PS5 روشن

6 دلیل برای این که PS5 خود را دائما روشن نگذاریم

آیا شما هم عادت دارید که کنسول PS5 خود را دائما روشن نگه می‌دارید؟ اگر چنین است، تا انتهای این متن با ما همراه باشید تا متوجه دلایل اشتباه بودن کار خود شوید.

PS5 با وجود این که صرفا یک کنسول مخصوص بازی های ویدیویی است، بیش از هر نسل دیگر از کنسول‌های پلی استیشن به کامپیوتر نزدیک است. بنابراین لازم است که همان‌طور که از کامپیوتر خود نگهداری می‌کنید، حواستان به کنسول PS5 هم باشد.

در میان نکات متعددی که در خصوص نگهداری از کنسول پلی استیشن 5 می‌توان برشمرد، یکی از مهم‌ترین موارد، خاموش کردن آن در زمان عدم نیاز است.

در گجت نیوز بخوانید:

دیسک خور یا دیجیتال، کدام نسخه PS5 را بخریم؟

همین مساله ساده که معمولا به فراموشی سپرده می‌شود، می‌تواند تاثیر بسزایی در افزایش عمر کنسولتان داشته باشد.

ممکن است از خود سوال کنید چگونه روشن نگه داشتن دائمی کنسول PS5 می‌تواند به آن آسیب بزند! برای یافتن پاسخ این سوال توصیه می‌کنیم تا انتهای این متن با ما همراه باشید.

چرا نباید کنسول PS5 خود را دائما روشن بگذاریم؟

روشن ماندن بیش از اندازه کنسول باعث داغ کردن آن خواهد شد

داغ کردن پلی استیشن 5

تاثیرات داغ کردن کنسول پلی استیشن 5 در سلامت آن را می‌توان در دو دسته موقتی و دائمی تقسیم‌بندی کرد.

آسیب‌های موقتی باعث خاموش شدن ناگهانی کنسول و از دست رفتن احتمالی داده‌ها یا پیشروی در بازی خواهد شد. از سوی دیگر، دومین دسته از آسیب‌های وارد شده به پلی استیشن 5 دائمی است و می‌تواند باعث وارد شدن صدمات برگشت‌ناپذیری به اجزای مختلف کنسول شود.

البته PS5 به‌خوبی قادر است دمای داخل کنسول و محیط مجاور را تنظیم کرده و بدون هیچ مشکلی به کار کردن ادامه دهد. با این وجود، اگر آن را با یک بازی باز در پس‌زمینه برای مدتی طولانی روشن بگذارید، ممکن است باعث تجمیع حرارت در داخل کنسول شده و به عملکرد آن خدشه وارد کنید.

البته احتمال رخ دادن این اتفاق البته بسیار کم است؛ اما در صورتی که از کنسول خود در محیطی فاقد تهویه مناسب مثل کابینت یا کمد استفاده کنید، ممکن است با این مشکل روبرو شوید.

البته روش‌هایی وجود دارد که می‌توان از طریق آن‌ها مانع از داغ کردن PS5 شد. به‌عنوان مثال، استفاده از یک فن خارجی می‌تواند روش مناسبی برای خنک کردن کنسول باشد.

البته باید سعی کنید از این فن‌ها بیشتر در مواقعی استفاده کنید که در حال انجام بازی‌های ویدیویی هستید و بیشترین فشار به دستگاه وارد می‌شود.

روشن نگه داشتن PS5 می‌تواند باعث مصرف انرژی بیشتر و افزایش هزینه برق شود

PS5 روشن

در زمان رونمایی کنسول های نسل نهمی سونی، این کمپانی اعلام کرد که نسخه دیسک خور این کنسول مصرف حداکثر 350 واتی خواهد داشت؛ در حالی که مصرف نسخه دیجیتال آن برابر با 340 وات است.

در این میان، مصرف متوسط بازی‌های ویدیویی مختلف، بین 150 تا 250 وات است. این میزان مصرف به‌ظاهر کم به نظر می‌رسد؛ اما اگر چندین روز کنسول خود را روشن بگذارید، این میزان مصرف چندین برابر خواهد شد.

این شرایط زمانی بدتر می‌شود که به همراه کنسول، تلویزیون خود را هم روشن بگذارید؛ چرا که میزان مصرف متوسط یک تلویزیون مدرن حدود 175 وات است. بنابراین روشن گذاشتن همزمان PS5 و تلویزیون طی هر 24 ساعت می‌تواند میزان مصرفی بین 6 تا 10.8 کیلووات را برایتان به همراه داشته باشد.

