بهترین و بدترین برندهای لپ تاپ

بهترین و بدترین برندهای تولید کننده لپ تاپ در جهان

ما در این مقاله قصد داریم شما را با بهترین و بدترین برندهای لپ تاپ در جهان آشنا کنیم تا هنگام انتخاب دستگاه جدید خود در میان تعدد مارک‌ها سردرگرم نشوید.

در عصر امروز، لپ تاپ یک وسیله مهم برای تقریباً تمام افراد محسوب می‌شود و این دستگاه‌ها اکنون جایگاه بزرگ‌تری را در بازار رایانه‌های شخصی نسبت به قبل اشغال کرده‌اند.

با پیشرفت‌های روزافزون تکنولوژیکی، تولیدکنندگان رایانه می‌توانند لپ‌تاپ‌های خود را با قدرت و ویژگی‌های منحصربه‌فردی عرضه کنند. این موضوع و مزیت‌های راحتی در حمل باعث می‌شود این دستگاه‌های حمل‌شونده برای بسیاری از کاربران نسبت به رایانه‌های شخصی رومیزی برتری داشته باشند.

بازار لپ‌تاپ امروزه مملو از مارک‌های مختلف است که هر کدام با ارائه‌ی قابلیت‌های خارق‌العاده به دنبال افزایش سلطه خود بر بازار مصرف‌کنندگان هستند. بنابراین فردی که قصد خرید محصولی جدید دارد، با انبوهی از برندها مواجه خواهد شد که باید از میان آنها انتخاب کند.

بهترین و بدترین برندهای لپ تاپ

این بر عهده مصرف‌کننده است که تصمیم بگیرد کدام برندها ارزش اعتماد و خرید دارند و از کدام برندها باید دوری کرد. چه یک کاربر حرفه‌ای خلاق باشید که به دنبال یک نوت‌بوک قدرتمند برای طراحی گرافیک است، یا دانشجویی که برای کارهای روزمره خود به دنبال یک دستگاه مقرون به‌صرفه می‌گردد، همیشه گزینه‌ای متناسب با نیازهای شما در بازار وجود دارد.

بهترین برند لپ‌تاپ معمولاً مارکی است که با ادغام برترین عملکرد در کنار قیمتی منصفانه، سعی بر جذب کاربران دارد. اما گاهی اوقات فراتر از آن، مصرف‌کننده انتظارات بیشتری از یک محصول دارد و به دنبال یک لپ‌تاپ همه‌چیز تمام است.

برخی از برندهای لپ تاپ به سمت دوام گرایش دارند، در حالی که برخی دیگر صفحه‌نمایش رده بالا یا عمر باتری طولانی‌تر را در اولویت قرار می‌دهند. از طرف دیگر برخی برندها بدون داشتن مزیتی خاص، فقط قیمتی هنگفت را روی دست مشتری می‌گذارند.

در این فهرست ما بهترین و بدترین برندهای لپ تاپ در جهان را گردآوری کرده‌ایم تا به شما با هر سلیقه و نیازی در انتخاب مناسب‌ترین مارک لپ‌تاپ کمک کنیم. امیدواریم این فهرست که از بهترین برند به بدترین ترتیب‌بندی شده است، به شما کمک کند تا وقتی که زمان خرید لپ‌تاپ بعدی‌تان فرا می‌رسد، تصمیمی آگاهانه بگیرید.

1. HP/اِچ‌پی

بهترین و بدترین برندهای لپ تاپ - اچ پی

شرکت هیولِت پاکارد (Hewlett-Packard) که مصرف‌کنندگان بیشتر آن را با نام HP می‌شناسند، با 22.5 درصد از سهم بازار در سال 2023، در میان تاثیرگذارترین برندهای رایانه شخصی و لپ‌تاپ در جهان قرار دارد. اچ‌پی در واقع یک شرکت آمریکایی چند‌ملیتی فناوری اطلاعات است که به‌عنوان بزرگترین تولید‌کننده چاپگر و لپ‌تاپ در جهان شناخته می‌شود و تقریباً در همه کشورها فعالیت می‌کند.

در جایی که لنوو بر قدرت ارائه‌های اقتصادی خود تکیه می‌کند، HP تعداد بیشتری از لپ‌تاپ‌های میان‌رده تا سطح بالا با کیفیت فوق‌العاده را در اختیار دارد. با این حال، این بدان معنا نیست که HP لپ‌تاپ‌های مقرون‌به‌صرفه تولید نمی‌کند.

اچ‌پی 17-cp2124od با قیمتی حدود 500 دلار به فروش می‌رسد، اما اغلب می‌توان آن را با قیمت ارزان‌تری پیدا کرد که با AMD Ryzen 3 و 8 گیگابایت حافظه همراه با طراحی شیک و مدرن عرضه می‌شود.

اچ پی برترین برند تولیدکننده لپ تاپ در جهان

اچ پی عمدتاً با محصولات میان‌رده خود می‌درخشد و با توجه به ارزیابی‌هایی که اکثر محصولات اچ پی دارند، ظاهراً مصرف‌کنندگان از پرداخت هزینه برای به‌دست آوردن این محصولات بسیار راضی هستند. کسانی که بودجه زیادی ندارد باید به سری Spectre روی بیاورند که از کارت‌های گرافیکی مدرن انویدیا و پردازنده‌های مرکزی اینتل برای اطمینان از راحت‌ترین تجربه ممکن استفاده می‌کند.

