کنترلر دوال سنس - DualSense پلی استیشن 5

چرا کنترلر دوال سنس بهترین دسته ساخته شده برای یک کنسول بازی است؟

کنترلر دوال سنس – DualSense برخی قابلیت‌ها را به کنسول پلی استیشن 5 اضافه می‌کند، اما آیا می‌توان آن را بهترین دسته بازی که تاکنون ساخته شده نامید؟

شرکت سونی پیش از عرضه کنسول نسل نهمی خود تبلیغات بسیاری را درباره قابلیت‌ها و ویژگی‌های منحصر به فرد کنترلر آن انجام داده بود؛ تبلیغاتی که حال پس از در دسترس قرار گرفتن پلی استیشن 5 و دوال سنس، ظاهرا اظهارات درستی را درباره آن بیان کرده بودند.

با این حال در سال‌های گذشته اینکه کدام کنترلر از کنسول‌های ایکس باکس، پلی استیشن و همچنین نینتندو به عنوان بهترین انتخاب خواهد شد کمی دشوار به‌نظر می‌رسید؛ اما حال با شروع نسل جدید، ظاهرا پاسخ به این سوال بسیار ساده‌تر شده است.

چرا کنترلر دوال سنس ؟

کنترلر دوال سنس - DualSense پلی استیشن 5

جواب این سوال تنها با ساعتی تجربه بازی Astro’s Playroom داده می‌شود؛ یک بازی رایگان که از ابتدا پس از خرید کنسول پلی استیشن 5 به صورت پیش‌فرض در آن نصب بوده و هدف آن معرفی ویژگی‌های کنترلر DualSense است‌. به نحوی که در این بازی، از تمامی ویژگی‌های دوال سنس از هپتیک فیدبک گرفته تا میکروفون آن مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

برای مثال هنگامی که شما در بازی Astro’s Playroom در سطوح مختلف نرم، سخت، فلزی و یا چمن حرکت می‌کنید، حس آن به وسیله هپتیک فیدبک و لرزش‌های داخل دسته کاملا به شما منتقل خواهد شد. همچنین وجود یک اسپیکر در کنترلر DualSense تمام آن چیزی است که برای درک حضور در محیط بازی نیاز خواهید داشت. البته این قابلیت‌ها تنها نقاط قوت این کنترلر نیستند؛ بلکه طراحی و خوش‌دست بودن آن یکی دیگر از ویژگی‌های دوال سنس محسوب می‌شود‌.

به هر حال تا پیش از عرضه کنسول پلی استیشن 4 و معرفی کنترلر دوال شاک 4 تفاوت چندانی در میان کنترلرهای کنسول‌های پلی استیشن دیده نمی‌شد؛ اما نه‌تنها دوال شاک 4 این سنت را برای همیشه شکست، بلکه حال شرکت سونی به خوبی این موضوع را درک کرده و انقلاب دیگری را با کنترلر دوال سنس در دنیای بازی‌های ویدئویی ایجاد کرده است.

کنترلر دوال سنس - DualSense پلی استیشن 5

با این وجود جالب است بدانید که حتی این کنترلر فوق‌العاده هم نقطه ضعف‌هایی دارد؛ برای مثال رنگ سفید آن با وجود زیبایی و طراحی جذاب، ممکن است برای بسیاری از افراد جالب نباشد. بخصوص اینکه پس از گذشت یک هفته، لکه‌های کثیف به دلیل سفید بودن دوال سنس به راحتی روی آن دیده می‌شود. همچنین دکمه‌های جهت در این کنترلر تفاوت چشمگیری را نسبت به دکمه‌های دوال شاک 4 ندارند؛ البته منظور بد بودن آن نیست، اما وجود یک نوآوری در این بخش می‌توانست که تفاوت بسیاری را ایجاد کند.

همچنین آنالوگ‌های دوال سنس تفاوت چندانی را با نسخه نسل قبل نداشته‌اند، اما اگر صادقانه درباره این دسته بازی نظر بدهیم، نقاط قوت آن برتری فوق‌العاده‌ بیشتری را نسبت به این ضعف‌های کوچک دارند. مانند باتری این کنترلر، که در ویدئو کالبد شکافی نیز می‌توانید تفاوت آن را با دوال شاک 4 مقایسه کنید. به علاوه، جالب است بدانید که کنترلر دوال سنس با رایانه‌های شخصی نیز از طریق برنامه استیم سازگار خواهد بود! گرچه همچنان نمی‌توان از تمامی ویژگی‌های آن استفاده کرد اما چنان که به‌نظر می‌رسد، این مورد نیز در آینده و در نسخه‌های بعدی برنامه استیم رفع خواهد شد.

کنترلر دوال سنس - DualSense پلی استیشن 5

در آخر نیز لازم به ذکر است که استفاده از هپتیک فیدبک و همچنین قابلیت Adaptive Triggers کاملا به عهده سازندگان بازی‌ها خواهد بود. این بدان معناست که شرکت‌های سازنده، می‌توانند وقت بیشتری را روی طراحی بازی خود بگذارند تا از تمامی قابلیت‌های دوال سنس بهره بگیرند؛ امری که زمان بیشتری را برای ساخت بازی گرفته و ممکن است که توسط برخی شرکت‌ها نادیده گرفته شود.

با این حال تمامی عناوین انحصاری سونی مانند Spider-Man Miles Morales از تمام ظرفیت‌های DualSense استفاده خواهند کرد. همچنین شرکت‌هایی مانند اکتیویژن در حال حاضر هم علاقه خود را به این قابلیت‌ها نشان داده و در بازی Call of Duty: Black Ops Cold War از برخی از آن‌ها استفاده کرده‌اند. برای مثال، هنگامی که در این بازی تیراندازی می‌کنید، دکمه‌های زیر دسته کاملا مانند ماشه اسلحه عمل کرده و برای انواع سلاح لرزش متفاوتی را خواهند داشت.