12 گجت جالب و کاربردی جدید که احتمالا از وجود آنها بی‌خبر هستید

سال ۲۰۲۳ گجت های جالب و کاربردی زیادی مثل یک میز کامپیوتر/دوچرخه ترکیبی با قابلیت تامین برق یا دستگاه انتقال بو از بازی‌ها و فیلم‌ها معرفی شد. اینجا با آن‌ها آشنا می‌شوید.

در دنیایی که دائما تکنولوژی درحال تحول است، تنها چیزی که ثابت می‌ماند «تغییر» خواهد بود. هر سال نوآوری‌ها و ایده‌های جدید، باعث خلق تکنولوژی‌های جدیدی می‌شوند. طی سال 2023 نیز شاهد تولد محصولات نوآورانه زیادی بودیم. از دستگاه‌هایی برای نجات زندگی گرفته تا لوازم جانبی سلامت و تناسب اندام، ایمنی و سرگرمی، 2023 سال پرباری برای میزبانی از گجت‌های جدیدی بود که می‌توانند دنیا را تغییر دهند.

نوآورانه‌ترین تکنولوژی‌های سال 2023

این تکنولوژی‌های جدید طی سال گذشته در رویدادها و کنفرانس‌های جهانی مختلفی مثل کنفرانس CES لاس وگاس رونمایی شده‌اند. ما در گجت نیوز اکثر این محصولات را معرفی کرده‌ایم، اما اگر هم پست آن‌ها را ندیده‌اید، ما در اینجا با بررسی 12 گجت جالب و کاربری سال 2023 شما را با مهم‌ترین آن‌ها آشنا می‌کنیم.

1. میز کامپیوتر/ دوچرخه ثابت ایسر eKinekt BD3

میز کامپیوتر/ دوچرخه ثابت ایسر eKinekt BD3

ایسر از میز کامپیوتر نوآورانه‌ای رونمایی کرده که می‌تواند رنگ و بوی ورزشی را به دنیای محیط‌های کاری ببخشد. این ابزار نوآورانه می‌تواند به‌طور یکپارچه تمرینات ورزشی را با فناوری پیشرفته ادغام کند و به‌شما اجازه می‌دهد در حین کار هم به‌فکر سلامتی‌تان باشید.

شما با این وسیله می‌توانید همزمان که مشغول پدال زدن روی دوچرخه ثابت هستید، به ایمیل‌هایتان پاسخ دهید، جلسات مجازی‌تان را سر و سامان ببخشید و یا تایپ کنید. یکی از نوآورانه‌ترین ویژگی‌های این میز، تامین انرژی تجدیدپذیر توسط آن است. در واقع وقتی شما رکاب می‌زنید، برق مورد نیاز برای استفاده از دستگاه‌های الکترونیکی خود را تامین می‌کنید. یک پاوربانک داخلی نیز در اینجا تعبیه شده که دستگاه‌های شما را حین تمرین، شارژ نگه می‌دارد. این میز نوآورانه نیاز به پریز برق را از بین می‌برد.

شما با نصب یک اپلیکیشن روی گوشی موبایل خود می‌توانید در لحظه از فرآیند تناسب اندام خود مطلع باشید و روی مسافت رکاب زده، کالری‌های سوزانده و غیره نظارت کنید. سنسورهای پیشرفته و الگوریتم‌هایی در این دیوایس به‌کار رفته که می‌توانند تمرینات ورزشی شما را اندازه‌گیری کنند. Acer eKinekt BD3 ترکیب منحصر به‌فردی از تکنولوژی و تناسب اندام است که کار و سلامت را تلفیق می‌کند.

2. نمایشگر منعطف سامسونگ Flex Hybrid

گجت جالب نمایشگر منعطف سامسونگ Flex Hybrid

چالش شرکت‌های تولیدکننده و طراحان گوشی‌های موبایل، ایجاد تعادلی بین قابلیت حمل و عملکرد است. به‌لطف فناوری‌های جدید، ساخت یک گوشی به‌اندازه یک چهارم گوشی‌های بازار امکان‌پذیر است. اما ابعاد کوچک می‌تواند از عملکرد دستگاه بکاهد. سامسونگ برای ایجاد تعاملی بین قدرت، عملکرد و قابلیت حمل، از محصولی به‌نام Flex Hybrid رونمایی کرده است.