اچ‌پی همچنین به لطف صفحه نمایش لمسی 2 در 1 که در Best Buy تنها با قیمت 289 دلار به فروش می‌رسد، با رقبای خود در بازار کروم‌بوک رقابت می‌کند. برای جلب رضایت گیمرها، HP با ارائه‌ی لپ‌تاپ‌های سری OMEN و Victus خود توجه آنها را جلب می‌کند.

شرکت اچ پی مانند دیگر تولیدکننده‌های‌ موجود در لیست بهترین و بدترین برندهای لپ تاپ در جهان، محصولات خود را در دسته‌بندی‌های مختلفی قرار داده است که بر اساس کاربرد از یکدیگر متمایز می‌شوند. مصرف‌کنندگان می‌توانند با اطمینان از اینکه محصولی با کیفیت از HP دریافت می‌کنند، بهترین محصول را در اختیار داشته باشند.

2. Dell/دل

بهترین و بدترین برندهای لپ تاپ - دل

دل یک شرکت آمریکایی مستقر در تگزاس و یکی‌از شناخته‌شده‌ترین برندهای رایانه‌های شخصی در جهان است. محبوبیت این برند تا حد زیادی به دلیل لپ‌تاپ‌های منحصربه‌فرد آن است که با قیمت‌های مناسب و رقابتی همواره توانسته رضایت مشتریان خود را جلب نماید.

با توجه به اخبار اخیر مبنی بر اینکه این شرکت به دنبال جدایی زنجیره تامین خود از چین است، محبوبیت جهانی این غول فناوری شاید کاهش یابد. با این وجود، دل به‌دلیل فراهم کردن گزینه‌های فراوان، کیفیت بالا و پشتیبانی قوی از مشتری، به‌عنوان یک تولیدکننده برتر لپ‌تاپ تثبیت شده است.

سری XPS Dell یکی از محصولات برتر بازار با امضای این شرکت است که در انواع صفحه‌نمایش‌های 13، 15 و 17 اینچی و همچنین سایر ویژگی‌ها و مزایای جذاب مانند فناوری OLED و عمر باتری طولانی ارائه می‌شود. در نتیجه، این محصول یکی از بهترین لپ‌تاپ‌هایی است که می‌توان با قیمت‌های بین ۸۹۹ تا ۲۲۴۹ دلار خریداری کرد.

اما گزینه‌های خارق‌العاده دل که به بازار عرضه شده‌اند به XPS ختم نمی‌شود. این شرکت همچنین به‌دلیل ارائه‌ی سری Inspiron و Alienware، زیرمجموعه بازی‌های بسیار محبوب آن، شناخته شده است. شرکت دل در سال ۲۰۱۶ در رتبه دوم از بزرگ‌ترین شرکت‌های تولید نوت بوک لپ تاپ دنیا، در فهرست بهترین برند لپ‌تاپ‌ها قرار گرفت و همچنین به عنوان نخستین و بزرگ‌ترین شرکت تولیدکننده نوت بوک ویندوزی جهان انتخاب شد. این برند توانسته رتبه خود را تا به‌امروز حفظ کند.

3. Apple/اپل

بهترین و بدترین برندهای لپ تاپ - اپل

تأثیرگذاری و محبوبیت اپل در بازار رایانه‌های شخصی، لپ‌تاپ، لوازم الکترونیکی و گوشی‌های هوشمند بر کسی پوشیده نیست. یک مطالعه اخیر نشان داد که اپل در سه ماهه دوم سال 2023 توانسته 13.3 درصد از کل واحدهای رایانه شخصی را در ایالات متحده به فروش رساند و در همین سه ماهه رتبه چهارم را در میان برندهای تولیدکننده لپ‌تاپ در این کشور کسب کرد.

طراحی و زیبایی یکی از معیارهای خرید لپ‌تاپ به‌شمار می‌رود، معیاری که اپل توانسته با رعایت آن محبوبیت جهانی به دست آورد. محصولات اپل همچنین طول عمر زیادی دارند و سال‌ها پس از تولید نیز توسط این کمپانی پشتیبانی می‌شوند.

مک‌بوک پرو به‌عنوان یک دستگاه قدرتمند که از مجموعه‌ای از برنامه‌های کاربردی طراحی شده برای حذف منحنی یادگیری برای کاربران تازه‌کار استفاده می‌کند، توانست بازار لپ‌تاپ را تغییر دهد و توجه مشتریان را به‌خود جلب کند.

بهترین و بدترین برندهای لپ تاپ - اپل

اپل در سال‌های اخیر چندین بار ویژگی‌های مک بوک پرو را توسعه داده، اما قیمت بالای این لپ‌تاپ سبب شده تقاضا برای آن کاهش یابد. برای حل این مشکل، افزایش فروش و به دست آوردن سهم بیشتری در بازار جهانی، اپل مک‌بوک ایر را تولید کرد، دستگاهی که ظاهری مانند مک‌بوک پرو دارد، البته با بدنه‌ای نازک‌تر و سبک‌تر که با قیمتی کمتر برای مصرف‌کنندگان عرضه می‌شود. این دو خط تولید اپل دست به دست هم داده و این برند را در جایگاهی عالی در لیست بهترین و بدترین برندهای لپ تاپ در جهان قرار می‌دهند.

با اینکه MacBook Pro دستگاهی فوق‌العاده برای کارهایی مانند ویرایش ویدیو که به لپ تاپ فشار وارد می‌کند به‌شمار می‌رود، اما همه مصرف کنندگان به چنین عملکردی نیاز ندارند. بنابراین پیش‌از تصمیم‌گیری برای خرید محصول اپل، اهداف خود را از خرید لپ‌تاپ مشخص کرده و متناسب با نیازهای خود به سمت مک‌بوک اپل بروید.

