امن ترین مرورگر های وب جهان

امن ترین مرورگر های وب جهان؛ گشت و گذار در اینترنت با امنیت کامل

امروز به مرور پنج مورد از امن ترین مرورگر های وب جهان پرداخته و قابلیت‌ها و توانایی‌های هریک را بررسی می‌کنیم. فکر می‌کنید ایمن‌ترین مرورگر دنیا کدام است؟

با وجود این که امروزه روش‌های متعددی برای دسترسی به محتوای اینترنت وجود دارند، استفاده از مرورگرها همچنان اصلی‌ترین راه دسترسی به این شبکه جهانی در سرتاسر دنیاست.

مرورگرهای مدرن در سال‌های اخیر پیشرفت فراوانی داشته‌اند و از ابزارهایی برای دسترسی و نمایش محتوای تحت اینترنت به بستری برای اجرای اپلیکیشن‌های تحت وب و اجرای افزونه‌های مختلف تبدیل شده‌اند.

در عین حال، این پیشرفت‌های مرورگرها نقش یک خنجر دولبه را برای کاربران ایفا کرده؛ چرا که به زعم بسیاری صاحب نظران، این دسته نرم افزارها به‌طور گسترده اقدام به جمع آوری اطلاعات شخصی کاربران با هدف‌های تبلیغاتی کرده و آن‌ها را در اختیار کمپانی‌های بزرگ اینترنت و شبکه قرار می‌دهند.

بر این اساس، تعجبی ندارد که محبوب‌ترین مرورگرهای اینترنتی حال حاضر دنیا به کمپانی‌هایی مثل گوگل، مایکروسافت یا اپل تعلق دارند!

این دسته مرورگرها ضمن این که قابلیت‌های فراوانی را در اختیار کاربران قرار می‌دهند، با استفاده از سیستم‌های پیشرفته پایش و جمع آوری اطلاعاتشان، داده‌های مربوط به آن‌ها را جمع آوری می‌کنند. در این میان، در کنار جمع آوری داده‌ها برای اهداف تبلیغاتی، مرورگرهای مطرح اینترنت همچنین بارها به بستری برای حمله‌های سایبری هکرها نیز تبدیل شده‌اند.

در پاسخ به نگرانی‌های موجود پیرامون امنیت و ایمنی کاربران در اینترنت، مرورگرهای مختلفی با قابلیت‌های خاص امنیتی و حفظ حریم کاربر رونمایی شده‌اند.

این مرورگرها اساسا با انجام اقداماتی پیش‌گیرانه اعم از مسدود کردن ردیاب‌ها (trackers)، رمزگذاری ترافیک و محدود کردن جمع آوری اطلاعات سعی در حفظ امنیت و ایمنی کاربر دارند.

امن ترین مرورگر های وب جهان در سال 2023

در ادامه به معرفی تعدادی از امن ترین مرورگرهای وب جهان در سال 2023 پرداخته و نقاط و قوت و ضعف هریک را به‌طور مختصر مرور خواهیم کرد.

مرورگر Brave؛ امنیت بالاتر از همه‌چیز!

مرورگر Brave

مرورگر Brave گزینه‌ای بسیار ایده‌آل برای کاربران علاقمند به قابلیت‌های پیشرفته امنیتی است؛ چرا که کاربری فوق‌العاده ساده‌ای داشته و برخی قابلیت‌های امنیتی آن به‌طور پیش‌فرض فعال هستند.

رابط کاربری این مرورگر بسیار ساده و بی‌آلایش طراحی شده و پیدا کردن گزینه‌ها و امکانات مورد نیاز کاربر در آن، بسیار ساده است.

Brave همچنین به‌طور پیش‌فرض تبلیغات، ردیاب‌ها و آثار به جا مانده از مرورگر را مسدود می‌کند. بنابراین نیازی نیست کاربران نگران فعال یا غیرفعال کردن این قابلیت‌ها باشند و می‌توانند از تجربه گشت و گذار امن در اینترنت لذت ببرند.

علاوه بر قابلیت‌های پیشرفته امنیتی، مرورگر Brave همچنین بر پایه کرومیوم، هسته متن باز مرورگر کروم که فاقد آیتم‌های اضافی گوگل است، طراحی و ساخته شده و به همین جهت، تضمین‌کننده گشت و گذار روان و سریع در اینترنت خواهد بود.

