Dpi موس

Dpi موس چیست؟ بهترین dpi موس برای بازی

در تبلیغات و معرفی ماوس های گیمینگ معمولا روی ویژگی‌های مختلفی از جمله DPI بالا مانور داده می‌شود. اما DPI موس چیست و این مولفه چه تاثیری در بازی خواهد گذاشت؟ بهترین dpi موس چقدر است و کاربران تا چه اندازه باید روی این موضوع حساس باشند؟ در ادامه قصد داریم به این سوالات، پاسخی روشن بدهیم.

dpi موس چیست؟

بر خلاف ماوس‌های گذشته که در آنها از توپ‌های غلطکی استفاده می‌شد، محصولات امروزی از نوع اپتیکال یا نوری هستند. در ساختار این محصولات، از ترکیب نور (معمولا قرمز) و یک دوربین کوچک در قسمت زیرین استفاده می‌شود. این دوربین صدها تصویر را در هر لحظه ثبت کرده و با ارسال داده‌ها به ماوس و کامپیوتر، مشخص می‌کند که شما در چه جهتی در حال حرکت دادن ماوس هستید؛ اتفاقی که در نهایت منجر به حرکت نشان‌گر ماوس بر روی صفحه خواهد شد. چنین عملکردی در ماوس‌ها، در حقیقت حساسیت ماوس را تعیین می‌کنند.

برای اندازه‌گیری این حساسیت، از واحدی به نام DPI مخفف عبارت Dots per inch به معنی «نقطه‌ها در هر اینچ» استفاده می‌شود. عدد DPI مشخص می‌کند که نشانگر بر روی صفحه، با حرکت فیزیکی ماوس شما، چه تعداد پیکسل را طی خواهد کرد. به بیان دیگر، هرچقدر میزان dpi بالاتر باشد، با حرکت دادن ماوس، سرعت نشانگر نیز افزایش پیدا کرده و مسافت بیشتری را روی صفحه طی خواهد کرد. در آن سو، پایین‌تر بودن DPI باعث حرکت آرام‌تر نشانگر خواهد شد.

نکته دیگری که باید در هنگام خرید موس در نظر داشته باشید این است که بالاتر بودن dpi همیشه هم چیز خوبی نیست چرا که عمده کاربران دوست ندارند که با کمترین حرکت، نشانگر ماوس روی صفحه پرواز کند! در واقع، این مسئله فقط به گیمرها و انجام بازی‌ها مربوط می‌شود چرا که عموم کاربران، نیازی به واکنش سریع در انجام کارهای روزمره مانند وب‌گردی یا مدیریت فایل‌ها نخواهند داشت. در آن سو، بالاتر بودن dpi در بعضی از سناریوها کمک می‌کند تا سرعت بالاتری در انجام کارها یا واکنش به حرکات کوچکتر داشته باشید.

نباید فراموش کرد که دقت موس یا dpi با حساسیت یا sensitivity که میزان آن را می‌توان از داخل خود ویندوز تغییر داد، کاملا متفاوت است. dpi به توانایی‌های سخت‌افزاری ماوس مربوط می‌شود و کمک می‌کند تا دقت بیشتری روی کارهای خود داشته باشید.

Dpi موس

دکمه dpi موس چیست؟

کلید dpi موس چیست؟ این سوال بسیاری از کاربرانی است که قصد خرید یک ماوس مخصوص بازی را دارند.

هر ماوسی بسته به ویژگی‌هایی که سازنده برای آن در نظر می‌گیرد، به شما اجازه می‌دهد تا dpi را متناسب با شرایط خود، تنظیم کنید؛ کاربران به‌وسیله دکمه فیزیکی که بر روی ماوس تعبیه می‌شود، می‌توانند مقدار این دقت را تغییر دهند. در حقیقت، آشنایی با پاسخ سوال Dpi روی موس چیست و چه کاربردی دارد؟ کمک می‌کند تا در هر شرایطی بتوانید بهترین دقت و سرعت را برای ماوس خود انتخاب کنید.

