جاسوسی از تلفن همراه

اگر فکر می‌کنید کسی از گوشی شما جاسوسی می‌کند، این نشانه‌ها را بررسی کنید

باتوجه به اهمیت مسئله‌ی امنیت گوشی‌های هوشمند، در این مقاله به بررسی علائم هشدار دهنده‌ای که از جاسوسی از تلفن همراه شما خبر می‌دهند خواهیم پرداخت.

امروزه با پیشرفت چشمگیر تکنولوژی، گوشی‌های هوشمند که اطلاعات شخصی زیادی را ذخیره می‌کنند به بخشی ضروری از زندگی ما تبدیل شده‌اند. اما افزایش استفاده از این ابزار هوشمند خطراتی را نیز برای حفظ حریم خصوصی ما به همراه دارد.

همانطور که شاهد پیشرفت در زمینه توسعه‌ی گوشی‌های همراه هستیم، هک کردن این ابزار هوشمند نیز به‌صورت روز افزون حرفه‌ای‌تر می‌شود. بنابراین مهم است که از نظارت تلفنی آگاه باشید و علائم هشداردهنده‌ای که به شما می‌گویند ممکن است شخصی در حال جاسوسی از تلفن همراه شما باشد را بشناسید.

جاسوسی از تلفن همراه

با این حال، آیا تاکنون این موضوع به ذهن شما خطور کرده است که هر لحظه امکان هک شدن تلفن همراه شما وجود دارد؟ اگر این اتفاق بیفتد، چگونه می‌توان متوجه جاسوسی از گوشی شد و مهمتر از آن، چگونه می‌توان از این اتفاق جلوگیری کرد؟ اینها سوالات مهمی هستند که ممکن است دغدغه‌ی شما و بسیاری از کاربران گوشی‌های هوشمند باشند.

از آنجایی که امنیت مهم‌ترین اولویت همه انسان‌ها محسوب می‌شود، هنگام استفاده از موبایل خود در قدم اول باید از امنیت ارسال و دریافت داده‌های حیاتی خود اطمینان حاصل کنید؛ چراکه هک شدن گوشی می‌تواند تمام فعالیت‌ها شما را از وضعیت امن بودن خارج کند.

این مقاله سعی می‌کند نکاتی را در مورد چگونگی شناسایی این شاخص‌ها و کارهایی که می‌توانید برای محافظت از حریم خصوصی خود انجام دهید، به شما ارائه دهد. در ادامه با بررسی نکاتی که هشداردهنده‌ی جاسوسی از تلفن همراه شما هستند، با گجت نیوز باشید.

علائم هشدار دهنده که از هک شدن گوشی شما خبر می‌دهند

علائم هشدار دهنده هک شدن گوشی

1. کاهش ناگهانی و چشمگیر عمر باتری

یکی از واضح‌ترین نشانه‌هایی که به شما هشدار می‌دهد شخصی در حال جاسوسی از تلفن همراه شماست، کاهش عمر باتری به صورت غیرطبیعی است. برنامه‌های جاسوسی و ردیابی اغلب در پس‌زمینه اجرا می‌شوند، منابع اضافی را مصرف می‌کنند و سرعت تخلیه باتری تلفن شما را افزایش می‌دهند.

اگر باتری شما به سرعت تخلیه می‌شود بدون اینکه تغییری در عادات استفاده شما ایجاد شود، این می‌تواند یک علامت هشداردهنده باشد. البته توجه داشته باشید که مصرف سریع شارژ باتری لزوماً نشان دهنده‌ی هک شدن نیست و ممکن است دلایل دیگری نیز داشته باشد.

2. مصرف غیرعادی اینترنت

برای اینکه اطلاعات شما برای هر کسی که از تلفن شما جاسوسی می‌کند ارسال شود، نیاز به استفاده از داده‌های تلفن همراه است. علاوه‌براین، بدافزارهای مخرب در پس زمینه اجرا می‌شوند و دیتای گوشی موبایل شما را مصرف می‌کنند.

