مزایای لامپ های ال ای دی

آیا می‌دانستید که چرا لامپ‌های LED بهتر از لامپ‌های رشته‌ای هستند؟

همیشه شنیده‌ایم که لامپ‌های LED خیلی بهتر از لامپ‌های رشته‌ای هستند. اما آیا علت آن را می‌دانستید؟ ما در اینجا به شما خواهیم گفت.

با توجه به مزایای بی‌شمار چراغ‌های ال ای دی در مقایسه با سایر ابزار روشنایی سنتی مانند لامپ‌های رشته‌ای، شما مطمئناً تاکنون به این نتیجه رسیده‌اید که این لامپ‌ها راهکارهای هوشمندانه‌ای به‌منظور صرفه‌جویی در مصرف انرژی و مواردی دیگر در اختیار ما قرار می‌دهند.

مقایسه لامپ‌های LED با لامپ‌های رشته‌ای

لامپ‌های رشته‌ای یا حبابی از رشته‌ای نازک برای تولید نور استفاده می‌کنند. این رشته مقاومت الکتریکی زیادی دارد، بنابراین عبور جریان از آن باعث داغ شدن شدید و در نهایت درخشش آن می‌شود. گرمای ایجاد شده توسط این فرآیند فقط انرژی تلف شده است.

لامپ‌های رشته‌ای به‌تدریج در بسیاری از کاربردها جای خود را به لامپ‌های فلورسنت، لامپ‌های فلورسنت فشرده، لامپ‌های تخلیه الکتریکی پرنور و مهمتر از همه لامپ‌های ال‌ای‌دی‌ داده‌اند که به ازای مقدار مشابهی از انرژی واردشده به لامپ، مقدار بیشتری نور از خود ساطع می‌کنند. به منظور بالا بردن بازده نوری و کاهش مصرف انرژی، تلاش می‌شود این لامپ‌ها را از رده خارج کنند.

مزایای لامپ ال ای دی

از طرف دیگر، ال‌ای‌دی‌ها فیلامنت ندارند، در عوض حاوی یک ماده نیمه هادی هستند که با عبور الکتریسیته از آن نور تولید می‌کنند. این تفاوت کلیدی از مزایای لامپ های ال ای دی محسوب می‌شود. این لامپ‌ها از آخرین و جذاب‌ترین تکنولوژی‌های پیشرفته در صنعت نور هستند و مزایای آنها سبب می‌شود نسبت به لامپ‌های سنتی رشته‌ای از دوام بیشتری برخوردار باشند.

اما یک نکته منفی نیز در هنگام مقایسه‌ی این لامپ‌ها با چراغ‌های رشته‌ای وجود دارد: قیمت! معمولا لامپ رشته‌ای بسیار ارزان‌تر از LED است. لامپ‌های ال‌ای‌دی که محصول برندهای معروف هستند، به‌ویژه لامپ‌هایی که ویژگی‌های فراوانی دارند، حتی بیشتر از مدل‌های اصلی قیمت خواهند داشت.

باتوجه به اینکه تمام اتاق‌های خانه باید مجهز به یک یا چند لامپ باشند، تهیه‌ی لامپ‌های ال‌ای‌دی برای تجهیز کردن کل محیط می‌تواند هزینه‌بر باشد. با این حال، مزایای این لامپ‌ از جمله کم‌مصرف بودن آن سبب می‌شود این نکته‌ی منفی اهمیت چندانی برای خریداران نداشته باشد. اما دلایل برتری ال‌ای‌دی‌ها به لامپ‌های رشته‌ای چیست؟

مصرف کمتر مساوی است با هزینه‌ی کمتر

مزایای لامپ ال ای دی در مقایسه با لامپ رشته ای

یکی از حقایق شناخته‌شده در مورد LED‌ها، به مصرف انرژی آنها مربوط می‌شود. با توجه به این واقعیت که آنها به جای رشته از یک نیمه هادی استفاده می‌کنند، این لامپ‌ها برای کارکردن به انرژی بسیار کمتری نیاز دارند.

در تبلیغات مصرف برق لامپ ال ای دی چنین گفته می‌شود که این لامپ‌ها بسیار کم‌مصرف هستند و هزینه‌ها را به‌طور قابل توجهی کاهش می‌دهند. برخی از لامپ‌ها تنها حدود یک دهم توان مورد نیاز یک لامپ رشته‌ای با همان روشنایی را مصرف می‌کنند.

در حالی که بعید است هر نوع لامپ مصرفی تفاوت زیادی در قبض برق ماهانه شما ایجاد کند، اما صرفه‌جویی در طول عمر یک لامپ می‌تواند قابل توجه باشد. طبق گفته دولت ایالات متحده، یک خانوار آمریکایی اگر به روشنایی از طریق LEDها روی بیاورد، به طور متوسط ​​سالانه حدود 225 دلار در هزینه‌های خود صرفه جویی خواهد کرد.

