اصطلاحات لپ تاپ

اصطلاحات لپ تاپ

به احتمال زیاد برای شما هم پیش آمده که در زمان خریدن لپ تاپ در بازار یا سایت‌های مختلف در مشخصات فنی یا توضیحات فروشنده اصطلاحات تخصصی لپ تاپ را بشنوید که معنی آنها را ندانید. این اصطلاحات لپ تاپ در بسیاری از مواقع باعث سردرگمی مشتری شده و انتخاب را برای آنها سخت‌تر می‌کند.

اگر شما جزء افرادی هستید که می‌خواهید از این اطلاعات سر دربیاورید بهتر است تا پایان این مطلب همراه ما باشید؛ زیرا قصد داریم در این مطلب به شما درباره اصطلاحاتی مانند لپ تاپ گیمینگ، لپ تاپ ریفربیش، لپ تاپ کاستوم شده و اصطلاحات تخصصی درباره قطعات لپ تاپ صحبت کنیم.

آشنایی با 5 مورد از اصطلاحات لپ تاپ در زمان خرید

در ادامه با برخی از اصطلاحات تخصصی لپ تاپ که فروشندگان آنها را در زمان خرید به شما اعلام می‌کنند، آشنا می‌شویم. آشنایی با اصطلاحات لپ تاپ قبل از خرید به شما کمک می‌کند که راهنمایی‌های فروشندگان را به‌طور کامل متوجه شده و با دانستن معنی کلمات خرید بهتری داشته باشید.

1. لپ تاپ کاستوم شده

اولین مورد از لیست اصطلاحات، لپ تاپ کاستوم است. لپ تاپ کاستوم شده لپ تاپی است که سخت افزارهای موجود در آن بنا به درخواست مشتری، تغییر و ارتقا پیدا کرده‌اند. این لپ تاپ‌ها زمانی کاربرد دارند که ویژگی‌های مدنظرتان، در هیچ مدلی وجود ندارد. در این‌صورت شما می‌توانید یک مدل خاص را انتخاب کرده و سخت افزارهای آن را مطابق میل خود ارتقا دهید.

برای مثال به‌جای رم 8، رم آن را تا 16 گیگابایت ارتقا داده یا به جای هارد HDD، یک هارد SSD روی دستگاه نصب کنید. در این‌صورت می‌توانید با پرداخت هزینه‌ای مقرون به صرفه لپ تاپ قدرتمندی را خریداری و برای چند سال با خیال راحت از آن استفاده کنید.

البته تمامی قطعات لپ تاپ‌ قابلیت ارتقا و کاستوم شدن ندارند. در بین سخت افزارهای مختلف، شما می‌توانید قطعاتی چون هارد، رم، کارت گرافیک، GPU و CPU را با مدل‌های دلخواه، به‌شرط پشتیبانی مادربورد جایگزین کنید. این کار توسط بسیاری از شرکت‌ها انجام نمی‌شود؛ زیرا برای کاستوم شدن لپ تاپ باید پیچ‌های آن باز شده و قطعات سخت افزاری تغییر کند؛ در این‌صورت دستگاه از گارانتی خارج می‌شود. در صورتی که نیاز به اطلاعات بیشتری در مورد این نوع از لپ تاپ‌ها دارید می‌توانید به مطلب لپ تاپ کاستوم شده مراجعه کنید و جزییات بیشتری در مورد لپ تاپ های کاستوم بخوانید.

2. لپ تاپ گیمینگ

یکی از رایج‌ترین اصطلاحات لپ تاپ‌ها، گیمینگ است. Gaming به دسته‌ای از لپ تاپ‌ها گفته می‌شود که مخصوص انجام کارهای سنگین گرافیکی یا بازی‌های سنگین طراحی شده است. دلیل نامگذاری گیمینگ روی این لپ تاپ‌ها این است که این دستگاه‌ها می‌توانند به‌راحتی انواع بازی‌های جدید که در سیستم‌های معمولی قابل نصب نیست را بسیار راحت اجرا کنند. حتی بسیاری از طراحان گرافیکی، برنامه نویسان و… هم برای انجام کارهای تخصصی خود از لپ تاپ‌های گیمینگ استفاده می‌کنند؛ زیرا این لپ تاپ‌ها می‌توانند به‌سرعت و به بهترین شکل ممکن فرمان‌های آنها را اجرا کنند.

