زیان و بدهی خودروسازان

فاجعه ای به نام صنعت خودرو در ایران؛ رکوردشکنی خودروسازان در زیان و بدهی

صورت‌های مالی خودروسازان نشان می‌دهد ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو در مجموع 350 هزار میلیارد تومان زیان و بدهی دارند که یک رکورد جدید محسوب می‌شود.

صورت‌های مالی خودروسازان نشان می‌دهد میزان زیان و بدهی سه خودروساز بزرگ کشور یعنی ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو تا پایان فصل بهار (تا 31 خرداد 1402) به 350 هزار میلیارد تومان رسیده که یک رکورد جدید محسوب می‌شود. همچنین طبق این صورت‌های مالی، زیان انباشته این سه خودروساز تا پایان خرداد امسال به 141 هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرده که البته خودروسازان، آن را نتیجه قیمت‌گذاری دستوری می‌دانند.

خودروسازان غرق در زیان و بدهی

  • کارنامه بدهی و زیان خودروسان تا پایان بهار (تا 31 خرداد 1402)
نام خودروسازمیزان زیان انباشتهمیزان بدهیمجموع زیان و بدهی
ایران خودرو83 هزار میلیارد تومان136 هزار میلیارد تومان219 هزار میلیارد تومان
سایپا41 هزار میلیارد تومان98 هزار میلیارد تومان139 هزار میلیارد تومان
پارس خودرو17 هزار میلیارد تومان20 هزار میلیارد تومان37 هزار میلیارد تومان
جمع141 هزار میلیارد تومان254 هزار میلیارد تومان395 هزار میلیارد تومان

طبق صورت‌‌های مالی خودروسازان منتهی به 31 خرداد سال 1402، میزان زیان و بدهی ایران خودرو به 219 هزار میلیارد تومان، سایپا به 219 هزار میلیارد تومان و پارس خودرو نیز به 37 هزار میلیارد تومان رسیده است. در مجموع میزان بدهی و زیان این خودروسازان به 395 هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرده که چنین ارقامی نشان می‌دهد خودروسازان در بخش زیان و بدهی نیز رکوردشکنی کردند.

زیان و بدهی

در همین بازه زمانی، میزان زیان انباشته این سه خودروساز به 141 هزار تومان افزایش پیدا کرده؛ این در حالی است که این میزان در صورت‌های مالی منتهی به انتهای اسفند سال 1401 حدود 130 هزار میلیارد تومان بوده است. در واقع میزان زیان این خودروسازان در 3 ماهه اول سال 1402 نسبت به انتهای اسفند 1401 حدود 11 هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است. بیشترین میزان افزایش زیان انباشته نیز با 83 هزار میلیارد تومان به ایران خودرو تعلق دارد.

راهکاری برای نجات صنعت خودرو در ایران

خودروسازان داخلی دلیل افزایش زیان‌دهی خود را قیمت‌گذاری دستوری می‌دانند و در همین راستا وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز طرح تغییر مدل قیمت‌گذاری را در دستور کار خود قرار داده است. در واقع وزیر صمت قصد دارد با آزادسازی قیمت‌گذاری، خودروسازان را در مسیر سودآوری قرار دهد تا آنها بتوانند از زیان‌دهی خارج شده و محصولات خود را با کیفیت و تعداد بیشتری تولید کنند.