گوشی‌های پک چین

گوشی‌های پک چین و گلوبال با رام‌های مختلف چه تفاوت‌هایی باهم دارند و کدام بهتر است؟

یک‌بار برای همیشه؛ در این مطب به صورت کاملا جامع تفاوت گوشی‌های پک چین و گلوبال با رام‌های مختلف را به شما آموزش می‌دهیم، تا بهترین انتخاب را داشته باشید.

هنگامی که برای خرید تلفن همراه به فروشگاه‌های حضوری یا اینترنتی مراجعه می‌کنید احتمالا اسم سری ای از تلفن‌های همراه بنام پک چین به گوش شما خورده است.

اما این تلفن‌ها چرا نام چین را به عنوان پسوند با خود یدک می‌کشند؟ فرق این گوشی‌ها با مدل‌های معمولی (گلوبال) چیست؟ تفاوت قیمت این گوشی‌‌ها به چه علت است؟ خرید این تلفن‌ها توصیه می‌شود یا نه؟ و هزاران سوال دیگری که ممکن است در خصوص این مجموعه از گوشی‌ها برای شما ایجاد شده باشد را در این مطلب به صورت کامل با شواهد علمی و تجربی پاسخ می‌دهیم، برای یافتن پاسخ سوالات خود با ما همراه باشید.

در ابتدا لازم می‌دانم تعدادی از اصطلاحات به کار گرفته شده در این متن را برای شما توضیح دهم.

  • گوشی پک‌ چین: به تلفن‌هایی که برای فروش در بازار چین طراحی شده‌اند گوشی‌های پک چین می‌گویند، این تعریف برای سایر پک‌ها نیز به همین گونه صدق می‌کند به عنوان مثال: گوشی پک ویتنام یا پک هند
  • گوشی پک گلوبال: این گوشی‌ها برای فروش در سایر نقاط جهان طراحی شده‌اند و با شبکه‌های تلفن همراه کشورهای مختلف سازگاری کامل دارند.
  • رام چین: نسخه‌ای از سیستم عامل یک شرکت که مخصوص بازار چین و با توجه به نیاز کاربران چینی طراحی شده است.
  • رام گلوبال: نسخه‌ای از سیستم عامل یک شرکت که مخصوص مردم سایر نقاط جهان طراحی شده است، این سیستم عامل جامعیت بسیار بیشتری داشته و با توجه به نیاز‌های جهانی توسعه داده شده است.

ماهیت تولید گوشی‌های پک چین توسط شرکت‌های سازنده موبایل چیست؟

به علت جمعیت بالای کشور چین (حدود یک میلیارد و 500 هزار نفر) و بازار گسترده تلفن همراه در این کشور، کمپانی‌های سازنده تلفن هوشمند رقابتی تنگاتنگ برای فروش محصولات خود با هم دارند. از این رو این شرکت‌ها در تلاش‌اند تا با ارائه مزیت‌هایی کاربران را مجاب به خرید تلفن‌های خود بکنند مانند: قیمت پایین تر، کیفیت ساخت بهتر، سخت فزار قوی تر و تنوع بیشتر.

گوشی‌های پک چین

از آنجایی که هر ارزانی‌ای بی دلیل نیست بخشی از امکانات این تلفن‌ها که توسط کاربران چینی مورد استفاده قرار نمی‌گیرد از این گوشی‌ها حذف شده است، این امکانات هم موارد سخت افزاری و هم موارد نرم افزاری را شامل می‌شود.

در نتیجه ماهیت تولید گوشی‌های پک چین حذف امکانات اضافه این گوشی‌ها برای کم کردن قیمت نهایی محصول و فروش بیشتر است.

گوشی‌های پک چین و گلوبال از لحاظ سخت افزار چه تفاوت‌هایی با یک دیگر دارند؟

1.شبکه‌های تلفن همراه: از آنجایی که در کشور ما اپراتورهای تلفن همراه شبکه 4.5G (4G+) را در فرکانس b20 ارائه می‌کنند و این فرکانس در کشور چین مورد استفاده قرار نمی‌گیرد؛ بغیر از شهرستان تهران یا کلان شهرها آن هم به صورت محدود در دیگر شهرستان‌ها امکان استفاده از شبکه 4.5G را نخواهید داشت (در برخی از نقاط شهرهای بزرگ ایران شبکه 4.5G بر روی فرکانس‌های دیگر نیز ارائه می‌شود). همچنین در مناطق روستاای که شبکه 4G از طریق رومینگ در دسترس است این شبکه توسط این گوشی‌ها شناسایی نمی‌شود!.

البته به صورت محدود در برخی از پرچمداران چینی، بر روی مودم این گوشی‌ها این پهنای باند وجود دارد. شما می‌توانید با مراجعه به وب سایت GSM Arena با سرچ نام گوشی مورد نظر خود و مراجعه به قسمت NETWORK و بخش 4G bands این موضوع را چک کنید.

