افزایش سرعت اندروید با ART

گوگل با این ویژگی گوشی های اندرویدی را سریع‌تر از همیشه می‌کند

گوگل به دنبال افزایش سرعت اندروید با ART است که می‌تواند بهبودهای اندروید ۱۴ را برای گوشی‌های قدیمی‌تر به ارمغان بیاورد.

براساس پست وبلاگی گوگل، Android Run Time (ART) این قابلیت را دارد که بدون نیاز به به‌روزرسانی سیستم‌عامل، سرعت اجرای برنامه‌های اندروید را افزایش دهد. ART موتوری است که به‌صورت یک سکوی رایانش کار کرده، اندروید را تقویت می‌کند و وظیفه کامپایل جاوا و کاتلین به کد بایت و سپس اجرای آن را برعهده دارد.

گوگل با این روش جدید که کامپایل جلوتر از زمان (Ahead-Of-Time یا AOT) نام دارد، نیاز به فعال‌سازی هر باره یک کد مفسر از بین خواهد رفت و اجرای اپلیکیشن‌ها بسیار سریع‌تر خواهد شد. بنابراین گوگل قصد افزایش سرعت اندروید با ART دارد که زمان بازشدن نرم‌افزارها را به‌طور میانگین به نصف کاهش می‌دهد، زمان پاسخگویی دستگاه را سریع‌تر می‌کند و عمر باتری آن را نیز بالا می‌برد.

آپدیت‌های ART به گوگل اجازه داده است حتی بدون انتشار به‌روزرسانی کامل سیستم‌عامل، سرعت برنامه‌ها را بهبود بخشد. با عرضه نسخه Android 13 ART، گوگل اعلام کرد که شاهد بهبودهای راه‌اندازی اپلیکیشن در دنیای واقعی تا 30 درصد در برخی از دستگاه‌ها بوده است. ART رسماً به بخشی از سیستم‌عامل (یک ماژول APEX) در اندروید 12 تبدیل شد و به جای آپدیت سیستم، از طریق پلی استور به‌روزرسانی می‌شود.

بیشتر بخوانید:

با این ترفندها کندی گوشی خود را رفع کنید؛ آموزش افزایش سرعت گوشی‌های اندروید

با توجه به تعداد کاربرانی که از این سیستم عامل بهره می‌برند، این بدان معناست که حدود 31 درصد از کاربران (یا 600 میلیون کاربر) به طور منظم موتور برنامه بهتر و سریع‌تری دارند. در حالی که بسیاری از مؤلفه‌ها به آرامی به یک ماژول APEX منتقل شده‌اند، گوگل گفت ART بزرگ‌ترین ماژول اندروید است که APIهای بیشتری نسبت به هر ماژول APEX دیگری دارد.

افزایش سرعت اندروید با ART

گوگل نسخه‌سازی ART را مانند یک پروژه نرم‌افزاری بزرگ آغاز کرده است و هم‌زمان با انتشار اندروید 14 قصد دارد ART 14 را نیز عرضه کند. البته ران‌تایم جدید اندروید معایبی نیز دارد که می‌توان به افزایش فضای مورد نیاز برای ذخیره‌سازی نرم‌افزارها را اشاره کرد.

برنامه گوگل برای افزایش سرعت اندروید با ART به اندروید 14 محدود نخواهد شد؛ این نسخه و بیشتر پیشرفت‌های آن برای سیستم‌عامل‌های قدیمی‌تر نیز عرضه می‌شود و کاربران اندروید 12 نیز می‌توانند از تجربه‌ی افزایش سرعت اندروید با ART و پیشرفت‌های حاصل از آن لذت ببرند.

افزایش سرعت اندروید با ART

در مورد ART 13، گوگل نمودار بالا را برای نشان دادن زمان عرضه به‌روزرسانی جدید و تأثیر آن بر میانگین زمان راه‌اندازی برنامه ارائه کرد. گوگل برخی از تغییرات ART 13 را با انتشار اندروید 13 توضیح داد و گفت این ویژگی جابجایی به کد اصلی را بسیار سریع‌تر می‌کند و تماس‌های JNI اکنون تا 2.5 برابر سریع‌تر است.

گوگل گفت: «ART همچنین در زمان نصب، تأیید کد بایت بیشتری را انجام می‌دهد، از هزینه تأیید در زمان اجرا جلوگیری می‌کند و زمان راه‌اندازی برنامه را سریع نگه می‌دارد که نتیجه‌ی آن افزایش 30 درصدی زمان راه‌اندازی برای برخی دستگاه‌ها خواهد بود.»

گوگل اعلام کرد که به‌روزرسانی ART 14 اندروید را از OpenJDK 11 به OpenJDK 17 می‌برد. بهینه‌سازی‌های جدید کامپایلر علاوه‌بر کاهش حجم کد، زمان اجرا را نیز بهبود می‌بخشد. انتطار می‌رود ART 14 ماه آینده روی اندروید 14 عرضه شود و روند عرضه پلی‌ استور را آغاز کند.