3 روش کاربردی برای تست سرعت اینترنت

از آنجایی که اینترنت به جزء لاینفک زندگی امروز انسان‌ها تبدیل شده، سرعت خوب آن یک التیام خاطر است. در این مطلب به شما آموزش می‌دهیم چطور تست سرعت اینترنت خود را انجام دهید.

امروزه با توجه به اینکه در عصر تکنولوژی زندگی می‌کنیم و بسیاری از کارهای روزمره ما، چه کارهای ضروری و چه کارهایی که در جهت سرگرمی انجام می‌دهیم، به اتصال پایدار و خوب اینترنت نیاز دارد؛ آگاهی از میزان و سرعت اینترنتی که از آن بهره می‌بریم به یک امر مهم تبدیل شده است. هنگامی که بنا بر هر دلیلی اتصال اینترنت ما با مشکل مواجه شده و در اکثر اوقات با کندی سرعت رو به می‌شویم، حس استرس و نگرانی در تمام وجود ما شناور می‌شود.

اگر آدمی باشید که دارای دانش فنی هستید مطمئناً قادر خواهید بود مشکلات رایجی که در اتصال اینترنت پدیدار می‌شود را سریع شناسایی کرده و طبیعتاً برای حل آن مشکلات یک سری روش‌های عیب‌یابی بلد هستید که آنها را انجام می‌دهید. به عنوان مثال اولین کاری که خیلی‌ها در شرایط کندی یا قطعی اینترنت انجام می‌دهند، مرتب‌کردن مودم و کابل‌های متصل به آن است یا تنظیمات داخلی که در مودم وجود دارند را مورد بررسی قرار می‌دهند؛ اما قبل از اینکه اقدام به انجام چنین فرآیندهایی را آغاز کنید در ابتدا بایستی تست سرعت اینترنت خود را انجام دهید. این موضوع تنها مختص به کسانی که دانش فنی این زمینه را دارند نمی‌شود و همه کسانی که یک درک معمولی و اولیه از نحوه انجام کار اینترنت دارند باید این کار را انجام دهند.

دلایل متعددی وجود دارد که چرا انجام تست سرعت اینترنت یک امر مهم و ضروری است. اولاً، به شما اطمینان خاطر می‌دهد که اتصال اینترنت شما به درستی کار می‌کند و مشکل کندی یا قطعی اینترنت ریشه در جای دیگر دارد؛ دوماً، به این آگاهی خواهید رسید که شرکت فراهم‌کننده اینترنت شما، همان سرعتی را برایتان فراهم می‌کند که آن را انتخاب کرده‌اید و متناسب با آن هزینه‌اش را متقبل شده‌اید و در آخر باید بگوییم که انجام تست سرعت اینترنت و آگاهی از کیفیت اینترنتی که در اختیار دارید می‌تواند راجع به تمام مشکلاتی که در حین تماشای رسانه‌های آنلاین، بازی‌های آنلاین یا دانلود فایل‌ها ممکن است داشته باشید یک توضیح منطقی برایتان فراهم کند.

با این تفاسیر تنها پس از انجام تست سرعت اینترنت است که می‌توانید در جهت عیب‌یابی کندی یا قطعی اینترنت خود اقدام کرده و سپس ترفندهایی که بلد هستید را انجام دهید یا با شرکت ارائه‌دهنده اینترنت خود تماس برقرار کنید. این ترفند در اکثر موارد می‌توانند کاربردی باشند اما اگر گوشی ضعیفی دارید و محدودیت‌های سخت‌افزاری دارد، بهتر است به بهترین گوشی های میان رده سال نگاهی بیندازید و سراغ خرید یکی از آن‌ها بروید.

نکاتی که باید در مورد تست سرعت اینترنت بدانید

تست سرعت اینترنت

برای اینکه اطمینان حاصل کنید نتایج بدست آمده از تست سرعت اینترنت شما دقیق و درست است، پیشنهاد می‌شود که این تست را در ساعات غیر اوج مصرف اینترنت انجام دهید. به عنوان مثال اگر قصد دارید که تست سرعت اینترنت خانه خودتان را انجام دهید، سعی کنید این کار را در ساعات نزدیک به ظهر و زمانی که اکثر افراد در محل کار خود هستند انجام دهید؛ همچنین احتمال اینکه در محله خانه شما همسایه‌ها از شرکت ارائه‌دهنده اینترنت یکسان با شما برخوردار باشند بسیار بالاست و زمانی که همه اعضای خانواده در خانه هستند و از اینترنت استفاده می‌کنند، طبیعتاً سرعت اینترنت پایین خواهد آمد و این کاهش سرعت چیز طبیعی طلقی می‌شود.