بنابراین با خاموش کردن پلی استیشن 5 در زمان عدم استفاده می‌توانید میزان مصرف انرژی و هزینه برق را به‌طور قابل ملاحظه‌ای کاهش دهید.

کنسول شما زودتر کثیف خواهد شد

پیش‌تر در خصوص داغ کردن کنسول پلی استیشن 5 در صورت روشن بودن بیش از حد صحبت کرده بودیم. با این وجود در خصوص جمع شدن گرد و خاک در منافذ کنسول و تاثیر آن‌ها در داغ کردن سخنی به میان نیامده است.

به مرور زمان، جمع شدن گرد و خاک در منافذ کنسول PS5 می‌تواند باعث گرفتگی دریچه‌های تهویه شده یا با جمع شدن روی فن دستگاه، مانع چرخش مناسب و تهویه دستگاه خواهد شد.

این مساله در گذر زمان می‌تواند باعث آسیب دیدن جدی قطعات داخلی کنسول شود.

عملکرد فن به‌نوعی شبیه به یک جاروبرقی است که با کشیدن هوا از بیرون به داخل دستگاه باعث خنک شدن قطعات داخلی آن می‌شود. بنابراین هرچه فن دستگاه بیشتر روشن باشد، هوای بیشتر و در نتیجه گرد و خاک بیشتری را به درون دستگاه کشیده و احتمال جمع شدن گرد و خاک را افزایش می‌دهد.

با توجه به این که خاموش کردن کنسول فن دستگاه را هم خاموش می‌کند، توصیه می‌کنیم در صورت عدم نیاز، حتما آن را خاموش کنید.

توجه به تهویه و جمع نشدن گرد و غبار خصوصا در مناطق پر از گرد و غبار اهمیت بیشتری دارد؛ چرا که بی‌توجهی کردن به این مساله می‌تواند در این نواحی، آسیب بیشتری به کنسول بزند.

PS5 به‌طور خودکار آپدیت‌های نامربوط و غیرضروری را دانلود می‌کند

آپدیت خودکار پلی استیشن 5

اگر شما هم از آن دسته گیمرهایی هستید که قابلیت آپدیت خودکار کنسولتان همیشه روشن است، احتمالا با روشن گذاشتن دائمی PS5 متحمل ضرر مالی زیادی خواهید شد!

در صورت فعال بودن این قابلیت و روشن گذاشتن کنسول، آپدیت‌های مرتبط با بازی‌ها و اپلیکیشن‌های مختلف پلی استیشن 5 به‌طور خودکار دانلود شده و حجم زیادی از اینترنت شما را مصرف خواهد کرد.

البته همیشه می‌توانید قابلیت بروزرسانی خودکار PS5 را غیرفعال کنید. با این وجود لازم است بدانید که در این صورت ممکن است برخی بازی‌های آنلاین و مالتی پلیر در هنگام اجرا با مشکل روبرو شوند.

سونی البته می‌توانست با تعبیه قابلیتی برای آپدیت خودکار برخی بازی‌های خاص، مشکل مدیریت دانلودهای خودکار پلی استیشن 5 را رفع کند. با این وجود PS5 فاقد چنین قابلیتی است؛ بنابراین در صورت روشن ماندن کنسول، تمامی برنامه‌ها و بازی‌های آن به‌طور همزمان آپدیت می‌شوند.

خاموش کردن PS5 می‌تواند کنترل بهتری روی دانلودها را در اختیار شما قرار دهد.‌ در این شرایط، بلافاصله پس از روشن کردن کنسول، اعلانی روی صفحه نمایش داده شده و محتوای در حال دانلود را به شما نشان می‌دهد. بنابراین شما می‌توانید خیلی سریع با انتخاب اعلان نمایش داده شده، به صفحه دانلودها رفته و مواردی که تمایل ندارید را متوقف کنید.

اجزای سخت افزاری کنسول زودتر فرسوده می‌شوند

کنسول‌های پلی استیشن معمولا دستگاه‌های خوش‌ساخت و بادوامی هستند و می‌توانند حتی پس از چند سال هم عملکردی همانند یک دستگاه نو را ارائه دهند.

با این وجود، تفاوت زیادی میان یک PS5 پنج ساله و یک کنسول PS5 که طی پنج سال دائما روشن بوده، وجود دارد!

بنابراین هر زمانی که قصد استفاده از کنسول پلی استیشن 5 خود را نداشتید، حتما آن را خاموش کنید.

