خودروسازی فولکس واگن

10 واقعیتی که باید درباره فولکس واگن، غول خودروسازی دنیا بدانید

گروه خودروسازی فولکس واگن یکی از بزرگترین و باارزش‌ترین برندهای اتومبیل‌سازی جهان است. در ادامه می‌توانید واقعیت‌هایی جذاب در خصوص این کمپانی را مطالعه کنید.

خودروهای فولکس واگن از جمله مطمئن‌ترین اتومبیل های بازار امروز جهان به شمار می‌روند. به گزارش CarEdge، این کمپانی ولفسبورگی در حال حاضر در میان 10 برند برتر خودروسازی دنیا از حیث هزینه نگهداری قرار دارد.

همچنین بر اساس گزارش‌های میدانی منتشر شده، اتومبیل‌های این برند در پنج سال اول پس از خرید، حدود 85 درصد از ارزش اولیه خود را حفظ کرده و به همین جهت در میان باارزش‌ترین برندهای دست دوم دنیا جای می‌گیرد.

البته تاریخچه این کمپانی آلمانی، خصوصا در سال‌های اخیر چندان بی‌حاشیه نبوده و دردسرهای مختلفی گریبان این برند را گرفته است.

با این وجود، این خودروساز مطرح، از سال 1938 که نخستین حضور رسمی خود در بازار اتومبیل‌های جهان را تجربه کرد، همواره یکی از مطمئن‌ترین برندهای دنیا بوده است‌.

این غول خودروسازی آلمانی همچنین در سال‌های گذشته برندهای محبوبی چون لامبورگینی و بوگاتی را نیز احیا کرده و تاثیر مهمی در پیشرفت صنعت خودروسازی جهان داشته است.

این خودرو همچنین علاوه بر تولید هاچبک‌ها و شاسی بلندهای رکوردشکن در طول حیاتش، موفق شده با تکیه بر عملکرد خیره‌کننده هایپرخودروهایی نظیر بوگاتی ویرون، برخی از مهم‌ترین رکوردهای سرعت دنیا را هم جابجا کند.

در ادامه، به معرفی چندین واقعیت جذاب در خصوص کمپانی خودروسازی فولکس واگن می‌پردازیم که ممکن است برایتان جالب باشد.

گروه خودروسازی فولکس واگن صاحب تعدادی از محبوب‌ترین برندهای خودروسازی جهان است

برند VW

در سال 1965، گروه فولکس واگن کمپانی آتو یونیون (Auto Union) را از دایملر-بنز خرید و زیربرندهای آن را با آئودی تلفیق کرد.

به این ترتیب، آئودی نخستین برند خودروسازی آلمانی بود که به گروه فولکس واگن ملحق می‌شد و سرانجام، گروه فولکس واگن-آئودی (VAG) را تشکیل داد.

فولکس واگن همچنین در میانه دهه 80 میلادی، اکثریت سهام خودروساز بزرگ اسپانیایی، سئات (SEAT) را نیز خریداری کرد و آن را به نخستین کمپانی خودروسازی غیر آلمانی تبدیل کرد که به گروه Volkswagen ملحق می‌شود.

تصاحب کمپانی‌های خودروسازی مختلف سرتاسر جهان توسط فولکس واگن البته همینجا به اتمام نرسید؛ چرا که در گذز زمان، برندهای شناخته‌شده دیگری چون پورشه، بنتلی، لامبورگینی، بوگاتی، دوکاتی، اشکودا، کوپرا و حتی کمپانی چینی Jetta نیز به زیرمجموعه‌های فولکس واگن اضافه شدند.

به‌طور کلی، فولکس واگن به تصاحب و اصلاح کمپانی‌های خودروسازی که از مسیر خود منحرف شده‌اند، شهرت داشته و این کار را در طول تاریخ، بارها انجام داده است.

«دیزل گیت»، بزرگترین چالش فولکس واگن تا به امروز بوده است

دیزل گیت

افتضاح دیزل گیت (Dieselgate) یکی از بزرگترین بحران‌های کمپانی فولکس واگن تا به امروز بوده که از سال 2015 تا کنون با آن دست به گریبان است!

