آمار عجیب و تکان دهنده خودروهای صفر احتکار شده توسط مردم در ایران

آمارهای منتشر شده نشان می‌دهند بسیاری از خودروهای صفر موجود در کشور نه توسط شرکت‌های سازنده، بلکه توسط مردم احتکار شده است؛ خودروهایی که در صورت ورود به بازار می‌توانند وضعیت بازار خودروی کشورمان را بهتر کنند.

بازار خودرو در کشور ما مانند دیگر بخش‌های اقتصادمان، تعریفی ندارد و تصمیم‌های اشتباه پی در پی، باعث شده‌اند وضعیت برای خریداران واقعی سخت‌تر از همیشه شود و دلال‌ها سود خوبی به جیب بزنند. در ماه‌های اخیر خودروهای نسبتا زیادی وارد بازار شده‌اند اما گزارش‌هایی که به تازگی منتشر شده‌اند نشان می‌دهند در حال حاضر بسیاری از این خودرو توسط خریداران احتکار شده تا در آینده بتوانند با فروششان، سود خوبی به جیب بزنند.

آزادسازی قیمت‌ها ظاهرا می‌تواند وضعیت بازار را بهتر کند!

مدیرعامل سایپا چندی پیش گفته بود که با آزاد شدن قیمت‌ها، حدود ۳۰۰ هزار دستگاه خودو از انبارها به بازار می‌آید. با این حال یکی از کارشناسان حوزه خودرو باور دارد در حال حاضر بیش از ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو، توسط مردم انبار شده است. این موضوع باعث شده قیمت‌ها بیشتر از حد معقول باشد؛ برای مثال می‌توانید قیمت دایون Y7 را بررسی کنید.

احتکار خودرو

احتکار خودرو یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتی است که این روزها بازار کشور ما در حال دست و پنجه نرم کردن با آن است.

کاکایی، کارشناس حوزه خودرو باور دارد مردم فقط به دلیل حفظ سرمایه‌هایشان خودروهای خریداری شده را انبار کرده‌اند و منتظر هستند تا خودروها را با بیشترین سود به فروش برسانند. او باور دارد با آزاد شدن قیمت خودرو، دیگر این کالا یک سرمایه محسوب نمی‌شود فاصله میان قیمت کارخانه و قیمت بازار، به صفر می‌رسد. هر چند آزادسازی قیمت‌ها می‌تواند در کوتاه‌مدت باعث افزایش قیمت‌ها شود اما می‌تواند بساط دلال‌گری در بازار را جمع کند. کاکایی باور دارد زمانی که قیمت بازار و کارخانه یکسان شود و مردم برای خرید ماشین سراغ شرکت‌های خودروساز بروند، افرادی که خودروهای بدون استفاده دارند فروش خودرو را آغاز می‌کنند تا پولشان را پس از مدت‌ها نقد کنند.

او در ادامه‌ صحبت‌هایش اعلام کرد که کار مردم احتکار نیست و به دلیل تورم فعلی، مردم ترجیح می‌دهند پول نقد خود را در بازار خودرو سرمایه‌گذاری کنند تا پولشان دچار کاهش ارزش نشود. در صورتی که نگه‌داری خودرو سودی نداشته باشد، قیمت‌ها به مرور کاهش پیدا می‌کند و مردم به سمت فروش می‌روند و در نتیجه روند نزولی قیمت ادامه خواهد داشت.

نظر شما درباره این نوع اظهار نظرها چیست؟ آیا آزاد شدن قیمت می‌تواند وضعیت بازار خودرو در کشورمان را بهتر کند یا با این اتفاق، قیمت خودرو در کارخانه نیز افزایش پیدا می‌کند؟ در بخش نظرات با گجت نیوز و کاربرانش همراه شوید و نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید.