استفاده کاربران اینترنت ایران از فیلتر شکن

آمار تکان دهنده میزان هزینه و درصد استفاده کاربران اینترنت ایران از فیلتر شکن

آمار استفاده کاربران اینترنت ایران از فیلتر شکن منتشر شده و اکثریت افراد جامعه برای دسترسی به شبکه های اجتماعی از فیلترشکن استفاده می‌کنند.

همان‌طور که مستحضر هستید تقریبا دامنه تمامی شبکه‌های اجتماعی خارجی در داخل کشور مسدود است و مردم ایران به‌عنوان یک کاربر عادی نمی‌توانند بدون استفاده از فیلتر شکن به این شبکه‌ها دسترسی داشته باشند.

وجود نمونه‌های داخلی شبکه های اجتماعی مانند سروش، ایتا، آی گپ و… نتوانسته اعتماد و نظر مردم را برای استفاده از این شبکه‌ها جلب بکند؛ در نتیجه اکثریت جامعه، شبکه‌های محبوب اینستاگرام، تلگرام، واتس آپ و توییتر را با وجود محدودیت‌های پیش رو به نمونه‌های داخلی ترجیح می‌دهند.

استفاده کاربران از فیلتر شکن روز به روز بیشتر می‌شود

همین امر سبب شده بازار دور زدن تحریم‌ها و فیلترینگ در داخل کشور حسابی داغ باشد؛ بر اساس آخرین آمار منتشر شده، گردش مالی خرید و فروش فیلتر شکن در ایران بین 25 تا 30 هزار میلیارد تومان بوده است.

فیلتر شکن

بر پایه همین داده‌ها حدود 80 درصد افراد در گروه‌های سنی مختلف برای ورود به شبکه های اجتماعی از فیلترشکن استفاده می‌کنند.

در آمار جالب اعلام شده هر ایرانی به‌طور میانگین روزانه 169 دقیقه از اینترنت استفاده می‌کند و بخش زیادی از این استفاده توسط تلفن‌همراه انجام می‌شود.

دسترسی به یوتیوب برای افراد خاص

یک نماینده مجلس در خصوص فیلترینگ یوتیوب، گوگل پلی و شبکه های اجتماعی عنوان کرد:

یوتیوب و بسیاری از سایت‌هایی که فیلتر هستند برای اقشاری نظیر دانشجویان، اساتید دانشگاه‌ها، بازرگانان و تمام کسانی که به‌لحاظ تخصصی به آن نیاز دارند، در دسترس است. کارگروه اجازه داده که وزارت علوم و تمامی مجموعه‌هایی که نیازمندی‌هایی دارند با قبول مسئولیت بدون محدودیت به این پلتفرم دسترسی داشته باشند؛ بنابراین امروز هیچ بازرگان، فعال اقتصادی، دانشمند، پژوهشگر و استاد دانشگاهی را پیدا نمی‌کنید که نیاز به دسترسی به این سایت داشته، درخواست داده و این درخواست از طریق نهادهای مرتبط نظیر وزارت علوم به کارگروه ارائه شده، مشکلی در دسترسی داشته باشند. یوتیوب یک پایگاه برای مسائل آموزشی است و به‌لحاظ قانونی این ظرفیت وجود دارد تا کسی که باید به لحاظ تخصصی از آن استفاده کند، به آن دسترسی داشته باشد.