افراد تاثیرگذار در هوش مصنوعی

لیست 100 فرد تاثیرگذار در حوزه هوش مصنوعی از نگاه تایمز؛ از یک زن ایرانی تا ایلان ماسک!

مجله تایم لیستی شامل 100 مورد از افراد تاثیرگذار در هوش مصنوعی را منتشر کرده است که در میان آنها نام افرادی همچون ایلان ماسک و الهام طبسی به چشم می‌خورد.

یک راه عالی به‌منظور کسب اطلاعات بیشتر در مورد پیشرفت‌های AI و بحث‌های پیرامون اخبار تکنولوژی هوش مصنوعی، شناخت افراد تاثیرگذار در هوش مصنوعی است. مجله تایم با همین هدف اکنون فهرست خود را از 100 چهره برتر در حوزه هوش مصنوعی آماده کرده است تا به عموم مردم کمک کند بازیکنان مهم این حوزه را بشناسند.

بسیاری از بنیان‌گذاران هوش مصنوعی در این لیست به‌چشم می‌خورند، اما علاوه‌بر آنها افرادی در حاشیه هستند که می‌توانند به شخصیت‌های اصلی حوزه هوش مصنوعی تبدیل شوند.

این فهرست نسبتاً گسترده است و افرادی را که فعالانه درگیر هوش مصنوعی و بحث‌های پیرامون آن هستند مورد هدف قراره داده است. کسانی که در حاشیه‌ی این لیست هستند ممکن است کاتالیزورهایی برای افزایش محبوبیت هوش مصنوعی باشند یا این فناوری را به مسیری جدید و متفاوت هدایت کنند.

با افرادی که افتخار حضور در لیست جدید تایم را داشتند آشنا شوید

افراد تاثیرگذار در هوش مصنوعی

مانند تمام لیست‌های تایم، این فهرست نیز دارای یک دسته‌بندی‌ شرکتی است و رده «رهبران» که از شرکت‌های بزرگ فناوری تشکیل شده، در این فهرست برجسته شده است. سرمایه‌گذاران، شکل‌دهندگان و محققان از دیگر دسته‌بندی‌های فهرست افراد تاثیرگذار در هوش مصنوعی محسوب می‌شوند.

در این فهرست تلاش شده تا اصل انسان‌نگر (Anthropic principle) برای هوش مصنوعی را به عنوان پیشرو در بحث توسعه اخلاقی معرفی کند. اما به نظر می‌رسد هدف اصلی این معارفه ایجاد نرده‌های محافظ برای مدل‌های هوش مصنوعی باشد.

در مجموع 43 نفر از افراد این لیست را مدیر عاملان تشکیل داده‌اند. سام آلتمن، بنیانگذار و مدیر عامل OpenAI به همراه رئیس شرکت، گرگ براکمن از جمله افراد تاثیرگذار در هوش مصنوعی در فهرست تایم هستند. همه سرمایه‌گذاران فوق‌العاده ثروتمند مانند رید هافمن، مارک آندرسن، به‌علاوه سران فناوری بزرگ مانند جیمی تیوان، دانشمند ارشد مایکروسافت و دمیس حسابیس، مدیرعامل گوگل دیپ‌مایند، در اینجا خودنمایی می‌کنند.

و البته مهمترین فرد این لیست یعنی ایلان ماسک که در رأس حوزه‌ی هوش مصنوعی قرار دارد، در حال بازی کردن با استارتاپ نوپای خود xAI است.

افراد تاثیرگذار در هوش مصنوعی

حضور هنرمندان در لیست 100 تایم

در فهرست بزرگ تایم جایی برای چهره‌های فرهنگ پاپ نیز وجود دارد. هنرمند موسیقی گریمز نقش اصلی را ایفا می‌کند، زیرا او به رهبر پلتفرم‌های آهنگسازی هوش مصنوعی تبدیل شده و یک مدل هوش مصنوعی از صدای خود را برای استفاده همه باز کرده است. او حتی ادعا کرده که آلبومی خواهد ساخت که در آن کاربران با یک گریمز AI-hive-mind-collective روبرو می‌شوند.

بیشتر بخوانید:

تمام ربات های هوش مصنوعی را با این نرم افزار، در جیب خود داشته باشید

پس از آن، هنرمندان دیگری مانند هالی هرندون، خواننده و ترانه‌سرا که مدت بیشتری از گریمز برای ساخت موسیقی براساس داغ‌ترین فناوری روز کار کرده است، در بین افراد تاثیرگذار در هوش مصنوعی به چشم می‌خورد. او همچنین الگویی ایجاد کرده است که به هنرمندان اجازه می‌دهد از سواستفاده دیگر غول‌های فناوری از کارهای خود برای آموزش مجموعه داده‌های هوش مصنوعی خودداری کنند، کاری که برخی از شرکت‌ها مانند Stability AI و Hugging Face از آن پیروی کرده‌اند.