4. Lenovo/لنوو

بهترین و بدترین برندهای لپ تاپ - لنوو

لنوو یک شرکت رایانه‌ای چندملیتی چینی است که در سال 2023 توانست 24 درصد از سهم بازار جهانی رایانه‌های شخصی را به خود اختصاص دهد. دلیل محبوبیت این برند را می‌توان به تمایل آن به‌تولید محصولاتی متنوع برای همه نوع مصرف‌کننده مرتبط دانست.

لنوو لپ‌تاپ‌های خود را تحت سری‌های Ideapad ،thinkbook ،Thinkpad و سری گیمینگ Legion به‌فروش می‌رساند. لپ‌تاپ‌های سری ThinkPad لنوو در مدارس متوسطه در سراسر ایالات متحده بسیار محبوب هستند.

محصولات این شرکت به‌لطف دکمه قرمز قرار گرفته در وسط صفحه کلید که به‌عنوان یک ترک پد جایگزین کار می‌کند، نسبت به سایر محصولات برتری دارند. با وجود این دکمه کوچک و دو کلید بالای تاچ پد، دیگر نیازی به برداشتن دست از کیبورد به‌منظور جابجایی نشانگر موس نخواهد بود.

بهترین و بدترین برندهای لپ تاپ

پیدا کردن لپ‌تاپ مناسب در میان محصولات این برند به نیاز شخصی شما بستگی دارد، اما لنوو برندی است که پس از انتخاب هر نوع محصولی، شما را تحت پوشش و پشتیبانی قرار می‌دهد. لنوو همچنین با کرومبوک مدل C330 تلاش می‌کند تجربه دسکتاپ در حال حرکت را به کاربران ارائه دهد.

این برند با لپ‌تاپ‌های گیمینگ خود مانند سری لپ‌تاپ‌های Legion تجربه‌ی لذت بازی را برای گیمر‌ها فراهم می‌کند. لپ‌تاپ‌های گیمینگ این برند با کارت گرافیک‌هایی مانند Nvidia GeForce RTX 4090 عرضه می‌شوند.

در سطح جهانی، لپ‌تاپ‌های تینک‌پد و رایانه‌های رومیزی تینک‌ سنتر به همراه بسته‌های نرم‌افزاری تینک‌وَنتِج ارائه شده و همچنین نمایشگرهای تینک‌ویژن و انواع لوازم جانبی رایانه را شامل می‌شود. از قدرتمندترین رقبای شرکت لنوو در بازار لپ‌تاپ می‌توان به اچ‌پی، دل، ایسر، ایسوس و اپل اشاره کرد.

5. Asus/ایسوس

بهترین و بدترین برندهای لپ تاپ - ایسوس

ایسوس یکی از تولیدکنندگان لپ‌تاپ تایوانی است که به‌دلیل کیفیت ساخت دستگاه‌ها و در عین حال برخورداری از قیمت مناسب، یک برتری جزئی نسبت به رقبای خود دارد. ایسوس همچنین به‌لطف تولید لوازم جانبی مانند روترهای بی‌سیم، مانیتورها و کارت‌های گرافیک، جای پای خود را در بازار محکم کرده است.

هدف تولید لپ‌تاپ‌های ایسوس ایجاد تعادل بین هزینه‌، کیفیت ساخت و ویژگی‌های جدید است. ایسوس تاکید زیادی بر کروم‌بوک‌های خود دارد، محصولاتی که از نظر قیمت از مقرون‌به‌صرفه تا متوسط ​​طبقه‌بندی می‌شوند و نوآوری در آنها به چشم می‌خورد.

ایسوس هم‌اکنون نوتبوک‌ها و لپ‌تاپ‌های ویندوز خود را به عنوان سری VivoBook، سری گیمینگ ROG، سری TUF، سری Zenbook و سری ASUSPRO به‌فروش می‌رساند. لپ‌تاپ‌های سری ROG از معروف‌ترین لپ‌تاپ‌های گیمینگ ایسوس هستند که طرفداران بسیاری در سراسر جهان دارند.

کروم‌بوک فلیپ C434 یک انتخاب عالی برای مصرف کنندگانی است که به دنبال خرید یک دستگاه 2 در 1 هستند. در همین حال، Zenbookهای ایسوس گزینه‌هایی میان‌رده برای طیف گسترده‌ای از کاربران به‌شمار می‌روند و کسانی که توان پرداخت هزینه‌های بیشتر را دارند، می‌توانند یک زن‌بوک با صفحه نمایش OLED خریداری کنند.

با این حال، به‌نظر می‌رسد بیشترین محبوبیت ایسوس به لپ‌تاپ‌های گیمینگ این برند مربوط باشد که گیمرها را به خود جذب می‌کنند. در حال حاضر سه خط لپ‌تاپ RoG وجود دارد: Flow (2-in-1)، Zephyrus و Strix. این شرکت به‌طور خاص برای طرفداران بازی‌های کامپیوتری این سری را عرضه کرده‌است. سری ROG به معنای Republic Of Gamers یا جمهوری گیمرها است.

البته این پیشنهادات ممکن است برای گیمرها گران تمام شوند. اگر ایسوس آمار فروش کلی را در دست داشت، این شرکت احتمالاً به‌عنوان یکی از سه برند برتر در لیست بهترین و بدترین برندهای لپ تاپ در جهان قرار می‌گرفت.

