باتری گوشی خالی

اگر باتری گوشی شما خیلی سریع خالی می‌شود، این موارد را بررسی کنید

در ادامه سعی داریم به معرفی روش‌هایی برای مقابله با خالی شدن سریع باتری گوشی های اندرویدی بپردازیم و راهکارهایی برای رفع این مشکل را ارائه دهیم.

مواجهه ناگهانی با باتری خالی گوشی موبایل در شرایطی که امکان اتصال آن به برق وجود ندارد، تجربه ناراحت‌کننده‌ای‌ست که بسیاری از ما بارها با آن روبرو شده‌ایم. در این شرایط، پاوربانک می‌تواند راه حل بسیار مناسبی برای رفع مشکل باشد. با این وجود، شناسایی دلیل رخ دادن این اتفاق، اهمیت بسیار بیشتری دارد.

بیشتر بخوانید:

بهترین راهکارها برای افزایش عمر باتری در گوشی های اندرویدی + آموزش تصویری

افزایش عمر باتری آیفون با غیرفعال کردن برخی ویژگی ها در iOS

دلایل متعددی برای خالی شدن سریع باتری گوشی شما وجود دارد که از میان آن‌ها می‌توان به میزان روشنایی صفحه نمایش، اپلیکیشن‌هایی که در پس زمینه باز هستند، اتصال بیسیم، اپلیکیشن‌های ردیابی‌کننده موقعیت و یا شرایط باتری اشاره کرد.

ترفندهایی برای مقابله با خالی شدن سریع باتری گوشی موبایل

در ادامه سعی داریم به روش‌هایی برای افزایش شارژدهی باتری گوشی و مقابله با خالی شدن ناگهانی آن بپردازیم. در صورتی که شما هم با این مشکل روبرو هستید، توصیه می‌کنیم به مطالعه این متن ادامه دهید تا بتوانید مشکل خود را حل کنید.

وضعیت اتصالات بیسیم دستگاه را چک کنید

اتصالات بیسیم دستگاه

علیرغم این که اتصال دائمی گوشی به وای فای، بلوتوث یا شبکه‌های مخابراتی ایده جذاب و جالبی به نظر می‌رسد، اما اگر با مشکل باتری روبرو باشید، انجام این کار می‌تواند منجر به خالی شدن سریع باتری شود.

این اتفاق زمانی تشدید می‌شود که گوشی شما در آن واحد به چندین شبکه بیسیم متصل باشد. در این شرایط، باتری گوشی تحت فشار زیادی قرار گرفته و ممکن است خیلی سریع‌تر از انتظار شما خالی شود.

بنابراین توصیه می‌شود که زمانی که در منزل هستید، اتصال Cellular گوشی خود را قطع کرده و آن را تنها به وای فای متصل کنید. به‌طور مشابه، زمانی که بیرون خانه به سر می‌برید هم اتصال وای فای را قطع کنید و تنها از طریق شبکه مخابرات به اینترنت متصل شوید.

علاوه بر این، در صورتی که قصد وصل کردن گوشی خود به سایر دستگاه‌ها از طریق بلوتوث را ندارید، توصیه می‌کنیم بلوتوث گوشی را هم خاموش کنید تا از خالی شدن سریع باتری آن جلوگیری شود.

مد تاریک (Dark Mode) را فعال کنید

باتری گوشی خالی

بسیاری از گوشی های موبایل مدرن از صفحه نمایش اولد استفاده می‌کنند که ضمن ارائه تصویری شفاف و با رنگ‌بندی فوق‌العاده، قابلیت‌های منحصربفردی را هم به کاربران ارائه می‌دهند.

یکی از مهم‌ترین مزیت‌های صفحه نمایش OLED در مقایسه با پانل‌های IPS، عدم نیاز به روشن شدن آن‌ها در هنگام نمایش رنگ‌های سیاه است! به همین دلیل، رنگ‌های سیاه روی پانل‌های اولد بسیار تیره و عمیق به نظر می‌رسند. اما این قابلیت چگونه می‌تواند باعث کاهش مصرف باتری در گوشی شما شود؟

زمانی که رنگ سیاه روی صفحه نمایش نشان داده می‌شود، پیکسل‌ها روشن نشده و انرژی مصرف نمی‌شود. همین مساله باعث می‌شود که انتخاب مد تیره در گوشی های مجهز به پانل‌های OLED به‌طور کلی باعث کاهش چشمگیر مصرف شارژ در مقایسه با پانل‌های IPS شود.

بنابراین در صورتی که یک گوشی با صفحه نمایش اولد در اختیار دارید و متوجه خالی شدن سریع باتری آن شده‌اید، بهتر است سعی کنید از طریق بخش تنظیمات، مد تاریک را همواره فعال کنید.

اپلیکیشن‌های غیرضروری پس‌زمینه را ببندید

اپلیکیشن پس زمینه

طبیعتا برخی اپلیکیشن‌ها باید همیشه در پس زمینه اندروید فعال باشند تا عملکرد سیستم عامل همواره بهینه باشد. از جمله این اپلیکیشن‌ها می‌توان به وی پی ان، شبکه‌های اجتماعی، تقویم، اپلیکیشن‌های پایش سلامتی و آنتی ویروس‌ها اشاره کرد.

با این وجود، فعال بودن برخی از این اپلیکیشن‌ها در پس‌زمینه به هیچ وجه ضروری نیست و می‌توانید با بستن آن‌ها، مصرف باتری گوشی خود را به‌طور قابل توجهی کاهش دهید.