گوشی‌های پک چین

2. چیپست CPU و GPU: گاها مشاهده شده است که بر روی گوشی‌های پک چین سخت افزار متفاوتی نسبت به نسخه گلوبال استفاده شود، به عنوان مثال گوشی Redmi Note 11 pro نسخه چین دارای چیپست 6 نانومتری Mediatek Dimensity 920 (6 nm) و نسخه گلوبال همین گوشی دارای چیپست 12 نانومتری Mediatek Helio G96 (12 nm) است که در راندمان خروجی نسخه چینی حدود 32% بهتر عمل می‌کند. این تفاوت‌ها را می‌توان در چندین مدل دیگر نیز مشاهده کرد.

گوشی‌های پک چین

برای برسی دقیق سخت افزار به کار گرفته شده بر روی گوشی‌ها، می‌توانید به وب سایت Gsm Arena مراجعه کنید.

3. باتری: گاها می‌شنویم که بسیاری از افراد معتقداند که گوشی‌های پک چین دارای باتری بهتر و طول عمر بیشتر هستند. اما در حقیقت اطلاعات سخت افزاری هک شده بر روی باتری این دو مدل گوشی تفاوتی با هم ندارند، اما این به معنای مساوی بودن این دو مدل نیست! رام چین استفاده شده بر روی گوشی‌های پک چین گاها در بعضی مدل‌ها بهینه تر از نسخه گلوبال عمل کرده و موجب مصرف کمتر باتری می‌شود، به طور کلی خرید یک گوشی پک چین صرفا به دلیل وجود باطری بهتر اصلا توصیه نمی‌شود!

4. میزان RAM و حافظه داخلی: معمولا گوشی‌های پک چین در مدل‌های متنوع‌تری تولید می‌شوند، تا مشتری‌ها بتوانند با دقت بیشتری به تهیه گوشی مد نظر خود با حافظه و رام دلخواه بپردازند. گاها ممکن است در گوشی‌های پک چین نوع حافظه به کاربرده شده سریع‌ باشد.

5. نمایشگر: در برخی از مدل‌‌های چینی شاهد به کارگیری نمایشگر بهتری نسبت به نسخه گلوبال هستیم به عنوان مثال گوشی جدید Redmi Note 12 نسخه چین دارای نمایشگر با پنل Amoled ساخته شده توسط سامسونگ است در حالی که نسخه گلوبال این گوشی پنل Amoled  شیائومی را دارد یا گوشی Redmi K20 دارای نمایشگر Super Amoled بوده در حالی که نسخه گلوبال این گوشی نمایشگر Amoled معمولی دارد.

گوشی‌های پک چین

جمع بندی: همان طور که در ابتدای مطلب عنوان شد گوشی‌های پک چین معمولا در یک یا چند قسمت سخت افزاری نسبت به نسخه گلوبال همان گوشی دارای برتری هایی هستند، شما می‌توانید با مراجعه به وب سایت GSM Arena از تمام این تفاوت‌ها آگاهی پیدا کنید.

گوشی‌های پک چین و گلوبال از لحاظ نرم‌افزار چه تفاوت‌هایی با یک دیگر دارند؟

نرم‌افزار گوشی‌های پک چین با توجه به سیاست‌های کشور چین و نیاز کاربران چینی طراحی و توسعه داده شده است. در ادامه به تفاوت نرم افزار گوشی‌های پک چین و گلوبال می‌پردازیم:

1.زبان فارسی: در تنظیمات گوشی‌های پک چین گزینه‌ای به نام زبان فارسی وجود ندارد؛ این گوشی‌ها تنها چند نوع از گویش‌های متفاوت زبان چینی و زبان انگلیسی را پشتیبانی می‌کنند. البته شما می‌توانید با نصب برنامه‌ کیبورد، زبان فارسی را به کیبورد این گوشی‌ها اضافه کنید.

2. سرویس‌های گوگل: با توجه به تحریم بودن گوگل در چین این دسته از گوشی‌ها به طور پیشفرض نرم‌افزارهای گوگل را بر روی خود نصب ندارند، اما شما می‌توانید در کشوری دیگری بغیر از چین این برنامه‌ها را بر روی این گوشی‌ها ریخته و استفاده کنید.

3. تبلیغات: در قسمت‌های مختلف رابط کاربری گوشی‌های پک چین به وفور می‌توان تبلیغات‌ها را مشاهده کرد.

4. بروزرسانی: گوشی‌های پک چین معمولا یک الی 2 ماه زودتر بروزرسانی‌ها را دریافت می‌کنند، همچنین امکان ثبت نام و دریافت نسخه بتا رابط کاربری نیز وجود دارد.