6. Google/گوگل

بهترین و بدترین برندهای لپ تاپ - گوگل

گوگل از سال 2011 که اولین کروم‌بوک‌های خود را به بازار عرضه کرد، در صنعت تولید لپ‌تاپ گام نهاد و شروع به ارائه‌ی محصولاتی چشمگیر کرد. این شرکت با شرکت‌هایی مانند ایسر و سامسونگ برای تولید اولین دسته از کروم‌بوک‌های خود همکاری کرد.

گوگل Pixelbook Go جانشین خط اصلی Pixelbooks این شرکت است. جدیدترین پیکسل بوک گو به طراحی سبک‌وزن کروم‌بوک‌های اصلی ادامه می‌دهد. وزن این لپ تاپ تنها دو پوند و ضخامت آن در حالت بسته تنها 13 میلی‌متر است. لپ‌تاپ‌های این برند با ارائه‌ی عمر باتری 12 ساعته توجه کاربرانی که استفاده زیادی از سیستم خود دارند را جلب کرده است. در صورت اتمام شارژ نیز کاربران می‌توانند تنها در 20 دقیقه دستگاه خود را شارژ کرده و برای دو ساعت از آن استفاده کنند.

جدیدترین محصول گوگل از طراحی جالبی در بخش زیرین خود بهره می‌برد که به‌صورت ناهموار و موجی شکل است و باعث می‌شود در دست گرفتن و حمل آن ساده‌تر شود. محصولات‌ گوگل از قابلیت‌های سایر برندهای برتر عقب نماندند و مزیت‌های بسیاری را برای کاربران به ارمغان می‌آوردند.

مصرف‌کنندگان می‌توانند با هزینه‌هایی کاملاً اقتصادی محصولی مانند پیکسل بوک گو را با پرداخت تنها ۶۴۹ دلار در دست داشته باشند. البته با وجود تمام این قابلیت‌ها، لپ‌تاپ‌های گوگل را نمی‌توان هم رده پرچمداران برندهایی همچون اچ‌پی و اپل دانست. اما اگر گوگل تصمیم بگیرد در تولید لپ‌تاپ گامی بزرگ‌تر بردارد، می‌تواند به یک بازیکن برتر در بازار تبدیل شود.

7. Acer/ایسر

بهترین و بدترین برندهای لپ تاپ - ایسر

این غول الکترونیکی تایوانی یکی از محبوب‌ترین فروشندگان لپ‌تاپ در جهان است. ایسر چندین دهه است که در زمینه تولید رایانه‌های شخصی فعالیت می‌کند و طیف گسترده‌ای از لپ‌تاپ‌ها را با قیمت‌های رقابتی ارائه می‌دهد.

ایسر چندین خط تولید لپ‌تاپ دارد و لپ تاپ‌های ویندوزی خود را تحت سری‌های Aspire ،سری گیمینگ Nitro و سری گیمینگ Predator به فروش می‌رساند. همه لپ‌تاپ‌های این برند دارای ویژگی‌های متمایزی هستند که به شیوه‌ای منحصربه‌فرد نیازهای مصرف‌کننده را برطرف می‌کنند. به عنوان مثال، بازاریابی سری Acer Swift شبیه به Macbook Air است که به‌عنوان یک دستگاه فوق‌العاده سبک وزن برای ارائه کارایی بالا طراحی شده است.

ایسر هم برای مصرف‌کنندگانی که به دنبال محصولی با قیمت مناسب هستند و هم برای کسانی که هدفشان خرید یک دستگاه ممتاز است، گزینه‌های جذابی دارد. این شرکت به اندازه سایر فروشندگان کروم بوک معتبر است و گیمرها نیز سهم مخصوص خود را در میان کاربران هدف این شرکت دارند.

بخش بازی ایسر، معروف به Predator، لپ‌تاپ Triton را ارائه می‌کند که به کاربران اجازه می‌دهد تا قدرت پردازش زیادی را در حال حرکت با خود ببرند. سری‌های 300 و 500 تریتون هر دو با قیمتی کمتر از 2000 دلار در دسترس هستند و همین موضوع کاربران زیادی را به محصولات ایسر جذب می‌کند.

گیمرهایی که قصد ولخرجی دارند و به‌دنبال بهترین محصول این سری هستند، می‌توانند Predator Triton 17 X و پردازنده گرافیکی NVIDIA GeForce RTX 4090 آن را با قیمت 3799.99 دلار امتحان کنند. در سال ۲۰۱۰ ایسر توانست رتبه دوم در بازار تولید رایانه شخصی در جهان را به‌دست‌آورد. اما اکنون باوجود رقبایی همچون اچ‌پی و لنوو، جایی در بالای فهرست بهترین و بدترین برندهای لپ تاپ جهان برای این تولیدکننده وجود ندارد.

8. Razer/ریزر

بهترین و بدترین برندهای لپ تاپ - ریزر

ریزر یک شرکت فناوری تک ملیتی آمریکایی است که به تولید و فروش لوازم الکترونیکی مانند لپ‌تاپ و سخت‌افزار بازی‌های رایانه‌ای می‌پردازد. Razer یکی از پیشتازان کیفیت محصولات گیمینگ است که محبوبیت خود را به دلیل تولید سری لپ‌تاپ‌های بازی Razer Blade و تولید لوازم جانبی رایانه شخصی مانند کیبورد، موس و هدست به دست آورده است.