همچنین از این موضوع اطمینان حاصل کنید که حین انجام تست سرعت اینترنت سیستم شما هیچ فایلی را دانلود یا آپلود نمی‌کند. تمامی وب‌سایت‌ها یا برنامه‌هایی که به پخش آنلاین موزیک و فیلم مرتبط هستند را ببندید و اگر از وی پی ان استفاده می‌کنید آن را قطع کرده و از آن خارج شوید. در ضمن ریبوت کردن دستگاهی که قصد دارید در آن تست سرعت اینترنت را انجام دهید به شدت توصیه می‌شود و به دقیق بودن نتیجه تست کمک شایانی می‌کند.

در نهایت سعی کنید تست سرعت اینترنت را برای چند بار و طی ساعات مختلف روز انجام دهید تا بتوانید اطلاعات بیشتری برای عیب‌یابی کندی یا قطعی اینترنت خود داشته باشید. همچنین توجه داشته باشید ممکن است که هر ارائه‌دهنده تست سرعت اینترنت نتیجه متفاوتی را به شما نمایش دهد و هر تستی که انجام می‌دهید تنها مربوط به دستگاهی‌ست که از آن در حال استفاده هستید. برای بدست آوردن یک نتیجه دقیق و بهتر، تست سرعت اینترنت را در لپ تاپ یا کامپیوتر شخصی خود انجام دهید و نتیجه آن را با نتیجه تست سرعتی که در موبایل یا تبلت خود گرفته‌اید مقایسه کنید؛ یا روش دیگر این است هنگامی که کامپیوتر شما از طریق وای فای به اینترنت متصل است یک تست بگیرید و همچنین هنگامی که با کابل شبکه مستقیم به مودم وصل بوده نیز یک تست دیگر بگیرید و نتیجه‌ها را با هم مقایسه کنید.

نحوه اجرا تست سرعت اینترنت در کامپیوتر

در زیر مراحلی که می‌توانید تست سرعت اینترنت را کامپیوتر یا لپ تاپ خود انجام دهید را قدم به قدم برایتان شرح داده‌ایم:

  1. اگر دستگاه روشن بوده است، یک بار آن را ری‌استارت کنید.
  2. بررسی کنید که پس از ری‌استارت دستگاه هیچ برنامه‌ای به صورت خودکار اجرا نشده باشد و در صورت وجود از همه آنها خارج شوید. برنامه‌هایی همچون وی پی ان، پلتفرم‌های پیام‌رسان آنلاین، پخش آنلاین موزیک و فیلم و اینجور دسته از برنامه‌ها.
  3. مروگر تریجیحی خود را اجرا کرده و تمام تپ‌هایی که باز هستند را ببندید و یک تپ خالی را باز بذارید.
  4. کش مرورگر خود را پاک کنید.
  5. در تپ خالی مرورگر خود وارد یک وب‌سایت تست سرعت اینترنت آنلاین شوید. در ادامه سه وب سایت که در این زمینه فعالیت دارند را به شما معرفی کرده‌ایم. سایت اوکلا – Ookla که احتمالاً در حال حاضر محبوب‌ترین سایت تست سرعت اینترنت بوده و با دستگاه‌های مختلف می‌توان در آن تست را انجام داد. سایت کلودفلیر – CloudFlare که دارای یک صفحه نتایج کاملاً جامع بوده که با نمودار نتایج را به صورت خاص نشان می‌دهد و گوگل فیبر – Google Fiber که از آن هم می‌توانید استفاده کنید.

پس از اینکه تمام تست‌هایی که انجام دادید به پایان رسید، از صفحه نتایج که شامل اطلاعات سرعت دانلود و آپلود بوده اسکرین شات بگیرید یا آن اطلاعات را در جایی یادداشت کنید تا اگر خواستید در ساعات دیگری نیز اقدام به تست سرعت اینترنت کنید بتوانید اطلاعات را با هم مقایسه کنید.

نحوه تست سرعت اینترنت از طریق اتصال مستقیم به مودم

با فرض اینکه از قبل مودم و روتر وای فای که به درستی به اینترنت متصل می‌شوند را در اختیار دارید، در ادامه به شما آموزش می‌دهیم که چطور می‌توانید به صورت مستقیم توسط مودم به اینترنت متصل شوید.

  1. در ابتدا کامپیوتر خود را خاموش کنید.
  2. یک طرف کابل شبکه را به کامپیوتر خود وصل کرده و طرف دیگر آن را به پورت ایترنت – Ethernet موجود در پشت موجود متصل کنید.
  3. کامپیوتر خود را روشن کنید.

در اینجا بایستی بدون هیچ عمل اضافه‌ای به صورت خودکار به اینترنت متصل شده باشید. اگر در اتصال شما مشکلی وجود دارد اقدام به ریبوت کردن مودم خود کنید و دوباره فرآیند بالا را برای اتصال مستقیم به اینترنت انجام دهید.

