فروش آیفون در چین

فروش آیفون در چین ممنوع شد، سهام اپل 200 میلیارد دلار ریخت!

ممنوعیت فروش آیفون در چین موجب ریزش فوری و بی‌سابقه سهام اپل شد. اما تصمیم پکن تا چه حد برای اپل مشکل‌ساز خواهد بود؟

با تشدید محدودیت‌های فروش آیفون در چین، شرکت اپل در وضعیتی نامطمئن و متزلزل گرفتار شده است. این امر باعث نگرانی‌های قابل توجهی در میان سرمایه‌گذاران و ایجاد موجی از شوک و حیرت در وال استریت نیز شده است. تنها در عرض 48 ساعت، این غول فناوری شاهد کاهش 194 میلیارد دلاری ارزش بازار خود بوده که بر چشم‌انداز آینده اپل در یکی از حیاتی‌ترین بازارهای خارجی سایه افکنده است. این در حالی است که اپل به زودی آیفون ۱۵ را معرفی خواهد کرد و این شرایط فروش گوشی مورد انتظار کوپرتینویی‌ها را هم تحت تاثیر قرار خواهد داد.

گسترش ممنوعیت فروش و استفاده آیفون در چین

فروش آیفون در چین

تصمیم چین برای گسترش ممنوعیت فروش آیفون‌ به گونه‌ای که نهادهای تحت حمایت دولت و شرکت‌های دولتی را در بر گرفته، موجی از غافل‌گیری را در سراسر حوزه صنعت فناوری ایجاد کرده است. این ممنوعیت که مورد تایید دولت چین قرار گرفته، توجه گسترده‌ای را به خود جلب کرده است و تصمیم جدید چین برای حذف فناوری‌های خارجی و غیربومی از حوزه‌های حساس از جمله فناوری را نشان می‌دهد. به‌علاوه، این سیاست با دستور کار کلان پکن برای کاهش اتکا به نرم‌افزار و سخت‌افزار آمریکایی نیز مطابقت دارد.

بر اساس گزارش‌های نشریه بلومبرگ، سهام اپل سقوطی سریع را تجربه کرده و تا 3.6 درصد در روز چهارشنبه افت کرد. به دنبال آن طی روز پنجشنبه نیز کاهش 3.2 درصدی در معاملات پیش از بازار مشاهده شد. این ضربه دومین کاهش شدید سهام اپل طی یک ماه گذشته را نشان می‌دهد. کاهش 194 میلیارد دلاری ارزش بازار در دو روز را نمی‌توان به این سادگی‌ها دست کم گرفت.

با توجه به نقش محوری چین در استراتژی جهانی اپل، این یک چالش اساسی برای شرکت مستقر در کوپرتینو است. به عنوان بزرگترین بازار خارجی شرکت و هسته عملیات تولیدی آن، پیامدهای این ممنوعیت گسترده بسیار چشمگیر است. نزدیک به یک پنجم درآمد اپل از چین به دست می‌آید، که نشان‌دهنده اهمیت سرمایه‌گذاری اپل در این کشور است. این احتمال وجود دارد که برخی از سودده‌ترین گوشی‌های اپل مانند آیفون ۱۵ پرو مکس نیز در این کشور به فروش خوبی نرسند.

اما بدون شک، پیامدهای ممنوعیت فروش آیفون، فراتر از قلمرو اپل در چین است. گزارش‌های متعدد تأیید می‌کنند که این حرکت در حال حاضر بر شبکه جهانی تأمین‌کنندگان اپل تأثیر گذاشته است. اکنون سرمایه‌گذاران نگران هستند که سایر شرکت‌های فناوری ایالات متحده که متکی به فروش و تولید در چین هستند نیز ممکن است به زودی با موانع مشابهی روبرو شوند.

در میان این آشفتگی‌ها، برداشت تحلیلگران متفاوت است. برخی مانند دنیل ایوز از وب‌سایت Wedbush Securities اظهار دارند که «ممنوعیت فروش آیفون، تصمیمی نامتناسب است» و اشاره می‌کند که تنها بخشی از آیفون‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد که مجموعا کمتر از 500,000 دستگاه را از میان 45 میلیون فروش مورد انتظار سالانه در چین شامل می‌شود.

فروش آیفون در چین

با این وجود، به‌نقل از گاردین، تحلیلگران به شرکت‌ها هشدار داده‌اند که زنجیره‌های تامین و پایگاه‌های مشتریان خود را متنوع کنند و این ممنوعیت را زنگ خطری جدی تلقی کنند. علی‌رغم تحولات بازار، کارشناسان معتقدند که به لطف محبوبیت پایدار آیفون در چین، بعید است اپل ضربه‌ای عمیق و غیرقابل جبران بخورد. البته هنوز آیفون کاربران زیادی در کشور چین دارد و بسیاری از چینی‌ها منتظر آی او اس ۱۷ هستند.

تشدید تنش‌های چین و آمریکا

اقدامات چین علیه اپل منعکس کننده تشدید تنش‌های تکنولوژیکی بین ایالات متحده و چین است که اقدامی متقابل بر ممنوعیت‌های اعمال شده توسط ایالات متحده علیه شرکت‌هایی مانند هواوی و تیک تاک را نشان می‌دهد.

تنش‌های چین و آمریکا وارد فصل جدیدی شده است. در این راستا، واشنگتن با متحدانش برای جلوگیری از دسترسی چین به تجهیزات حیاتی مورد نیاز جهت حفظ رقابت در صنعت تراشه همکاری می‌کند. در مقابل، پکن نیز محدودیت‌هایی را علیه شرکت‌های برجسته آمریکایی از جمله بوئینگ و میکرون اعمال کرده است. این تحولات تصویری از تیرگی روابط بین این دو غول اقتصادی را به تصویر می‌کشد.