در این صورت اگر بیش از حد از تلفن خود استفاده نکرده باشید، ممکن است متوجه مصرف زیاد داده شوید که می‌تواند نشانه جاسوسی باشد. بنابراین میزان استفاده از داده‌های خود را برای اطلاع از افزایش ناگهانی نظارت کنید.

3. برنامه‌ها و فعالیت‌های ناآشنا

اگر برنامه‌های غیرمنتظره‌ای بدون اطلاع یا اجازه شما در تلفن شما ظاهر می‌شوند، وقت آن است که نگران شوید. نرم افزارهای جاسوسی یا نظارت ممکن است قابل مشاهده نباشند. اما اگر برنامه‌هایی را در گوشی خود مشاهده کردید که هیچوقت آنها را نصب نکرده بودید، مطمئن باشید که بدافزار هستند و بلافاصله آنها را حذف کنید.

جاسوسی از گوشی

علاوه بر این، رفتار غیرعادی تلفن، مانند هنگ کردن دستگاه، خراب شدن یا کند شدن، ممکن است نشان دهنده دسترسی غیرقانونی باشد.

4. صداهای عجیب پس‌زمینه

شنیدن نویز یا صدای غیرطبیعی هنگام برقراری تماس‌های صوتی و تصویری ممکن است به این معنی باشد که شخصی در حال جاسوسی از تلفن همراه شماست. فعالیت برخی از بدافزارهای مخرب در پس زمینه تلفن همراه، می‌تواند عامل ایجاد این نویز در زمان برقراری تماس شود.

البته گاهی اوقات خطاهای شبکه می‌تواند این مشکلات را ایجاد کند، اما تداخل مداوم و مکرر نیاز به بررسی بیشتر دارد.

5. افزایش استفاده از ذخیره‌سازی داده‌ها

پیام‌های متنی، سوابق تلفن، فایل‌های چند رسانه‌ای و انواع دیگر اطلاعات اغلب توسط نرم افزارهای جاسوسی و نظارتی ضبط و ذخیره می‌شوند. اگر متوجه افزایش غیرعادی در حجم داده‌های ذخیره شده خود شدید، ممکن است شخصی از تلفن شما جاسوسی کند.

6. پیام‌های متنی غیرمعمول

مراقب پیام‌های متنی عجیب و غریب باشید، به‌ویژه پیام‌هایی که اطلاعات شخصی شما را می‌خواهند یا حاوی پیوند هستند. این پیام‌ها ممکن است کلاهبرداری فیشینگ یا تلاش برای وارد کردن بدافزار به رایانه شما باشد.

7. نمایش تبلیغات عجیب

گاهی اوقات بدافزارهای جاسوسی بلافاصله بعد از ورود به تلفن همراه، پنجره‌ها و تبلیغاتی غیرمعمول را در تلفن شما نمایش می‌دهند. این تبلیغات ممکن است هشدار دهنده‌ی جاسوسی از تلفن همراه شما باشند، بنابراین توصیه می‌شود هرگز آنها را باز نکنید و هرچه سریعتر اپلیکیشنی که سبب نمایش آنها می‌شود را پیدا کرده و آن را حذف کنید.

8. داغ شدن بیش از حد گوشی

آیا تلفن شما حتی زمانی که ساعات زیادی از آن استفاده نمی‌کنید داغ می‌شود؟ وقت آن است که نگران هک شدن گوشی خود شوید. این یک نشانه‌ی رایج است که نشان می‌دهد شخصی در حال جاسوسی از تلفن شماست.

نرم افزار های جاسوسی

نرم افزارهای جاسوسی ممکن است در پس زمینه در حال اجرا باشند. همین موضوع سبب می‌شود دستگاه شما بیش‌از حد فعالیت کرده و داغ شود. بنابراین مراقب دمای گوشی خود باشید، به خصوص اگر زمانی که از آن استفاده نمی‌کنید داغ می‌شود.