بیشتر بخوانید:

نمایشگرهای تاشو کرکره‌ای سامسونگ به CES 2023 آمدند

این دیوایس نوآورانه، یک نمایشگر انعطاف‌پذیر OLED است که هم می‌تواند از نیمه تا شود و هم به‌صورت رولی، به بیرون کشیده شود. وقتی بسته است، ابعاد 14 اینچی دارد و وقتی آن را به‌صورت کامل باز کنید، ابعادش به 17.3 اینچ خواهد رسید. با توجه به اینکه گوشی‌های هوشمند روز به روز در حال تکامل هستند و از نظر مشخصات فنی با لپ تاپ‌ها رقابت می‌کنند، Flex Hybrid سامسونگ به کاربران اجازه می‌دهد گوشی خود را به یک نمایشگر بزرگ‌تر قابل حمل متصل کنند تا فضای کار بزرگ‌تری در اختیار داشته باشند.

نمایشگر قابل حمل و تاشو سامسونگ از مدیریت هوشمند انرژی برخوردار است که می‌تواند مصرف منابع انرژی را تا حد ممکن بهینه کند. در حالی که یک پردازنده قدرتمند و ظرفیت کافی رم در اینجا استفاده شده که می‌تواند مالتی‌تسکینگ بدون تاخیر را فراهم کند. اگر هم نگران خراش افتادن روی صفحه این نمایشگر هستید، خبر خوب اینکه پوشش‌هایی برای مقاوم کردن آن در برابر خراش روی آن کشیده شده تا خیال کاربران را راحت کند.

چنین نمایشگرهای قابل حمل و منعطفی می‌توانند به‌زودی بازار را قبضه کنند. اگر این نوع از نمایشگرها رواج پیدا کنند، شرکت‌های سازنده می‌توانند محصولات توانمندی را بدون دغدغه ابعاد و اندازه‌ها تولید کنند.

3. دستگاه انتقال بو بازی‌ها و ویدیوها Aromajoin Aroma Shooter

دستگاه انتقال بو بازی‌ها و ویدیوها Aromajoin Aroma Shooter

Aromajoin Aroma Shooter یک گجت شگفت‌انگیز است که انگار از جنس فیلم پیشتازان فضا است. با افزایش محبوبیت دنیای متاورس و واقعیت مجازی، شرکت‌ها در تلاش هستند تا جایگاه خودشان را در این فضا تثبیت کنند. کمپانی Aromajoin در خط مقدم این جبهه، مجموعه دستگاه‌هایی را برای تلفیق یکی از ناشناخته‌ترین حواس در دنیای واقعیت مجازی که حس بویایی محسوب می‌شود، معرفی کرده است.

کاربران با استفاده از این دستگاه نه تنها صداها و ویدیوها را در دنیای واقعیت مجازی تجربه می‌کنند، بلکه می‌توانند بوهایی که در محیط بازی یا فیلم‌ها وجود دارند را هم بو کنند. به‌طور مثال اگر در حال تماشای یک برنامه تلویزیونی آشپزی هستید، بوی آن غذا به مشام شما خواهد رسید. یا آنکه وقتی غرق در تماشای یک مستند طبیعت‌گردی هستید، بوی باران یا خاک تازه به مشام شما می‌رسد.

4. هدفون تصفیه هوا Dyson Zone

هدفون تصفیه هوا Dyson Zone

همه‌گیری ویروس کووید-19 نقطه عطفی در تاریخ مدرن بود و همه‌چیز از جمله فناوری را تحت تاثیر خودش قرار داد. کمپانی Dyson محصول منحصربه‌فردی را معرفی کرده که انگار از فیلم‌های علمی تخیلی آمده است. هدفون Dyson Zone هم محصولی شیک و هم کاربردی است. این هدفون از 8 میکروفون حذف نویز فعال بهره می‌برد که می‌تواند صداها را فیلتر کند تا با لذت تمام موسیقی‌ها را گوش کنید. در کنار آن یک فیلتر مخصوص تصفیه هوا نیز وجود دارد که می‌توانید در محیط‌های آلوده از آن استفاده کنید.