فولکس واگن پیش‌تر با نصب و اجرای نرم افزارهایی روی خودروهای خود، در تست‌های مربوط به آلایندگی شرکت می‌کرد. این تکنولوژی اما کمی بعد غیرفعال شد و در نتیجه، فولکس واگن خودروهایش را با دستکاری آمار و ارقام مربوط به آلایندگی، روانه بازار می‌کرد.

این اتفاق باعث شده که Volkswagen تا به امروز حدود 500 هزار خودروی خود را مرجوع کند و غرامتی حدودا 30 میلیارد یورویی را به نهادهای مختلف پرداخت نماید.

البته به جز فولکس واگن، کمپانی‌های دیگری مثل مرسدس بنز یا فورد نیز از چنین سیستم‌هایی برای تقلب در تست‌های آلایندگی استفاده می‌کردند.

با این وجود تنوع محصولات دیزلی فولکس واگن باعث شد که این کمپانی بیش از سایرین در معرض انتقادات قرار گیرد و یکی از بدترین آبروریزی‌های صنعت خودروسازی جهان را رقم بزند.

اثرات این آبروریزی هنوز هم از بین نرفته و به اعتبار این برند آسیب فراوانی وارد کرده است.

فردیناند پورشه خالق خودروی انقلابی فولکس قورباغه‌ای (Volkswagen Beetle) است

خودروسازی فولکس واگن

کمی پس از این که فردیناند پورشه، برند خودروسازی Porsche را در سال 1931 تاسیس کرد، ایده ساخت خودرویی تحت نام اتومبیل ملت را ارائه نمود.

این ایده پورشه، در سال 1934 با کمک دولت آلمان نازی اجرا شد و در نهایت، نخستین مدل از فولکس واگن بیتل که در کشور ما با نام فولکس قورباغه‌ای شناخته می شود، متولد شد.

در طراحی این خودروی الهامات بدیعی از ایده‌های پورشه گرفته شده است که برخی از آن‌ها هنوز هم در صنعت خودروسازی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تیپ اول فولکس واگن بیتل (Type 1) به لطف مدت زمان بسیار طولانی که در خط تولید قرار داشت (1938 تا 2003) توانست رکوردهای فروش فراوانی را جابجا کرده و از یک محصول که در دوره خفقان آلمان نازی ساخته شده بود، به نمادی از صلح، عشق و برابری در دنیا در دهه 60 و 70 میلادی تبدیل شود.

در حال حاضر، تنها خودروی شورلت مدل Suburban از حیث مدت زمان فعالیت، بالاتر از فولکس قورباغه‌ای قرار دارد.

فولکس قورباغه‌ای به فروشی بیشتر از فورد مدل T دست یافت

فورد مدل T

سری خودروهای فورد مدل T که توسط هنری فورد ساخته شده و صنعت خودروسازی را دگرگون نموده‌اند، در سال 1908 روانه بازار شدند.

این سری خودروها به دلیل این که در مقایسه با نمونه‌های پیشین بسیار جمع و جورتر بوده و روشی جدید در حمل و نقل بشر را معرفی کردند، به موفقیت خیره‌کننده‌ای دست پیدا کردند؛ به‌طوری که Ford بین سال‌های 1908 تا 1927 حدود 15 میلیون نسخه از این خودرو را روانه بازار کرد.

فورد، در اوج دوران درخشش مدل تی، در هر روز بین 9 هزار تا 10 هزار عدد خودروی مدل T را به فروش می‌رساند و جایگاه آن را به عنوان پرفروش‌ترین اتومبیل تاریخ در دنیا مستحکم کرد.

با این وجود، فولکس قورباغه‌ای موفق شد در ماه فوریه سال 1972 رکورد فروش فورد مدل T را شکسته و با ثبت فروش 15007034 دستگاهی، به‌تنهایی در صدر لیست پرفروش‌ترین خودروهای جهان قرار گیرد.

Volkswagen Beetle بین سال‌های 1938 تا 2003 فروشی حدودا 21 میلیون دستگاهی را تجربه کرد که آن را با اختلاف به پرفروش‌ترین اتومبیل تاریخ تبدیل می‌کند.

