قوی ترین تفنگ الکترومغناطیسی

قوی ترین تفنگ الکترومغناطیسی جهان توسط چینی‌ها ساخته شد

نیروی دریایی چین، قوی ترین تفنگ الکترومغناطیس جهان را آزمایش کرد. این تفنگ یک پرتابه 124 کیلوگرمی را با بیش از نیمی از سرعت صوت شلیک می‌کند.

بنا به گزارش ساوت چاینا مورنینگ پست، نیروی دریایی چین آزمایش «قوی ترین تفنگ الکترومغناطیسی جهان» را با موفقیت به پایان رسانده است. برخلاف سلاح‌های گرم متداول که بر انرژی شیمیایی متکی هستند، تفنگ‌های الکترومغناطیسی (کویل گان) از الکترومغناطیس برای شتاب دادن به پرتابه‌ها در سرعت‌های بالا استفاده می‌کنند.

به‌گفته این خبرگزاری، تفنگ الکترومغناطیسی چینی‌ها یک پرتابه 124 کیلوگرمی را ظرف کم‌تر از 0.05 ثانیه با سرعت قابل توجه 700 کیلومتر بر ساعت به سوی هدف شلیک می‌کند. در مقام مقایسه، گلوله‌های توپخانه معمولا با سرعت حدود 1000 متر در ثانیه حرکت می‌کنند.

مروری بر قوی ترین تفنگ الکترومغناطیسی جهان

قوی ترین تفنگ الکترومغناطیسی

با فرض صحت این گزارش، آزمایش مذکور مهم‌ترین آزمایش تفنگ کویل گان تا به امروز است. در حالی‌که سایر جزئیات این تست و برد سلاح فعلا از دسترس مخفی مانده است، پرتابه‌ای با این سرعت می‌تواند بدون زحمت به اهداف چندین کیلومتری برسد.

وجه تمایز تفنگ های الکترومغناطیسی، موقعیت مرکزی پرتابه در سیم‌پیچ الکترومغناطیس (EM) هنگام پرتاب است. این طراحی از تماس با دیواره بشکه جلوگیری می‌کند و اجازه شلیک سریع و مکرر را بدون ایجاد ساییدگی روی قطعات ارائه می‌دهد. این ویژگی از پتانسیل بالایی برای ایجاد تحول در جنگ مدرن با امکان حملات سریع‌تر، دقیق‌تر و ویرانگرتر به اهداف دشمن برخوردار است.

علاوه بر این، تفنگ‌های الکترومغناطیسی می‌توانند کاربردهای چندجانبه‌ای از جمله پرتاب موشک و استقرار ماهواره داشته باشند. البته این فناوری چندان جدید نیست. ایالات متحده پیشتر با آزمایش خمپاره الکترومغناطیسی با کالیبر 120 میلی‌متر که در آزمایشگاه ملی ساندیا انجام شد، به موفقیت‌هایی دست یافته بود. این دستگاه می‌تواند یک پرتابه 18 کیلوگرمی را شلیک کند.

در مقابل، تیم چینی به رهبری پروفسور گوان شیاکون از دانشگاه مهندسی نیروی دریایی این کشور، بر مزایای این تفنگ شامل سرعت پرتاب بالاتر، هزینه ساخت پایین‌تر و زمان آماده‌سازی کوتاه‌تر در مقایسه با سایر سیستم‌های توپخانه تاکید کرده است.

گوان و همکارانش در مقاله‌ای که در مجله معتبر “Transactions of China Electrotechnical Society” منتشر شد، نوشتند:

قوی ترین تفنگ الکترومغناطیسی جهان پتانسیل پیشرفت‌های انقلابی در سرعت، برد، قدرت، دقت، ایمنی، انعطاف‌پذیری و قابلیت اطمینان‌پذیری را دارد.

آنها هم‌چنین کاربرد این سلاح را در زمینه‌هایی مانند سیستم‌های تسلیحاتی، ماهواره‌های نزدیک به زمین و پرتاب موشک‌های پرسرعت برجسته کردند.

در این راستا، ارتش چین سرمایه‌گذاری قابل توجهی در توسعه یک تفنگ 30 مرحله‌ای بزرگ‌تر کرده که در حال حاضر مراحل آزمایش را طی می‌کند. ما ویمینگ، دانشمند ارشد برنامه پرتاب الکترومغناطیسی ارتش چین، در این باره توضیح داده که دانشگاه مهندسی نیروی دریایی با موفقیت چندین چالش را در ساخت تفنگ الکترومغناطیسی بزرگ‌تر حل کرده است.

این چالش ها شامل طراحی و تولید پیچه‌های کالیبر بزرگ با چگالی مغناطیسی بالا و فناوری توان پالسی فشرده بود. ظاهراً این تفنگ مارپیچ، توانایی شلیک پرتابه را با سرعت 2237 مایل در ساعت (3600 کیلومتر در ساعت) دارد که برد مؤثر آن را به بیش از 62 مایل (100 کیلومتر) افزایش می‌دهد.

در مورد تفنگ الکترومغناطیسی کوچکتر، دانشمندان چینی یک پرتابه محافظ EM ویژه برای جمع آوری داده های مهم پرتاب ابداع کرد. این آزمایش رفتار غیرمنتظره پرتابه را برخلاف شبیه‌سازی‌های کامپیوتری نشان داد. به عنوان مثال، نیروی الکترومغناطیسی قوی تر در دم پرتابه منجر به کج شدن و برخورد با دیواره داخلی سیم پیچ محرک شد. این برخوردها همچنین باعث ایجاد نوساناتی در داده‌های شتاب این سلاح شد.

در مراحل بعدی، پرتابه آزمایشی به دلیل جریان‌های پالس، ناپایدار و باعث لرزش شد. این تیم تصریح کرد که این اطلاعات در افزایش عملکرد اسلحه پیچه‌ای در آینده بسیار مهم خواهد بود. تنظیم زمان ماشه برای جریان های پالس و کاهش لرزش می تواند به بهبود عملکرد تفنگ الکترومغناطیسی کمک کند.