نرم افزار پیش بینی بلایای طبیعی

این نرم افزار مدعی پیش بینی تمام بلایای طبیعی است

ابزار GeoXPM اولین نرم افزار پیش بینی بلایای طبیعی است که می‌تواند اقدامات فوری قبل و بعد از فاجعه را برای کاهش تلفات برنامه‌ریزی کند.

افزایش دمای کره زمین به افزایش بلایای طبیعی دامن می‌زند و پیامدهای فاجعه‌باری را به همراه دارد که اغلب منجر به از دست دادن جان انسان‌ها می‌شود. این بلایا به‌صورت پدیده‌های شدید آب و هوایی از جمله بارندگی شدید، خشکسالی، سونامی، طوفان، رانش زمین، بهمن، زلزله و آتش‌سوزی جنگل‌ها ظاهر می‌شوند.

در حال حاضر، تیمی از مهندسان عمران دانشگاه موناش در استرالیا، از یک نرم افزار برای پیش بینی بلایای طبیعی رونمایی کرده‌اند که GeoXPM نام دارد. این ابزار نوآورانه نه تنها بلایای جغرافیایی بالقوه را پیش‌بینی می‌کند، بلکه پیامدهای آن بر محیط اطراف را ارزیایی کرده و اقدامات پیشگیرانه را برای کاهش تاثیر آنها ممکن می‌سازد.

قابلیت‌های پیش‌بینی که این نرم افزار ارائه می‌دهد، در جلوگیری از خسارات جانی و حفظ اموال، راهنمایی ارزشمندی را ارائه می‌دهد. در بیانیه مطبوعاتی دانشگاه موناش که روز پنجشنبه منتشر شد، جزئیاتی از کارکرد این نرم افزار پیش بینی بلایای طبیعی شرح داده شده است.

مدل نرم‌افزاری انقلابی با اهمیت جهانی

نرم افزار پیش بینی بلایای طبیعی

در این بیانیه آمده که نرم‌ افزار پیش بینی بلایای طبیعی قادر به شبیه‌سازی و پیش‌بینی اتفاقات قبل و بعد از بلایا شامل شکست مواد و ساختارهای زمین‌شناسی در مقیاس‌های مختلف نظیر سنگ، خاک، آب و ترکیب‌های پیچیده آنها است.

این دستاورد حاصل همکاری مشترک با تیمی از متخصصان داخلی و بین‌المللی است. این تلاش‌ها به یک راه‌حل محاسباتی خارق‌العاده منجر شده که در پیش‌بینی حوادث مرتبط با آب‌وهوا و عواقب آن بسیار موثر است.

دانشیار دپارتمان مهندسی عمران موناش به همراه موسس آزمایشگاه ژئومکانیک محاسباتی موناش (MCG) در این باره می‌گوید:

با مدل‌سازی بدترین سناریوها و کنکاش در پیچیدگی‌های آنها، ما این اختیار را داریم تا اقدامات متقابلی را طراحی کنیم که می‌توانند تلفات انسانی و آسیب‌های مالی را کاهش دهند.

نرم‌ افزار پیش بینی بلایای طبیعی، ابزاری برای مداخله استراتژیک

نرم افزار پیش بینی بلایای طبیعی

نرم‌افزار GeoXPM از ظرفیتی قابل توجه در توصیه به اقدامات استراتژیک با هدف کاهش شدیدترین پیامدهای بلایای جغرافیایی و محافظت از جان افراد برخوردار است. این نرم افزار می تواند بافرهای موثر را برای منحرف کردن آب از مناطق پرجمعیت و زیرساخت های حیاتی برجسته کند. این تغییر، مسیر آب را به یک منطقه امن هدایت می کند و از آسیب به زندگی انسان ها و حفظ زیستگاه های انسانی جلوگیری می کند.

نرم افزار پیش بینی بلایای طبیعی، نه تنها رفتار و شکست را در شرایط پیچیده ژئومحیطی پیش‌بینی می‌کند، بلکه پیچیدگی‌های جریان مواد دانه‌ای، مخلوط‌های پیچیده خاک و سیال، فعل و انفعالات خاک و ساختار و حتی شکستگی و تکه تکه شدن سنگ و بتن را نیز بررسی می‌کند.

با توجه به تأثیر فزاینده گرمایش جهانی که منجر به رانش زمین و جریان‌های آوار می‌شود که سالانه صدها کشته برجای می‌گذارد، این نرم‌افزار به موقع از راه رسیده تا تلفات را به حداقل برساند.

سیاره ما طی ادوار گذشته شاهد موجی از طوفان‌ها، سیل‌ها، خشکسالی‌ها و آتش‌سوزی‌های جنگلی بوده است که همگی می‌توانند زیستگاه‌های انسانی را مختل و خسارات گسترده‌ای را وارد کنند.

بنابراین، این مدل نرم‌افزاری می‌تواند برای شرکت‌های بیمه و مقامات محلی ضروری باشد و ابزارهایی برای جلوگیری از خسارات عمیق و نجات جان انسان‌ها ارائه دهد. از آنجایی که پیامدهای تغییرات آب و هوایی علیرغم تلاش‌های هماهنگ برای مبارزه با آن‌ها همچنان ادامه دارد، ابزارهایی مانند GeoXPM می‌توانند عامل تمایز بین زندگی و مرگ باشند.

این پیشرفت‌های نوآورانه است که ممکن است بشریت را برای مقابله با بدترین پیامدهای گرمایش جهانی بدون تحمیل میزان تلفات فزاینده یا تخریب زیستگاه‌ها مجهز کند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*