فولکس واگن صاحب تعدادی از لوکس‌ترین برندهای خودروسازی مثل لامبورگینی، بوگاتی و بنتلی است

لامبورگینی

فولکس واگن از سال 1998 شروع به خرید چندین برند فوق‌العاده خوشنام و بسیار لوکس کرد تا ارتش خودروهای خود در بازارهای جهانی را بیش از پیش تجهیز کند!

VW در ابتدا، گروه آئودی (AG) را با قیمت 110 میلیون دلار خریداری کرد و کمی بعد، رقیب اصلی این خودروساز ایتالیایی، یعنی بنتلی را نیز با قیمت سرسام آور 790 میلیون دلار زیرمجموعه خود کرد. اما این، پایان کار نبود!

کمپانی بوگاتی که در آن زمان با مشکلات اقتصادی زیادی دست و پنجه نرم می‌کرد، دیگر خرید بزرگ گروه خودروسازی فولکس واگن بود که تنها 50 میلیون دلار برای این غول آلمانی خرج برداشت.

به لطف اضافه شدن به زیرمجموعه‌های فولکس واگن، نام بوگاتی بار دیگر به صدر لیست کمپانی‌های سازنده ابرخودروها در جهان بازگشت و محصولات شگفت‌انگیز این کمپانی، یکی پس از دیگری به اتومبیل‌هایی فوق‌العاده تبدیل شدند.

بوگاتی ویرون، چندین سال پیاپی عنوان سریعترین خودروی جهان را در اختیار داشت

بوگاتی ویرون

گروه فولکس واگن در سال 2005 هیولایی شگفت‌انگیز از برند بوگاتی را روانه بازار کرد.

این هایپرخودرو، بوگاتی ویرون (Bugatti Veyron) نام داشت که از یک موتور هشت لیتری چهار توربو W16 بهره می‌برد و قدرت باورنکردنی 1001 اسب بخار را ارائه می‌کرد.

فرآیند ساخت بوگاتی ویرون در سال 2001 آغاز شد و هزینه‌های سنگین ساخت این اتومبیل، نزدیک به 1.6 میلیارد دلار برای فولکس واگن آب خورد!

این هزینه‌ها البته در نهایت جواب داد؛ چرا که علیرغم قرض‌ها و بدهی‌های فراوان کمپانی فرانسوی، مدل Veyron نخستین اتومبیلی بود که توانست رکورد سرعت 386 کیلومتر بر ساعت مک لارن اف 1 که در سال 1993 ثبت شده بود را بشکند.

به‌طور دقیق، بوگاتی ویرون در سال 2005 به رکورد سرعت 407 کیلومتر بر ساعت رسید؛ در حالی که حداکثر سرعت آن در سال 2010 بالغ بر 429 کیلومتر بر ساعت گزارش شد.

به این ترتیب، عنوان سریعترین خودروی دنیا بین سال‌های 2005 تا 2014 در اختیار بوگاتی ویرون بود.

در ادامه هایپرخودروهای بی‌نظیری چون هنسی، اس اس سی و کونیگزگ موفق شدند حداکثر سرعتی بالاتر از بوگاتی ویرون را ثبت کنند.

خودروسازی فولکس واگن رقیب اصلی تویوتا در میزان فروش در بازارهای جهانی است

خودروسازی فولکس واگن

در سال 2008، فولکس واگن برای مدتی کوتاه به ارزشمندترین کمپانی دنیا تبدیل شد. در آن زمان، ارزش این غول آلمانی برابر با 420 میلیارد دلار بود که آن را بالاتر از کمپانی‌های بزرگ و هلدینگ‌های نفتی عظیمی چون اکسون موبیل قرار می‌داد.

البته این صدرنشینی مدت زیادی به طول نینجامید؛ اما در تمامی سال‌های گذشته، فولکس واگن به‌عنوان باارزش‌ترین برند خودروسازی دنیا رقابت بسیار تنگاتنگی با تویوتای ژاپن داشته است.

البته در سال 2020 معادلات دنیای خودروسازان دستخوش تغییر شد و تویوتا توانست عنوان ارزشمندترین کمپانی خودروسازی جهان را از آن خود کند؛ در حالی که فولکس واگن با اختلاف اندکی در رده دوم جای گرفت.

