پرکاربرترین گوشی هوشمند جهان

با پرکاربرترین گوشی هوشمند جهان آشنا شوید!

پرکاربرترین گوشی هوشمند جهان یک محصول چهارساله است که همین الان هم سهم بزرگی از بازار گوشی های موبایل دارد. برای آگاهی از جزئیات تکمیلی، در ادامه با ما همراه باشید.

در دنیای امروز گوشی های هوشمند کمپانی‌های مختلف به‌طور دائمی در حال عرضه محصولات مختلف با قابلیت‌های باورنکردنی و مشخصات فنی خیره‌کننده هستند.

در سال‌های اخیر بازار گوشی های هوشمند پذیرای محصولات شگفت‌انگیزی چون گوشی‌های با صفحه نمایش تاشو، دوربین‌های چندگانه بسیار قدرتمند و پردازنده‌های بسیار سریع بوده‌اند.

با وجود این همه ترقی و پیشرفت روزانه در بازار، آیفون 11 اپل که در چهارمین سال از زندگی خود به سر می‌برد، اکنون پرکاربرترین و پرفروش ترین گوشی هوشمند جهان به شمار می‌رود. این گوشی موفق شده با فروش فوق‌العاده خود در تمامی بازارهای بزرگ دنیا اعم از آسیا، آمریکای شمالی، اروپا، آمریکای جنوبی، آفریقا و اقیانوسیه رقبای مختلفش را کنار زده و در صدر جدول فروش قرار گیرد.

آیفون 11؛ پرکاربرترین گوشی هوشمند جهان!

گوشی iPhone 11

از آن جذاب‌تر این که از میان 21 گوشی پرفروش سه ماه دوم سال 2023، پانزده گوشی از آیفون‌های اپل بودند!

در این لیست همچنین اندرویدی‌های اقتصادی و میانرده‌ای مثل گلکسی ای 32 سامسونگ، شیائومی ردمی نوت 8 و برخی محصولات دیگر موفق شدند خصوصا در بازارهایی مثل آمریکای جنوبی و آفریقا، به لیست ده گوشی پرفروش بازار راه پیدا کنند.

به گزارش MOVR، در سه ماه دوم سال 2023، آیفون 11 به‌تنهایی 4.88 درصد از فروش کل گوشی های موبایل در دنیا را به خود اختصاص داد و بیشترین سهم از فروش کل را در اختیار گرفت.

این مساله به آن معناست که کاربران گوشی چهار ساله آیفون 11 نه تنها از گوشی خود کاملا راضی هستند، بلکه هیچ نیازی هم به ارتقای آن نمی‌بینند!

این مساله البته احتمالا در سال 2023 دستخوش تغییر خواهد شد؛ چرا که نسل جدید آیفون های اپل با دنیایی از تغییرات جدید و کاربردی ظرف هفته‌های آینده رونمایی شده و درخشش خود در بازار را ادامه خواهد داد.

جدول زیر نمایی از پرکاربرترین گوشی های هوشمند جهان در سه ماه دوم 2023 را به تصویر می‌کشد. در این لیست می‌توانید درصد تصاحب بازارهای مختلف توسط هریک از این محصولات را مشاهده نمایید.

پرفروش ترین گوشی دنیا سال 2023

بررسی جدول بالا سوالات زیر را در ذهنمان ایجاد می‌کند:

  • بازه عمر یک گوشی موبایل چقدر است؟
  • چقدر طول می‌کشد تا یک کاربر اندروید یا آیفون اقدام به ارتقای گوشی خود کند؟

در ادامه به بررسی دقیق‌تر این مسائل خواهیم پرداخت.

عمر متوسط یک گوشی هوشمند چقدر است؟

عمر یک گوشی موبایل برای کاربران مختلف متفاوت بوده و به فاکتورهای مختلفی اعم از پیشرفت‌های تکنولوژیک، سلیقه شخصی کاربران و شرایط اقتصادی بستگی دارد.