اغلب شرکت‌های تولیدکننده لپ تاپ مانند hp، asus، acer، lenovo به‌غیر از اپل، لپ تاپ‌های سری گیمینگ را تولید می‌کنند. از دیگر ویژگی‌های لپ تاپ‌های گیمینگ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سخت افزارهای قدرتمند
  • استفاده از کارت گرافیک مجزا
  • استفاده از هاردهای SSD
  • کیفیت نمایشگر فوق‌العاده
  • سیستم خنک‌کنندگی قوی

این لپ تاپ‌ها با ویژگی و قیمت‌های مختلف تولید و بازار عرضه می‌شوند تا مشتریان مختلف بتوانند بر اساس بودجه خود یکی از آنها را خریداری کنند. با این وجود قیمت آنها از سری‌های معمولی لپ تاپ بسیار بیشتر است.

3. لپ تاپ ریفر یا ریفربیش

یکی دیگر از اصطلاحات لپ تاپ، ریفربیش است. این اصطلاح زمانی به‌کار می‌رود که به هر دلیلی مانند نقص فنی در سخت افزار یا نرم افزار، لپ تاپ به شرکت سازنده مرجوع شده و مشکل آن برطرف شده است. این لپ تاپ‌ها در کمپانی سازنده با برچسب‌های مخصوص علامت‌گذاری شده و به قیمت کمتر از مدل‌های اصلی به فروش می‌رسند و گارانتی ندارند. در بسیاری از کشورها ممکن است افراد سودجو برچسب مخصوص این لپ تاپ‌ها جدا کرده و آن را به اسم لپ تاپ معمولی با قیمتی بالاتر بفروشند. یکی از راه‌های شناسایی این لپ تاپ‌ها ارائه نشدن گارانتی برای محصول در زمان خرید است.

4. لپ تاپ Open Box

چهارمین مورد از لیست اصطلاحات قبل از خرید لپ تاپ، اپن باکس است. این اصطلاح برای لپ تاپ‌ها بدون جعبه یا با جعبه معیوب و آسیب‌دیده گفته می‌شود. این لپ تاپ‌ها در اکثر اوقات توسط فروشنده کمی استفاده شده و به لپ تاپ‌های پشت ویترینی هم معروف هستند. برخی از کارشناسان این لپ تاپ‌ها را در دسته لپ تاپ‌های دست دوم قرار می‌دهند. البته باید بدانید اکثر این لپ تاپ‌ها گارانتی ندارند یا مدت کمی از گارانتی آنها باقی مانده است.

5. لپ تاپ گلوبال Global

اگر در زمان خریدن لپ تاپ متوجه شدید که لپ تاپ گلوبال است باید بدانید که گارانتی دستگاه توسط شرکت اصلی سازنده پشتیبانی می‌شود؛ یعنی در خارج از ایران لپ تاپ گارانتی دارد، اما در داخل، شرکتی ضمانت آن را بر عهده نمی‌گیرد. این لپ تاپ‌ها اغلب به‌صورت فردی به کشور وارد می‌شوند و برای افرادی که دائم به کشورهای خارجی مسافرت می‌کنند مناسب هستند؛ زیرا در غیر این‌صورت امکان استفاده از خدمات گارانتی آنها وجود ندارد.

اصطلاحات لپ تاپ

9 مورد از اصطلاحات فنی لپ تاپ (اصطلاحات سخت افزاری لپ تاپ)

1. مادر برد

مادر بورد یا MOTHERBOARD در واقع یک تخته مدار الکتریکی است که ICهای مختلف روی آن سوار شده و مسیر ولتاژدهی به قطعات مختلف را فراهم و به آنها اجازه کار می‌دهد. روی مادر برد چیپ‌های مختلفی چون Cpu وGpu  Nbridge و Sbridge قرار دارند. هر مادربورد از اجزاء مختلفی چون تراشه‌های حافظه بایوس و رم، Cpu، باتری، بلندگو، نمایشگر، سوکت تاچ پد، سوکت کیبورد، محل اتصال کابل پاور و خازن‌های متفاوت تشکیل شده است. چنانچه می‌خواهید لپ تاپی بخرید که چندین سال عمر کند و به‌راحتی فرمان‌های شما را پاسخ دهد باید دستگاهی بخرید که از آخرین نسل بهترین برندهای مادربورد استفاده می‌کند.