5. اپلیکیشن‌های چینی: بر روی این گوشی‌ها به صورت پیشفرض پر‌کاربرد‌ترین نرم افزار‌های چینی نصب شده‌اند که در کشورهای دیگر فاقد کارایی‌اند.

6.برنامه های تماس و پیامک: گوشی‌های پک چین دارای اپلیکیشن‌های اختصاصی تماس و پیام هستند که با نسخه گوگل ظاهری متفاوت دارد.

گوشی‌های پک چین

7. رابط کاربری بهینه‌تر: از آنجایی که در چین پرفورمنس بالا محبوبیت زیادی دارد کمپانی‌های سازنده سعی می‌کنند تا حد امکان رابط کاربری را بهینه‌تر طراحی کنند.

آیا امکان نصب رام گلوبال بر روی گوشی‌های پک چین وجود دارد؟

با در نظر گرفتن شرایطی امکان نصب رام گلوبال بر روی گوشی‌های پک چین وجود. این شرایط به شرح زیر است:

  1. نمونه گلوبال همان گوشی وجود داشته باشد (ممکن است نسخه گلوبال یک گوشی با نسخه چین همان گوشی نام‌هایی متفاوتی داشته باشند، اما این موضوع مشکل ساز نیست به عنوان مثال: نسخه گلوبال گوشی K50 GAMING با اسم POCO F4 GT عرضه شده است) .
  2. حتما رام‌های رسمی ارائه شده از سوی خود کمپانی را نصب کنید و از نصب کاستوم رام‌ها پرهیز کنید.
  3. تغییر رام یک گوشی کار ساده‌ای نیست، در نتیجه بهتر است این کار را به افراد متخصص بسپارید.
  4. پک چین و گلوبال گوشی دارای مشخصات سخت افزاری یکسانی باشند (در غیر این صورت گوشی عملکرد پایداری نخواهد داشت).

گوشی‌های پک چین

گوشی‌های پک چین با رام گلوبال در عمل چگونه هستند؟

در این گوشی‌ها محدودیت‌های سخت افزاری کماکان پا برجا هستند اما نرم افزاری مشابه با گوشی‌های پک گلوبال دارند. این گوشی‌ها کاملا بی نقص نبوده و در برخی زمینه های مختلف رفتار‌های عجیبی از خود نمایش می‌دهند:

  1. این گوشی‌ها به سختی و با ریسک بروزرسانی می‌شوند؛ ممکن است حین بروزرسانی بارها و بی دلیل دانلود متوقف و فرآیند از ابتدا شروع شود، همچنین بر اساس استعلام‌های صورت گرفته شرکت‌های گارانتی کننده این محصولات در ایران انجام بروزرسانی توسط خود کاربر را تایید نمی‌کنند. همچنین امکان Brake شدن حین آپدیت وجود دارد.
  2. انواع و اقسام باگ و کرش: کرش کردن از برنامه‌ها، انجام ندادن دستورات و پردازش‌های خود به خودی و… (شما در کاربری از تلفن‌ همراه خود این موارد را حس می‌کنید اما هیچ وقت به حد آزار دهنده نمی رسد) از جمله مشکلات این گوشی‌ها هستند.
  3. برای نصب رام گلوبال باید بوت لودر گوشی در حالت آنلاک (boot loader unlock) قرار بگیرد که این امر در زمینه مسائل امنیتی و ایمنی ممکن است شما را با مشکل مواجه سازد.
  4. با توجه به تغییر رام و عدم سازگاری نسبی، امکان داغ شدن و مصرف بیشتر باتری وجود دارد (به هیچ وجه به مانند رام چین در این زمینه خوب عمل نمی‌کنند) .

آیا امکان استفاده از گوشی‌های پک چین برا رام اصلی در ایران وجود دارد؟ این گوشی‌ها در عمل چگونه‌اند؟

از آنجایی که رام چین مخصوص کاربران چینی و با توجه به نیاز آن‌ها طراحی شده است، استفاده از این گوشی‌های پک چین با رام اصلی در سایر نقاط جهان بسیار دردسر ساز است. در ادامه چندین مورد را برای شما مثال می‌زنیم:

  • کرش کردن‌های غیر قابل تحمل!
  • عدم سازگاری با بسیاری از برنامه‌ها بخصوص اپلیکیشن‌های خدمات بانکی
  • گوگل مپ و سایر برنامه‌های موقعیت‌یابی به سختی مکان شما را شناسایی می‌کنند.
  • شناساندن اکانت جیمل به بازی‌ها و برنامه‌های مختلف به سختی صورت می‌پذیرد.

و هزاران مشکل دیگر، حتی اگر کاربر حرفه‌ای موبایل هستید استفاده از رام اصلی را به شما پیشنهاد نمی‌کنیم.