تایم همچنین Rootport، نویسنده مستعار مانگا با عنوان Cyberpunk: Peach John را به عنوان یک مبتکر در هوش مصنوعی ذکر کرده است. عملکرد وی به دلیل استفاده آشکار از مولد هنر هوش مصنوعی میدجرنی به‌منظور تولید هنر برای مانگا بحث برانگیز شده است.

در واقع، سازنده صراحتاً گفته که از هنر نقاشی چیزی نمی‌داند و به خود می‌بالد که اثری شبیه این را با بهره‌گیری از مدل‌های مبتنی بر هوش مصنوعی تنها در شش هفته خلق کرده است. در حالی که این اثر توسط انتشارات حرفه‌ای Shinchosha منتشر شده، اما نمی‌شود اثری را که Rootport خلق کرده یک نوآوری واقعی بدانیم.

هنرمندان دیگر سعی کرده‌اند با هوش مصنوعی رمان‌های گرافیکی بسازند، اما شانس کمی برای موفقیت در این کار داشتند، به‌ویژه با وجود قوانین کپی رایت ایالات متحده. از طرف دیگر، افرادی مانند کلی مک کرنان در رده «شکل‌دهندگان» هستند. کرنان از معدود هنرمندانی است که اوایل امسال از میدجرنی به دلیل استفاده از هنرش در داده‌های آموزشی هوش مصنوعی شکایت کرد.

درواقع حضور افرادی همچون سم آلتمن و ایلان ماسک در این لیست موضوعی بديهی و قابل‌ پیش‌بینی بود. اما هیچکس انتظار حضور یک پژوهشگر ایرانی را نداشت و الهام طبسی با ورود به فهرست تأثیرگذارین افراد حوزه‌ هوش مصنوعی نام خود را در این لیست برجسته کرد.

افراد تاثیرگذار در هوش مصنوعی - الهام طبسی

الهام طبسی فارغ‌التحصیل دانشگاه صنعتی شریف است و از دانشمندان و مدیران مؤسسه‌ی ملی استانداردها و فناوری در ایالات متحده (NIST) به شمار می‌رود و اکنون توانسته عنوان یکی از افراد تاثیرگذار در هوش مصنوعی را در مجله تایم به دست آورد.

این فهرست همچنین افراد تاثیرگذاری را در صنعت سرگرمی در خود جای داده است. تد چیانگ نویسنده برنده جایزه هوگو و سحابی و همچنین چارلی بروکر خالق Black Mirror از اسامی برجسته در این حوزه هستند.

لیلی واچوفسکی، کارگردان مشهور The Matrix نیز اینجاست. اما دلیل وجود نام او در این فهرست فقط به آثار او و خواهرش لانا محدود نمی‌شود که جنگ آینده دیستوپیایی را با ماشین‌های هوشمند رواج می‌دهد. او همچنین به عنوان چهره‌ای برای اعتصابات جاری SAG-AFTRA و WGA هالیوود شناخته می‌شود، به ویژه با انتقاد اولیه او از استودیوهایی که از هوش مصنوعی به عنوان ابزاری برای تولید ثروت استفاده می‌کنند.

مجله تایم افراد تاثیرگذار در هوش مصنوعی را منتشر کرد

در ادامه‌ی این لیست منتقدان هوش مصنوعی ظاهر می‌شوند. مارگارت میشل، دانشمند ارشد اخلاق هوش مصنوعی در Hugging Face و تیمنیت گبرو موسس موسسه تحقیقاتی هوش مصنوعی در میان منتقدان به چشم می‌خورند. هر دو نام خود را به عنوان اخلاق‌گرایان هوش مصنوعی که برای گوگل کار می‌کردند، به ثبت رسانده‌اند. البته قبل از اینکه طی یک گفتگوی بزرگتر درباره تولید محتوای مضر توسط هوش مصنوعی اخراج شوند.

امیلی بندر، استاد زبان‌شناسی محاسباتی دانشگاه واشنگتن نیز در لیست افراد تأثيرگذار هوش مصنوعی وجود دارد که یک منتقد آنلاین معمولی است که از طریق پایان‌نامه‌اش به نام «طوطی تصادفی»، هیاهوی هوش مصنوعی را از بین می‌برد.

در این فهرست همچنین جایی برای چهره‌های کمتر شناخته شده وجود دارد. سنها روانور هجده ساله به عنوان بنیانگذار Encode Justice توانست جایگاهی برای کمک به درخواست دولت بایدن برای کار سریع روی مقررات هوش مصنوعی به دست آورد.

کیت کرافورد، نویسنده و استاد دانشگاه USC Annenberg که در کتاب خود به نام Atlas of AI از چالش‌های هوش مصنوعی گفته است، همچنین یک جایگاه در این لیست را به نام خود اختصاص داد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*