این مرورگر همچنین از مجموعه گسترده‌ای از افزونه‌های بر پایه کرومیوم هم پشتیبانی کرده و از در بخش حفظ امنیت داده‌های کاربر نیز قابلیت‌های متعددی دارد. به‌عنوان مثال، ابزار داخلی مدیریت پسورد و مدهای مختلف گشت و گذار امن در اینترنت از جمله قابلیت‌های برجسته امنیتی این مرورگر به شمار می‌رود.

در سال‌های اخیر، مرورگر Brave همواره به خاطر قابلیت‌های امنیتی برتری که ارائه می‌کند، مورد ستایش منتقدین و صاحب نظران واقع شده است. با این وجود، سیاست این مرورگر در قبال تبلیغات همواره مورد انتقاد بسیاری افراد قرار داشته است.

بسیاری از این صاحب‌نظران، سیاست‌های Brave در خصوص تبلیغات را ریاکارانه توصیف می‌کنند؛ چرا که علیرغم توصیه ظاهری به توجه به حریم شخصی کاربران، این مرورگر همچنان با نمایش برخی تبلیغات خاص، سعی در پشتیبانی کردن از حامیان مالی و اسپانسرهایش دارد!

DuckDuckGo Browser؛ امنیت در محوریت توجه

امن ترین مرورگر های وب جهان

DuckDuckGo علاوه بر نام مسخره‌اش، بیشتر به‌عنوان یک موتور جستجوی امن با توجه فراوان به امنیت کاربران شناخته می‌شود. با این وجود، کمپانی طراحی این موتور جستجو، مرورگری را نیز طراحی کرده و ساخته که بر اساس همین اصول کار می‌کند!

همانند Brave، مرورگر داک داک گو نیز بر اساس پلتفرم کرومیوم ساخته شده و به‌طور پیش‌فرض از تمامی قابلیت‌های امنیتی مورد انتظار پشتیبانی می‌کند.

همچنین، این مرورگر هم همانند برخی نمونه‌های دیگر این لیست، ردیاب‌های شخص ثالث را مسدود کرده و هرجا که ممکن باشد، شبکه را رمزگذاری می‌کند.

آن چه مرورگر DucDuckGo را از سایر موارد حاضر در این لیست تفکیک می‌کند، داشبورد اختصاصی امنیتی و کلید Fire است که بیشتر برای افرادی که روی امنیت اتصال خود وسواس دارند کاربرد داشته و نحوه استفاده وبسایت‌های مختلف از اطلاعات کاربر را به‌صورت لحظه‌ای به نمایش درمی‌آورد.

علاوه بر این، بر خلاف Tor Browser که سرعت و کاربرپسند بودن را قربانی ارائه حداکثر امنیت ممکن کرده، داک داک گو تجربه‌ای بسیار سریع‌تر ارائه می‌دهد. به همین دلیل، این مرورگر به‌طور کلی برای کاربران معمولی که مایل به برخورداری از قابلیت‌های امنیتی بیشتر هستند، مناسب‌تر به شمار می‌رود.

با وجود عملکرد قابل قبولی که مرورگر DckDuckGo از بدو تولد داشته، افتضاح امنیتی رخ داده در سال 2022 آسیب فراوانی به آن وارد کرد.

در این سال، ثابت شد که این مرورگر ضمن مسدود کردن ردیاب‌های فیسبوک و گوگل، به ردیاب‌های مایکروسافت اجازه دسترسی به داده‌های کاربران را داده است!

این مرورگر البته خیلی زود اشتباهش را جبران کرد؛ اما تبعات خدشه‌ای که به اعتبار آن وارد شد، هنوز به‌طور کامل پاک نشده است.

Tor Browser؛ گشت و گذار ناشناس در اینترنت

مرورگر Tor Browser

یکی دیگر از امن ترین مرورگر های وب جهان هم Tor Browser است که محوریت کار خود را روی گشت و گذار ناشناس کاربران از طریق شبکه‌هایی اختصاصی که به‌صورت داوطلبانه اداره می‌شوند، قرار داده است.