ریزر Blade در یک شاسی زیبا با طراحی شیک و کارآمد عرضه می‌شود. مصرف کنندگان همچنین می‌توانند برای خرید اکثر لپ‌تاپ‌های Razer Blade بین هر دو مدل 15 و 17 اینچی یکی را انتخاب کنند. جدیدترین Razer Blade را می‌توان با اندازه صفحه نمایش از 14 تا 18 اینچ خریداری کرد و ریزر بلید 16 با قدرت پردازشی ماورای سایر لپ‌تاپ‌ها در این اندازه عرضه می‌شود.

البته عملکرد استثنایی این لپ‌تاپ‌ها برای دستگاه گران تمام می‌شود. قدرت پردازش خارق‌العاده Razer Blade خسارت زیادی به باتری وارد می‌کند، بنابراین دارندگان این لپ‌تاپ باید مدت زمان زیادی را پای شارژر لپ‌تاپ خود بگذرانند. علاوه‌براین، قیمتی که ریزر برای محصولات خود پیشنهاد می‌دهد بسیاری را از خرید منصرف می‌کند. نسخه 14 اینچی جدیدترین مدل Razer Blade با قیمت 1999.99 دلار عرضه می‌شود و نسخه 18 اینچی قبل از مالیات حدود 2899.99 دلار برای مصرف کنندگان هزینه خواهد داشت.

در نتیجه، این لپ‌تاپ‌ها جزو گران‌ترین لپ‌تاپ‌هایی هستند که می‌توان خریداری کرد. در حالی که بیشتر مصرف کنندگان پس از خرید محصولات این برند از انتخاب و پرداخت خود راضی هستند، اما لپ‌تاپ‌های Razer برای همه مناسب نیستند و پتانسیل این شرکت را در بازار لپ‌تاپ محدود می‌کنند.

9. MSI/ام‌اس‌آی

بهترین و بدترین برندهای لپ تاپ - ام اس آِی

شرکت Micro-Star International (MSI) عمدتاً تولیدکننده قطعات رایانه شخصی است که به‌ویژه به‌ تولید دستگاه‌های گیمینگ گرایش دارد و به‌خاطر مجموعه لپ‌تاپ‌های گیمینگ خود شناخته می‌شود که بسته به نیاز مصرف‌کنندگان، قابلیت‎‌های خارق‌العاده‌ای را در اختیار کاربران قرار می‌دهند.

در واقع، این شرکت دارای 10 سری مختلف لپ‌تاپ است و لپ‌تاپ‌های ام‌اس‌آی علاوه بر گزینه‌هایی با صفحه‌نمایش OLED و مینی OLED، دارای اندازه‌های صفحه نمایش از 14 تا 17.3 اینچ هستند. این شرکت همچنین از هر دو پردازنده AMD و Intel بسته به مدل استفاده می‌کند.

ام‌اس‌آی تیتان جی تی 77 یکی از برترین لپ‌تاپ‌های گیمینگ این برند است که محبوبیت زیادی بین گیمرها دارد و شرکت همه‌ی ویژگی‌های خارق‌العاده را در لپ‌تاپ برجسته‌ی خود قرار داده تا اطمینان حاصل کند این محصول قادر است با قدرتمندترین لپ تاپ های گیمینگ 2023 موجود در بازار رقابت کند.

به‌دلیل ارائه‌ی این سطح از تنوع و همچنین کیفیت برخی از قطعات، محصولات MSI بسیار گران‌قیمت هستند. در دسترس بودن جهانی محصولات این شرکت نیز به‌گونه‌ای است که بسیاری از مشتریان باید برای خرید لپ‌تاپ MSI به خرده‌فروشان شخص ثالث مراجعه کنند.

لپ‌تاپ‌های این شرکت مانند اکثر محصولات دنیا در کشور چین تولید می‌شوند و دو کارخانه بزرگ وظیفه ساخت لپ‌تاپ‌های MSI در کشور چین را دارند که مساحت آن‌ها به ۲۹۰ هراز متر مربع می‌رسد.

اکنون ام اس آی یکی از بزرگترین فروشندگان مادربورد در دنیاست و در سال ۲۰۰۹، پس از دو شرکت ایسوس و گیگابایت تکنولوژی، در جایگاه سوم در زمینه تولید و فروش این محصول جای گرفت. MSI همچنین یک برند لپ‌تاپ قوی است که در سال ۲۰۱۸ به عنوان بهترین سازنده لپ‌تاپ‌های گیمینگ در دنیا انتخاب شد. این برند می‌تواند با تمرکز بیشتر بر مصرف‌کننده و تناسب نیازهای افراد، در سال‌های آینده رتبه بالاتری کسب کند.

بیشتر بخوانید:

بررسی ویدیویی لپ تاپ گیمینگ MSI Cyborg 15

10. Microsoft/مایکروسافت

بهترین و بدترین برندهای لپ تاپ - مایکروسافت

مایکروسافت ردپای خود را در بسیاری از لوازم الکترونیکی مصرفی برای بیش از سه دهه به جای گذاشته است. این شرکت محبوب‌ترین سیستم‌عاملی را که امروزه در رایانه‌های شخصی دیده می‌شود ابداع کرد و نام خود را با عرضه Xbox اصلی در سال 2001 وارد عرصه بازی کرد.

سری لپ‌تاپ‌های Surface Pro نام این برند را در زمینه تولید لپ‌تاپ‌ نیز برجسته می‌کنند. این سری از لپ‌تاپ‌های مایکروسافت در میان مصرف کنندگانی که به دنبال تجربه کارآمد و نوآوری هستند بسیار محبوب است. اولین ویژگی موجود در لپ‌تاپ‌های سرفیس که توجه‌ها را به خود جلب می‌کند، طراحی آن است. هر لپ‌تاپ دارای ساختاری ممتاز با طراحی شیک و ظریف است که با رنگ‌های جذاب متعدد پوشش داده می‌شود.

برخی از لپ‌تاپ‌های Surface از تراشه SQ3 مبتنی بر Arm کوالکام استفاده می‌کنند، در حالی که برخی دیگر از Core i7 استاندارد اینتل بهره می‌برند. هر دو نقاط قوت و ضعف خود را دارند، اما عملکرد خوبی را ارائه می‌دهند و می‌توانند به‌طور موثر با یک صفحه نمایش لمسی کاربردی که برای نویسندگان و هنرمندان مناسب است جفت شوند.

با این حال، این لپ‌تاپ‌ها ارزان نیستند؛ سرفیس لپ‌تاپ ۵ سطح متوسط ​​۱۲۹۹.۹۹ دلار قیمت دارد. این ناتوانی مایکروسافت در ساخت محصولی برای انواع مصرف‌کنندگان، این برند را از قرار گرفتن در جایگاهی قابل توجه در فهرست بهترین و بدترین برندهای لپ تاپ دور نگه می‌دارد.

11. Corsair/کورسیر

بهترین و بدترین برندهای لپ تاپ - کورسیر

شرکت Corsair یکی از پیشتازان صنعت در تولید قطعات رایانه شخصی است و از تولید بهترین منابع تغذیه و کیس‌ها گرفته تا محصولات جانبی گیم و استریم و خنک‌کننده‌ها، سال‌هاست به عنوان یکی از بهترین برندهای گیمینگ شناخته می‌شود. محصولات این شرکت در آمریکا طراحی شده و در تایوان تولید می‌شوند.

کورسیر همچنین به خاطر سری لپ‌تاپ‌های بازی خود، Voyager، میان کاربران معروف است. آمار و ارقام نشان می‌دهد که کرسیر به تنهایی و در کنار برندهای بزرگ دیگری چون لاجیتک و ریزر سهم قابل توجهی در بازار گیمینگ دنیا داشته است. البته این برتری شرکت در این آمار سری لپ‌تاپ‌های آن را در بر نمی‌گیرد.

لپ‌تاپ‌های وویجر تجربه‌ای عالی با راحتی و قابل حمل بودن را به مصرف‌کنندگان ارائه می‌دهند، البته با چند ایراد جزئی که براساس نیازهای مختلف مصرف‌کنندگان برای آنها محدودیت فراهم می‌کند.

لپ‌تاپ Voyager از طراحی شیک و مدرنی که در یک قاب آلومینیومی قرار گرفته است، استفاده می‌کند و یکی از قابل‌توجه‌ترین ویژگی‌های این محصول نوار ماکرو با 10 دکمه لمسی و یک نمایشگر مرکزی کوچک در بالای صفحه کلید آن است. این ویژگی به آنچه در مدل‌های مدرن مک‌بوک پرو دیده می‌شود شباهت دارد، هرچند با وجود همه قابلیت‌هایی که این سری از طریق نوآوری به کاربران ارائه می‌کند، لپ‌تاپ در یک زمینه بسیار مهم یعنی عملکرد بازی نقص‌هایی دارد.

منتقدان می‌گویند از آنجایی که Voyager از سری لپ‌تاپ‌های گیمینگ با قیمت بالا به‌شمار می‌رود، مصرف‌کنندگان انتظار عملکرد بی‌نظیری را دارند که بسیاری از مدل‌ها در ارائه آن کوتاهی می‌کنند. Voyager a1600، یکی از برترین محصولات گیمینگ این شرکت که قیمت آن از 2000 دلار شروع می‌شود، اغلب در فروشگاه‌هایی مانند Best Buy به‌فروش می‌رسد.

12. LG/ال‌جی

بهترین و بدترین برندهای لپ تاپ - ال جی

ال جی شرکت صنایع الکترونیکی کره‌ای چندملیتی است که به‌عنوان یکی از شرکت‌های بزرگ در زمینه صنعت الکترونیک و فناوری اطلاعات شناخته می‌شود. این شرکت بیشتر به‌خاطر گوشی‌های هوشمند و تلویزیون‌های پریمیوم خود معروف است.

این شرکت سهم بسیار اندکی را در بازار رایانه‌های شخصی به خود اختصاص داده است، البته این بدان معنا نیست که ال‌جی لپ‌تاپ‌های باکیفیتی را در گذشته تولید نکرده است. LG Gram یکی از لپ‌تاپ‌های فوق‌العاده سبک این شرکت به‌شمار می‌رود که وضوح 16:10 دارد که نسبت به 16:9 معمولی اکثر لپ‌تاپ‌ها ارتقا یافته است. تمام محصولات گرم‌ ال‌جی از مواد کربن-لیتیوم و کربن-منیزیم سبک ساخته شده‌اند؛ موادی که در ماشین‌های مسابقه و فضاپیماها استفاده می‌شود. ضخامت لپ تاپ‌ها نیز حدود نیم اینچ است.

در واقع محصولات ال‌جی مانند LG Gram، برای کاربرانی که به دنبال یک محصول سبک با طراحی ظریف بدون قابلیت‌های خارق‌العاده در مقایسه با سایر برندها هستند، گزینه‌ای مناسب به حساب می‌آیند. با این حال، ال‌جی به خاطر قیمت‌های پیشنهادی بالای خود ضررهای زیادی را متحمل شده است.

