مرسدس بنز CLA کانسپت

مرسدس بنز CLA کانسپت، شاهکار جدید آلمانی رونمایی شد + ویدیو

مرسدس بنز با خودرو مفهومی جدید خود از راه رسید. CLA کانسپت تصویری هیجان‌انگیز از آینده نزدیک محصولات مرسدس بنز است؛ از طراحی تا مشخصات فنی.

مرسدس بنز از جمله خودروسازانی است که با نمایش کانسپت‌های بحث‌برانگیز، تصاویر هیجان‌انگیزی از آینده محصولات خود را ترسیم می‌کند. جدیدترین کانسپت این خودروساز آلمانی کلاس CLA کانسپت نام دارد که به‌تازگی به‌صورت رسمی از آن پرده‌برداری شد. بنا به جدیدترین اخبار خودرو، این خودرو بر پایه پلتفرم Mercedes-Benz Modular Architecture ساخته شده و در زمینه‌هایی از جمله پیشرانه و نمایشگر سوپراسکرین از کانسپت سدان تمام الکتریکی مرسدس بنز EQXX الهام گرفته شده است.

معرفی رسمی مرسدس بنز CLA کانسپت

طراحی سی ال ای کانسپت

در نمای جلو خودرو مفهومی سی ال ای مرسدس بنز چراغ‌های جلو گِرد به سبک و سیاق قدیمی با گرافیک ستاره سه‌پر مشابه لوگو مرسدس بنز دیده می‌شوند. یک لایت بار باریک که تا آینه بغل امتداد دارد، این چراغ‌ها را به همدیگر متصل می‌کند. زیر این چراغ‌ها هم جلوپنجره‌ای بزرگ خودنمایی می‌کند؛ این جلوپنجره از مجموعه‌ای از ستاره‌های نورانی سه‌بعدی تشکیل شده و در مرکز آن هم لوگو این خودروساز آلمانی با اندازه بزرگ نقش بسته است. طراحی نمای جلو این کانسپت، خصوصاً چراغ‌های جلو آن، جای بحث زیادی باقی می‌گذارند.

المان‌هایی مثل بدنه پرظرافت و انحنای نمایان در ناحیه عقب نشان می‌دهند که مرسدس بنز در طراحی این خودرو مفهومی به زبان طراحی Sensual Purity توجه داشته است. در همین ناحیه عقب همان چراغ‌های گرد با گرافیک ستاره سه‌پر قرار داده شده‌اند و مشابه چراغ‌های جلو، یک لایت بار نه تنها این چراغ‌ها را به هم وصل می‌کند، بلکه تا وسط شیشه عقب ادامه پیدا می‌کند. نکته جالب توجهی که این چراغ‌های کانسپت تازه معرفی شده مرسدس بنز دارند، قرارگیری آن‌ها داخل یک فرورفتگی شکل گرفته در بدنه است؛ به‌جای اینکه مثل بقیه خودروها چراغ‌ها در یک محفظه شیشه‌ای یا پلاستیکی قرار بگیرند.

طراحی و ساخت کابین 

کابین خودرو مفهومی سی ال ای

در نگاه به فضای داخلی مرسدس بنز CLA کانسپت می‌توان متوجه تاثیرات ویژن EQXX در طراحی و تولید شد. اول از همه، نمایشگر سوپراسکرین که در واقع سه نمایشگر مجزا را در بر می‌گیرد، از گوشه تا گوشه دیگر داشبورد را به خود اختصاص داده است؛ سوپراسکرین همین الان در مدل‌های تولیدی اشتوتگارتی‌ها با شیوه پیاده‌سازی متفاوت پیدا می‌شود. روی همین نمایشگر سه‌گانه المان‌هایی دایره‌ای به چشم می‌خورند که شبیه به دریچه‌های سیستم تهویه به نظر می‌رسند، اما در واقع سیستم تهویه دوناحیه‌ای به‌وسیله آن‌ها کنترل می‌شود و از فضای پشت سوپراسکرین است که هوا داخل کابین به جریان می‌افتد.

کابین خودرو مفهومی سی ال ای

سوپراسکرین مبتنی بر سیستم عامل اختصاصی مرسدس بنز با نام MB.OS کار می‌کند. این سیستم عامل جدید که این شرکت آلمانی برای محصولات خود توسعه داده است، از پردازنده‌ای با سیستم خنک‌کاری مایع بهره می‌برد. به‌لطف این پردازنده با سیستم خنک‌کاری آن، امکان عملکرد سریع‌تر و بهبود جلوه‌های بصری سوپراسکرین فراهم می‌شود. این پردازنده، داخل کابین این کانسپت در محفظه‌ای شفاف به‌صورت کامل به نمایش گذاشته شده که به نوبه خود المانی جالب است.