گوشی‌های پک چین یا گلوبال، کدام را برای خرید انتخاب کنیم؟

اگر از گوشی خود انتظار کاربری معمولی‌ای دارید حتما به سراغ پک گلوبال بروید و به دردسرهای پک چین فکر نکنید، اما اگر کاربر حرفه‌ای اندروید هستید و می‌توانید مشکلات گوشی را دور زده و به روش‌های مختلف آن‌ها را حل کنید و محدودیت‌های ذکر شده برای شما اهمیت چندانی ندارد، می‌توانید با خرید گوشی‌های پک چین مقداری در هزینه‌های خود صرفه جویی کرده و در مواردی نیز صاحب گوشی بهتری شوید.

چگونه گوشی‌های پک چین و گلوبال را از هم  تشخیص دهیم؟

راهکار‌های متعددی وجود دارد تا شما بتوانید گوشی‌ای را که خریداری می‌کنید شناسایی کنید و جلوی برخی سود جویان این زمینه را بگیرید (افرادی که گوشی‌های ارزان قیمت‌تر پک چین را به اسم گلوبال می‌فروشند) .

۱.نوشته‌های روی کارتون و دفترچه همراه گوشی‌های پک چین به زبان چینی بوده در حالی که این نوشته‌ها در نسخه گلوبال به صورت انگلیسی هستند.

گوشی‌های پک چین

۲.شارژر گوشی‌های پک چین به صورت دو شاخ تخت بوده  درحالی که شارژر نسخه‌های گلوبال به صورت دو شاخ گرد یا ۳ شاخ هستند.

3. بر روی کارتون پک گلوبال طبق قوانین اتحادیه اروپا لوگوی CE اروپا و یا WEE حک شده است.گوشی‌های پک چین

 

4. اگر بر روی کارتون گوشی عبارت made in india  یا عبارت NO.1 (که اشاره به فروش بیشتر برند شیائومی در این کشور دارد) مشاهده کردید، گوشی مورد نظر پک هند بوده و و در ایران کاربری‌ای مشابه پک گلوبال دارد.

گوشی‌های پک چین

5. همچنین ممکن است طراحی کارتون این دو پک به صورت کلی با هم متفاوت باشد، در این صورت تماشای ویدیوهای آنباکس هر پک می‌تواند به شما کمک کند.

چگونه نوع رام گوشی‌های شیائومی را تشخیص دهیم؟

برای این موضوع به قسمت تنظیمات گوشی رفته سپس گزینه About Phone (درباره گوشی) را انتخاب کرده و به قسمت MIUI ورژن توجه کنید.

گوشی‌های پک چین

گوشی‌های پک چین

  • اگر عبارت Global یا MI را مانند تصویر مشاهده کردید گوشی شما رام گلوبال دارد ( وجود زبان فارسی، برنامه‌های پیش فرض گوگل و… که پیش‌تر به آن‌ها اشاره کردیم نیز می‌توانند در این زمینه به شما کمک کنند) .
  • اگر عبارت China  یا CN را مشاهده کردید رام گوشی شما چین است.
  • اگر عبارت IN را دیدید گوشی شما رام هند است.

ماجرای بلاک شدن شبکه‌های تلفن همراه گوشی‌های پک چین چیست؟

به دلیل آنکه تولیدکنندگان پک چین برای داشتن سهم بیشتری از بازار فروش کمترین میزان سود را برای خود در نظر می‌گیرند؛ این گوشی‌ها قیمت پایین‌تری نسبت به سایر ورژن‌های همان گوشی دارند؛ همین امر سود جویان این بازار را به فکر فروش این محصولات در کشورهای دیگر انداخته است (گوشی پک چین را با رام گلوبال به فروش برسانند) که این موضوع مورد قبول این کمپانی‌ها نبوده و حتی به محض تغییر رام این دستگاه‌ها گارانتی اصلی شرکت سازنده نیز باطل خواهد شد. حال این شرکت‌ها برای جلوگیری از فروش محصولات خود در سایر کشور‌ها قفل شبکه تلفن همراه بر روی آن‌ها گذاشته‌اند. اگرچه این شیوه هنوز به طور کامل مرسوم نشده اما تعدادی از محصولات جدید شرکت Realme از این قفل استفاده می‌کنند.

جمع بندی

ما در این مطلب سعی کردیم به صورت کامل تمامی اطلاعاتی که در زمینه گوشی‌های پک چین و گلوبال لازم داشتید را در اختیار شما بگذاریم، حال انتخاب باشماست.

اگر کاربری معمولی هستید و خواستار گوشی‌ای بدون دردسر و سازگار با تمام شرایط هستید به سراغ پک‌های گلوبال بروید و اگر کاربر حرفه‌ای بوده و با محدودیت‌های پیش رو مشکلی ندارید؛ می‌توانید با پرداخت هزینه‌ای کمتر گوشی‌ای با همان مشخصات و بعضاً حتی بهتر تهیه کنید.