ایکس باکس سری ایکس 2023

6 دلیل برای این که نباید در سال 2023 ایکس باکس سری ایکس یا سری اس بخریم

اگر قصد دارید در سال 2023 یکی از کنسول های ایکس باکس سری ایکس – Xbox Series X یا سری اس – Series S را خریداری کنید، عجولانه تصمیم نگیرید و تا پایان این متن همراه ما باشید!

شاید در طول تاریخ، هیچ زمانی برای تبدیل شدن به یک گیمر بهتر از اکنون نبوده است! در سال‌های اخیر، استودیوهای ریز و درشت بازی‌سازی همواره سعی داشته‌اند که با ارائه تجربه‌های بدیع، حد و مرزهای بازی‌های ویدیویی را شکافته و عناوینی باورنکردنی را به گیمرها ارائه دهند.

با این حال، این گستردگی و پیشرفت، با وجود تمامی مزایایی که دارد، انتخاب پلتفرم مناسب برای تجربه بازی‌ها را سخت‌تر می‌کند. به‌عنوان مثال، در میان دو شرکت‌کننده اصلی نبرد کنسول‌های نسل نهمی یعنی پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری ایکس | اس هریک طرفداران خاص خود را داشته و قابلیت‌ها، مشخصات و عناوین مخصوص خود را ارائه می‌کنند.

اگر قصد خرید یک کنسول نسل نهمی را دارید و تصمیم گرفته‌اید از میان نمایندگان مایکروسافت و سونی، Xbox Series X یا Series S را انتخاب کنید، تا انتهای این متن با ما همراه باشید.

در ادامه چندین دلیل را مطرح خواهیم کرد که شاید حداقل موقتا شما را از خرید ایکس باکس سری ایکس یا سری اس منصرف کنند!

چرا خرید ایکس باکس سری ایکس یا سری اس در سال 2023 اشتباه است؟

این کنسول‌ها هیچ بازی انحصاری ندارند!

کنسول Xbox Series X

برای مدت‌های طولانی، مایکروسافت در زمینه پشتیبانی از بازی‌های کامپیوتر (PC) عملکرد ضعیفی داشت؛ چرا که تمام انرژی خود را روی پلتفرم ایکس باکس متمرکز کرده بود.

این روند البته در سال‌های اخیر بسیار بهتر شده؛ چراکه استودیوی بازی‌های مایکروسافت (Xbox Games Studios) به‌تازگی سیاستی جدید در قبال بازی‌های ویدیویی اتخاذ کرده و تمامی بازی‌هایش را به‌طور همزمان برای ایکس باکس و PC منتشر می‌کند.

این اتفاق البته خبر فوق‌العاده‌ای برای گیمرهای PC به شمار می‌رود؛ اما از سوی دیگر به آن معناست که پلتفرم ایکس باکس در حقیقت هیچ عنوان انحصاری در اختیار نخواهد داشت.

بنابراین اگر قصد شما از خرید یک کنسول نسل نهمی، تجربه بازی‌های اخیر آن است، می‌توانید برای خرید ایکس باکس سری ایکس | اس هزینه نکنید و در عوض به سراغ کامپیوتر ویندوزی خود بروید!

به‌طور خاص، با در اختیار داشتن یک اکانت ایکس باکس گیم پس و یک دسته ایکس باکس (اختیاری) می‌توانید تمامی آنچه که کنسول ایکس باکس به شما ارائه می‌کند را در کامپیوتر خود به‌صورت تمام و کمال تجربه کنید.

در این میان البته کسانی که قصد تجربه بازی‌های قدیمی‌تر ایکس باکس را دارند، مستثنی هستند؛ چرا که بسیاری از این عناوین صرفا روی کنسول‌های ایکس باکس قابل دسترسی بوده و در اختیار گیمرهای PC قرار ندارند.

از طرف دیگر همچنین باید توجه کنید که هزینه سرهم‌بندی یک کامپیوتر گیمینگ قدرتمند به مراتب بیشتر از یک کنسول ایکس باکس سری ایکس است. علاوه بر این، گیمرهای PC همچنین از قابلیت‌های انحصاری جذابی مانند ادامه دادن سریع (Quick Resume) نیز بی‌بهره خواهند ماند!

برای ارتقای حافظه، باید حتما از مدل‌های خاصی از حافظه خارجی استفاده کنید

ارتقای حافظه ایکس باکس

دو کنسول ایکس باکس سری اس و ایکس باکس سری ایکس به ترتیب 512 گیگ و یک ترابایت حافظه داخلی دارند که برای ذخیره عناوینی در حجم و اندازه کنسول های نسل نهمی بسیار کم به نظر می‌رسند.