این شرکت اولین لپ‌تاپ گیمینگ خود را در نمایشگاه CES 2022 با نام LG UltraGear 17G90Q معرفی کرد که دارای صفحه نمایش با نرخ نوسازی 300 هرتزی است. اگرچه این صفحه‌نمایش چشمگیر است، اما قیمت بالایی دارد و اگر کیفیت تصویر را به نرخ فریم ترجیح می‌دهید، ارزش هزینه کردن ندارد.

13. VAIO/وایو

بهترین و بدترین برندهای لپ تاپ - وایو

وایو به‌عنوان نشان رایانه‌های سونی، در سال ۱۹۹۷ توسط تیموتی هانلی شروع به کار کرد. نخستین تولیدات سونی شامل رایانه‌های شخصی بود که توسط شرکت زیرمجموعه آن با نام ویدئو آئودیو اینتگریتد اورگنایزر در ایالات متحده تولید می‌گردید. برند وایو از مختصر شده نام این شرکت گرفته شده است.

شرکت سونی در دهه ۱۹۸۰ شروع به تولید کامپیوتر نمود، ولی تنها در بازار ژاپن محصولات کامپیوتری خود را عرضه می‌کرد. فروش لپ‌تاپ‌های سونی در سال 2014 کاهش یافت و این امر باعث شد تا غول لوازم الکترونیکی 95 درصد از سهام خود در تجارت رایانه‌های شخصی VAIO را به شرکای صنعتی ژاپن بفروشد. لپ‌تاپ‌های VAIO همچنان در فروشگاه‌ها به چشم می‌خورند، اما از سونی جدا شده‌اند و بدون مارک سونی در بازارهای جهانی عرضه می‌شوند.

از محصولات برتر این شرکت پس از جدایی از شرکت سونی می‌توان به لپ‌تاپ‌های Vaio S Laptop VJ132X0511S و Vaio S Laptop VJ131X0121B اشاره نمود. با این حال، چند اشکال وجود دارد که این برند را از بالا بردن جایگاه خود در بازاری که زمانی تحت سلطه آن بود، باز می‌دارد.

کیفیت ساخت، عمر باتری، عملکرد و طراحی شیک VAIO همگی نکات مثبتی هستند، اما لپ‌تاپ‌ها از ویژگی‌های مهم دیگر تولیدکنندگان بزرگ برخوردار نیستند. علاوه‌براین، در حالی که رایانه‌های VAIO لپ‌تاپ‌های مقرون‌به‌صرفه‌ای محسوب می‌شوند، اما قیمت آنها با دستگاه‌های میان‌رده همتراز است. به عنوان مثال، نوت‌بوک‌های سری F معمولاً با قیمتی کمتر از 1000 دلار به فروش می‌رسند.

عمر باتری قابل توجه در این رایانه‌ها مطمئناً توجه بسیاری را به خود جلب می‌کند، اما با وجود سایر نقص‌ها، VAIO هرگز نمی‌تواند چیزی بیشتر از یک تولید‌کننده لپ تاپ با رده متوسط ​​باشد و متاسفانه در میان بهترین و بدترین برندهای لپ تاپ در جایگاه پایینی مستقر شده است.

14. Samsung/سامسونگ

بهترین و بدترین برندهای لپ تاپ - سامسونگ

با شنیدن نام سامسونگ، اولین چیزی که در ذهن مخاطب شکل می‌گیرد لوازم خانگی و گوشی‌های هوشمند این برند است. اما فعالیت این غول فناوری کره‌ای به این محصولات محدود نمی‌شود. طی چند سال گذشته، شرکت سامسونگ توانسته با تلاش‌های خود و عرضه انواع لپتاپ‌ها، نام خود را در میان برندهای تولید کننده رایانه‌ شخصی نیز حک کند.

با این حال، سامسونگ در بازار رایانه‌های شخصی و لپ‌تاپ در مقایسه با برترین برندها، از نظر کیفیت محصولات عقب است و لپ‌تاپ‌های این برند از کالاهای ضعیف تا متوسط بازار محسوب می‌شوند.

نخستین طراحی‌های لپ‌تاپ‌های این برند از عمر باتری و دوام پایین رنج می‌بردند، اما پیشرفت‌های اخیر محصولات این شرکت در نوآوری و طراحی باکیفیت نشان می‌دهد که جای امیدواری برای درخشیدن سامسونگ میان برترین برندها وجود دارد. اما درحال حاضر، این شرکت کره‌ای در لیست بهترین و بدترین برندهای لپ تاپ جایگاه بسیار پایینی دارد و از تولیدکنندگان ضعیف بازار محسوب می‌شود.

البته سامسونگ با معرفی Notebook Odyssey، یک لپ‌تاپ گیمینگ ممتاز که با قیمتی بالا از یک بدنه کامل آلومینیومی بهره می‌برد، توانسته خود را از بسیاری از رقبا که هنوز بر بدنه پلاستیکی متکی هستند متمایز می‌کند.

قیمت بالای لپ‌تاپ‌ها همیشه یکی از مشکلات اصلی محصولات سامسونگ بوده است. این شرکت تمایل دارد دستگاه‌های خود را با قطعات و ویژگی‌هایی خاص عرضه کند و همین موضوع سبب افزایش قیمت آنها شده است. برای مثال سامسونگ گلکسی بوک پرو با صفحه نمایش AMOLED عرضه می‌شود که به‌عنوان نوعی فناوری OLED برای دستگاه‌های قابل حمل مناسب‌تر است.

