فارکس

آیا شکایت از معامله گر فارکس در ایران امکان پذیر است؟

بازار فارکس یکی از بهترین بازارهای مالی برای سرمایه گذاری و انجام معاملات است که بسیاری از معامله گران از سرتاسر دنیا در این بازار فعالیت می‌کنند و در آن معامله انجام می‌دهند. در بازار فارکس حجم معاملات و نقدینگی بسیار بالا است. هر بازار مالی که حجم نقدینگی در آن بالا باشد ریسک بالایی نیز دارد.

همانند هر معامله‌ای، بازار فارکس نیز دارای ریسک و احتمال کلاهبرداری است؛ بنابراین معامله گر فارکس باید ریسک را بخشی از کار خود در فارکس بداند و تحمل ریسک، گاهی ضرر و توانایی مدیریت ریسک را داشته باشد. در ادامه قصد داریم بیشتر به معرفی حوزه کاری معامله گر فارکس، جرم های آن و این‌که آیا شکایت از معامله گر فارکس در ایران امکان پذیر است یا خیر صحبت کنیم.

معامله گر فارکس کیست؟

فارکس کوتاه شده‌ Foreign Exchange، به معنای بازار ارز بین‌المللی است. در این بازار ارزهای مختلف دنیا مبادله می‌شوند. معامله گر فارکس (Trader) فردی است که در بازار ارز بین‌المللی (بازار فارکس) فعالیت می‌کند و به خرید و فروش سهام، جفت ارزها، فلزات گران‎بها مانند طلا و ارزهای دیجیتال مانند بین کوین با هدف کسب سود می‌پردازد. معامله گران فارکس معمولا در تحلیل بازار، پیش‌بینی قیمت‌ها و تصمیم‌گیری‌های خرید و فروش بر اساس شرایط اقتصادی، سیاسی و فنی مشغول هستند. آنها معمولا از نمودارهای قیمت و شاخص‌ها، اخبار و داده‌های اقتصادی، تحلیل تکنیکال و ابزارهای مالی استفاده می‌کنند تا تصمیمات خرید و فروش خود را اتخاذ کنند. در ایران بروکرهایی مانند صرافی top change  برای نقل و انتقالات مالی وجود دارد که پشتیبانی فارسی قابل قبول و امنیت بالایی را دارند.

معامله گر فارکس می تواند مرتکب چه جرم هایی شود؟

معامله گر فارکس می‌تواند مرتکب چندین جرم مالی و نقض قوانین بازار سرمایه و تجارت شود. البته، لازم به ذکر است که شرایط و مقررات قانونی برای معامله گران فارکس در هر کشوری ممکن است متفاوت باشد.

در ادامه، دو نمونه از جرم‌هایی که یک معامله گر فارکس می تواند مرتکب شود آورده شده است:

1- کلاهبرداری و تقلب

معامله‌گران فارکس می‌توانند با استفاده از روش‌های تقلبی و کلاهبرداری، تحلیل‌های نادرست یا سایر روش‌های غلط به منظور کسب سود بیشتر، افراد را به تحویل دادن سرمایه یا اطلاعات شخصی مانند رمز عبور یا شماره کارت بانکی تشویق کنند.

2- عدم رعایت قوانین بازار سرمایه

عدم رعایت قوانین مربوط به ثبت و مجوزهای لازم برای فعالیت در بازار سرمایه، سیستم تنظیم معاملات یا عدم ارائه اطلاعات صحیح و شفاف به مشتریان، عدم حفظ حریم خصوصی و استفاده غیرمجاز از اطلاعات شخصی از جمله مواردی است که یک معامله گر فارکس می‌تواند مرتکب آن شود. در هر صورت، لازم است هرگونه جرم مزبور توسط مراجع قضایی  تعیین و بررسی شود.

آیا شکایت از معامله گر فارکس در ایران امکان پذیر است؟

بله، در ایران، شکایت از معامله گر فارکس امکان پذیر است.

طبق ماده 67 قانون تجارت الکترونیک مبحث اولکلاهبرداری کامپیوتری:

«هر فردی که در بستر مبادلات الکترونیکی از طریق ورود، تغییر، محو و توقف در داده پیام و مداخله در پردازش «داده پیام» و سیستم‌های رایانه‌ای و غیره دیگران را بفریبد و یا سبب گمراهی سیستم‌های پردازش خودکار و نظایر آن شود و از این طریق برای خود و دیگری وجوه، اموال یا امتیازات مالی تحصیل کند (به دست آورد) و اموال دیگران را ببرد، مجرم محسوب می‌شود و علاوه بر رد (بازگرداندن) مال به صاحبان اموال، به حبس از یک تا سه سال و پرداخت جزای نقدی معادل مال مأخوذه (دریافتی) محکوم می‌شود.»

تبصرهشروع به این جرم نیز جرم محسوب و مجازات آن حداقل مجازات مقرر در این ماده می‌باشد.

در هر صورت، قبل از اینکه کار به شکایت برسد بهتر است که در بروکرهای فارکس قابل اعتماد ایرانیان اقدام به معامله کنید. قبل از هرگونه شکایت، توصیه می‌شود که با معامله گر فارکس در مورد مسئله مورد اختلاف تماس گرفته و سعی کنید مسئله را به طور دوستانه حل کنید. اگر باز هم به نتیجه مطلوب نرسیدید، اقدام به شکایت کنید.

سخن پایانی

در این مطلب در مورد بازار فارکس و این‌که تریدر فارکس کیست صحبت کردیم، همچنین گفتیم که در ایران، شکایت از معامله گر فارکس به چه نحوی امکان‌پذیر است. بهتر است، قبل از این‌که کار به شکایت برسد اطلاعات خود را در این مورد بالا ببرید. به یاد داشته باشید، برای موفقیت در این حوزه، باید تحصیلات و آموزش مناسب در زمینه تجارت و سرمایه‌گذاری مالی داشته باشید و بتوانید ریسک‌های مرتبط با معاملات را مدیریت کنید. همچنین، به روز بودن با تغییرات و رویدادهای جهانی، درک عمیق از عواملی که بر ارزش ارزها تأثیر می‌گذارند و انتخاب یک بروکر قابل اعتماد نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

این مطلب توسط شرکت های ثالث به عنوان بیانیه مطبوعاتی یا رپورتاژ آگهی ارسال شده و گجت نیوز در قبال موارد مندرج در آن مسئولیتی ندارد.