از سوی دیگر، بخشی از این حافظه هم برای ذخیره داده‌های سیستمی مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ بنابراین میزان حافظه واقعی، کمتر از این مقادیر است.

مایکروسافت برای حل این مشکل امکان استفاده از حافظه‌های خارجی را در اختیار کاربرانش قرار داده است. با این حال، اگر قصد ارتقای حافظه کنسول نسل نهمی مایکروسافت را دارید، تنها باید از مدل‌های خاصی از برندهای سیگیت (Seagate) یا وسترن دیجیتال (Western Digital) استفاده کنید!

این انحصار در شرایطی رخ می‌دهد که سونی امکان استفاده از هر نوع حافظه اس اس دی M.2 سازگار با PS5 را بدون هیچ مشکلی به کاربرانش می‌دهد.

البته دقت کنید که عناوین قدیمی‌تر ایکس باکس بر روی هر حافظه SSD قابل نصب و اجرا هستند؛ اما عناوین بهینه‌سازی شده جدید این کنسول‌ها صرفا روی حافظه‌های خاصی از این دو برند قابل نصب خواهند بود.

البته این کارت‌های ارتقای حافظه بدون شک اتفاق خوبی برای کنسول‌های ایکس باکس به شمار می‌روند؛ اما قیمت آن‌ها در حال حاضر بالاتراز حافظه‌های M.2 SSD است.

طبیعتا ورود سایر کمپانی‌ها به عرصه تولید حافظه‌های خارجی باعث کاهش قیمت آن‌ها خواهد شد؛ هرچند که به نظر می‌رسد مایکروسافت قصد صادر کردن اجازه چنین کاری را ندارد!

این کنسول‌ها از واقعیت مجازی پشتیبانی نمی‌کنند

واقعیت مجازی

با وجود این که واقعیت مجازی (VR) هنوز نتوانسته به یک تکنولوژی اثرگذار در صنعت بازی‌های ویدیویی تبدیل شود، اما محبوبیت آن در میان گیمرها روز به روز در حال افزایش است.

در حال حاضر این فناوری مورد توجه بازی‌سازان فراوانی قرار گرفته و بسیاری افراد، آینده بازی‌های ویدیویی را از آن واقعیت مجازی/افزوده می‌دانند.

با این وجود، بر خلاف سونی، مایکروسافت هنوز اعتقادی به واقعیت مجازی و تاثیر آن در صنعت ویدیوگیم ندارد. به همین جهت کنسول‌های ایکس باکس سری ایکس یا سری اس از این فناوری پشتیبانی نمی‌کنند.

در همین رابطه، مدتی پیش، فیل اسپنسر، رئیس بخش ایکس باکس مایکروسافت، ضمن «منزوی کننده» خواندن فناوری VR اعلام کرده بود که کمپانی متبوعش تصمیم دارد بیشتر بر روی جنبه نرم افزاری بازی‌های ویدیویی تمرکز کند؛ چرا که برای این بخش از بازی‌های ویدیویی آینده روشن‌تری متصور است.

از طرف دیگر، سونی رویکردی کاملا متفاوت با مایکروسافت را اتخاذ کرده و مدتی پیش با انتشار هدست‌های واقعیت مجازی PlayStation VR 2 بار دیگر تعهد خود به پلتفرم واقعیت مجازی را اعلام کرد.

این کمپانی همچنین در حال ساخت بازی‌های VR از تعدادی از محبوب‌ترین فرنچایزهای پلی استیشن، مانند Horizon Call of the Mountain است که می‌تواند نقش مهمی در فراگیری تکنولوژی واقعیت مجازی ایفا کند.

دسته این کنسول‌ها فاقد خلاقیت است!

دسته Xbox

یکی دیگر از عواملی که ممکن است باعث دودل شدن شما در خرید ایکس باکس سری ایکس یا اس در سال 2023 شود، نبود خلاقیت در طراحی و ساخت دسته ایکس باکس است.

البته دسته ایکس باکس همچنین محصولی شگفت‌انگیز است و با ارتقای برخی زمینه‌ها نسبت به نسل قبل، اکنون محصولی کامل‌تر به شمار می‌رود.

به‌طور خاص، این دسته ارگونومی بهتری داشته و برخی جزئیات طراحی آن مثل استفاده از الگو در کلیدهای تریگر یا استفاده از D-Pad هیبریدی باعث ارائه تجربه کاربری بهتری شده‌اند. با این وجود، نبود نوآوری، خلاقیت و قابلیت‌های جدید به‌طور مشخصی در این دسته‌ها حس می‌شود!