بررسی‌های اخیر MOVR دید جالبی در خصوص این مساله به ما می‌دهد.

در بازه سه ماهه اخیر، متوسط عمر یک گوشی هوشمند بیش از 24 ماه برآورد شده بود. یعنی کاربران گوشی های موبایل، حدودا دو سال پس از خرید گوشی موبایل خود به فکر ارتقای آن می‌افتند.

داده‌های اخیر همچنین گزارش جالبی از وضعیت دارندگان گوشی‌های موبایل در بازه‌های زمانی مختلف پس از خرید منتشر می‌کند.

در این میان، بازه زمانی 24 تا 36 ماه اهمیت فراوانی دارد؛ چرا که بیشترین تعداد کاربران در این بازه زمانی قرار می‌گیرند (23.6 درصد). به بیان دیگر، بخش عمده‌ای از کاربران گوشی های موبایل، بین دو تا سه سال پس از خرید گوشی جدیدشان، به فکر ارتقا می‌افتند.

به‌طور مشابه، بازه زمانی 13 تا 24 ماه نیز دیگر دسته حائز اهمیت در این نمودار است؛ چرا که 23.5 درصد از کاربران گوشی‌های موبایل را در خود جای داده است.

به این ترتیب، حدود 47.1 درصد از کاربران گوشی های موبایل در بازه زمانی 13 تا 36 ماه اقدام به تعویض گوشی موبایل خود می‌کنند.

پرکاربرترین گوشی هوشمند جهان

آیفون یا اندروید؟ متوسط عمر کدامیک بیشتر است؟

داده‌های MOVR همچنین دیدی مقایسه‌ای در خصوص تمایل کاربران اندروید و آیفون به ارتقا را نیز در اختیارمان قرار می‌دهند. بر اساس این داده‌ها، منحنی ارتقا و استفاده از گوشی‌های آیفون تفاوت‌هایی کلیدی با اندروید داشته و حاوی نکات قابل توجهی است.

برخی کاربران آیفون، در دسته علاقمندان جدی به فناوری‌های جدید به شمار رفته و به محض این که مدل جدید این گوشی روانه بازار می‌شود، اقدام به خرید آن می‌کنند.

درصد کاربران آیفون که در بازه زمانی صفر تا 12 ماه اقدام به ارتقای گوشی‌های موبایل خود می‌کنند، برابر با 14.7 درصد است که بیش از دو برابر نرخ ارتقای کاربران گوشی های اندرویدی به شمار می‌رود.

از سوی دیگر، برخی از کاربران آیفون نیز در دسته وفاداران قرار گرفته و حدود پنج سال یا بیشتر از گوشی خود استفاده کرده و به فکر ارتقای آن نمی‌افتند.

این دسته از کاربران آیفون نیز اهمیت فوق‌العاده‌ای برای تحلیل‌های آماری دارند؛ چرا که نزدیک به 12 درصد از کل کاربران این گوشی‌ها را در بر می‌گیرند.

برای مقایسه، تنها 8.7 درصد از کاربران گوشی‌های اندرویدی تمایل دارند از گوشی خود برای مدت بیش از پنج سال استفاده کنند.

همین حضور قدرتمند آیفون در لیست گوشی های هوشمند با عمر بالاتر از 5 سال باعث شده که تقاضای بسیار خوبی در بازار گوشی‌های دست دوم برای آیفون‌های اپل شکل بگیرد.

بد نیست بدانید که در سال 2022، فروش نسخه‌های ریفربیش شده آیفون نسبت به سال 2021 حدودا 16 درصد افزایش داشت و سهم اپل از این بازار ثانویه را به  49 درصد رساند!

اندرویدی‌ها کمتر از کاربران آیفون، گوشی خود را ارتقا می‌دهند!