این شبکه، ترافیک اینترنت را از لایه‌های مختلف رمزگذاری عبور داده و امکان پایش فعالیت آنلاین کاربران را از ردیاب ها سلب می‌کند.

این مرورگر، گزینه‌ای بسیار محبوب برای روزنامه‌نگاران، فعالان اجتماعی و سایر افرادی‌ست که در مناطق با محدودیت‌های اینترنت زندگی می‌کنند.

یکی از مهم‌ترین نقاط قوت این مرورگر، تاکید فراوان آن بر ناشناس ماندن کاربر است. تور نه تنها با تعقیب کاربران توسط وبسایت‌ها مقابله می‌کند؛ بلکه کوکی‌ها را نیز مسدود کرده و در هنگام خروج، تمامی داده‌های مربوط به گشت و گذار در اینترنت را نیز پاک می‌کند.

همانند مرورگر Brave، کاربران Tor Browser هم می‌توانند بدون نگرانی از نیاز به تنظیم کردن قابلیت‌های مختلف، از آن استفاده کنند. این مرورگر اینترنت همچنین علاوه بر مسدود کردن قابلیت ردیابی کاربران، از اجرای اسکریپت‌های اتوماتیک توسط وبسایت‌ها نیز جلوگیری می‌کند.

Tor همچنین تاریخچه گشت و گذار کاربر در اینترنت را نیز ضبط نکرده و در هنگام خروج، تمامی کوکی‌ها را پاک می‌کند.

با وجود تمامی این محاسن مرورگر Tor Browser، طبیعتا نمی‌توان انتظار رابط کاربری روان و سرراستی نظیر نمونه موجود در گوگل کروم را از آن داشت! از آن جا که این مرورگر هیچ گونه اطلاعات مربوط به کاربر را ذخیره نمی‌کند، برای وارد شدن به هر وبسایت یا اکانتی لازم است که نام کاربری و پسورد خود را به‌صورت خودکار وارد کنید.

علاوه بر این، به‌طور کلی، سرعت لود شدن صفحان وب در این مرورگر، حتی در اینترنت‌های بسیار سریع نیز کندتر از برخی مرورگرهای دیگر است. با این حال، بسیاری کاربران این قابلیت را به‌عنوان یک نقص جزیی Tor Browser در برابر نقاط قوتش ناچیز شمرده‌اند.

به‌طور کلی با وجود این که Tor Browser برای افرادی که به امنیت و ناشناس بودن خود در فضای اینترنت اهمیت می‌دهند، یک نعمت به شمار می‌رود، اما کاربران عادی قطعا کار کردن با آن را چندان دوست نخواهند داشت!

Mozilla Firefox؛ امنیت متن باز

امن ترین مرورگر های وب جهان

قبل از سال 2008 و معرفی گوگل کروم، مرورگر موزیلا فایرفاکس انتخاب نخست بسیاری از کاربران اینترنت در سرتاسر دنیا بود.

مهم‌ترین دلایلی که این مرورگر را به شهرت رسانده بودند، در وهله اول ماهیت متن باز و سپس توسعه آن توسط یک بنیاد غیرانتفاعی تحت نام موزیلا بود.

از زمان رونمایی گوگل کروم، تغییرات فراوانی در میزان محبوبیت مرورگرهای اینترنت دنیا حاصل شده است. با این وجود، در سال 2023، گوگل کروم علیرغم موفقیت خیره‌کننده‌ای که به دست آورده، برای کاربرانی که به امنیت خود در اینترنت اهمیت می‌دهند، گزینه چندان مناسبی نیست. به همین جهت بسیاری افراد بار دیگر به استفاده از Firefox رو آورده‌اند!

مرورگر مدرن فایرفاکس پر از قابلیت‌های خلاقانه و جذاب بوده و ویژگی‌های امنیتی منحصربفردی مثل امکان عدم نمایش تبلیغات بدون نیاز به نصب افزونه، امکان مسدود کردن ردیاب‌ها، مد فوق‌العاده ایمن Private Browsing و بخش مدیریت پسورد داخلی را به کاربرانش ارائه می‌کند.

علاوه بر این، همانند گوگل کروم، فایرفاکس هم از مجموعه گسترده‌ای از افزونه‌ها پشتیبانی کرده و با وجود این که همانند ویوالدی قابل شخصی‌سازی نیست؛ اما همچنان یکی از بهترین مرورگرهای دنیا از این حیث است.