روکش سفید و نقره‌ای صندلی‌های CLA کانسپت مرسدس بنز از جنس چرم ناپا هستند؛ این چرم با استفاده از پوسته‌های قهوه تولید شده که یکی از محصولات جانبی حوزه نوشیدنی‌ها است. تریم بنفش‌رنگ فضای داخلی هم از پلاستیک پلی‌اتیلن ترفتالات بازیافتی تهیه شده است. نوارهای ابریشم ساخته شده در آزمایشگاه در پنل‌های درب‌ها قابل مشاهده‌اند و کف‌پوش‌ها هم با بامبو ساخته شده‌اند. حتی دستگیره‌ها و تریم نقره‌ای قسمت جادستی تولیدشده با استفاده از کاغذ بازیافتی‌اند. علاوه بر این‌ها طرح تاج برگ که در گذشته در لوگو مرسدس بنز جا داشت، حالا روی صندلی‌های این خودرو مفهومی جلب توجه می‌کند.

باتری و شعاع حرکتی CLA کانسپت مرسدس بنز

از این خودرو به‌عنوان یک خودرو کانسپت نباید انتظار مشخصات فنی دقیق را داشت، اما با همین مشخصات اعلام شده می‌توان به دید بهتری نسبت به قوای محرکه نسخه تولیدی آن دست پیدا کرد. برای مرسدس بنز CLA کانسپت دو نوع باتری ارائه می‌شود که یکی باتری پایین‌رده مقرون به صرفه‌تر لیتیم آهن فسفات و دیگری نمونه‌ای بالارده با طراحی آند سیلیکون اکسید جهت افزایش تراکم انرژی است. سلول‌های باتری هم به‌جای پیچ، به‌وسیله چسب سر جای خود باقی مانده‌اند که این کاهش وزن و مواد و در نتیجه هزینه را به دنبال می‌آورد؛ بدون اینکه یکپارچگی ساختار را به هم بزند.

هرچند ظرفیت باتری این محصول مرسدس بنز به‌صورت رسمی مشخص نیست، بر اساس شعاع حرکتی اعلام شده می‌توان این نتیجه را گرفت که منبع تغذیه آن یک باتری 89.6 کیلووات ساعتی است. شعاع حرکتی CLA کانسپت با این باتری به 750 کیلومتر می‌رسد و بنا بر اعلام مرسدس بنز، با هر کیلووات ساعت انرژی می‌تواند مسافت 8.3 کیلومتر را طی کند. به‌واسطه معماری الکتریکی 800 ولتی هم امکان پشتیبانی از فناوری فست شارژ دی‌سی 250 کیلووات ساعتی را دارد و برآورد می‌شود که بتواند ظرف 15 دقیقه با استفاده از این فناوری انرژی مورد نیاز برای طی کردن مسافت 399 کیلومتر را تامین کند.

نمای جلو مرسدس بنز CLA کانسپت

همین باتری سی ال ای مفهومی نیرو محرکه خود را به واحدی تحت عنوان MB.EDU منتقل می‌کند. این واحد موتور الکتریکی، گیربکس دو سرعته و اینورترها و اجزای الکترونیکی مرتبط را در بر می‌گیرد. هر واحد کمتر از 110 کیلوگرم وزن دارد و خروجی 235 اسب بخار از آن حاصل می‌شود و تلاش مرسدس بنز برای سازگاری با محیط زیست در توسعه این واحدها هم دیده می‌شود، از آنجایی که استفاده از فلزهای کمیاب را به مقدار قابل توجهی نسبت به گذشته کاهش داده است.

سیستم پیشرانه مرسدس بنز CLA کانسپت در محور عقب آن تعبیه شده است و با اتکا به پلتفرم MMA که امکان پیاده‌سازی سیستم پیشرانه دوموتوره را مهیا می‌کند، قابلیت انتقال نیرو محرکه به هر چهار چرخ را خواهد داشت. البته مشخص نیست که نسخه بنزین‌سوز این سدان لوکس آلمانی به‌صورت پایه دیفرانسیل عقب خواهد بود یا دیفرانسیل جلو.

مرسدس بنز CLA کانسپت

اشتوتگارتی‌ها قرار است نسخه تولیدی CLA کانسپت را تا انتهای سال 2024 در بازار اروپا عرضه کنند. آن‌ها قیمت این سدان را اعلام نکرده‌اند که البته هنوز برای تعیین آن زود است. با وجود این، در گذشته به این نکته اشاره کرده بودند که زمان زیادی می‌برد تا قیمت خودروهای تمام الکتریکی با خودروهای درون‌سوز در یک سطح قرار بگیرد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*