ایموجی های نامناسب

ایموجی های نامناسب از پیام رسان های داخلی حذف می‌شوند

با نظارت سازمان فناوری اطلاعات، ایموجی های نامناسب که با عرف و قوانین اسلامی سازگار نیستند در آپدیت بعدی از پیام‌رسان های داخلی حذف می‌شوند.

از آنجایی که ساختار پیام رسان های داخلی روی پی پیام‌رسان‌های خارجی به‌خصوص تلگرام بنا شده‌است، بسیاری از قابلیت‌های تلگرام بدون تغییر و به صورت پکیجی به نمونه‌های داخلی منتقل شده است. به‌عنوان مثال ایموجی های پیام رسان های داخلی نظیر ایتا، بله و روبیکا که دارای الگویی یکسان با ایموجی های تلگرام هستند منجر به اعترضات قشری از کاربران شده است.

مسئله اصلی این است که برخی کاربران می‌گویند چرا در پیام رسان های داخلی نمادهایی مربوط به همجنس‌بازی، تراجنسی و صحه‌گذاری بر هویت جنسی سیال و ترویج آن وجود دارد؟ ایموجی‌هایی نظیر زن ریش‌دار، مردی با لباس عروس، پرچم اسرائیل، نماد‌های شیطانی، پرچم ترنس‌جندرها (تراجنسیتی‌ها)، عروس مرد بدون جنسیت، داماد زن بدون جنسیت و رنگین‌کمان با 6 رنگ (رنگین کمان با 6 رنگ نماد همجنس بازی بوده در حالی که نماد اصلی رنگین کمان 7 رنگ دارد).

پیام‌رسان‌های داخلی

این افراد معتقدند کودکان و نوجوانان به‌اقتضای سن خود، بیشتر توجه را معطوف شکلک‌ها می‌کنند تا نوشته‌ها؛ وجود این ایموجی های ناهنجار و نامناسب می‌تواند روی تصورات ذهنی این قشر تأثیر مخرب بگذارد. در نتیجه برخی خانواده‌ها که به‌عنوان مسؤلان تربیت ایفای نقش می‌کنند، خواستار فیلتر شدن این دسته از ایموجی‌ها هستند.

امکان فیلتر کردن این ایموجی‌ها از لحاظ فنی وجود دارد؛ به‌طور کلی هر تکنولوژی‌ای که وارد هر کشوری می‌شود باید از فیلترهای عرف و قوانین رسمی آن کشور عبور کند تا با شرایط جامعه سازگار شود. متخصصان این حوزه برای رفع این معضل می‌گویند: کافیست به‌جای انتقال کامل یک بسته دیتا از فضایی تحت عنوان کتابخانه (Library) که منجر به اشتراک تمام ایموجی‌ پیام رسان های خارجی با داخلی ‌می‌شود قبل از انتقال این فایل، آن را ادیت کرده و ایموجی های ناسازگار را فیلتر کرد.

این موضوع در جلسه سازمان فناوری اطلاعات با حضور نمایندگان پیام‌رسان‌ها مطرح شد و پیام‌رسان‌ها قبول کردند که در آپدیت بعدی نرم افزار خود این ایموجی‌ها را اصلاح کنند. همچنین این شبکه‌ها تاکید کرده‌اند مکانیزم‌هایی را در دستور کار خود قرار داده‌اند که امکان ساخت استیکر و ایموجی‌های نامناسب نزدیک به صفر باشد.