به‌واسطه ماهیت متن بار فایرفاکس، کدبیس‌های این مرورگر توسط تمامی توسعه‌دهندگان در سرتاسر جهان قابل مشاهده هستند. بنابراین احتمال وجود ایرادات و نواقص مخفی در این مرورگر کمتر از سایر رقباست.

Mozilla Firefox همچنین در خصوص اطلاعات مورد استفاده کاربران نیز کاملا با آن‌ها شفاف بوده و امکان مسدود کردن اشتراک‌گذاری داده‌ها را هم در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد.

Vivaldi Browser؛ کنترل قابل تنظیم امنیت

مرورگر ویوالدی

بر خلاف دیگر مرورگرهای حاضر در لیست امروز، Vivaldi خود را به‌عنوان یک مرورگر امن معرفی نمی‌کند؛ بلکه سعی دارد ضمن ارائه برخی قابلیت‌های برجسته ایمنی، امکان پایش و کنترل فعال آن‌ها را نیز در اختیار کاربران قرار دهد.

این کنترل البته علاوه بر قابلیت‌های امنیتی، دیگر جنبه‌های عملکرد ویوالدی مثل ویژگی‌های ظاهری را نیز شامل می‌شود.

همانند بسیاری مرورگرهای سرشناس دیگر، ویوالدی هم بر پایه کرومیوم طراحی شده و قادر به استفاده از هزاران افزونه مفید خواهد بود.

از جمله قابلیت‌های امنیتی مرورگر Vivaldi می‌توان به امکان مسدود کردن نمایش تبلیغ‌ها، حفاظت سه لایه‌ای در برابر کوکی‌های شخص ثالث و قابلیت مسدود کردن کامل ردیاب‌ها اشاره کرد.

کاربران این مرورگر همچنین می‌توانند با فعال کردن مد مخفی این مرورگر، با استفاده از موتور جستجوی DuckDuckGo که به‌طور پیش‌فرض فعال می‌شود، به جستجوی امن در اینترنت بپردازند.

این مرورگر ضمن این که قابلیت‌های امنیتی متعددی را در اختیار کاربرانش قرار می‌دهد، به آن‌ها اجازه می‌دهد که سطح امنیت اعمال شده در مرورگر را انتخاب کرده و شخصی سازی کنند.‌ از این طریق، کاربران ویوالدی می‌توانند کنترل دقیق‌تری روی سنجه‌های امنیتی خود در اینترنت داشته باشند.

به لطف این شخصی‌سازی در امنیت، سرعت مرورگر Vivaldi در مقایسه با سایر مرورگرهای امن این لیست بالاتر است.

البته علیرغم تلاش‌های موفقیت‌آمیزی که توسعه‌دهندگان ویوالدی در راستای حفظ توازن بین امنیت کاربران و سرعت گشت و گذار در اینترنت انجام داده‌اند، برخی سیاست‌های امنیتی این مرورگر محل انتقادهای برخی صاحب نظران بوده است.

بر اساس این سیاست‌ها، مرورگر Vivladi حق دارد که از برخی اطلاعات کاربران به‌صورت محدود استفاده کرده و تحلیل‌هایی در خصوص دستگاه‌های مورد استفاده و موقعیت جغرافیایی آن‌ها را انجام دهد.

جمع بندی

همان‌طور که در این متن مشاهده فرمودید، پنج نرم افزار معرفی شده، امن ترین مرورگر های وب جهان به شمار می‌روند که سطح بالاتری از امنیت را برای کاربران فراهم کرده و به حفاظت از اطلاعات و داده‌های آن‌ها اهمیت بیشتری می‌دهند.

در این میان، مرورگرهای Brave و DuckDuckGo و Tor امنیت کاربری را در صدر اهمیت قرار داده و برخی موارد دیگر مانند سرعت یا راحتی استفاده را در این راه فدا می‌کنند.

با این وجود، موزیلا فایرفاکس یا ویوالدی با ارائه تجربه‌ای متوازن‌تر، ضمن تضمین کردن امنیت اطلاعات کاربران، رابط کاربرپسندتر و روان‌تری را هم ارائه می‌کنند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*