علاوه‌براین، با توجه به اینکه یک لامپ LED می‌تواند 10 تا 15 سال دوام بیاورد، تعویض لامپ‌های رشته‌ای با ال‌ای‌دی‌ احتمالا مبلغ زیادی در دراز مدت برای شما صرفه‌جویی می‌کند. ال‌ای‌دی‌ها تا 60 هزار ساعت عمر می‌کنند، اما از طرف دیگر چراغ‌های رشته‌ای معمولی تنها 1500 ساعت عمر مفید دارند.

لامپ‌های LED حدود 133 برابر لامپ‌های رشته‌ای عمر می‌کنند. علاوه‌براین، یک لامپ LED بزرگ می‌تواند بیش‌از 7 سال به صورت ثابت مورد استفاده قرار گیرد. این طول عمر ال‌ای‌دی‌ها سبب می‌شود هزینه‌های تعمیر و نگهداری آنها به‌شدت کاهش یابد.

به‌علاوه، طول عمر لامپ تنها به مدت زمان روشن بودن بستگی دارد و میزان دوام این لامپ‌ها وابسته به تعداد روشن و خاموش شدن نیست، بنابراین کاربران می‌توانند این لامپ‌ها را بدون نگرانی بارها روشن و خاموش کنند. این ویژگی برخلاف لامپ‌های قدیمی است که عمر آنها به قطع و وصل جریان برق ارتباط دارد.

لامپ‌های LED دوست‌دار محیط زیست هستند

مزایای لامپ های ال ای دی

از آنجایی که لامپ‌های LED برای تولید نور به انرژی کمتری نیاز دارند و عمر طولانی‌تری نسبت به لامپ‌های معمولی دارند، نسبت به لامپ‌های رشته‌ای برای محیط زیست بهتر هستند. برخی از لامپ‌های ال‌ای‌دی کم مصرف می‌توانند تا 90 درصد کمتر از همتایان رشته‌ای خود برق مصرف کنند.

تولید برق یکی از مهم‌ترین عوامل انتشار گازهای گلخانه‌ای در جهان است. اگر روشنایی در حال حاضر 15 درصد از میانگین قبض برق را تشکیل بدهد، استفاده از LED به تنهایی می‌تواند تقاضای برق در ایالات متحده را تا 13.5 درصد کاهش دهد.

طول عمر بالا و دوام این لامپ‌ها نیز آنها را از نظر محیطی به انتخاب بهتری تبدیل می‌کند. با اینکه لامپ‌های LED معمولا از پلاستیک ساخته می‌شوند، اما لامپ‌های رشته‌ای نیز ساختار بهتری ندارند. تولید شیشه‌ی استفاده شده در ساختار لامپ‌های رشته‌ای و بازیافت آنها فرایند بسیار سخت‌تری است و به انرژی بیشتری نسبت به تولید پلاستیک نیاز دارد.

در نتیجه، با جایگزین کردن LEDها با لامپ‌های رشته‌ای هم در زمان تولید و هم در روش بازیافت صرفه‌جویی می‌شود. علاوه‌براین، اگر با یک لامپ قدیمی برخورد کنید ممکن است حاوی مواد خطرناکی مانند جیوه باشد. با توجه به تفاوت در طول عمر، استفاده از لامپ‌های رشته‌ای به احتمال زیاد ضایعات بیشتری نسبت به چراغ LED تولید می‌کند. خطرات ناشی از آتش‌سوزی و سوختگی نیز با استفاده از این لامپ‌ها کاهش می‌یابد.

از دیگر مزایای لامپ های ال ای دی می‌توان به این نکات اشاره کرد که آنها کاملا بی‌خطر هستند و پرتوهای فرابنفش و مادون قرمز تولید نمی‌کنند، در نتیجه هیچ آسیبی به سلامتی انسان نمی‌زنند. LEDها مقاومت بالایی در برابر شرایط مختلف جوی دارند و رطوبت هوا تاثیری بر عملکرد آنها ندارد.

رنگ و مدل ال‌ای‌دی‌ها تنوع بالایی دارد

مزایای لامپ های ال ای دی

لامپ‌های ال‌ای‌دی گزینه‌‌های بسیار متنوع‌ و ایده‌آلی را برای افرادی که خانه‌های مدرن دارند یا افرادی که می‌خواهند جذالیت رنگی بیشتری در محل کار یا زندگی خود داشته باشند، فراهم می‌کنند. ماهیت خود LED همراه با سایر فناوری‌های موجود در آن، به این معنی است که مواردی مانند روشنایی، تن و رنگ اغلب قابل تنظیم هستند.

این چراغ‌ها را همچنین می‌توان به یک برنامه یا شبکه خانگی متصل کرد، از راه دور کنترل کرد یا به راحتی روی تایمر تنظیم کرد. از نظر فنی می‌توانید همه این کارها را با یک لامپ رشته‌ای نیز انجام دهید، اما این کار بسیار پیچیده‌تر خواهد بود و به تجهیزات اضافی نیاز دارد.