هم‌اکنون برترین لپ تاپ‌های سامسونگ با قیمت‌های بالایی در دسترس هستند. برخلاف سایر محصولات این شرکت، لپ‌تاپ‌های سامسونگ محبوبیتی در کشور ما ندارند و هرگز به‌صورت گسترده وارد بازار ایران نشدند.

15. Toshiba/توشیبا

بهترین و بدترین برندهای لپ تاپ - توشیبا

برند توشیبا به‌دلیل تولید لپتاپ‌های همه‌منظوره برای طیف گسترده‌ای از مصرف‌کنندگان شناخته شده و لپ‌تاپ‌های این شرکت گزینه‌های مناسبی برای استفاده روزانه هستند. این شرکت همچنین یکی از معدود تولیدکنندگان باقیمانده تلویزیون‌های فایر است.

در حالی که بسیاری از تولیدکنندگان برجسته لپ‌تاپ طیفی از مدل‌ها با طراحی متفاوت و کیفیتی قابل توجه را ارائه می‌کنند، لپ‌تاپ‌های توشیبا به دلیل ادغام طراحی ساده با کیفیت پایین در کل خط تولید خود معروف هستند. لپ‌تاپ‌های توشیبا اغلب مملو از نرم‌افزارهای اضافی وارد بازار می‌شوند.

اکثر برنامه‌های bloatware (برنامه‌های ناخواسته که شرکت سازنده به‌صورت پیش‌فرض روی دستگاه شما نصب کرده ولی شما نیازی به آن‌ها ندارید) به‌طور قابل توجهی سرعت پردازش لپ تاپ را کاهش می‌دهند و به‌طور بالقوه منجر به تجربه اولیه نامطلوب برای کاربران پس از روشن کردن دستگاه جدیدشان می‌شود.

با این وجود، یکی از نکات مثبت پیرامون لپ‌تاپ‌های توشیبا، طیف متنوعی از لپ‌تاپ‌های مقرون‌به‌صرفه است که این برند به مشتریان خود ارائه می‌کند و توانایی برآورده کردن نیازهای مختلف مشتریان را دارند. به عنوان مثال، برخی از کروم‌بوک‌های این شرکت را می‌توان با قیمت 300 دلار یا کمتر خریداری کرد.

بسیاری از لپ‌تاپ‌های مقرون‌به‌صرفه توشیبا فاقد ویژگی رایج نمایشگر 1080p هستند که در محصولات تولیدکنندگان پیشرو یافت می‌شود. البته مشتریانی که مایل به خرید یک لپ‌تاپ توشیبا مجهز به رزولوشن 1080p هستند، باید هزینه‌ قابل‌توجهی را پرداخت کنند.

علاوه‌بر ملاحظات کیفی، این شرکت در سال 2020 اعلام کرد که بخش لپ‌تاپ و رایانه‌های شخصی خود را به فروش می‌رساند. این موضوع شک و تردیدهایی را در مورد آینده پشتیبانی محصول برای دستگاه‌های توشیبا ایجاد کرد. در نتیجه با وجود نگرانی‌های مربوط به پشتیبانی مشتری و محصولاتی که اغلب در طیف متوسط ​​تا ضعیف ​​قرار دارند، مصرف‌کنندگان باید قبل از خرید لپ‌تاپ‌های توشیبا احتیاط کنند.

16. Thomson/تامسون

بهترین و بدترین برندهای لپ تاپ - تامسون

لپ‌تاپ‌های تامسون جایگاه خاص خود را در بازار اشغال کرده‌اند، زیرا همیشه مصرف‌کنندگانی وجود دارند که به‌دنبال محصولاتی با قیمت مقرون‌به‌صرفه هستند. تامسون یک شرکت الکترونیکی فرانسوی است که بیش از 100 سال در تجارت تجربه دارد، اگرچه نام تجاری آن محبوبیت خاصی بین کاربران ندارد.

لپ‌تاپ‌های این شرکت، علی‌رغم معرفی مجموعه‌ای از ویژگی‌های قوی، به حدی فاقد عملکرد هستند که ممکن است حتی ارزش خرج کردن سرمایه‌ای اندک را هم نداشته باشند. به‌عنوان مثال نوت بوک Thomson NEO 14C را در نظر بگیرید. با قیمت 199.99 دلار در آمازون، این یکی از ارزان‌ترین دستگاه‌های موجود در بازار است و باید بتواند حداقل انتظارات یک لپ‌تاپ، مانند گشت و گذار در وب و مدیریت فایل‌ها و پوشه‌ها را به‌طور معقولی برآورده کند.

با این حال، این لپ تاپ توسط Qualcomm Snapdragon، یک CPU که معمولاً برای دستگاه‌های تلفن همراه اختصاص داده می‌شود، تامین می‌شود. اسنپدراگون برای بهره‌وری انرژی بسیار عالی است، اما در بخش عملکرد با پردازنده‌های اینتل یا AMD فاصله زیادی دارد، بنابراین لپ‌تاپ‌های تامسون از یک تجربه همه‌کاره دور هستند.

لپ‌تاپ‌های تامسون از نظر ابزاری که می‌توانند ارائه کنند، بیشتر با Google Chromebook برابری می‌کنند، اگرچه کروم‌بوک‌ها از مزایای یکپارچه‌سازی گوگل، پشتیبانی بیشتر و سادگی بیشتری برخوردارند. در نتیجه، تامسون در فهرست بهترین و بدترین برندهای لپ تاپ در جهان، بدترین تولیدکننده محسوب می‌شود و فاقد جایگاه واقعی در بازار است.