شرکت‌های مختلفی دست به تولید مادربورد می‌زنند که معروف‌ترین آنها عبارتند از: ایسوس، گیگابایت، MSI، اینتل و ASROEK

2. پردازنده اصلی لپ تاپ (CPU)

هفتمین مورد از اصطلاحات لپ تاپ، CPU یا همان پردازنده اصلی لپ تاپ است. وظیفه پردازنده اصلی لپ تاپ مانند مغز انسان‌هاست یعنی باید تمام پردازش‌ها در آن اتفاق بیافتد تا کامپیوتر به‌درستی فرمان‌های شما را اجرا کند. این قسمت عاملی کلیدی در سرعت و عملکرد لپ تاپ است. در این پردازنده تعدادی هسته وجود دارد که به‌کمک آنها لپ تاپ می‌تواند همزمان روی چند کار مختلف تمرکز کند.

سرعت پردازش هر هسته CPUها بر اساس گیگاهرتز اعلام می‌شود که هرچه بالاتر باشد بهتر است و می‌تواند عملیات سنگین‌تر را در بازه زمانی کوتاه انجام دهد. سی پی یو‌ها اغلب در دو برند اینتل و AMD در سری‌های مختلف i3، i5 ،i7 و Ryzen 3، Ryzen 5 و …  تولید و روانه بازار می‌شوند.

3. سرعت پردازش (Clock Speed)

به مدت زمانی که می‌تواند در آن cpu یک دستور را پردازش کند، Clock Speed گفته می‌شود. این سرعت اغلب بر اساس مگاهرتز (1میلیون دستور در یک ثانیه) یا گیگاهرتز (میلیارد دستور در یک ثانیه) محاسبه می‌شود.

4. کارت گرافیک

یکی دیگر از مهم‌ترین قسمت‌های هر لپ تاپ برای کاربران، کارت گرافیک است. این قسمت برای افرادی که قصد دارند از دستگاه برای بازی یا کار با نرم افزارهای گرافیکی و برنامه نویسی استفاده کنند، بسیار اهمیت دارد؛ زیرا هر چقدر سرعت و حافظه آن بیشتر باشد، تصویر باکیفیت‌تری را به نمایش می‌گذارد. در برخی از مادربوردها یک کارت گرافیک به‌صورت آنبورد (چسبیده به مادربورد) وجود دارد؛ اما اگر قدرت کارت گرافیک برای شما اهمیت دارد باید از کارت گرافیکی استفاده کنید که صورت مجزا روی بوردها نصب می‌شوند. البته باید بدانید قیمت کارت گرافیک‌های آنبورد و مصرف برق آنها بسیار کمتر از کارت گرافیک‌های مجزا است.

در حال حاضر سه شرکت NVidia، AMD و Intel تولیدکنندگان برتر کارت گرافیک در جهان هستند. در این بین کارت‌های گرافیکی Intel نسبت به NVidia و AMD ضعیف‌تر است و قیمت کمتری دارد.

5. حافظه رم (RAM)

حافظه رم به لپ تاپ کمک می‌کند تا اطلاعات و فایل‌های مختلف را پردازش یا به‌طور همزمان مدیریت کند. برای مثال زمانی که چندین صفحه را در مرورگرتان باز کرده‌اید، حافظه رم تلاش می‌کند تا اطلاعات همه این صفحات را پردازش کند. چنانچه حجم این اطلاعات از حافظه رم بیشتر باشد، بخشی از اطلاعات به حافظه‌های کندتر مانند هارد منتقل می‌شود. در حافظه‌ی رم علاوه بر میزان فضای حافظه سرعت کلاک، خواندن و پردازش اطلاعات هم بسیار اهمیت دارد. این موارد با مشخصاتی به نام DDR  یا همان نسل رم به نمایش گذاشته می‌شود. در حال حاضر رم‌های لپ تاپ در نسل‌های DDR2، DDR3، DDR4 و DDR5 در بازار وجود دارند.

