ترک الکل

با قطع نوشیدن الکل چه اتفاقی در بدن شما می‌افتد؟

مصرف الکل آسیب‌های جبران‌ناپذیری به بدن شما وارد می‌کند و ابعاد مختلفی از زندگی‌تان را تحت تاثیر قرار بدهد. اما ترک الکل، می‌تواند به سادگی به بدن شما کمک کند تا عملکرد بهتری داشته باشد و شما پس از مدتی کوتاه می‌توانید این را در زندگی خود حس کنید.

اگر شما هم جزو افرادی هستید که در طول شبانه روز، در کنار وعده‌های غذاییتان نوشیدنی و الکلی مصرف می‌کنید، حتما با متخصصین و افرادی مواجه شده‌اید که به شما در مورد خطرات این نوشیدنی‌ها هشدار داده باشند. حتی ممکن است خودتان هم نگران بیماری‌ها و خطرات احتمالی که با مصرف الکل به وجود می‌آیند، باشید و به دنبال مقاله‌های معتبری می‌گردید که اطلاعات کافی در این باره به شما ارائه می‌کنند. . پس با گجت نیوز همراه باشید تا از پیامدهای نوشیدن الکل به طور علمی و دقیق آگاه شوید.

مصرف الکل بیشتر از همیشه شده و افراد زیادی به دنبال ترک الکل هستند

مصرف بیش از حد الکل مشکلی محدود به یک کشور خاص نیست و در سال‌های اخیر در منو رستوران‌ها و فست فودها، آیتم‌هایی که از ترکیب چند نوع آبمیوه الکلی درست شده‌اند و نوشیدنی‌های به اصطلاح زیرو پروف که به بیان ساده‌تر حاوی مقدار قابل توجهی الکل هستند، رایج شده‌اند.

مزایای ترک الکل

ممکن است دلیل ترویج این نوشیدنی‌های الکلی، سبک زندگی مردم باشد که پر از اتفاقات نامعمول و عجیب غریب است باشد که بسیاری ارا به سمت مصرف مشروبات الکلی می‌کشاند.

چرا باید سراغ ترک الکل برویم؟

دلایل متفاوتی باعث می‌شود که افراد نوشیدن الکل را ترک کنند: برخی به دلیل آسیب‌های جدی کبدی، برخی دیگر برای کالری بالای آن‌ها، عده‌ای به خاطر افزایش فشار خون و فعال شدن سلول‌های سرطانی مجبور به ترک الکل می‌شوند. حالا ممکن است از خودتان بپرسید که وقتی یک مصرف کننده نوشیدنی‌های الکلی شروع به ترک الکل می‌کند، چه اتفاقی در بدن او رخ می‌دهد؟

طبق داده‌های علمی با توجه به تعداد متغیرهای موجود در جهان، تعریف یک مصرف کننده در سطح متوسط کمی دشوار است. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری سی دی سی نوشیدن در حد متعادل را این‌گونه توصیف می‌کند که اگر زن هستید بیش از یک لیوان نوشیدنی الکلی در روز ننوشید و اگر مرد هستید، در روزهایی که تمایل به نوشیدن آن‌ها دارید بیشتر از دو نوشیدنی مصرف نکنید. با این وجود، یک بررسی گسترده در سال 2014 نشان داد که دو سوم افراد بالغ که نوشیدنی الکلی می‌نوشند، می‌گویند که حداقل یک بار در ماه از این سطح متوسط فراتر می‌روند.