خود این هدفون قدرتمند و راحت است، اما فناوری فیلتر هوای داخلی آن باعث شده سنگین وزن‌تر از سایر هدست‌ها باشد. یک کیف حمل نیز همراه آن ارائه می‌شود که هم از خود هدفون و هم فیلتر جداشدنی آن نگهداری می‌کند. هدفون شرکت Dyson از دو نوع فیلتر استفاده می‌کند. اولی یک فیلتر الکترواستاتیک است که می‌تواند اکثر آلرژن‌ها و ذرات کوچک به‌اندازه 0.1 میکرونی را رهگیری کند. بنابراین قادر به جلوگیری از نفوذ تقریبا تمام ذرات آلرژی‌زا به داخل دهان و بینی کاربر است.

دومین فیلتر، یک فیلتر زغال فعال است که به جذب بخاراتی مثل دی‌اکسید نیتروژن کمک می‌کند. وقتی این فیلتر فعال شود، هیچ‌چیزی دیگر صورت کاربر را لمس نخواهد کرد. هوا نیز از طریق یک هواکش به‌داخل ماسک نفوذ می‌کند تا کاربر بتواند اکسیژن تمیزی را تنفس کند. همچنین به‌لطف این سیستم، تنفس کردن با ماسک دیگر برای کاربر دشوار نخواهد بود. شما همچنین می‌توانید از طریق یک اپلیکیشن موبایل یکپارچه، در لحظه کیفیت هوای تنفس شده را بررسی کنید.

5. سنسور سنجش بهداشت توالت Withings U-Scan

سنسور سنجش بهداشت توالت Withings U-Scan

شاید کمی عجیب به‌نظر برسد، اما یکی از بزرگ‌ترین منابعی که می‌تواند اطلاعات مربوط به بهداشت شما را در اختیارتان بگذارد، توالت است. Whithings U-Scan یک دستگاه آزمایش ادرار خانگی است که اطلاعات فوق‌العاده‌ای در مورد سلامتی‌تان را در اختیار شما خواهد گذاشت. این دستگاه داخل کاسه توالت فرنگی شما نصب می‌شود و از طریق سنسوری که دارد، ادرار شما را تحلیل و بررسی کرده و شاخص‌های مختلف سلامت شما را می‌سنجد.

این سنسور اطلاعات ارزشمندی در مورد وضعیت سلامت شما را ارائه می‌کند. این می‌تواند شامل طیف وسیعی از عوامل نظیر داده‌های هیدراتاسیون و تناسب اندام در لحظه و بررسی نتایج آن بر اساس توصیه‌های پزشکی سطح جهانی می‌شود. برای بانوان نیز نظارت روی چرخه‌های قاعدگی را ارائه می‌کند و توصیه‌هایی را بر اساس سطح هورمونی آن‌ها ارائه خواهد کرد. در نسخه تجاری آن، حتی امکانات بیشتری را هم برای استفاده در بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها هم می‌دهد. البته این نسخه فعلا تولید نشده و در دست توسعه است.

6. اسکلت پوشیدنی Apogee

گجت جالب و کاربردی اسکلت پوشیدنی Apogee

یکی از هیجان‌انگیزترین صحنه‌های تاریخ سینما در فیلم “Aliens” و جایی رخ داد که در آن الن ریپلی یک اسکلت را به‌تن کرد و به جنگ با ملکه بیگانگان رفت. اکنون در سال 2023، این صحنه فیلم‌های علمی-تخیلی هم به‌واقعیت تبدیل شد. شرکت German Bionic، اسکلت پوشیدنی به‌نام Apogee را رونمایی کرده که منحصربه‌فرد به‌نظر می‌رسد.