اصطلاحات لپ تاپ

6. حافظه Cache

حافظه کش که با نام حافظه پنهان یا نهان هم شناخته می‌شود، یک نوع حافظه سریع است که تاخیر زمانی بین حافظه رم و پردازنده اصلی را به حداقل برساند. این حافظه در واقع بخشی از اطلاعات رم را داخل خود نگه می‌دارد تا CPU سریع‌تر به آن دسترسی داشته باشد. حافظه کش داخل پردازنده اصلی قرار می‌گیرد و نمی‌توانید آن را به‌صورت مجزا خریداری کنید؛ اگر می‌خواهید حافظه کش قدرتمندی داشته باشید باید به مشخصات آن در زمان خرید CPU و لپ تاپ دقت کنید. حافظه کش‌ بر حسب مگابایت اندازه‌گیری می‌شود و در حال حاضر در اندازه‌های 2، 3، 4، 6، 8، 12،9، 16، 18 و 24 مگابایت در بازار وجود دارد. هرچقدر این عدد بزرگتر باشد حافظه کش بیشتر و قدرتمندتر است.

7. باتری لپ تاپ

دوازدهمین مورد از لیست اصطلاحات لپ تاپ مربوط به باتری لپ تاپ است. شاید تعجب کنید که چرا اسم باتری در این لیست آورده شده است؛ اما باید بگوییم در اینجا قصد نداریم با اسم و کارایی باتری آشنا شویم اما چون در زمان خرید یکی از اصطلاحات فنی لپ تاپ که فروشنده اعلام می‌کند، نوع باتری است، باید انواع باتری لپ تاپ را بشناسید. پس اگر با آنها آشنا نباشید ممکن است مدلی را انتخاب کنید که باتری آن ماندگاری بالایی نداشته باشد و دائم مجبور باشید آن را به شارژ بزنید.

نوع باتریویژگی
باتری نیکل کادمیوم (NI-CD)قدیمی‌ترین مدل باتری لپ تاپ که عمر آن بسیار کم است. برای هر روز استفاده باید این باتری‌ها را چندین مرتبه شارژ کنید. همچنین در ترکیبات آن مواد سمی وجود دارد به همین دلیل از رده خارج شده‌اند.
باتری لیتیوم یون (Li-ion) باتری‌های لیتیوم یون جزء جدیدترین و به‌روزترین مدل‌ها هستند که مقاومت بالایی دارند. چنانچه از این باتری برای مدت زیادی استفاده نکنید، آسیب می‌بینند. اما به‌طور کلی مدت زمان شارژدهی آنها بالاست.
باتری لیتیوم پلیمری (li-pol)این باتری‌ها را نیاز ندارید 12 ساعت در شارژ اولیه بگذارید همچنین می‌توانید آنها را با USB شارژ کنید. این باتری‌ها اندازه کوچک و وزن کمی دارند.
باتری نیکل متال هیدرید (Ni-MH)باتری‌های نیکل متال هیدرید نیز از فلز سنگین و مواد خطرناکی نسبت به پلیمری و یون ساخته شده است. همچنین زمان زیادی را باید در شارژ باشد و گرمای زیادی تولید می‌کند.
باتری هوشمند (Smart Battery)آخرین نوع باتری هوشمند است. در این باتری‌ها چند تراشه و برد مداری وجود دارد که میزان دما، عملکرد و ولتاژ خروجی باتری را نشان می‌دهد.

علاوه بر نوع باتری باید با ظرفیت و سلول‌های باتری نیز آشنا باشید. هرچقدر ظرفیت باتری بیشتر باشد توانایی نگهداری شارژ آن نیز بیشتر می‌شود. این ظرفیت بر حسب میلی‌آمپر در مشخصات فنی اعلام می‌شود. سلول باتری نیز با ظرفیت آن رابطه مستقیم دارد و هرچه سلول بیشتر باشد، ظرفیت باتری هم افزایش یافته و قیمت باتری بالا می‌رود. در حال حاضر باتری‌های لپ تاپ در انواع دو، سه، چهار، شش، هشت و نه سلولی در بازار وجود دارد.

8. حافظه داخلی

حافظه داخلی یا هارد دیسک لپ تاپ وظیفه نگهداری اطلاعات مختلف را روی دستگاه بر عهده دارد. اصطلاحات تخصصی لپ تاپ در زمینه هارد به انواع هاردها مربوط می‌شود که در ادامه با آنها آشنا می‌شویم.

نوع هاردویژگی‌ها
درایوهای دیسک سخت (HDD)هاردهای قدیمی که در لپ تاپ‌های جدید کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این هاردها جزء ارزان‌ترین و کندترین حافظه ذخیره سازی هستند و زودتر از سایر مدل‌ها ممکن است آسیب ببینند.