چه کسانی الکلی محسوب می‌شوند؟

چه کسی الکلی است؟

همچنین این سازمان مصرف حداقل 4 نوشیدنی الکلی را در عرض 2 تا 3 ساعت برای زنان، و حداقل 5 نوشیدنی الکلی را در همان زمان برای مردان “نوشیدن بیش از حد” تعریف می‌کند. اما تعریف سی دی سی از “نوشیدن سنگین” مصرف حداقل 8 یا 15 نوشیدنی الکی در هفته برای زنان و مردان است. یک نوشیدنی استاندارد تقریباً به 12 اونس (0.35 لیتر) آبجو با 5٪ الکل حجمی (ای بی وی که واحد استانداردی برای نشان دادن اندازه اتانول موجود در یک نوشیدنی الکلی است) یا 5 اونس (0.14 لیتر) شراب با 12٪  ای بی وی محاسبه شده است.
برای محاسبه میانگین مصرف الکل در دنیا، یکی از راه‌ها تمرکز بر روی محاسبه افرادی است که وابستگی به الکل ندارند. این دقیقا همان کار هوشمندانه‌ای است که یک گرداورنده در مجله پزشکی بریتانیا که یکی از معتبرترین‌هاست، در سال 2018 انجام داد.

ترک الکل این تاثیرات مثبت را در زندگی شما به همراه دارد

شاید گزارش یک آزمایش مهم به برخی از سوالات اساسی شما پاسخ دهد. چندی پیش، دانشمندان 94 داوطلب را که به طور میانگین45 سال سن داشتند، انتخاب کردند و از آن‌ها خواستند تا یک ماه مصرف نوشیدنی‌های الکل‌دار را متوقف کنند. قبل از این چالش ترک الکل، شرکت کنندگان شامل افرادی در سطوح “متعادل تا شدید مصرف الکل” تعریف می‌شدند که حدود 258 گرم الکل در هفته می‌نوشیدند که تقریباً معادلی حدود 18 نوشیدنی استاندارد است. از این افراد آزمایش‌های دقیقی گرفتند و مشخص کردند که هیچ کدام از شرکت‌کنندگان سابقه بیماری شناخته شده کبدی یا وابستگی به الکل را ندارد.

ترک الکل

پس از گذشت یک ماه، کسانی که مصرف نوشیدنی‌های الکلی را متوقف کرده بودند، طیف وسیعی از نشانه‌های مثبت سلامتی را در بدن خود تجربه کردند که در گروه مشابهی از افراد که به نوشیدن ادامه دادند، به هیچ وجه دیده نشد. به طور متوسط، فشار خون افرادی که از مصرف الکل پرهیز کردند 6 درصد کاهش یافت، آن‌ها حدود 2.2 پوند (1.5 کیلوگرم) وزن کم کردند و مقاومت به انسولین آن‌ها، که نشان دهنده خطر ابتلا به دیابت در افراد است، 25 درصد کاهش یافت.

طبق گفته‌های دکتر کوین مور، نویسنده گزارشات و استاد کبد شناسی در دانشگاه کالج لندن: ما در این گزارش به احساس ذهنی افراد توجه نکردیم، اما آن‌ها احساس بهتری داشتند، تمرکزشان بهبود یافت و توانستند بهتر از قبل مطالبی را که در دسترسشان قرار دادیم درک کنند، و راحت‌تر بخوابند. این تیم پس از تنظیم تغییرات در رژیم غذایی، ورزش و استعمال دخانیات این نتایج را مشاهده کردند، بنابراین تغییرات به وجود آمده را می‌شود با مصرف الکل در افراد مرتبط دانست.

ارتباط عدم مصرف الکل و سرطان

آن‌ها همچنین متوجه تغییرات دیگری در بدن داوطلبان شدند که سطح پروتئین‌هایی در خون که باعث رشد سلول‌های سرطان می‌شوند، یعنی فاکتور رشد اپیدرمی و فاکتور رشد اندوتلیال عروقی به ترتیب حدود 73 و 41 درصد کاهش یافت که از نظر تمام متخصصین کاهشی چشمگیر بود. مور فرض کرد که مصرف الکل به جای ایجاد سرطان در وهله اول،با وجود یافته‌های این آزمایش ممکن است نشان دهده این باشد که الکل، رشد سرطان را به محض اینکه در بدن جای گرفت، تقویت می‌کند. نویسندگان در گزارش خود خاطرنشان کردند که حتی باوجود این یافته‌ها باید برای تایید حدس و گمان‌هایشان، تیم تحقیقاتی یک مطالعه طولانی مدت روی مصرف کنندگان متوسط الکل انجام دهد.

