حیات در مریخ

کشف نشانه‌های مهمی از حیات در مریخ

دانشمندان از طریق یافته‌های جدید مریخ‌نورد، نشانه‌های مهمی از حیات در مریخ را شناسایی کردند که می‌تواند پرده از معماهای این سیاره بردارد.

اخیرا مقاله‌ای توسط سایت Jpost منتشر شده که بر اساس یافته‌های اخیر مریخ‌نورد، احتمال حیات در مریخ را مورد بحث قرار داده است. ویلیام راپین، دانشمند تحقیقاتی، نظریه‌ای را ارائه کرده که نشان می دهد الگوهای شش ضلعی مشاهده شده توسط مریخ‌نورد می‌تواند نتیجه متناوب دوره‌های مرطوب و خشک در این سیاره باشد. در چنین شرایطی، سنگ‌ها پتانسیل جذب مولکول‌های آلی ساده را دارند که می‌توانند برای تشکیل ساختارهای پیچیده‌تر ترکیب شوند.

برای تجسم این فرآیند، این مولکول‌ها را به‌عنوان بلوک‌های ساختمانی شبیه به آجرهای لگو تصور کنید که پتانسیل تجمع در RNA و DNA را دارند، اینها اجزای حیاتی زندگی ما هستند؛ همانطور که در حال حاضر آن را درک می‌کنیم.

مریخ نورد توانسته این الگوهای شش ضلعی را که می‌تواند کلید کشف رمز و راز حیات بالقوه مریخ را در خود جای دهد، ثبت کرده است. راپین از مرکز ملی تحقیقات علمی فرانسه در تولوز، فرانسه، نشانه‌های مشخصی را شناسایی کرده است که به دوره‌هایی اشاره می‌کنند که حیات در مریخ رشد کرده است. دانش علمی مدت‌هاست که وجود توده‌های آبی باستانی مانند رودخانه‌ها و دریاها را در این سیاره تأیید کرده، که وجود حیات را به یک فرضیه قابل قبول تبدیل می‌کند.

حیات در مریخ

مریخ با این تصور که زمانی محل حیات بوده است، تاریخ جذاب و مرموزی دارد. این سیاره به عنوان چهارمین سیاره در سامانه خورشیدی، الهام بخش آثار خلاق نویسندگان و شاعران در طول تاریخ بوده است. مریخ که در اصل نام خدای جنگ رومی را یدک می‌کشد، نام خود را از خدای یونانی آرس، زمانی که علم و تاریخ رومی اولویت داشت، اقتباس کرد. این جرم آسمانی به دلیل ترکیب سنگ‌ها و فلزات سیلیکاتی که در چهار سیاره اول منظومه شمسی مشترک است، به عنوان فرازمینی طبقه‌بندی می‌شود. کشف میزان شباهت زمین به همسایگان سیاره‌ای خود همچنان موضوع مورد بحث میان دانشمندان است.

نشانه‌های حیات در مریخ از نگاه هنرمندان

مفهوم کانال‌های مریخی نیز تخیل نویسندگان داستان‌های علمی تخیلی را برانگیخته است. ادگار رایس باروز منظره‌ای از مریخ را متصور بود که مریخی‌های قرمز، تارک‌های سبز و دیگر موجودات در آنجا سکونت داشتند و به قهرمان داستان خود جان کارتر قلمرویی برای کاوش و مقابله ارائه می‌داد. این داستان‌های تخیلی مریخی را توصیف می‌کنند که در میان جوی رو به زوال، با چالش‌ها و خصومت‌های زیست‌محیطی مواجه است.

نویسندگان داستان های علمی تخیلی معاصر نیز مشتاقانه مفهوم دنیای پرهیاهو مریخی را به تصویر کشیدند. لی براکت قهرمان اصلی خود اریک جان استارک را معرفی کرد که در عطارد در میان موجودات میمون مانند بزرگ شده بود که تلفیقی از جان کارتر و تارزان را تداعی می‌کند. در همین حال، رابرت ای. هاینلین تفسیر خود از مریخ را در آثار ادبی خود گنجاند.

حیات در مریخ

علیرغم اکتشافات علمی که برخی تصورات خارق العاده را زیر سوال می‌برد، مریخ جذابیت خود را حفظ کرده است. مجموعه رمان های Expanse و اقتباس تلویزیونی مربوط به آن که از شبکه‌های Syfy و Amazon Prime Video پخش شد، به طور برجسته‌ای مریخ را به نمایش می‌گذارند.

جالب اینجاست که اقتباس سینمایی دیزنی از رمان‌های مریخی ادگار رایس باروز با عنوان «جان کارتر» عملکرد ضعیفی در گیشه داشت. در مقابل، The Expanse مورد توجه قرار گرفت و پس از پخش در شبکه Syfy به سرویس استریم آمازون Prime Video منتقل شد.

تصویر رمانتیک باروز از مریخ که مملو از خطر و ماجراجویی است؛ در تضاد با تصویر اس. ا. کوری است که با حرص و آز شرکت‌ها و نزاع سیاسی تعریف می‌شود، که اغلب منجر به نتایج نامطلوب برای قهرمانان می‌شود. جالب اینجاست که دیزنی هم در حال برنامه‌ریزی برای ساخت سریال تلویزیونی جان کارتر است.

با این وجود، جذابیت سیاره سرخ هم‌چنان پایدار است، به ویژه برای چهره‌هایی مانند ایلان ماسک که قصد دارد انسان‌ها را برای سفر یک طرفه به مریخ بفرستد. به‌طور کلی، مفهوم مریخ و آثار بالقوه حیاتی که ممکن است در آن وجود داشته باشد، همچنان تخیل و هیجان را برمی‌انگیزد.