نهنگ عظیم الجثه

این نهنگ عظیم الجثه سنگین ترین حیوان تاریخ زمین است

دیرین شناسان در پرو، بقایای یک گونه نهنگ باستانی عظیم الجثه را کشف کردند که سنگین ترین حیوان تاریخ زمین توصیف شده است.

یک گونه باستانی نهنگ که حدود 39 میلیون سال پیش می‌زیست، سنگین وزن بودن را بازتعریف کرده است. به باور محققان، این نهنگ عظیم الجثه با نام علمی Perucetus colossus، دو برابر یک نهنگ آبی امروزی وزن داشت و سنگین ترین حیوان تاریخ زمین بوده است.

این نهنگ با طول تقریبی 20 متر، بین 85 هزار تا 340 هزار کیلوگرم وزن داشت

دیرین شناسان بخش‌هایی از اسکلت به‌جای مانده از این پستاندار آبزی عظیم الجثه را حدود 30 سال پیش، در منطقه ایکا واقع در جنوب پرو یافتند. از آن زمان تاکنون، بقایای دیگری هم کشف شده که شامل 13 مهره، 4 دنده و یک استخوان کفل می‌شود.

به‌گفته‌ی الی امسون، محقق ارشد این پروژه و متصدی فسیل پستانداران در موزه تاریخ طبیعی اشتوتگارت: «یکی از همکاران در بیابان پرو به‌دنبال فسیل می‌گشت که با استخوان‌های بیرون زده از زمین مواجه شد». او بیرون آوردن کامل استخوان‌ها از زیر زمین را کاری طاقت‌فرسا توصیف کرد؛ زیرا وزن هر مهره به 150 کیلوگرم می‌رسید.

سنگین ترین حیوان تاریخ زمین

با تعداد اندک استخوان‌های کشف شده و نابودی سایر بقایای حیوان در طول زمان، دانشمندان فقط می‌توانند عظمت آن را تخمین بزنند. جالب اینکه استخوان‌ها، بسیار متراکم هستند که این به‌معنای وزن زیاد نهنگ است. البته محققان باور دارند برای جبران این اسکلت سنگین، حیوان بافت‌های نرم سبکی داشت تا بتواند راحت‌تر در آب حرکت کند و شناور بماند.

دیگر یافته جالب محققان، شکل و ظاهر عجیب این نهنگ است. آن‌ها به این نتیجه رسیدند که P. colossus مانند یک گاو دریایی بود؛ با سری کوچک، جثه‌ای عظیم و دست‌ و پاهای خیلی کوتاه!

سنگین ترین حیوان تاریخ زمین

آن‌طور که اسمون توضیح می‌دهد: «این نهنگ قطعا از نهنگ آبی امروزی، سنگین‌تر و حجیم‌تر بود؛ اما طول بدن آن شاید کوتاه‌تر و حدود 20 متر بوده باشد. البته ما در برآوردهای خود، محافظه‌کار عمل کردیم».

با این یافته‌ها، نه تنها P. colossus درک ما از سنگین ترین حیوان تاریخ زمین را دگرگون کرد؛ بلکه دانش ما از روند تکامل وال‌سان‌ها را نیز به چالش کشید. حالا به‌نظر می‌رسد این دسته از پستانداران، 30 میلیون سال پیش از آنچه که تصور می‌شد، به حداکثر وزن خود رسیده باشند.

بقایای این حیوان، هم‌اکنون در موزه تاریخ طبیعی لیما نگهداری می‌شود و مطالعه روی آن ادامه دارد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*