از طرف دیگر، سونی دسته‌های دوال سنس خود را به تاچ‌پد، تریگرهای تطبیقی و میکروفون داخلی مجهز کرده و باعث شده دسته ایکس باکس، شبیه به یک محصول قدیمی و از مد افتاده به نظر برسد.

البته نمی‌توان به‌خاطر نبود خلاقیت در یک دسته به‌طور کلی قید خرید یک کنسول را زد؛ اما پیشنهاد می‌کنیم حداقل یک بار بازی کردن با دسته‌های DualSense سونی را تجربه کنید تا متوجه تفاوت‌های دو کنسول در این بخش شوید.

ایکس باکس سری اس کنسول ضعیفی است!

ایکس باکس سری اس

همان‌طور که اطلاع دارید، مایکروسافت در نسل نهم، دو کنسول ایکس باکس سری ایکس و ایکس باکس سری اس را برای رقابت با سونی روانه بازار کرده است.

ممکن است در نگاه اول گمان کنید این دو کنسول تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند؛ خصوصا با در نظر گرفتن این نکته که سونی نیز گامی مشابه را در خصوص کنسول‌هایش برداشته و آن‌ها را در دو مدل مختلف دیسک‌خور و دیجیتال روانه بازار کرده است.

با این وجود، بر خلاف سونی که از سخت افزار کاملا مشابهی در مدل‌های استاندارد و دیجیتال PS5 استفاده کرده، مایکروسافت ایکس باکس سری اس را به‌مراتب ضعیف‌تر از سری ایکس طراحی و تولید کرده است.

این کنسول حافظه رم پایین‌تری داشته و تنها قادر به اجرای بازی‌ها با رزولوشن 1440p است. برای مقایسه بد نیست بدانید که ایکس باکس سری ایکس، بازی‌ها را با رزولوشن 4K واقعی اجرا می‌کند.

از سوی دیگر، پردازنده Xbox Series S نیز کندتر از Series X بوده و تنها قادر به اجرای بازی‌های دیجیتالی است.

خلاصه آنچه گفته شد آن است که خرید ایکس باکس سری اس در سال 2023 نمی‌تواند حس و حال تجربه بازی‌های نسل نهمی را آن‌طور که باید به شما منتقل کند.

ممکن است کنسولی میان نسلی در کار باشد!

کنسول میان نسلی Xbox

مایکروسافت با عرضه ایکس باکس وان در سال 2013 نبرد کنسول‌های نسل هشتمی را آغاز کرد؛ در حالی که سه سال بعد شاهد عرضه ایکس باکس وان اس به بازار بودیم که قدرتمندتر و جمع و جورتر بود.

به این ترتیب افرادی که ایکس باکس وان اولیه را خریداری کرده بودند، دستگاهی بزرگ‌تر و با مصرف انرژی بیشتر در اختیار داشتند و خریداران ایکس باکس وان اس با پرداخت همان هزینه، محصولی از همه نظر بهتر را دریافت کرده بودند.

می‌توان انتظار داشت که اتفاق مشابهی برای ایکس باکس سری ایکس | اس و البته PS5 هم رخ دهد. بنابراین اگر کمی صبور باشید احتمالا بتوانید نسخه‌ای کوچک‌تر و کم‌مصرف‌تراز کنسول‌های نسل نهمی خود را با همین قیمت کنونی خریداری کنید.

حتی این احتمال هم وجود دارد که مایکروسافت کنسول‌های خود را در رنگ‌های متفاوتی هم روانه بازار کند! این اتفاق قطعا با استقبال طرفداران ایکس باکس روبرو خواهد شد.

جمع بندی؛ کدام پلتفرم در سال 2023 برای بازی کردن بهتر است؟

مواردی که در بالا گفته شد، برخی مشکلاتی هستند که ممکن است با خرید ایکس باکس سری ایکس یا اس گریبان‌گیر شما شوند. با این حال اگر با هیچیک از این موارد مشکلی ندارید، دلیلی ندارد که این کنسول‌های مایکروسافت را خریداری کنید!

واقعیت این است که هر دو کنسول Xbox Series X | S محصولاتی فوق‌العاده به شمار می‌روند و قطعا در گذر زمان بهتر هم خواهند شد. بنابراین علاقمندان به ایکس باکس بدون شک با دو گزینه بسیار جذاب روبرو هستند که می‌توانند ساعت‌ها سرگرمی را با آن‌ها تجربه کنند.

با این وجود، افرادی که با موارد گفته شده در این متن مشکل دارند، می‌توانند در وهله اول به سراغ پلی استیشن 5 سونی بروند و یا پلتفرم‌هایی مثل نینتندو سوییچ یا PC را انتخاب کنند.