برخی اجزای به کار رفته در کنسول‌های پلی استیشن 5 مانند فن یا دیسک خوان، مکانیکی هستند و در صورت استفاده بیش از حد در معرض خطر ساییدگی قرار می‌گیرند.

در صورت آسیب دیدن هریک از این قطعات مکانیکی، چاره‌ای جز باز کردن کنسول و تعمیر یا تعویض قطعه مورد نظر باقی نمی‌ماند. در این صورت ممکن است تجربه بازی کردن شما دستخوش تغییر شود یا ارزش کنسول دست دوم شما کاهش چشمگیری پیدا کند.

قطعی ناگهانی برق می‌تواند آسیبی جدی به کنسول شما بزند

PS5 روشن

اگر فکر می‌کنید کنسول پلی استیشن 5 هرگز در معرض خطر از دست دادن داده‌ها قرار ندارد، سخت در اشتباه هستید؛ چرا که قطعی ناگهانی برق ممکن است به‌طور ناگهانی تمامی داده‌های شما را پاک کند!

البته در صورتی که بازی خاصی از روی کنسول شما پاک شود، می‌توانید مجددا آن را نصب کنید. با این حال در صورتی که پیشروی خود در بازی را ذخیره نکرده باشید، ممکن است ناچار شوید آن را از ابتدا آغاز کنید!

هر چه کنسول شما برای مدت زمان طولانی‌تری روشن بماند، احتمال آسیب دیدن داده‌های آن در صورت قطع برق افزایش خواهد یافت؛ خصوصا در صورتی که قابلیت آپدیت خودکار را در کنسولتان فعال کرده باشید.

دقیقا به همین دلیل است که اکثر بازی‌های PS5 در هنگام ذخیره کردن داده‌ها از شما درخواست می‌کنند که کنسول را خاموش نکنید.

دقت کنید که قطع برق در بسیاری مواقع به‌خاطر دلایلی که خارج از کنترل ماست، اتفاق می‌افتد. گاهی اوقات، تعمیرات برق در منطقه شما می‌تواند دلیل قطع برق باشد و برخی مواقع نیز شخصی با تصور این که کنسول خاموش است، سیم آن را از برق می‌کشد.

در تمامی این شرایط، داده‌های شما به‌شدت در معرض خطر قرار می‌گیرند. بنابراین اگر به سلامت طولانی مدت کنسول خود علاقمند هستید، توصیه می‌کنیم حتما در مواقع عدم استفاده، آن را از برق بکشید.

روشن گذاشتن PS5 در زمان‌های عدم استفاده، خصوصا وقتی که داده‌ها در پس‌زمینه در حال دانلود یا ذخیره شدن هستند، یکی از دلایل اصلی از دست رفتن داده‌ها در صورت قطعی برق است.

از سوی دیگر، اگر کنسول خود را روی مد استراحت (Rest Mode) قرار دهید، در حین دانلود اطلاعات یا داده‌ها، هیچ‌گونه اطلاعاتی ذخیره نشده و هیچ برنامه یا بازی اجرا نمی‌شود. بنابراین در این مد نیازی نیست نگران قطع شدن برق باشید.

مد استراحت PS5؛ جایگزینی مطمئن برای روشن نگه داشتن کنسول

مد استراحت پلی استیشن 5

اگر واقعا مجبورید کنسول پلی استیشن 5 خود را روشن نگه دارید، حتما آن را روی مد استراحت قرار دهید. تا زمانی که کنسول شما روی این مد قرار داشته باشد، می‌توانید مطمئن باشید که دانلود داده‌ها و آپدیت بازی‌ها در امنیت تمام دنبال می‌شود.

دقت کنید که قرار دادن کنسول در مد استراحت (Rest Mode) باعث مصرف 1.5 واتی پلی استیشن 5 می‌شود؛ در حالی که اگر کنسولتان فقط به برق وصل بوده و خاموش باشد، مصرفی 1.3 واتی خواهد داشت. بنابراین مصرف انرژی مد استراحت با زمانی که دستگاه خاموش است، تقریبا برابر است.

به این ترتیب توصیه ما این است که اگر قصد بازی کردن با PS5 خود را ندارید، اما مایلید یکی از بازی‌های خود را آپدیت کرده یا بازی جدیدی دانلود کنید، کنسول را روی مد Rest Mode قرار دهید و اگر قصد انجام این کار را ندارید، کنسولتان را خاموش کنید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*