کشف ویروس های غول پیکر

کشف ویروس های غول پیکر عجیب با ظاهری ستاره‌ای شکل در جنگل نیوانگلند

دانشمندان از کشف ویروس های غول پیکر و حیرت‌آوری در جنگل نیوانگلند خبر دادند که از ‌ظاهری غیرقابل تصور برخورداند.

محققان اخیراً ذرات غول‌پیکری که شبیه به ویروس (VLPs) هستند را در نمونه‌های خاک جنگل نیوانگلند کشف کردند که شبیه هیچ یک از ویروس‌هایی که تاکنون شناخته‌ شده‌اند نیستند.

دکتر ماتیاس فیشر، از نویسندگان اصلی این مطالعه و ویروس‌شناس در موسسه تحقیقات پزشکی ماکس پلانک در آلمان، در مورد کشف ویروس های غول پیکر گفت: «آنچه ما پیدا کردیم، تنوع کاملاً جدیدی از اشکال است که قبلاً هرگز ندیده بودیم. شرط می‌بندم که بسیاری از آنها کاملاً جدید و اولین مشاهده از ویروس‌هایی هستند که هیچوقت مشاهده نشده‌اند.»

ویروس‌های غول پیکر معمولاً دارای اندازه‌ای بین 0.2 تا 1.5 میکرومتر هستند و ژنوم‌های پیچیده‌ای دارند که می‌توانند تا 2.5 میلیون جفت باز DNA را حمل کنند. این اندازه بسیار بزرگتر از ویروس‌های معمولی مانند ویروس‌های آنفولانزا است که از 0.08 تا 0.12 میکرومتر قطر دارند.

آیا کشف این ویروس های غول پیکر عجیب تهدیدی برای بشر محسوب می‌شود؟

کشف ویروس های غول پیکر

ویروس‌های غول‌پیکر عمدتاً به جای حیوانات یا انسان‌ها، موجودات تک سلولی مانند آمیب را آلوده می‌کنند. این دسته از ویروس‌ها در اکوسیستم‌های سراسر جهان از جمله اقیانوس‌ها، دریاچه‌های قطب شمال و حتی یخ‌های دائمی در حال ذوب یافت می‌شوند.

در سال 2018، یک تیم از دانشمندان ویروس‌های غول‌پیکری را در خاک جنگل هاروارد در مرکز ماساچوست با استفاده از تجزیه و تحلیل متاژنومی کشف کردند. آنها پس از کشف ویروس های غول پیکر، مواد ژنتیکی موجود در خاک را با توالی‌هایی که قبلاً در پایگاه‌های اطلاعاتی ژنتیکی جهانی وجود داشت، مقایسه کردند.

در مطالعه‌ی جدید، محققان نمونه‌های خاک همین جنگل را با استفاده از میکروسکوپ الکترونی عبوری تجزیه و تحلیل کردند که شامل انفجار خاک با پرتوهای الکترون به منظور مشاهده ویروس‌های جاسازی شده با جزئیات خیره‌کننده بود.

دکتر فیشر با اشاره به مطالعه سال 2018 گفت: «یک ژنوم فقط می‌تواند تاحدی در مورد یک موجود زنده به ما اطلاعات بدهد، بنابراین ما دقیق نمی‌دانیم که با چه موجوداتی روبه‌رو هستیم. این یک یافته‌ی کاملاً جدید است و هنوز اطلاعات‌ دقیقی از ویروس‌های کشف شده در دست نداریم.»

از آنجایی که فیشر و همکارانش آنالیز ژنومی خود را انجام نداده‌اند، نمی‌توانند به طور قطعی ذرات جدید یافته‌شده را «ویروس» بنامند و در عوض در گزارش خود آنها را موجوداتی ویروس مانند نامیدند. اما به احتمال زیاد، آنها ویروس هستند.

ویروس‌هایی با ظاهری عجیب و منحصر‌به‌فرد

کشف ویروس های غول پیکر

تصویربرداری محققان از این جانداران، ذره‌ای ویروس‌مانند با پوسته‌ای دولایه را نشان داد که شکل ستاره‌مانندی دارد و مورفوتایپ ستاره کریسمس نامیده می‌شود.

دانشمندان ویروس‌هایی با ساختار موی سیخ‌دار، ویروس‌های لاک پشت مانند، لوله‌ای، ویروس‌هایی شبیه به ستاره‌های در حال انفجار و ویروس‌هایی شبیه به شیشه عطر را مشاهده کردند. این تیم همچنین ویروس‌هایی را با طول، ضخامت و چگالی مختلف که از سطح ذرات بیرون زده بودند شناسایی کردند و از این ذرات بد بو به‌عنوان مورفوتایپ نام بردند.

اگرچه فیشر و تیمش هنوز مطمئن نیستند که این اشکال عجیب و غریب کدام کارکرد را انجام می‌دهند، اما او حدس زد که برخی از ویژگی‌های ویروس‌ها ممکن است به آنها کمک کند تا بهتر به سلول‌های میزبان خود متصل شوند. محققان همچنین بر این باورند که ویروس‌های غول‌پیکر مشابهی را می‌توان در خاک سایر جنگل‌های چوب سخت در سراسر جهان یافت.

کشف ویروس های غول پیکر در نیوانگلند

کشف ویروس های غول پیکر پنجره‌ی شگفت‌انگیزی به دنیای پیچیده ویروس‌های دفن شده زیر خاک باز می‌کند و تردیدی باقی نمی‌گذارد که تنوع ژنتیکی بالای ویروس‌های غول پیکر با ساختارهای ذرات متنوع و غیرقابل تصور مطابقت دارد.

محققان تاکید کردند که این نوع از ویروس‌های غول پیکر نه تنها تهدیدی برای انسان محسوب نمی‌شوند، بلکه بازیگران بسیار مهمی در اکوسیستم هستند. تحقیقات نشان می‌دهد که ویروس‌های خاک کلید چرخه کربن هستند، فرآیندی که توسط آن کربن بین موجودات، مواد معدنی و جو حرکت می‌کند.

اهمیت آنها به این دلیل است که به کنترل فراوانی میکروب‌ها مانند باکتری‌ها که مستقیماً بر جریان کربن در زمین تأثیر می‌گذارند، کمک می‌کنند. ویروس‌ها در اطراف ما زندگی می‌کنند و محیط زیست آنها به خاک محدود نمی‌شود. آنها در آب هستند، در هوا هستند، روی پوست شما هستند، درون روده شما هستند؛ فقط شما آنها را نمی‌بینید!

فیشر گفت که آنها اثرات بسیار مفیدی نه تنها برای اکولوژی، بلکه در دراز مدت برای تکامل موجودات دارند. چنین کشف‌هایی برای نشان دادن تنوع این جانداران کوچک شگفت‌انگیز در اطراف ما و الهام بخشیدن به افراد دیگر تا به تأثیرات آنها بر اکوسیستم پی ببرند، بسیار تاثیرگذار هستند.