قیمت لوازم خانگی

رکود در بازار، قیمت لوازم خانگی را کاهش داد

رکود در بازار لوازم خانگی سبب شده بازاریان برای رفع نیاز خود این لوازم را ارزان‌تر بفروشند. در این مطلب علت رکود و کاهش قیمت لوازم خانگی را بررسی می‌کنیم.

با بررسی بازار لوازم خانگی متوجه کاهش نسبی قیمت برخی از محصولات خانگی نسبت به روزهای گذشته هستیم؛ اما نکته مهم این است که این کاهش قیمت از سوی کسبه لحاظ شده است و تولیدکنندگان قیمت‌های خود را تغییر نداده‌اند.

در پی ممنوعیت واردات محصولات خانگی از سال 97، یکی از اهدافی که طی 5 سال گذشته در دستور وزارت صمت قرار گرفته افزایش تولید لوازم خانگی داخلی است؛ به‌گونه‌ای که سال گذشته شاهد رشد 24 درصدی تولید این محصولات بودیم. اما تولید کردن لوازم خانگی بدون در نظر گرفتن نحوه فروش رفتن این کالاها و قدرت خرید مردم منجر به رکود این بازار شده است. همین رکود سبب شده فروشندگان، کالاها را به قیمت ارزان‌تر یا به‌صورت قسطی بفروشند تا مردم بتوانند این کالاها را تهیه کنند.

لوازم خانگی

اکنون وضعیت خرید و فروش در بازار لوار خانگی به‌گونه‌ای است که اکبر پازوکی، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تهران می‌گوید:

کارخانه‌ها قیمت لوازم را ارزان نکرده‌اند؛ بلکه این کسبه هستند که ارزان می‌فروشند. ما حدود یک‌سال است که می‌گوییم بازار در حالت رکود به سر می‌برد و یکی از دلایل رکود هم نداشتن قدرت خرید مردم و گرانی موارد اولیه و کالای تمام شده است.

به‌گفته وی، امروز فروشندگان کالا برای آن‌که بتوانند کالای خود را در جهت رفع نیازهای خود فروش برسانند مجبور هستند لوازم خانگی را ارزان‌تر بفروشند یا این‌که آن‌ها را در قالب طرح‌های مختلف فروش اقساطی به مردم عرضه کنند. به‌گونه‌ای که در حال حاضر فضایی رقابتی در بازار فروشندگان شکل گرفته و هر مغازه تخفیفات ویژه‌ای را اعمال می‌کند.

پازوکی با بیان این‌که تولید کننده، عرضه‌کننده و خریدار امنیت اقتصادی ندارند، گفت برای کمک به تولید و بازار این کالاها باید نرخ مواد اولیه و ارز، ثبات بیشتری پیدا کند.

تورم در بازار لوازم خانگی در طی سالیان گذشته چقدر بوده است؟

با بررسی میزان تورم بازار لوازم خانگی می‌بینیم که میزان تورم تیرماه سال جاری در این بازار حدود 38 درصد بوده است؛ یعنی مردمی که قدرت خرید کافی برای تهیه این محصولات را نداشتند اکنون باید این لوازم را 38 درصد گران‌تر بخرند. نکته جالب توجه آن‌که تورم این بخش ماهانه 3.2 درصد است؛ یعنی هر ماه از قدرت خرید مردم کاسته می‌شود.

لوازم خانگی

در جدول زیر نرخ تورم این بازار را از سال 96 (یک‌سال قبل از ممنوعیت واردات لوازم خانگی خارجی) برای شما آماده کرده‌ایم:

سالنرخ تورم کلی جامعهنرخ تورم لوازم خانگی
13968.2 درصد 8.4 درصد
139726.9 درصد43 درصد
139834.8 درصد49.3 درصد
139936.4 درصد46.5 درصد
140040.2 درصد46.5 درصد
140145.8 درصد36.3 درصد
تیر 140247.5 درصد38 درصد

با توجه به وضعیت به‌وجود آمده در وضعیت بازار فروش لوازم خانگی، سیاست‌گذاران و مسئولان این حوزه باید تدبیری اساسی برای کاهش هزینه‌های تولید و بالا بردن توان خرید مردم بی‌اندیشند تا رکود و ضرردهی بازار فعلی را جبران کنند.