به‌عنوان مثال، اتصال یک لامپ رشته‌ای به یک شبکه خانه هوشمند مستلزم آن است که یک دوشاخه هوشمند را به لامپ خود وصل کنید یا یک سوئیچ هوشمند را در یک چراغ روشنایی نصب کنید. همچنین ممکن است مجبور شوید به دنبال سوئیچ‌های کم نور باشید که برای رسیدن به جلوه مورد نظر خود به لامپ‌های خاصی نیاز خواهید داشت.

از نظر رنگ، لامپ‌های رشته‌ای تمایل به تولید نور زرد روشن دارند. این بدان معناست که اگر می‌خواهید رنگ آن را تغییر دهید، باید شیشه لامپ را تغییر دهید یا از نوعی لنز استفاده کنید. بنابراین اگر نور سفید ساده را خسته کننده می‌دانید و می‌خواهید خانه خود را به شیوه‌ای خلاقانه روشن کنید، LED هم راحت‌تر و هم به‌طور قابل توجهی ارزان‌تر است.

افرادی که نور ال‌ای‌دی‌ها را خیلی روشن می‌دانند، می‌توانند لامپ‌هایی بخرند که دمای رنگ حدود 2700 کلوین تولید می‌کنند. این باید جلوه‌ای مشابه با یک لامپ استاندارد رشته تنگستن به شما بدهد.

لامپ‌های ال‌ای‌دی روشنایی بیشتری را به‌ارمغان می‌آورند

دلایل برتری LED در مقایسه با لامپ رشته‌ای

یکی از عوامل محدودکننده در مورد روشنایی خانه، میزان واتی است که مدار شما می‌تواند مصرف کند. مزایای لامپ های ال ای دی نسبت به رشته‌ای این است که آنها از قدرت کافی انرژی می‌گیرند و 90 درصد انرژی کمتری مصرف می‌کنند و در همین حال روشنایی بیشتری را برای کاربران فراهم می‌کنند.

هنگام استفاده از لامپ‌های رشته‌ای، 100 وات تقریباً همان مقدار انرژی است که در اکثر اتصالات تعبیه می‌شود و دیدن لامپ‌هایی که فقط می‌توانند حدود 60 وات را تحمل کنند، غیرمعمول نیست.

همه سیم‌ها درجاتی از مقاومت دارند و استفاده از لامپی که الکتریسیته بیشتری نسبت به سیم‌ها و اتصالات موجود در سیستم را منتقل می‌کند، می‌تواند منجر به جرقه زدن و اتصال کوتاه شود. هر مدار در خانه شما می‌تواند تا حد زیادی جریان را مدیریت کند. به همین دلیل است که اگر تعداد زیادی از لوازم آشپزخانه را به یک پریز وصل کنید، به راحتی می‌توانید با یک کلید مدار را خاموش کنید.

نورها معمولاً روی مدارهای خودشان هستند، اما آن مدار همچنان محدودیت ایمن خود را دارد. یکی دیگر از عوامل پتانسیل روشنایی، میزان گرمای تولید شده است. در این حالت، گرما باعث هدر رفتن انرژی می‌شود و 90 درصد نیرویی که به یک لامپ رشته‌ای می‌دهید در آنجا می‌رود.

مزایای لامپ های ال ای دی

یک LED که مقدار نوری معادل یک لامپ معمولی 300 وات را پمپاژ می‌کند، فقط کمی بیش از یک دهم جریان مورد نیاز لامپ رشته‌ای مصرف می‌کند. این مقدار جریانی که از طریق یک لامپ رشته‌ای می‌گذرد، با فرض اینکه سیم کشی و اتصالات نور خانه شما بتواند آن را تحمل کند، گرمای زیادی ایجاد می‌کند.

برای درک بیشتر این موضوع، یک اجاق گاز قبل از سال 2007 را در نظر بگیرید که از یک لامپ 100 واتی برای گرم کردن غذا‌ها استفاده می‌کرد. یک لامپ 300 واتی میزان قابل توجهی گرمای بیشتری از آن تولید می‌کند و با یک LED، شما همان مقدار نور را دریافت می‌کنید، بدون اینکه صدمه‌ای ببینید.

همچنین از دیگر مزایای لامپ های ال ای دی می‌توان به این نکته اشاره کرد که گرمای تولید شده توسط لامپ ال ای دی در مقایسه با لامپ‌های رشته‌ای بسیار ناچیز است، به‌نحوی که حتی اگر چند ساعت روشن باشند و به بدنه آنها دست بزنید، دست شما نمی‌سوزد.

شدت نوری که از لامپ‌های معمولی ساطع می‌شود به مرور زمان کاهش می‌یابد، اما LEDها به علت مصرف کم برق و بازدهی بالا، دارای نوردهی یکسانی هستند.