدان چینی 4797 میلی‌متر طول، 1870 میلی‌متر عرض و 1475 میلی‌متر ارتفاع دارد. همچنین دو محور آن دارای فاصله 2770 میلی‌متر از یکدیگرند. وزن خالص نسخه‌های بنزین‌سوز و هیبرید این خودرو بدون سرنشین و بار به ترتیب 1486 و 1560 کیلوگرم اعلام شده است.

روی هم رفته می‌توان گفت طراحی این محصول وارداتی ایران خودرو باید مورد پسند مشتریان، خصوصاً قشر جوان‌تر واقع شود. حالا باید دید که با عرضه این خودرو، در واقعیت عملکرد آن چگونه خواهد بود.

کابین و امکانات سدان وارداتی Aeolus Shine Max

کابین سدان وارداتی آئولوس شاین مکس - Aeolus Shine Max ایران خودرو

با توجه به تصاویر منتشر شده از رویداد ایران خودرو، آئولوس شاین مکس کابینی ساده، ولی با المان‌های جوان‌پسند دارد. داشبورد این خودرو به دو بخش تقسیم می‌شود که وسط این بخش‌ها دریچه‌های هوای عریض با تریم نارنجی جا گرفته‌اند. در مرکز داشبورد هم نمایشگر لمسی 10.25 اینچی سیستم اطلاعات و سرگرمی مشاهده می‌شود که به سمت راننده جهت داده شده است تا بتواند دید بهتری نسبت به آن هنگام رانندگی داشته باشد. فرمان هم دارای دو پر و قسمت پایین تخت است و پشت آن، صفحه آمپر تمام دیجیتال 12.3 اینچی قرار دارد.

کابین سدان وارداتی Aeolus Shine Max ایران خودرو

در ادامه برخی از امکانات و تجهیزات ایمنی و رفاهی آئولوس شاین مکس ایران خودرو را مشاهده کنید:

  • ترمز اضطراری خودکار
  • سیستم کنترل پایداری
  • سیستم کنترل کشش
  • ترمز پارک برقی با اتوهلد
  • شیفتر دنده الکترونیکی
  • دوربین 360 درجه
  • رادار نقطه کور
  • کروز کنترل تطبیقی
  • ورود و استارت بدون کلید
  • 6 ایربگ
  • سنسور نور و باران
  • کول‌باکس
  • نورپردازی محیطی کابین
  • سقف پانوراما
  • گرم‌کن صندلی‌های جلو
  • تنظیم برقی 6 جهته صندلی راننده با سردکن و تنظیم گودی کمر
  • تنظیم برقی 4 جهته صندلی شاگرد

مشخصات فنی آئولوس شاین مکس ایران خودرو

سدان وارداتی Aeolus Shine Max ایران خودرو

نسخه بنزین‌سوز آئولوس شاین مکس ایران خودرو که تیراژ بالاتری هم خواهد داشت، زیر کاپوت خود یک پیشرانه 1.5 لیتری 4 سیلندر خطی توربوشارژ دارد‌. این پیشرانه می‌تواند حدود 190 اسب بخار قدرت و 300 نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. نیروی محرکه حاصل از این پیشرانه، به‌واسطه یک گیربکس دو کلاچه 7 سرعته به محور جلو فرستاده می‌شود. مصرف سوخت این نسخه هم با سیستم انتقال قدرت دو کلاچه 7 سرعته، 6.2 لیتر در هر 100 کیلومتر برآورد شده است.

پیشرانه هیبرید Shine Max ایران خودرو یک موتور بنزین‌سوز 1.5 لیتری 4 سیلندر خطی توربوشارژ با قدرت 161 اسب بخار و یک موتور الکتریکی با قدرت 174 اسب بخار را در بر می‌گیرد. این دو موتور در این سیستم هیبرید مجموعاً 202 اسب بخار خروجی می‌دهند که یک گیربکس متغیر پیوسته یا CVT وظیفه انتقال آن به محور جلو را بر عهده خواهد داشت. بنا به اعلام رسمی دانگ فنگ، این خودرو سدان در هر 100 کیلومتر 4.3 لیتر سوخت مصرف می‌کند.

قیمت احتمالی

سدان وارداتی Aeolus Shine Max ایران خودرو

آئولوس شاین مکس بسته به تریم بین حدود 15 هزار تا 19 هزار دلار (برای نسخه Dark Night Edge) قیمت دارد و شنیده‌ها حاکی از این است که این سدان وارداتی با قیمت کمتر از 2 میلیارد تومان در بازار ایران در دسترس قرار خواهد گرفت. این محصول وارداتی ایران خودرو در کشور به رقابت با امثال بهمن ریسپکت، کی ام سی جی 7 و آریزو 6 پرو خواهد پرداخت. چانگان یونی وی هم که سایپا عرضه خواهد کرد، می‌تواند رقیب دیگری برای این خودرو باشد.