ویژگی آپدیت ویندوز 11

با اضافه شدن این پنج ویژگی در آپدیت بعدی سرانجام ویندوز 11 قابل استفاده می‌شود

5 تا از مهم‌ترین ویژگی های جدید آپدیت 23H2 ویندوز 11 را بررسی می‌کنیم که تجربه کاربری این سیستم عامل را به‌طور قابل ملاحظه‌ای ارتقا می‌دهند.

ویندوز 11 به‌طور کلی سیستم عامل کم‌نقصی است. با این حال مایکروسافت به‌طور دائمی با افزودن قابلیت‌های جدید به این سیستم عامل و رفع باگ‌ها و نواقص آن سعی در بهبود تجربه کاربری علاقمندان به ویندوز دارد.

از مدت‌ها پیش، آپدیت مورد انتظار 23H2 ویندوز 11 در حال تست توسط کاربران کانال اینسایدر ویندوز بوده و به نظر می‌رسد رفته رفته زمان انتشار آن برای عموم کاربران در حال فرا رسیدن است.

بیشتر بخوانید:

۸ کاری که باید قبل از آپدیت به ویندوز ۱۱ انجام دهید

در میان قابلیت‌های مختلف این آپدیت ویندوز 11، برخی ویژگی ها پررنگ‌تر از سایرین بوده و اهمیت بیشتری در ارتقای تجربه کاربری این سیستم عامل دارند.

5 ویژگی کلیدی آپدیت 23H2 ویندوز 11 که تجربه کار با آن را ارتقا می‌دهند

در ادامه این متن سعی داریم به بهانه نزدیک شدن زمان انتشار آپدیت بعدی Windows 11 به معرفی مختصر پنج مورد از قابلیت های کلیدی این بروزرسانی بپردازیم.

1. نورپردازی پویا (کنترل RGB)

کنترل نورپردازی Windows 11

اگر شما هم جزو آن دسته از کاربرانی هستید که به گجت‌های با نورپردازی RGB علاقمندید و قصد همسان کردن آن‌ها با کامپیوتر ویندوزی خود را دارید، حتما متوجه عدم سازگاری Windows 11 با برخی نورپردازی‌های مربوط به برندهای مختلف شده‌اید!

به این ترتیب هریک از برندهای تولیدکننده لوازم جانبی مثل لاجیتک، کورسر یا هایپر از اپلیکیشن‌های مخصوص خود برای تعامل محصولاتشان با ویندوز 11 استفاده می‌کنند و این مساله باعث سخت‌تر شدن کاربری این لوازم شده است.

در همین زمینه، اپلیکیشن‌هایی مثل OpenRGB یا SignalRGB وجود دارند که هماهنگ‌سازی ویندوز با اکسسوری‌های RGB را تسهیل می‌کنند. با این وجود، قابلیت نورپردازی پویا (Dynamic Lighting) که قرار است با آپدیت آتی ویندوز 11 منتشر شود، گزینه بسیار جذاب‌تری برای این کار به شمار می‌رود.

البته داینامیک لایتینگ در حال حاضر هنوز در مراحل اولیه توسعه قرار داشته و به‌جز چندین ماوس و کیبورد ریزر محصولات دیگری را پشتیبانی نمی‌کند!

با این وجود، صرفا طراحی این نرم افزار گام مثبت بزرگی برای مایکروسافت در مسیر یکپارچه کردن سیستم کنترل ابزارهای RGB به شمار می‌رود.

طبیعتا ویژگی Dynamic Lighting در آپدیت بعدی ویندوز 11 در مقایسه با سایر اپلیکیشن‌های مشابه حجم کمتری داشته و منابع کمتری از دستگاه را مصرف می‌کند.

علاوه بر این، عدم نمایش تبلیغات نیز حسن بزرگ دیگری است که این اپلیکیشن در مقایسه با سایر نمونه‌های مشابه دارد.

بر اساس اطلاعات کنونی به نظر می‌رسد آینده درخشانی در انتظار داینامیک لایتینگ باشد؛ چرا که مایکروسافت ادعا کرده که ایسوس، ایسر، اچ پی و لاجیتک همگی برای سازگار کردن محصولاتشان با این قابلیت اعلام آمادگی کرده‌اند.

بنابراین اگر مایکروسافت بتواند پشتیبانی از برندهای کمترشناخته‌شده در این حوزه را هم به Dynamic Lighting اضافه کند، ویندوز 11 به قابلیت بسیار کاربردی کنترل تجهیزات و ادوات RGB بدون نیاز به نصب اپلیکیشن‌های شخص ثالث مجهز خواهد شد.

2. پشتیبانی داخلی از فرمت‌های مختلف فشرده‌سازی و آرشیو

سال‌هاست که کاربران ویندوز ناچارند برای فشرده‌سازی فایل‌ها و باز کردن فرمت‌های آرشیو مختلف از اپلیکیشن‌هایی مثل WinRAR یا 7-Zip استفاده می‌کنند.

با این وجود به نظر می‌رسد آپدیت 23H2 ویندوز 11 قرار است به این روند خاتمه دهد؛ چرا که ویژگی باز کردن و مدیریت فایل‌های فشرده از طریق فایل اکسپلورر به‌واسطه این بروزرسانی به ویندوز اضافه خواهد شد.

این قابلیت قرار است از فرمت‌هایی مثل .gz و .tar و .rar در کنار برخی فرمت‌های دیگر مثل .pax یا .cpio پشتیبانی کند. با این وجود می‌توان انتظار داشت که تا زمان انتشار نسخه نهایی این بروزرسانی، پشتیبانی از سایر فرمت ها هم به این قابلیت جدید اضافه شود تا برای بازگشایی هیچ فایل فشرده یا آرشیوی نیاز به استفاده از اپلیکیشن‌های شخص ثالث نباشد.