برخی از اپلیکیشن‌ها عملکرد چندان بهینه‌ای ندارند. بنابراین در صورت فعال بودن در پس‌زمینه ممکن است باعث افزایش بی‌رویه میزان مصرف شارژ شوند.

نخستین کاری که باید برای بستن اپلیکیشن‌های پس زمینه غیرضروری انجام دهید، وارد شدن به اپلیکیشن تنظیمات (Settings) است. در گام بعدی نیاز است که وارد گزینه Battery and Device Care شوید و گزینه بهینه‌سازی مصرف باتری را انتخاب کنید.

علاوه بر این، اگر وضعیت شارژدهی باتری گوشی شما به آستانه بحران رسیده، لازم است که فرآیند بستن اپلیکیشن‌های باز پس از کار کردن با آن‌ها را تمرین کنید! این کار باعث کاهش شدت خالی شدن باتری گوشی اندرویدی خواهد شد.

کاهش روشنایی صفحه نمایش

باتری گوشی خالی

روشنایی بالای صفحه نمایش، مهم‌ترین و واضح‌ترین دلیل خالی شدن ناگهانی شارژ باتری گوشی است. البته تماشای محتوا یا مطالعه یک متن روی یک صفحه نمایش با روشنایی بالا قطعا تجربه‌ای لذت‌بخش است. با این وجود، باید به این نکته هم توجه کرد که افزایش روشنایی صفحه نمایش، فشار فراوانی روی باتری گوشی شما وارد خواهد کرد.

اگر خالی شدن شارژ باتری شما به دلیل کاهش روشنایی صفحه نمایش باشد، راهکار حل مشکل، چندان پیچیده نیست! برای ارتقای شارژدهی باتری، باید وارد بخش تنظیمات (Settings) گوشی خود شده و اسلایدر مربوط به روشنایی صفحه نمایش را پایین‌تر بیاورید!

البته پایین آوردن بیش از حد صفحه نمایش هم مشکلات خاص خود را دارد که می‌تواند تجربه کار با گوشی را تحت تاثیر قرار دهد. بنابراین باید همیشه سعی کنید میزان روشنایی صفحه نمایش را در سطح مناسبی قرار دهید.

استفاده از حداقل میزان روشنایی در گوشی های اندرویدی تنها در شرایطی امکان‌پذیر است که نور محیط بسیار کم باشد. با این وجود، اگر در روشنایی روز و زیر تابش مستقیم نور خورشید اقدام به کاهش میزان روشنایی صفحه نمایش کنید، احتمالا قادر به مطالعه متون و تماشای محتوای مورد نظر خود نخواهید بود.

بهترین شرایط برای انتخاب روشنایی مناسب صفحه، استفاده از قابلیت تنظیم خودکار روشنایی است که با فعال‌سازی آن، گوشی از طریق حسگرهای مخصوص سنجش نور محیط، میزان روشنایی صفحه نمایش را تنظیم می‌کند!

از اپلیکیشن‌های مکان‌یاب غافل نشوید

اپلیکیشن مکان یاب

بسیاری اپلیکیشن‌های نصب شده روی گوشی شما قادر به پایش دائمی موقعیت شما هستند. از این جمله اپلیکیشن‌ها می‌توان به گوگل مپس، اسنپ، تپسی، فیس بوک یا اینستاگرام اشاره کرد.

ممکن است تصور کنید موقعیت‌یابی این اپلیکیشن‌ها تنها در صورتی اتفاق می‌افتد که به‌صورت فعال در حال اجرا باشند. با این وجود در واقعیت چنین نیست و برخی برنامه‌ها به‌طور پیوسته موقعیت شما را رصد کرده و از این طریق، مصرف شارژ را افزایش چشمگیری می‌دهند.

اما راهکار مقابله با این افزایش مصرف انرژی توسط اپلیکیشن‌های مکان یاب چیست؟

با این که راهکارهای موقتی و نه چندان محکم زیادی برای این کار وجود دارد، بهترین و مطمئن‌ترین روش، خاموش کردن تنظیمات موقعیت در زمان عدم استفاده از برنامه است. این کار باعث می‌شود اپلیکیشن‌های مکان یاب در زمانی که فعال نیستند منابع کمتری مصرف کنند و تاثیر آن‌ها بر کاهش عمر باتری کاهش یابد!

اگر باتری گوشی خیلی قدیمی است، آن را تعویض کنید

باتری گوشی خالی

بسیاری مواقع، دلیل خالی شدن سریع باتری گوشی شما نرم افزاری نیست؛ بلکه بیش از هرچیز به خود باتری بستگی دارد. در این شرایط، معمولا باتری گوشی به دلیل استفاده بیش از اندازه، توانایی نگهداری شارژدهی خود را از دست داده و در نتیجه سریع‌تر شارژ خالی می‌کند.

بر این اساس توصیه می‌شود که حتما باتری گوشی خود را هر دو یا سه سال یکبار تعویض کنید.

برخی گوشی‌های موبایل، کهنه شن باتری در اثر استفاده زیاد و نیاز به تعویض آن را با یک اعلان به کاربران نمایش می‌دهند. با این وجود، در اکثر گوشی‌ها، مهم‌ترین نشانه نیاز به تعویض باتری، خالی شدن بسیار سریع آن بدون هیچ گونه فعالیت اضافی است.

پس از تعویض باتری گوشی خود که حدود دو یا سه سال مشغول سرویس‌دهی بوده، متوجه تغییرات ملموس در شارژدهی روزانه باتری خواهید شد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*