در سال 2022 بیش از 1 میلیون کارگر دچار مشکلاتی از جمله فتق دیسک، پارگی ربات، فشار بیش از حد به مفاصل، رگ به‌رگ شدن و پارگی رگ‌ها شده‌اند. این اسکلت پوشیدنی می‌تواند به سلامت نگه داشتن مفاصل و کمر کارگران کمک کند. در واقع به آن‌ها در حرکت کردن، خم شدن و بلند کردن اجسام سنگین کمک می‌کند تا هم کارها سریع‌تر انجام شود و هم خطری متوجه سلامت آن‌ها نشود. Apogee امیدوار است با کاهش فشار فیزیکی و عملکرد بهینه، این آمار را به‌میزان قابل توجهی بکاهد.

وقتی این اسکلت را تن می‌کنید، فرم مناسب بدن شما هنگام بلند کردن اجسام سنگین حفظ می‌شود و در نتیجه از آسیب‌دیدگی کمر جلوگیری خواهد شد. همچنین برای آنکه کاربران از استفاده به بهترین شکل ممکن مطمئن شوند، داده‌های سلامت آن‌ها را نیز در اختیارشان خواهد گذاشت.

7. ترمز ABS بوش برای دوچرخه‌های الکتریکی

ترمز ضد قفل بوش برای دوچرخه‌های الکتریکی

دوچرخه‌های الکتریکی و اسکوترها، وسایل فوق‌العاده‌ای برای گشت‌وگذار در سطح شهر و یا سرگرمی هستند. شلوغی‌ها و ترافیک‌های بی‌پایان شهرها باعث افزایش تقاضا برای این دستگاه‌ها شده است. در نتیجه تعداد سوانح رانندگی با آن‌ها نیز رو به‌افزایش است. شاید تصور کنید که سرعت دوچرخه‌های برقی محدود است، اما همین سرعت کم هم می‌تواند خطراتی را متوجه سرنشین آن کند و خطر تصادف همیشه وجود دارد.

بوش به‌عنوان یکی از پیشروان صنعت دوچرخه‌های الکترونیکی، راهکاری را برای کاهش خطرات رانندگی با آن‌ها ارائه کرده است. این شرکت در سال جاری میلادی، سیستم ترمز ضد قفل یا همان ABS که پیش از این مخصوص اتومبیل‌ها و موتورسیکلت‌ها بود را به دوچرخه‌هایش اضافه کرده است.

سیستم ABS، ایمنی راکب را به‌طور قابل توجهی افزایش می‌دهد و با جلوگیری از قفل شدن چرخ‌ها، می‌تواند از سر خوردن وسیله نقلیه شما جلوگیری کند. تایرها بدون سیستم ABS به‌احتمال زیاد هنگام ترمز گرفتن قفل می‌شوند و این می‌تواند باعث بروز حوادث ناگواری برای راکب شود. زیرا وقتی ترمز قفل می‌شود، موتور کنترل ناپذیر می‌شود. ABS به موتورسواران اجازه می‌دهد ترمزها را به‌طور کامل فشار دهند و در حالی که از برخورد جلوگیری می‌کند، امکان هدایت وسیله نقلیه نیز حفظ می‌شود.

8. ربات Robosen Grimlock

ربات Robosen Grimlock

اگر از طرفداران فیلم ترانسفورمرز هستید، لحظه حماسی این فیلم جایی که ربات‌های دینو به رهبری گریملاک قدرتمند وارد صحنه شدند را به‌یاد میاورید. حالا شرکت Robosen رباتی را با همین نام تولید کرده است. البته این ربات با ربات‌های رقصنده‌ای که در فروشگاه‌های اسباب‌بازی هستند، تفاوت زیادی دارد. ربات گریملاک به‌صورت خودکار از یک دایناسور به یک ترانسفورماتور متحرک تبدیل می‌شود و می‌تواند به‌دو صورت راه برود و حرکت کند.

