واردات خودروهای کارکرده

شرایط و جزئیات آیین نامه واردات خودروهای کارکرده به صورت غیر رسمی اعلام شد

یک نماینده مجلس شرایط و جزئیات آیین نامه واردات خودروهای کارکرده را به‌صورت غیر رسمی اعلام کرد. در ادامه بندهای آیین نامه واردات خودروهای دست دوم را بررسی می‌کنیم.

رشیدی کوچی، نماینده مجلس به‌تازگی شرایط و جزئیات آیین نامه واردات خودروهای کارکرده را به‌صورت غیر رسمی اعلام کرد که نشان می‌دهد وزارت صمت برای آغاز و ساماندهی طرح واردات خودروهای دست دوم عزم جدی دارد و طبق آن اشخاص حقیقی نیز اجازه واردات خودروهای کارکرده را خواهند داشت.

جزئیات آیین نامه واردات خودروهای کارکرده

این آیین نامه دارای 8 بند بوده که رشیدی کوچی به 7 بند آن به شرح زیر اشاره کرد:

  1. واردات انواع خودروهای سواری، اتوبوس مینی بوس کشنده و موتورسیکلت کمتر از پنج سال
  2. تعیین سقف تعدادی و ارزشی خودروهای کارکرده وارداتی توسط وزارت صمت وزارت اقتصاد بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه
  3. تامین ارز مورد نیاز از طریق ارز حاصل از صادرات خود و دیگران جذب در سرمایه‌گذاری ارز منشا خارجی و سایر راه‌های مورد تایید بانک مرکزی
  4. ضوابط فنی کارکرده‌ها شامل تاییدیه چین، استاندارد کشورهای حوزه خلیج فارس ای مارک، اروپا استاندارد یورو 5 و یورو 6
  5. اجازه واردات به شرکت‌های دارای تاییدیه خدمات پس از فروش با کسب ضمانت
  6. اجازه واردات یک دستگاه خودروی کارکرده به هر کد ملی بدون نیاز به ثبت سفارش
  7. اسقاط یک خودروی فرسوده به‌ازای هر خودروی کارکرده وارداتی

گفتنی است تاکنون فقط وزارت صمت این این آیین‌نامه را تصویب کرده و هیئت دولت در حال بررسی آن است، از این رو احتمال تغییرات در حین بررسی وجود خواهد داشت. همچنین رشیدی کوچی جزئیات بندهای آیین نامه واردات خودروهای کارکرده را تشریح کرده که در ادامه جزئیات آن را مشاهده می‌کنید:

1. واردات انواع خودروهای سواری

طبق بند1، واردکنندگان می‌توانند انواع خودروهای سواری، وانت، مینی بوس، اتوبوس، کشنده و موتورسیکلت را وارد کشور کنند. البته عمر آنها باید کمتر از 5 سال در زمان ورود به گمرک باشد.

2. تعیین سقف تعدادی و ارزشی ماشین های دست دوم

بر اساس بند 2، سقف تعداد و ارزش خودروهای کارکرده وارداتی توسط گروهی متشکل از وزارت صمت، وزارت امور اقتصادی و دارایی، بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه تعیین خواهد شد. هرچند در آیین‌نامه سقفی برای واردات تعیین نشده، اما این نهادها می‌توانند سقف تعداد و ارزش خودروهای وارداتی را تعیین کنند.

3. تامین ارز مورد نیاز از طریق ارز حاصل از صادرات

واردات خودروهای کارکرده

در ماده 3 به موضوع منابع ارزی برای واردات خودروهای کارکرده اشاره شده که البته به‌عنوان مهم‌ترین بخش محسوب می‌شود. در حالی که هنوز واردکنندگان برای تامین ارز مورد نیاز خودروهای نو با مشکل مواجه هستند، اما تامین ارز برای واردات خودروهای کارکرده آسان‌تر شده است.

در واقع واردکنندگان می‌توانند ارز مورد نیاز را از طریق صادرات، سرمایه‌گذاری خارجی، ارز منشا خارجی و سایر موارد مورد تایید بانک مرکزی تامین کنند. طبق اعلام رشیدی کوچی، برای واردات خودروهای کارکرده می‌توان از ارز در اختیار مردم یا همان ارز خانگی نیز استفاده کرد.

4. ضوابط فنی واردات ماشین های دست دوم

بند چهارم به ضوابط فنی خودروهای قابل ورود به کشور اشاره دارد. در واقع خودروها می‌بایست برای واردات به ایران باید یکی از تاییدیه‌هایی چون تاییدیه کشور چین، گواهی انطباق عمومی GCC از موسسه استاندارد کشورهای حوزه خلیج فارس، گواهی سازنده مبتنی بر استاندارد E-MARK اروپا و تاییدیه نوع خودرو مندرج بر پلاک شناسایی برخوردار باشند.

رشیدی کوچی در خصوص این بند عنوان کرد در حالی که برای خودروهای نو فقط استانداردهای اروپایی مورد قبول بود، اما اکنون سازمان استاندارد اکثر استانداردهای چین، خلیج فارس و اروپا را در خصوص واردات خودروهای دست دوم را پذیرفته است. همچنین استانداردهای مصرف سوخت برای خودروهای سواری یورو 5 و یورو 6 و برای خودروهای تجاری و سنگین نظیر یورو 5، یورو 6 به‌همراه جاذب فیلتر ذرات و EEV در نظر گرفته شده است.

5. اجازه واردات به شرکت‌های دارای تاییدیه

واردات خودروهای کارکرده

بند 5 آیین نامه واردات خودروهای کارکرده، واردکنندگان را به دو دسته حقیقی و حقوقی تقسیم می‌کند. طبق این بند، اشخاص حقوقی مجاز همان شرکت‌های وارکننده‌ای محسوب می‌شوند که با ارائه خدمات پس از فروش و ضمانت برای نام‌های تجاری مورد تایید وزارت صمت می‌توانند فرایند ثبت سفارش را انجام دهند.

6. اجازه واردات به افراد حقیقی

بر اساس بند 6 آیین نامه واردات خودروهای کارکرده، هر فرد حقیقی می‌تواند بدون نیاز به ثبت سفارش فرایند واردات خودروهای دست دوم را انجام دهد. البته افراد حقیقی به ازای هر کد ملی فقط یک دستگاه خودرو می‌توانند وارد کشور کنند. هچنین ارز واردات نیز باید از محل سپرده ارز خود فرد و با رعایت سایر قوانین تامین شود.

7. اسقاط یک خودروی فرسوده

طبق بند 7، واردکنندگان باید به‌ازای واردات هر خودرو دست دوم، یک خودرو فرسوده را اسقاط کنند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*