ترک مشروب

شاید در نگاه اول ترک الکل کاری غیرممکن به نظر برسد اما با دانستن مزایای ترک مشروب، می‌توانید این پروسه را ساده‌تر طی کنید.

هنوز مشخص نیست که آیا این اثرات مثبت که بخاطر متوقف کردن مصرف الکل بود، بیش از یک ماه ادامه خواهد داشت یا خیر؛ اما مور حدس می‌زند که ممکن است تغییرات مثبت تا سال‌ها در بدن این افراد ادامه داشته باشد. او گفت:

کاملا واضح است که الکل تأثیر فیزیولوژیکی روی بدن دارد، بنابراین اگر تمام این تأثیرات از بین برود، موجب تعجب من خواهد شد.

ممکن است که این سوال در ذهنمان ایجاد شود که، آیا این بدان معناست که مردم باید به طور کامل مصرف نوشیدنی‌های الکلی را متوقف کنند؟
مور برای واضح‌تر شدن معنی نتایج افزود: “اگر سرطان دارید و نگران رشد آن هستید، باید مصرف آن را برای همیشه متوقف کنید.” این رایج‌ترین راهنمایی است که به بیماران سرطانی می‌شود. زیرا آن‌ها باید بدانند که نوشیدنی‌های الکل دار سبب رشد و تقویت سرطانشان می‌شود.  برای جمعیت وسیع‌تر، او افزود که وقتی نوشیدن الکل را ترک می‌کنید، نه تنها احساس بهتری خواهید داشت، بلکه بهتر می‌خوابید و سلامت جسمانی شما نیز بهبود می‌یابد. مور گفت که یکی از معایب ترک سیگار برای برخی می‌تواند جنبه اجتماعی نوشیدن الکل باشد؛ اکثر افراد نمی‌خواهد که نادیده گرفته شوند.

نکات و هشدارهای مهم

یکی از هشدارهای مهم که مردم باید به آن توجه کنند، این است که مطالعه مور فقط در مورد مصرف نوشیدنی‌های الکلی توسط افراد بدون سابقه وابستگی به الکل بود. افرادی که به اختلال مصرف الکل مبتلا هستند، در صورت ترک ناگهانی یا حتی کاهش قابل توجه مصرف الکل، می‌توانند علائم عجیب و حتی دردناک ترک الکل را تجربه کنند. این مرحله درست همان جایی است که سیستم عصبی مرکزی چنان به اثرات افسردگی مصرف الکل وابسته می‌شود که وقتی بیمار نوشیدن الکل را متوقف می‌کند، مغز او در حالت “بیش فعال” باقی می‌ماند. این اتفاق می‌تواند منجر به علائمی از جمله اضطراب، بی‌خوابی و تحریک پذیری و در موارد حتی جدی‌تر مانند توهم، تشنج و مرگ احتمالی شود.

کیتی ویتکیویتز، استاد روانشناسی در دانشگاه نیومکزیکو، در ایمیلی به لایو ساینس گفت: اگر فردی صبح بعد از نوشیدن نوشیدنی‌ها و آبمیوه‌های الکلی دچار لرزش و ناراحتی شود یا در طول روز الکل بنوشد، ترک ناگهانی الکل می‌تواند خطرناک باشد.
او افزود در این موارد خاص، صحبت کردن با یک ارائه دهنده مراقبت‌های ویژه برای سلامتی در مورد چگونگی مصرف داروهای ترک مصرف الکل می‌تواند مفید باشد. از دیگر راه حل‌ها می‌توان به جلسات گروهی، چه به صورت فردی و چه به عنوان بخشی از گروه، اشاره کرد. حتی می‌شود از طریق انجمن‌های مربوط به فرایند ترک مواد مخدر و مشروبات الکلی راهنمایی گرفت.

در کنار این موضوع، می‌توانید با سر زدن به فروشگاه‌های نرم‌افزار، برنامه‌هایی را پیدا کنید که برای ترک الکل ساخته شده‌اند. این برنامه‌ها برای گوشی‌های هوشمند مجهز به سیستم عامل اندروید و آی او اس ۱۷ در دسترس هستند.