همچنین یک اپلیکیشن اختصاصی برای آن نوشته شده که کاربر می‌تواند برای اندام‌ها و مفاصل آن برنامه‌ریزی کند تا به هر شکلی که خواست راه برود. بنابراین شما با یک ربات کاملا قابل برنامه‌ریزی طرف هستید.

اما قضیه وقتی جالب‌تر می‌شود که بدانید این ربات اسباب‌بازی را می‌توانید با فرامین صوتی خود نیز مدیریت کنید. فقط کافیست برای هر فرمان صوتی، یک برنامه به او بدهید. سازنده حتی صدای گرگ برگر، بازیگر نقش گریملاک در فیلم ترانسفورمرز را هم برای این ربات در نظر گرفته تا همه‌چیز طبیعی به‌نظر برسد. گرچه این گجت جالب و جذاب به‌نظر می‌رسد، اما قیمت آن سرسام‌آور است. شما برای خرید آن باید حدود 1،500 دلار بپردازید!

9. قلم دیجیتالی Nuwa Pen

گجت جالب قلم دیجیتالی Nuwa Pen

در عصر مدرن که همه‌چیز توسط فناوری احاطه شده است، نباید متعجب شویم که حتی قلم‌های قدیمی ما نیز در حال تغییر هستند و قلم‌های دیجیتالی جای آن‌ها را می‌گیرند. یکی از قلم‌های دیجیتالی جدیدی که امسال رونمایی شده، Nuwa Pen نام دارد. در نخستین نگاه، این دیوایس تفاوتی با قلم‌های دیگر ندارد، اما در واقع دوربین‌های در آن تعبیه شده و از هوش مصنوعی بهره می‌برد.

شما با Nuwa Pen می‌توانید مثل یک قلم معمولی بنویسید، نقاشی بکشید و هر کاری که آن‌ها می‌کنند را انجام دهید. اما به‌لطف دوربین‌های داخل آن، یک نسخه دیجیتالی از نوشته‌های شما ایجاد می‌شود که می‌توانید آن را مستقیما به کامپیوتر یا گوشی دیگری انتقال دهید.

شما می‌توانید ضخامت قلم خود را تغییر دهید و با استفاده از هوش مصنوعی، دست‌خط خودتان را هم اصلاح کرده و بهبود ببخشید. این قلم یکی از کاربردی‌ترین و جالب ترین گجت هایی است که در سال 2023 معرفی شد.

10. گرامافون مدرن Sound Burger

وویس ریکوردر Sound Burger

هرچه‌قدر هم که دستگاه‌های جدید و تکنولوژی‌های تازه‌ای برای موسیقی و صدا تولید شود، علاقه‌مندان به این حوزه هیچ‌وقت دستگاه‌های گرامافون قدیمی را فراموش نمی‌کنند. Sound Burger یک ابزار ویژه است که حسابی از علاقه‌مندان دنیای موسیقی و صدا دلبری می‌کند. چندی پیش کمپانی Audio-Technica از گرامافون مدرنی به‌نام ساند برگر رونمایی کرد که گذشته را به حال می‌آورد. ولی متاسفانه این دستگاه به‌صورت محدود تولید شد و قیمت بسیار بالایی داشت. ولی خوشبختانه با ورود به سال ۲۰۲۳ این شرکت تصمیم گرفت گرامافون متفاوت خودش را به‌صورت گسترده‌تر وارد بازار خواهد شد.

این یک دستگاه پخش گرامافون کوچک و قابل حمل است که حتی توی کوله پشتی شما هم جا می‌شود و می‌تواند هر زمانی که به آن احتیاج داشت، فورا آن را از داخل کیف درآورده و به موسیقی‌های دوست‌داشتنی خود گوش کنید.

11. لنز واقعیت افزوده Lumus

لنز واقعیت افزوده Lumus

عینک‌های واقعیت افزوده مدتیست که در بازار موجود هستند. اولین عینک سال 2012 و توسط گوگل رونمایی شد. اما این عینک با استقبال عمومی خوبی مواجه نشد و موفقیت خاصی را به‌دست نیاورد تا تولید آن متوقف شود. یکی از مهم‌ترین معایب آن، ابعاد بزرگی بود که داشت و هر کسی طراحی آن را نمی‌پسندید. اما ظاهرا سال 2023، سال تحول این عینک‌های هوشمند است.