9. تغییر غیرمعمول در هزینه‌های قبض موبایل

اگر از سیم کارت‌های دائمی استفاده می‌کنید، روند قبض ماهانه‌ی تلفن خود را بررسی کنید. اگر زمانی که به طور فعال از تلفن خود استفاده نمی‌کنید متوجه افزایش هزینه‌ی قبض تلفن شدید، ممکن است شخصی از تلفن شما جاسوسی کند. این موضوع نشان می‌دهد برخی از بدافزارهای مخرب، در حال اجرا شدن در پس زمینه هستند و ممکن است تماس‌های مشکوکی نیز برقرار کنند.

10. راه اندازی مجدد غیرمنتظره تلفن

اگر تلفن شما بدون دلیل راه اندازی مجدد شود، ممکن است نشان دهنده وجود بدافزار یا نرم افزارهای جاسوسی در گوشی شما باشد. راه اندازی مجدد ممکن است در نتیجه ارتقاء نرم افزار یا باگ رخ دهد، اما اگر مکررا رخ دهد ممکن است باعث نگرانی شود.

11. عملکرد کُند

یکی دیگر از نشانه‌هایی که هشدار می‌دهد شخصی در حال جاسوسی از تلفن شماست، آهسته شدن عملکرد و کندی گوشی است. نرم افزارهای جاسوسی که در پس زمینه اجرا می‌شوند، می‌توانند عملکرد تلفن شما را کاهش دهند.

برنامه‌هایی که به آرامی شروع به کار می‌کنند، در دسترسی به منوها مشکل دارند یا کند به نظر می‌رسند، ممکن است تحت نظارت باشند.

12. فرآیندهای ناآشنا در استفاده از باتری

برای اینکه ببینید کدام برنامه‌ها و فرآیندها بیشترین انرژی را مصرف می‌کنند، تنظیمات مصرف باتری تلفن خود را بررسی کنید. در صورت مشاهده فرآیندهای عجیب یا مشکوک در بالای لیست، ممکن است نرم افزارهای جاسوسی بدون اطلاع شما از منابع گوشی استفاده کنند.

13. باز شدن ناگهانی دوربین موبایل

اگر گوشی شما هک شده باشد، عملکرد دوربین از کنترل شما خارج می‌شود و به طور مداوم از آن استفاده می‌شود. برای اطلاع از این موضوع پوشه‌ی دوربین خود را بررسی کنید. اگر موردی را مشاهده کردید که بدون خواست شما ثبت شده است، مطمئن شوید که تلفن شما درحال هک شدن است.

14. اختلال در کارکرد برخی برنامه‌‌ها

از کار افتادن بعضی اپلیکیشن‌ها معمولا به دلیل استفاده هکرها از پروکسی‌های غیر مجاز است. همچنین ممکن است شما شاهد تغییر زبان یا تنظیمات کلی یک برنامه باشید.

برای جلوگیری از هک شدن تلفن چه اقدامات پیشگیرانه‌ای وجود دارد؟

جلوگیری از هک شدن گوشی

در عصر فناوری امروز، نادیده گرفتن خطر جاسوسی از تلفن غیرممکن است. اگر می‌خواهید از حریم خصوصی و اطلاعات شخصی خود محافظت کنید، مهم است که از علائم آشکاری که ممکن است کسی تلفن شما را زیر نظر داشته باشد آگاه باشید.

اگر فکر می‌کنید شخصی از تلفن شما جاسوسی می‌کند، فوراً برای محافظت از حریم خصوصی اقدام کنید. برای خلاص شدن از شر نرم‌افزارهای مخرب، برنامه‌های مشکوک را حذف کنید. همچنین، سیستم عامل و نرم افزار امنیتی گوشی خود را به‌روز کرده و تنظیمات کارخانه را بازنشانی کنید.

از رمزهای عبور قوی استفاده کنید، احراز هویت دو مرحله‌ای را روشن کنید و مراقب مجوز دادن به برنامه‌ها باشید. به یاد داشته باشید اهمیت دادن به امنیت دیجیتال می‌تواند به شما کمک کند که مراقب مزاحمان احتمالی باشید و از داده‌های حساس خود محافظت کنید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*