درایوهای حالت جامد (SSD)این هاردها جدیدتر از مدل HDD هستند و هیچ قسمت چرخانی ندارند و سرعت آنها بسیار بیشتر از هاردهای معمولی است. علاوه بر این دارای عملکرد بی‌صدا و کم مصرف نیز هستند و کمتر اطلاعات داخل آنها از بین می‌رود.
هیبریدها (HHDD / SSHD)به این هاردها مدل ترکیبی حالت جامد نیز گفته می‌شود. در این هاردها تمام قسمت‌های یک HDD وجود دارد، ولی در بالای آن یک ماژول SSD نیز نصب شده است. در این مدل اسناد و اطلاعاتی که بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد در SSD ذخیره شده و مابقی اطلاعات در قسمت HDD قرار می‌گیرد.
ذخیره سازی eMMCاین کارت‌های ذخیره ساز بیشتر در تلفن یا سایر دستگاه‌های هوشمند به‌کار می‌روند، اما ممکن است در برخی از لپ تاپ‌ها هم به چشم بخورند. این حافظه‌ها هم بسیار کم صدا هستند و نسبت به هاردهای جامد مقرون‌به‌صرفه‌ترند.

9. صفحه نمايش Display

آخرین مورد از لیست اصطلاحات لپ تاپ، کلمات مربوط به صفحه نمایشگر دستگاه است. کیفیت و مشخصات نمایشگر بسیار اهمیت دارد؛ زیرا خروجی نهایی کار را به شما نمایش می‌دهد. پس می‌تواند تجربه‌ای لذت بخش برای شما باشد یا به‌دلیل نداشتن کیفیت و شفافیت مناسب، کار را برای شما طاقت‌فرسا ‌کند. با توجه به اصلاحات زیر می‌توانید بهترین صفحه نمایش دلخواه خود را انتخاب و خریداری کنید.

رزولوشنتعداد پیکسل‌های تشکیل دهنده تصویر است که هرچه بالاتر باشد، کیفیت تصویر بیشتر می‌شود. در حال حاضر رزولوشن نمایشگرهای لپ تاپ HD،FULL HD، QHD، 4K،UHD است.
کنتراستاین المان تفاوت تیره‌ترین رنگ سیاه و روشن‌ترین رنگ سفید را نشان می‌دهد.
گاموت رنگیاین شاخصه، در واقع نمایش دهنده تعداد رنگ‌هایی است که نمایشگر لپ تاپ‌ می‌تواند آنها را تولید کند. این گاموت‌های رنگی به دو دسته CMYK و RGB تقسیم می‌شوند.
در مدل RGB با ترکیب سه رنگ قرمز، سبز و آبی رنگ‌ها تولید می‌شود، اما در CMYK رنگ‌های آبی دریایی، زرد، مشکی و سرخابی با هم ترکیب می‌شوند.
HDRاین اصطلاح نشان‌دهنده عمق رنگ و تضاد در قسمت تاریکی و روشنایی است.
نمایشگر LCD، LED و OLEDصفحه نمایش LCD و LED برای لپ تاپ‌ها بسیار رایج هستند و از نور پس‌زمینه برای نمایش تصاویر استفاده می‌کنند. تفاوت OLED با LCD و LED در این است که OLED به‌تنهایی نور تولید کرده و به بیرون ساطع می‌کند.
IPSاین صفحه نمایش بسیار باکیفیت‌تر از LCD و LED است و زاویه دید بهتری نیز فراهم می‌کند. این نمایشگرها برای تولید رنگ از فناوری RGB استفاده می‌کنند.
TNاین نمایشگر در لپ تاپ‌های گیمینگ بیشتر استفاده می‌شود، زیرا نرخ به‌روزرسانی بالایی داشته و در مدت زمان کم به تصاویر پاسخ می‌دهد. البته TN نسبت به OLED زاویه دید کمتری دارد و برای کارهای دقیق مثل کارهای گرافیکی مناسب نیست.

در این مطلب سعی کردیم تمام اصطلاحات لپ تاپ به شما معرفی کنیم. چنانچه با این موارد آشنا باشید می‌توانید معنی مشخصات فنی ثبت شده لپ‌تاپ‌ و توضیحات فروشنده را بهتر متوجه شوید و مناسب‌ترین لپ تاپ را انتخاب کنید.

این مطلب توسط شرکت های ثالث به عنوان بیانیه مطبوعاتی یا رپورتاژ آگهی ارسال شده و گجت نیوز در قبال موارد مندرج در آن مسئولیتی ندارد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*