یکی از دلایلی که توجه گیمرهای حرفه‌ای را به موس گیمینگ جلب می‌کند، امکان تنظیم دقت ماوس در آنها به وسیله کلید فیزیکی تعبیه‌شده بر روی آنهاست. این بدان خاطر است که شما در بازی‌های مختلف یا شرایط متفاوت، به سرعت‌های متفاوتی نیاز دارید. برای مثال، بسیاری از کاربرانی که اهل بازی‌های شوتر اول شخص یا FPS هستند، به dpi بالا برای واکنش سریع‌تر به حرکات کوچک‌تر نیاز دارند؛ در حالی که همین افراد موقع انجام کارهای دقیق‌تر مانند شلیک با یک سلاح اسنایپ و حین زوم کردن، نیاز به دقت بالاتر و سرعت پایین‌تری در حرک ماوس خواهند داشت.

بالاترین dpi موس چقدر است؟

اگرچه عموم ماوس‌های معمولی با دی‌پی‌آی 800 تا 1600 و محصولات گیمینگ با دی‌پی‌آی 800 تا 3200 به فروش می‌رسند، ولی بالاترین dpi موس بین محصولات حرفه‌ای برند ریزر به 20000 و در میان برخی از مدل‌های لاجیتک، به 25000 هم می‌رسد! اگرچه این ویژگی به‌نوعی می‌تواند دقت محصولات و توانایی‌های برخی از ماوس‌های گیمینگ را به رخ بکشد، ولی برخی معتقدند که بالاتر رفتن dpi از عدد 12000، بیش از اندازه خواهد بود.

بهترین dpi موس برای بازی چقدر است؟

Dpi موس

اگر بخواهیم خیلی دقیق به موضوع نگاه کنیم، باید بگوییم که تنظیمات DPI ایده‌آل بر اساس سلیقه افراد، سبک بازی و حتی رزولوشنی که مانیتور شما دارد، متفاوت خواهد بود. اگر بخواهیم کلی‌تر صحبت کنیم، دی‌پی‌آی 400 تا 3600 برای تقریبا تمام بازیکنان مناسب است.

برای افرادی که به بازی‌های شوتر اول شخص علاقه‌مند هستند، 3600 یا حتی بالاتر می‌تواند مناسب باشد چرا که واکنش سریع و در لحظه را امکان‌پذیر می‌کند. هرچند، برخی از افراد بسیار حرفه‌ای هم هستند که دقت 400 تا 800 را برای چنین بازی‌هایی ترجیح می‌دهند. در آن سو، در عناوین استراتژی و بازی‌هایی مانند Civilization IV که تعداد آیکون‌ها و گزینه‌های موجود در صفحه بسیار زیاد است، dpi بالا هیچ کمکی به شما نخواهد کرد؛ چرا که با کوچک‌ترین حرکت، نشانگر به پرواز در می‌آید؛ این مسئله به‌خصوص با حرکت نشانگر در لبه‌های صفحه و تغییر موقعیت دوربین، بیش از پیش خود را نشان می‌دهد.

حساسیت ماوس که می‌توان مقدار آن را از داخل تنظیمات سیستم عامل تغییر داد، یک مولفه نرم‌افزاری است و اگر میزان آن را بیش از حد افزایش دهید، در بازی‌ها متوجه عملکرد بسیار بد ماوس خواهید شد. بسیاری از افراد معقتدند که برای رسیدن به بهترین نتیجه، می‌توانید میزان حساسیت را از داخل سیستم عامل، کاهش داده و در عوض، دقت خود ماوس را بالا ببرید.

حالا که با Dpi در موس چیست آشنا شدید، بهتر است بدانید که برای نمایشگرهایی با رزولوشن پایین مانند 768×1366، نیازی به dpi بالا نیست؛ در آن سو، اگر از نمایشگری با رزولوشن 4K یا 2160×3840 استفاده می‌کنید، بالاتر بودن dpi به حرکت روان‌تر ماوس بر رو صفحه بدون آن‌که نیاز به جابجا کردن آن روی کل میز باشد، کمک به‌سزایی خواهد کرد.

سخن پایانی

ما در این مقاله تلاش کردیم تا پاسخ این سوال که dpi موس چیست، پاسخ دهیم؛ سوالی که بعضا تحت عنوان «Dpi در بازی چیست» هم مطرح می‌شود. آشنایی با مفهوم dpi به کاربرانی که قصد خرید موس برای انجام کارهای مختلف را دارند، کمک می‌کند تا بهتر در مورد آن تصمیم بگیرند.

این مطلب توسط شرکت های ثالث به عنوان بیانیه مطبوعاتی یا رپورتاژ آگهی ارسال شده و گجت نیوز در قبال موارد مندرج در آن مسئولیتی ندارد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*