رجیستر آیفون 15 اپل

آیا آیفون 15 اپل در ایران رجیستر می‌شود؟

اپل گوشی های سری iPhone 15 را معرفی کرد. اما آیا آیفون ۱۵ رجیستر میشود یا همچنان ممنوعیت واردات این موبایل‌ها به ایران ادامه دارد؟ برای بررسی رجیستری آیفون ۱۵ همراه ما باشید.

امشب شرکت اپل رسما گوشی های آیفون جدید خود در 4 نسخه آیفون 15 ، آیفون 15 پلاس ، آیفون 15 پرو و آیفون 15 پرو مکس را رونمایی کرد. گوشی‌هایی که شاید به حسرتی برای کاربران ایرانی تبدیل شود؛ هم به‌خاطر قیمت این گوشی ها در ایران و هم به دلیل مسائل مربوط به رجیستری. اما سوالی که اکنون ذهن کاربران ایرانی را مشغول کرده این است که آیا آیفون 15 اپل در ایران رجیستر می‌شود یا به سرنوشت آیفون 14 دچار خواهد شد؟

حتما می‌دانید که گوشی های سری آیفون 14 در ایران رجیستر نشدند و این موضوع مشکلات زیادی را برای کاربران به‌وجود آورد. مسئولان دلیل این ممنوعیت را آمریکایی و لوکس بودن گوشی های آیفون دانستند؛ اما خیلی‌ها هم می‌گویند گوشی های iPhone 14 به‌دلیل برخورداری از قابلیت ارتباط ماهواره‌ای در ایران رجیستری نشده است.

رجیستر آیفون 15 اپل

محدودیت رجیستری این گوشی‌ها باعث شد قیمت سری آیفون 13 که آخرین آیفون‌های رجیستر شده در ایران بودند، به‌طور قابل توجهی افزایش پیدا کند. از سوی دیگر، بسیاری از سودجویان از این شرایط سوءاستفاده کرده و به بهانه رجیستر کردن گوشی های آیفون 14 در ایران، دست به کلاهبرداری از برخی مشتریان زدند. در هر صورت بسیاری از کاربران مجبور شدند قید استفاده از جدیدترین آیفون‌های شرکت اپل را بزنند و آنهایی هم علاقه‌مند به استفاده از این گوشی‌ها بودند، مجبور بودند بدون رجیستر شدن از آن استفاده کنند و در کنار آن، یک گوشی دیگر هم همراه خود داشته باشند.

احتمال رجیستر آیفون 15 اپل وجود دارد؟

حالا امشب آیفون 15 اپل رسما معرفی شد و کاربران می‌خواهند بدانند آیا iPhone 15 هم مثل مدل‌های سال گذشته رجیستر نمی‌شود یا قرار است تغییری در سیاست‌ها صورت بگیرد؟ در پاسخ باید بگوییم رجیستری آیفون 15 و تمام مدل‌های این خانواده در وهله اول به سیاست‌های دولت بستگی دارد. تجربه ثابت کرده دولت و مجلس و تمام مسئولان به اتخاذ تصمیم‌های خلق‌الساعه عادت دارند. مثلا در مورد همین آیفون 14، مسئولان بارها می‌گفتند که قرار نیست در حوزه رجیستری، تصمیم‌های سلبی و محدودیتی گرفته شود؛ اما پس از معرفی آیفون 14 به یکباره تصمیم گرفتند آیفون های جدید اپل را ممنوع و قاچاق اعلام کنند و حالا که یک سال از آن زمان گذشته، هنوز هم مشخص نیست دلیل اصلی ممنوعیت و رجیستر نشدن سری آیفون 14 چه بوده است؟

رجیستر آیفون 15 اپل

در هر صورت دلیل ممنوعیت سری آیفون 14، هر چه که بوده در خصوص آیفون 15 هم صدق می‌کند؛ تامین ارز برای واردات محصولات لوکس، آمریکایی بودن این محصولات و قابلیت ارتباط ماهواره‌ای. بنابراین احتمال این‌که سری آیفون 15 در ایران رجیستر شود، بعید به‌نظر می‌رسد. امروز هم با مصاحبه‌ای که دبیر انجمن واردکنندگان موبایل انجام داد، آب پاکی را روی دست کاربران ریخت.

مهدی عبقری، دبیر انجمن واردکنندگان موبایل در خصوص مشکلات رجیستری گوشی های آیفون گفت حاکمیت به‌خاطر شرایط تحریم، کمبود ارز و ارزبر بودن آیفون‌ها به این نتیجه رسیده که جلوی واردات آیفون را بگیرد. البته نباید تاثیر مسائل دیگر در این موضوع را نادیده بگیریم. به‌عنوان مثال، آمریکا واردات فرش و پسته از ایران را تحریم کرده و تصمیم ایران در ممنوعیت واردات آیفون نیز به‌نوعی متقابل با این اقدام آمریکایی‌ها بوده است. وی در ادامه صحبت‌های خود تاکید کرد از تاریخ 1 اسفند 1401، اساسا هر گوشی آیفونی که در سطح بازار واگذار شود کالای قاچاق است؛ بنابراین واردات آیفون 14 و آیفون 15 قانونی نیست و این گوشی‌ها در ایران رجیستر نخواهند شد.

با این اوصاف، با توجه به شواهد و قرائن موجود و همچنین با توجه به صحبت‌های دبیر انجمن واردکنندگان موبایل، منتظر رجیستر شدن گوشی های سری آیفون 15 نباشید.