Volkswagen در سال 2022 موفق به فروش حدود 8.3 میلیون خودرو در سرتاسر جهان شد. این در حالی است که تویوتا در همین سال حدود 10.45 میلیون دستگاه اتومبیل را به فروش رسانده و همچنان بر صدر جدول تکیه زد.

فولکس واگن در زبان آلمانی به معنای «خودروی مردم» است

خودروسازی Volkswagen

همان‌طور که اشاره شد، کمپانی فولکس واگن در سال 1937 تحت نام Volkswagenwerk در دولت آدولف هیتلر تاسیس شد.

عبارت Volkswagenwerk به معنای کمپانی تولیدکننده خودروی مردم است و آن‌طور که از نام آن برمی‌آید، آلمان نازی سعی داشت این برند را به نمادی ملی تبدیل کند.

نام این خودروسازی آلمانی البته امروز به Volkswagen تغییر کرده است. با این وجود، یک چیز همچنان در خصوص فولکس واگن ثابت مانده و آن، اعتبار و ارزشی است که برند Volkswagen برای آلمانی‌ها به همراه داشته است.

امروزه کمتر کسی در دنیا پیدا می‌شود که نام محصولاتی چون فولکس واگن بیتل، فولکس واگن گلف و فولکس واگن باس را نشنیده باشد.

بزرگترین بازار محصولات فولکس واگن، کشور چین است

خودروسازی فولکس واگن

فولکس واگن در سال 2022 حدود 8.3 میلیون دستگاه خودرو به فروش رساند.

با وجود این که بسیاری بازارهای اروپایی با آغوش باز از محصولات این برند استقبال می‌کنند؛ اما چین، مهم‌ترین بازار محصولات این کمپانی است؛ چرا که بر اساس پیش‌بینی‌ها، فقط در سال 2022 حدود 3.2 میلیون دستگاه Volkswagen در این کشور به فروش رسیده است!

این مساله البته به هیچ وجه تعحب‌برانگیز نیست؛ چرا که فولکس واگن از سال 2008 تا به امروز، هر سال عنوان پرفروش‌ترین برند خودروسازی چین را تصاحب کرده است.

البته اخیرا، کمپانی BYD توانسته از حیث آمار فروش به آلمانی‌ها نزدیک شود. این کمپانی که وارن بافت را به‌عنوان یکی از سرمایه‌گذاران مهم خود می‌بیند، در سه ماه اول سال 2023 موفق به فروش 440 هزار دستگاه در چین شده است. این در حالی‌ست که فولکس واگن در همین بازه زمانی 427 هزار دستگاه اتومبیل به فروش رسانده است.

به این ترتیب به نظر می‌رسد دوران سلطنت فولکس واگن در کشور اژدهای سرخ رو به اتمام است!

فولکس واگن یکی از بزرگترین خودروسازان دنیاست!

بزرگترین خودروساز جهان

آخرین مورد در خصوص گروه خودروسازی فولکس واگن کمی واضح به نظر می‌رسد؛ اما همچنان ارزش بیان کردن دارد!

علیرغم این که آمار فروش فولکس واگن در سال‌های 2021 و 2022 کمی نسبت به قبل افت داشته، اما این خودروساز همچنان دومین برند بزرگ اتومبیل سازی در دنیا به شمار می‌رود.

تعداد کارکنان گروه Volkswagen در سرتاسر دنیا به بیش از 675 هزار نفر می‌رسد و خودروهای آن در 119 مرکز مختلف در سرتاسر دنیا تولید شده و در 150 کشور به فروش می‌رسند.

این خودروساز همچنین یکی از طلایه‌داران عرصه ساخت و فروش خودروهای الکتریکی در اروپا به شمار می‌رود؛ به‌طوری که در سال 2022 رکورد فروش 572100 خودروی برقی توسط فولکس واگن شکسته شده و این کمپانی در کنار بی ام و و تسلا، سه برند مهم ساخت و عرضه اتومبیل‌های الکتریکی به شمار می‌روند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*