3. صفحه اصلی و درایو مخصوص توسعه‌دهندگان

ویژگی آپدیت ویندوز 11

قابلیت Dev Home که نخستین بار در نسخه پیش نمایش 23466 ویندوز 11 رونمایی کرد، نقش یک لانچر واحد و همه‌کاره برای توسعه‌دهندگان نرم افزارهای مختلف را ایفا می‌کند.

Dev Home علاوه بر قابلیت‌های پیشرفته پایش سخت افزار و دسترسی مستقیم به کتابخانه گیت هاب، امکان نصب بیش از 20 افزونه مختلف اعم از اندروید استودیو، ویژوال استودیو و PyCharm را هم به کاربران می‌دهد تا امکان ایجاد و مدیریت چندین پروژه از یک پانل واحد فراهم باشد.

مایکروسافت همچنین پیش‌تر اسناد مختلفی را با هدف ارائه توضیح در خصوص چگونگی ساخت افزونه برای این بخش در اختیار توسعه‌دهندگان قرار داده تا بتوانند تعداد ابزارک‌های قابل نمایش در این بخش را افزایش دهند.

علاوه بر این، Dev Drive هم فرمت منحصربفردی برای نگهداری سورس کدها و داده‌های مرتبط با پروژه‌های Dev Home به شمار می‌رود.

این درایو به‌جای فرمت آشنای NTFS از سیستم ReFS بهره برده و قابلیت‌هایی نظیر اتصال Copy-on-Write را در اختیار کاربران قرار می‌دهد تا در هنگام ساخت اپلیکیشن، عملکرد را بهینه‌سازی کنند.

4. پشتیبانی از تصاویر پس‌زمینه HDR

مایکروسافت سرانجام پشتیبانی از والپیپرهای HDR را به ویندوز اضافه کرد و آن را از نسخه پیش‌نمایش 23516 به ویندوز اضافه نمود.

البته در این زمینه محدودیت‌های کوچکی وجود دارد که در صورت تمایل به استفاده از تصاویر پس‌زمینه HDR باید آن‌ها را رعایت کنید.

به‌عنوان مثال، تصاویر انتخاب شده باید در فرمت .jxr باشند و برخی تنظیمات نمایشگر و کالیبراسیون HDR آن نیز باید پیش از راه‌اندازی این ویژگی جذاب آپدیت ویندوز 11 انجام شوند.

در عین حال امکان استفاده از تصاویر پس‌زمینه‌های HDR، قابلیت جدید و مهمی است که می‌تواند تجربه بصری ارائه شده توسط Windows 11 را به‌طور قابل ملاحظه‌ای ارتقا دهد.

5. اپلیکیشن اختصاصی بکاپ گیری

بکاپ گیری Windows 11

مایکروسافت پیش‌تر از سرویس اختصاصی بکاپ ویندوز در کنار Dev Drive در نسخه 23466 بروزرسانی 23H2 رونمایی کرد.

این ویژگی آپدیت جدید ویندوز 11 امکان تهیه پشتیبانی از تمامی فایل‌ها و پوشه‌ها در وان درایو را تنها با یک کلیک فراهم می‌کند.

این سرویس همچنین به به شما کمک می‌کند که تنظیمات اپلیکیشن‌ها، سایر پیش‌فرض‌های ویندوز و حتی اطلاعات ذخیره شده درون اپلیکیشن‌های خود را به یک کامپیوتر جدید انتقال دهید و زحمت راه‌اندازی سیستم عامل روی آن را به حداقل برسانید.

علاوه بر این، بخش بازیابی (Restore) نیز تغییر گسترده‌ای کرده است. در این بروزسانی نرم افزارهایی که قبلا، روی سیستم پیشین، به منوی استارت سنجاق شده بودند و از آن‌ها بکاپ گرفته شده بود، روی سیستم جدید هم در مکان قبلی خود در منوی استارت حضور خواهند داشت.

به این ترتیب کلیک کردن روی آن‌ها باعث نصب مجدد آن‌ها از فروشگاه ویندوز می‌شود.

این مساله همچنین برای اپلیکیشن‌هایی که در فروشگاه ویندوز حاضر نیستند هم صادق است و کلیک کردن روی آن‌ها شما را به صفحه دانلود آن‌ها در وبسایت رسمی‌شان هدایت خواهد کرد.

با بهره‌گیری از این قابلیت جدید، انتقال اطلاعات، اسناد و نرم افزارها از یک کامپیوتر یا لپ تاپ ویندوزی به سیستم جدیدتر به‌سادگی امکان‌پذیر خواهد بود.

جمع بندی

ویژگی آپدیت ویندوز 11

علاوه بر موارد یاد شده، آپدیت 23H2 ویندوز 11 دربرگیرنده بهبودها و بهینه‌سازی‌های دیگری هم خواهد بود. به‌عنوان مثال، بازطراحی فایل اکسپلورر و ویندوز کوپایلوت (Windows Copilot) و بهینه‌سازی‌های انجام شده در ویندوز اینک از جمله این پیشرفت‌ها به شمار می‌روند.

این بروزرسانی همچنین از قابلیت نصب جزیی پکیج‌های مختلف هم پشتیبانی می‌کند. به همین جهت برای استفاده کامل از قابلیت‌های آن نیازی نیست منتظر دانلود شدن کامل آن بمانید.

هنوز زمان دقیقی برای انتشار این بروزرسانی اعلام نشده است. با این وجود با توجه به سابقه پیشین مایکروسافت می‌توان انتظار داشت در ماه اکتبر بتوان انتظار منتشر شدن این بروزرسانی را داشت.