صید پاکو با دندان انسان مانند

صید یک ماهی کمیاب و عجیب با دندان انسان در آمریکا + عکس

صید یک ماهی به نام پاکو با دندان انسان مانند توسط ماهیگیر جوان در اوکلاهما توجه رسانه‌ها را به‌خود جلب کرده است. اما این ماهی عجیب و نادر از چه گونه‌ای است و چه ویژگی‌هایی دارد؟

پسر جوانی در اوکلاهاما ماهی عجیب و غریبی را با دندان‌های ترسناک و انسان مانندی که پشت لب‌هایش پنهان شده بود، صید کرد. این ماهی شباهت زیادی به پیرانا دارد، با این تفاوت که دندان‌هایش به‌‌‌طرز شگفت‌انگیزی شبیه دندان‌ انسان‌ است.

بر اساس یک پست فیس بوک از اداره حفاظت از حیات وحش اوکلاهما (ODWC)، چارلی کلینتون این ماهی عجیب و غریب را که به نام پاکو (pacu) شناخته می‌شود، در برکه محل زندگی خود در 15 جولای صید کرد.

Pacu نامی است که به چندین گونه ماهی از خانواده Serrasalmidae داده شده است. ماهی پاکو با دندان انسان مانند بومی آمریکای جنوبی است و از خویشاوندان پیرانا محسوب می‌شود. شکل بدنی این ماهی‌‌های عجیب مشابه اقوام تیغ‌دارشان است.

پاکو با دندان انسان مانند

پیرانا در گروه ماهی‌های گوشت‌خوار طبقه‌بندی می‌شود که در آب‌های شیرین، به ویژه در رودهای آمریکای جنوبی زندگی می‌کند. این نوع ماهی بسیار وحشی است و دندان‌های بسیار تیزی دارد. این گونه به‌صورت گروهی می‌تواند یک گاو را در عرض ۱۵ دقیقه بخورد و چیزی جز استخوان‌هایش باقی نگذارد! آنها از موجوداتی مانند کاپی بارا، پرندگان، میمون‌ها، کایمن سیاه، آناکونداها و حتی گاهی از انسان تغذیه می‌کنند.

مقامات ODWC نوشتند که پاکوها زمانی وارد اکوسیستم‌های آب شیرین در ایالات متحده می‌شوند که مردم آنها را به‌عنوان حیوان خانگی نگهداری می‌کنند، اما پس از گذشت مدتی به‌طور غیرمسئولانه آنها را در حوضچه‌ها و رودخانه‌های اطراف رها می‌کنند تا خود بزرگ شوند.

این گونه تقریباً ناشناخته محسوب می‌شود، اما طبق اطلاعاتی که موجود است این گروه تا حدود 3.5 فوت (1 متر) طول و 88 پوند (40 کیلوگرم) وزن دارد. علی‌رغم ظاهر آن که شبیه پیرانا به‌نظر می‌رسد، پاکو با دندان انسان مانند خود موجودی بی‌خطر است و به‌انسان آسیبی وارد نمی‌کند.

در سال 2018، کندی اسمیت که در آن زمان 11 سال داشت، در دریاچه‌ای در اوکلاهاما یک پاکو با دندان انسان مانند با وزنی حدود 1 پوند (0.5 کیلوگرم) صید کرد. این ماهی در حالی که خانواده کندی سعی می‌کردند آن را از قلاب خارج کنند، انگشت مادربزرگ کندی را گاز گرفت. او در آن زمان به خبرنگاران گفت: «من گیج شدم، زیرا ماهی دندان‌های عجیبی داشت و شباهت دندان‌های او به انسان مرا شگفت‌زده کرده بود.»

به گفته موزه تاریخ طبیعی آمریکا (AMHN)، دندان‌های صاف و شبیه به انسان این گونه احتمالاً نتیجه رژیم غذایی متنوع همه‌چیزخوارشان است که شامل ماهی‌های کوچک، سخت‌پوستان، میوه‌ها و گیاهان آب شیرین می‌شود.

مدفوع پاکو همچنین به بارور کردن گیاهان آب شیرین و پراکندگی دانه‌های آن‌ها کمک می‌کند. همین موضوع این جانداران را به گونه‌ای کلیدی در اکوسیستم‌های بومی خود تبدیل کرده است. با این حال، مانند بسیاری از گونه‌های مهاجم دیگر، پاکو با دندان انسان مانند خود می‌تواند تأثیر منفی بر اکوسیستم‌هایی که با آن‌ها آشنا شده‌اند داشته باشد.

نمایندگان ODWC در پست فیسبوک خود نوشتند:

رها کردن حیوانات خانگی در آبراه‌ها می‌تواند به شدت برای حیات وحش بومی مضر باشد. آنها یک گونه مهاجم و عجیب و غریب هستند که می‌توانند به اکوسیستم‌های محلی آسیب وارد کنند. در نتیجه از ماهیگیران خواسته می‌شود تا جایی که امکان دارد با صید این ماهی‌ها آنها را از رودخانه‌ها و حوضچه‌ها خارج کنند.

پاکو با دندان انسان مانند

پاکو تنها ماهی با دندان های انسان مانند نیست که در آب‌های ایالات متحده ظاهر می‌شود. در سال 2021، یک ماهی کله گوسفندی (Archosargus probatocephalus) با مجموعه‌ای بسیار بزرگتر از سفیدهای مرواریدی از اسکله‌ای در خط ساحلی کارولینای شمالی صید شد.

ماهی کله گوسفندی گونه‌ای از ماهی‌های گروه پرتوبالگان است که در امتداد خط ساحلی شرقی آمریکای شمالی و آمریکای جنوبی دیده می‌شود. این ماهی‌ها به خاطر دندان‌هایشان که شباهتی غیرعادی به دندان‌های انسان دارد، معروف هستند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*