تماس با موجودات فضایی

هشدار جدی دانشمندان؛ اولین تماس با موجودات فضایی می‌تواند نسل بشر را منقرض کند

دانشمندان معتقدند در صورت وقوع اولین تماس با موجودات فضایی، حیات بشر با تهدیدی جدی و غیرمنتظره روبرو خواهد شد.

2023 سالی پرخبر از رویداد‌های مرتبط با بشقاب پرنده های مرموز بوده است. طی ماه فوریه، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا دستور ساقط کردن سه یوفو را صادر کرد. سپس به دنبال آن، یک خلبان نیروی دریایی فیلمی از یک بشقاب پرنده را منتشر کرد و گزارشی از یک افشاگر مبنی بر سرپوش گذاشتن دولت ایالات متحده بر تحقیقات یوفوها نیز لو رفت.

هزینه تماس با حیات بیگانه مساوی با نابودی کل بشر

در صورتی‌که شواهدی از حیات فرازمینی و امکان تماس با موجودات فضایی پیدا شود، تغییر قابل توجهی در درک انسان ایجاد خواهد کرد. دانشمندان بر این باور هستند که اولین تماس با حیات بیگانه یک رویداد واحد نیست و فرآیندی است که از پیش آغاز شده است.

تماس با موجودات فضایی

این نقاشی قرن شانزدهمی کریستف کلمب را در حال فرود در قاره آمریکا نشان می دهد. کلمب و کاوشگرانش بومیان آنجا را «ابتدایی» می‌دانستند، زیرا آنها سیستم نوشتاری نداشتند.

اما پاسخ به این پرسش که چه کسی مسئول آماده شدن برای تماس با موجودات فضایی است، چالش‌ها و پیچیدگی‌های خود را دارد. ارتش، شرکت‌ها و دانشمندان بیشترین شانس برای تعامل را دارند. بنا بر قانون رقابت‌پذیری پرتاب فضای مجازی در سال 2025، شرکت‌ها اجازه دارند از گردشگری فضایی و استخراج منابع سود ببرند که می‌تواند منجر به پیدا کردن نشانه‌هایی از حیات فرازمینی شود.

در همین حال، برنامه جستجو برای هوش فرازمینی (SETI) بیشتر فعالیت‌های مربوط به ارتباطات و شواهد فرازمینی را انجام می‌دهد. SETI از داشنمندان رشته‌های مختلف، از جمله STEM (تیمی شامل متخصصان علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات) تشکیل شده است. با این حال، تعداد کمی از کارشناسان علوم اجتماعی و علوم انسانی در فرآیند آماده‌سازی برای تماس مشارکت داشته‌اند. در سال 2018، مرکز تحقیقات SETI برکلی از گروه‌های فعال در حوزه‌های غیر از STEM نیز دعوت کرد تا دیدگاه‌های خود را در ارتباط با نحوه اداره کردن فرآیند تماس با موجودات فضایی ارائه دهند.

آداب ارتباط گیری با حیات بیگانه، همواره موضوعی بحث برانگیز بوده است. پروژه Breakthorugh Listen نیز که در پی ثبت نشانه‌های فناوری از تمدن‌های دیگر است نیز فاقد بیانه اخلاقی روشن است. این مهم است که سازمان‌های مذکور به چه کسانی پاسخ می‌دهند و از چه دستورالعمل‌های اخلاقی پیروی می‌کنند.

تماس با موجودات فضایی

در سال 1768، سفر کاپیتان بریتانیایی جیمز کوک (مرکز) استعمار گسترده و سلب مالکیت بومیان در سراسر اقیانوسیه را به حرکت درآورد.

اکنون گروهی از دانشمندان، فرض هوشمند و پیشرفته بودن تمدن‌ها را بر اساس معیارهای خاصی برجسته کرده‌اند. برای مثال، کاوشگران اروپایی، بومیان آمریکایی به دلیل فقدان قابلیت نوشتار، چندان پیشرفته نمی‌دانستند که در نهایت منجر به استثمار آنها شد. هم‌چنین این استدلال نیز وجود دارد که گوش فرا دادن بی اجازه به سیگنال‌های بیگانگان می‌تواند به‌عنوان دخالت و نظارت برداشت شود و تاثیری منفی در ارتباط و تماس با موجودات فضایی داشته باشد.

از جنبه تاریخی، تماس بین استعمارگران غربی و مردم بومی اغلب منجر به خشونت، بیماری، بردگی و نسل کشی شده است، حتی زمانی که قصد محافظت از مردم بومی بود. به عنوان مثال، سفر جیمز کوک در سال 1768، که برای تحقیقات علمی در نظر گرفته شده بود، منجر به استعمار و خلع ید از سرزمین های بومی در اقیانوسیه شد.

دانشمندان معتقدند که SETI باید نیات خود را از اهداف شرکت ها، ارتش و دولت جدا کند. تاریخچه استعمار روی زمین نشان می‌دهد که برخی سود می‌برند و سهم باقی استثمار است. بنابراین مهم است از تاریخ درس بگیریم و برای تماس بالقوه با حیات فرازمینی آماده شویم.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*