پس از چندین سال بهبود طراحی و پیشرفت فناوری، امروزه عینک‌هایی در بازار وجود دارد که بسیار کاربردی‌تر و بهتر از نسل‌های گذشته خود هستند. در واقع، وقتی آن‌ها را به چشم می‌زنید، هیچ تفاوتی با یک عینک عادی ندارند.

یکی از جذاب‌ترین و جدیدترین عینک‌های واقعیت افزوده بازار، Lumus AR Lenses است که از سیستم بازتاب آینه‌ای دوگانه برای خلق تصاویر جلوی چشم کاربران و در عین حال حفظ شفافیت شیشه لنز استفاده می‌کند. این گجت جالب و نوآورانه می‌تواند هر نوع محتوای واقعیت افزوده را در دنیای واقعی به‌نمایش بگذارد. یکی از بهترین موارد استفاده از این تکنولوژی در مسیریابی و GPS است. به‌طور مثال اگر در یک شهر ناآشنا هستید، با این عینک می‌توانید جلوی چشم خود نقشه آن و مسیرهایش را ببینید. با لنز Lumus، ترکیبی از تکنولوژی و استایل را تجربه خواهید کرد.

۱۲. سمعک JLab

گجت جالب سمعک JLab

از سال گذشته، بیماران برای استفاده از سمعک‌ها دیگر نیازی به نسخه پزشک ندارند. همین باعث شده بسیاری از شرکت‌های فعال در حوزه تکنولوژی به‌سمت تولید این محصولات روی بیاورند. JLab یکی از شرکت‌های پیشرو در حوزه فناوری است که از سمعک خودش با قیمت فوق‌العاده مقرون به‌صرفه ۹۹ دلاری رونمایی کرده است. بنابراین افراد دارای اختلالات شنوایی که تحت پوشش بیمه‌های درمانی نیستند هم می‌توانند بدون نگرانی بابت هزینه‌ها، این سمعک ارزان قیمت و جذاب را خریداری کنند.

این دیوایس چیزی شبیه به یک ایرباد بی‌سیم زیبا است که به‌طور کامل داخل گوش شما قرار می‌گیرد. دیوایسی که می‌تواند با فیلتر کردن نویزها، صداهای اطراف کاربر را تقویت کرده و به‌گوش آن برساند. شما همچنین می‌توانید مثل یک ایرباد معمولی از آن استفاده کرده و از طریق بلوتوث سمعک JLab را به گوشی یا تبلت خود متصل کنید.

جمع‌بندی

هر ساله گجت های جالب و کاربردی زیادی در نمایشگاه‌های بین‌المللی حوزه تکنولوژی مثل CES و MWC رونمایی می‌شوند که اگر از علاقه‌مندان دنیای فناوری باشید، احتمالا اخبار آن‌ها را دنبال می‌کنید. اما شاید بنا به هر دلیلی این کنفرانس‌ها و آشنایی با این محصولات را از دست داده‌اید. خبر خوب اینکه ما در گجت نیوز همیشه تلاش می‌کنیم تا شما را با بروزترین تکنولوژی‌های دنیا‌ آشنا کنیم و نمی‌گذاریم که هیچ یک از آن‌ها از زیر دست شما در برود.

شما در اینجا با میز کامپیوتری آشنا شدید که می‌توانید با رکاب زدن،‌ برق پریزهای روی آن را تامین کنید و لپ تاپ و کامپیوترتان را روشن نگه دارید. یک عینک واقعیت افزوده را دیدید که می‌توانید برای مسیریابی روی چشم خود در هر کجا که هستید استفاده کنید. و یا با گجتی آشنا شدید که داخل توالت فرنگی شما قرار می‌گیرد و می‌تواند با آنالیز ادرار، به سلامتی هرچه بیشتر شما کمک کند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*