زمانی که کامیپوتر شما از طریق کابل شبکه به اینترنت متصل شد می‌توانید با مراجعه به هر یک از وب‌سایت‌هایی که در بالا به شما پیشنهاد کردیم اقدام به تست سرعت اینترنت خود کنید. همچنین سه عامل مهم وجود دارد که در تمامی تست سرعت‌ها به آن این سه بر خواهید خورد. این سه عامل به شرح زیر هستند:

  • سرعت دانلود – Download speed: مدت زمانی که طول می‌کشد تا کامیپوتر شما داده‌ها را از اینترنت دریافت کند.
  • سرعت آپلود – Upload speed: مدت زمانی که طول می‌کشد تا کامپیوتر شما داده‌ها به اینترنت ارسال کند.
  • دیرکرد – Latency: سرعتی که با آن داده‌ها از رایانه شما به اینترنت می‌روند و برمی‌گردند.

نحوه اجرا تست سرعت اینترنت در موبایل

تست سرعت اینترنت

نحوه اجرا تست سرعت اینترنت در موبایل یا تبلت کاملاً شبیه به فرآیندی که در کامپیوتر انجام می‌دهیم است. برای شروع مثل همیشه اطمینان حاصل کنید که تمامی نرم‌افزارهایی که باز بوده‌اند را بسته‌اید و بسیار عالی خواهد بود که اگر گجت‌های موبایل خود را ریبوت کنید تا تست خوبی را انجام دهید. هنگامی که آماده انجام تست بودید مروگر خود را باز کرده و وارد هر کدام از وب‌سایت‌هایی که در بالا به آنها اشاره کردیم شوید. همچنین اگر خواستید می‌توانید از اپلیکیشن این سایت‌ها برای انجام تست سرعت اینترنت استفاده کنید. سایت اوکلا دارای اپلیکیشن موبایل بوده که می‌توانید با مراجعه به این لینک نسخه اندروید یا آی او اس آن را دانلود کرده و استفاده نمایید.

همچنین ممکن است که شرکت ارائه‌دهنده اینترنت شما یا سازنده دستگاه مودم برای خودشان سایت و اپلیکیشن تست سرعت اینترنت داشته باشنند. شما می‌توانید به راحتی با گذاشتن واژه “تست سرعت اینترنت” قبل از نام تجاری شرکت ارائه‌دهنده اینترنت یا سازنده مودم خودتان به جست جو صفحه تست سرعت اختصاصی آنها بپردازید. این وبسایت می‌تواند گزارشی کامل از عملکرد اینترنت در رابط‌های کاربری مختلف مانند وان یو آی ارائه کند.

در حین کندی سرعت اینترنت باید چه کار کرد؟

اگر زمانی احساس کردید که سرعت اینترنت شما پایین‌تر از حد معمول خود بوده، ممکن است بنا به دلایلی باشد که از کنترل شما خارج است. به عنوان مثال ممکن است شرکت ارائه‌دهنده اینترنت با اشکال فنی مواجه شده باشد یا منطقه‌ای که در آن حضور دارید با قطع کابل‌ها یا قطع برق همراه شده باشد. در اینجور مواقع تنها کاری که می‌توانید انجام دهید صبر بوده تا مسئولان مشکلات را حل کنند و سرعت اینترنت شما به حالت قبل بازگردد.

اگر از مواردی که در پارگراف بالا به آن اشاره کردیم نبود، بنابراین قطعاً مشکل از لوازم الکترونیکی شماست. در زیر چند کار به شما پیشنهاد خواهیم کرد که می‌توانید با انجام آنها سرعت اینترنت بهتری داشته باشید:

  • همیشه سعی کنید به مودم وای فای خود نزدیک باشید و تا جایی که ممکن است از طریق کابل شبکه و به صورت مستقیم به اینترنت متصل شوید.
  • اتصال وای فای دستگاه‌هایی را که از آنها استفاده‌ای نمی‌شود را قطع کنید.
  • اطمینان حال کنید کابل‌هایی که از آنها استفاده می‌کنید آسیب ندیده باشند و همیشه آنها در حالت مرتب نگه‌داری شود و از پیچ و تاپ شدن آنها جلوگیری کنید.
  • در صورت وجود، فریمور – firmware مودم خود را به روزرسانی کنید.
  • مودم و روتر خود را ریبوت کنید.
  • در سرعت قدیمی بودن مودم، آن را با یک مدل جدیدتر تعویض کنید.

اگر تمامی مواردی که در این مطلب به آنها اشاره کردیم را انجام دادید و هیچ پیشرفتی را در سرعت اینترنت خود مشاهده نکردید، زمان آن رسیده تا با شرکت ارائه‌دهنده اینترنت خود تماس برقرار کرده و برای حل مشکل تخصصی‌تر اقدام شود.

امیدواریم که این مطلب مورد پسندتان قرار گرفته باشد. شما هم می‌توانید با اشتراک‌گذاری نظرات خود با مخاطبین وب سایت گجت نیوز آنها از ترفندهای خودتان برای داشتن سرعت اینترنت بهتر یاری کنید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*