یکی دیگر از سنجه‌های حائز اهمیت در بررسی اخیر انجام شده، میزان استفاده کاربران اندرویدی از گوشی های خود، پیش از تعویض آن‌هاست.

در سه ماه دوم 2023، بیشترین تعداد کاربران اندروید، یعنی حدود 26.4 درصد از کاربران این گوشی ها، در بازه زمانی بین دو تا سه سال از خرید گوشی قبلی خود قرار داشتند. از سوی دیگر، بالاترین تعداد از کاربران آیفون (24.1 درصد) نیز در بازه زمانی یک تا دو ساله از خرید گوشی پیشین خود قرار داشتند.

این به آن معناست که بیش از یک چهارم کاربران گوشی های اندرویدی، پیش از ارتقای گوشی خود حدود دو تا سه سال از آن استفاده می‌کنند؛ در حالی که حدودا یک چهارم از آیفون‌داران نیز هر گوشی خود را بین یک تا دو سال در اختیار داشته و سپس تصمیم به ارتقا می‌گیرند.

با کمی تامل در این نمودارها می‌توان نتیجه گرفت که درصد افرادی که آیفون خود را بین صفر تا 48 ماه نگهداری کرده و سپس ارتقا می‌دهند، حدود 79.6 درصد از کاربران این گوشی است؛ در حالی که این نسبت برای گوشی های اندرویدی حدودا 77 درصد برآورد می‌شود.

از سوی دیگر، 61.8 درصد از صاحبان گوشی های اندرویدی نیز تمایل به استفاده از گوشی های خود بین 2 تا 5 سال دارند؛ در حالی که این نسبت برای آیفون تنها 49.2 درصد است.

از این مقایسه‌ها می‌توان نتیجه گرفت که صاحبان گوشی‌های اندرویدی تمایل دارند دستگاه‌های خود را برای مدت زمان طولانی‌تری نزد خود نگه دارند؛ در حالی که کاربران آیفون در بازه‌های زمانی کوتاه‌تری به تعویض یا ارتقای گوشی خود فکر می‌کنند.

آیفون یا اندروید

چرا آیفون داران زودتر از اندرویدی ها گوشی خود را ارتقا می‌دهند؟

در نگاه اول، ارتقای سریع‌تر گوشی‌های آیفون توسط صاحبان آن‌ها با گزارشات و اطلاعات پیشین در خصوص رضایت بالای خریداران آیفون از این گوشی ها و وفاداری کاربران iOS به این سیستم عامل، کمی در تضاد به نظر می‌رسد.

با این وجود، عامل تعیین‌کننده و مهم در تعویض مداوم آیفون توسط کاربران، وجود برنامه تعویض آیفون (iPhone Trade-in) است.

به‌واسطه این برنامه رسمی که از سوی اپل راه‌اندازی شده، کاربران مدل‌های قدیمی‌تر آیفون می‌توانند با بهره‌گیری از تخفیف‌های بسیار خوب، گوشی خود را با جدیدترین مدل عرضه شده در بازار تعویض کنند.

این اتفاق ضمن این که باعث می‌شود کاربران iPhone به‌طور دائمی از تکنولوژی‌های روز بهره‌مند شوند، چرخه مالی مربوط به خرید مدل‌های جدید را نیز در گردش نگه می‌دارد.

بنابراین با وجود این که تعویض سریعتر آیفون توسط کاربرانش در نگاه اول کمی عجیب به نظر می‌رسد، اما حضور برنامه‌های تعویض، این امکان را در اختیار کاربران گوشی های اپل قرار داده است.

مساله تاثیرگذار دیگر در این زمینه، ارزش دست دوم بالای آیفون‌ها در بازار است. گوشی های اپل به‌طور کلی در مقایسه با اندرویدی‌ها افت ارزش بسیار کمتری در گذر زمان دارند. این مساله باعث می‌شود ارتقای گوشی به نسل جدیدتر کمی اغواکننده‌تر از گوشی‌های اندرویدی به نظر برسد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*