افزایش قیمت بنزین

افزایش قیمت بنزین در اسفند ماه بررسی می‌شود

کمیسیون انرژی مجلس یازدهم، افزایش قیمت بنزین در سال جاری را منتفی و تصمیم‌گیری در خصوص این موضوع را به شرایط بودجه 1403 مرتبط دانست.

گمانه‌زنی‌های اقشار مختلف جامعه در خصوص افزایش قیمت بنزین سبب شده که مسئولان به‌صورت شفاف در خصوص این موضوع اظهار نظر کنند. برخی افراد معتقدند در شرایط کنونی، نرخ بنزین ارائه شده در داخل کشور در قیاس کشورهای همسایه بسیار ارزان‌تر بوده و همین امر سبب شده برخی از سودجویان با قاچاق مستقیم یا غیر مستقیم بنزین به کشورهای خارجی از این سرمایه ملی سوءاستفاده کنند.

تقریبا در تمامی مرزهای کشور به‌خصوص مرزهای شرقی، سودجویان با قاچاق سوخت به کشورهای خارجی سودهای کلانی به‌دست می‌آورند.

افزایش قیمت بنزین

هادی بیگی‌نژاد نماینده مجلس یازدهم در این خصوص گفت:

مثلا بنزین را می‌توان به هیدروکربن‌های دیگر افزود و در حال حاضر در داخل کشور این کار را انجام می‌دهند و برش‌های هیدروکربنی را به افغانستان صادر می‌کنند. یا با چیز دیگری آن را ترکیب می‌کنند و نقطه تبخیر و چگالی آن را تغییر می‌دهند و به فرآورده‌ای دیگر تبدیل می‌کنند. بعد مدعی می‌شوند که خودشان آن را تولید کرده‌اند؛ در حالی که می‌دانیم سوءاستفاده کرده‌اند و در واحدهای دیگر آن را استفاده کرده‌اند.

عضو هیات تطبیق قراردادهای نفتی کشور، قیمت فعلی بنزین را با توجه به شرایط، ارزان توصیف کرد و در این خصوص توضیح داد:

تصمیم‌گیری درباره قیمت بنزین باید یک تصمیم همه‌جانبه باشد. یک بخش مشکل مصرف بالای بنزین مربوط به قیمت پایین آن است، بخشی مربوط به کاهش مصرف، بخشی دیگر مربوط به تولید پالایشگاهی و بخشی مربوط به بحث سیاست‌گذاری غیر قیمتی و مدیریتی است. همه این موارد دست به دست هم داده‌اند و کار را به اینجا رسانده‌اند.

نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس در خصوص تفاوت میزان استفاده اقشار مختلف از بنزین گفت:

در جامعه ۶۰ تا ۷۰ درصد مردم از همین بنزین استفاده می‌کنند. برخی مصرف بیشتری و برخی مصرف کمتری دارند. برای کسانی که کم‌مصرف هستند یک فکر داشته باشیم و برای پرمصرف‌ها هم تدبیری بیندیشیم. همه این موارد را باید در قالب بسته‌ای بررسی کنیم.

با توجه به وجود موضوع‌های مختلف نظیر قاچاق بنزین، ارزان‌فروشی بنزین، تبدیل بنزین به فرآوردهای دیگر برای صادرات و سهمیه‌بندی‌ها به‌نظر می‌رسد در اسفندماه شاهد تصمیم‌گیری‌های جدیدی در خصوص نحوه توزیع بنزین در سراسر کشور باشیم؛ اما با توجه به سابقه تصمیم‌گیری‌های مسئولان در حیطه‌های مختلف، احتمالا راهکاری جز افزایش قیمت یا سهمیه‌بندی‌های جدید بنزین پیدا نکنند!

عضو هیات تطبیق قراردادهای نفتی کشور در خصوص زمان تغییر قیمت بنزین توضیح داد در خصوص افزایش قیمت بنزین برای سال آینده در بودجه سال ۱۴۰۳ تصمیم خواهیم گرفت؛ این تصمیم‌گیری هم در اسفندماه خواهد بود.

آیا امسال قیمت بنزین افزایش پیدا می‌کند؟

اگرچه قیمت بنزین در دسترس مردم کشور به نسبت برخی کشورها ارزان‌تر است، اما با توجه به میزان درآمد اقشار مختلف در سراسر کشور و دریافت ریالی دستمزد همچنان قیمت بنزین برای خود مردم ارزان تلقی نمی‌شود.

افزایش قیمت بنزین

هادی بیگی‌نژاد در مصاحبه جدید خود تغییر نرخ بنزین در سال جدید را منتفی دانست و گفت:

به مردم اطمینان می‌دهم در بودجه ۱۴۰۲ افزایش قیمت بنزین تعریف نشده است؛ لذا قطعا قیمت بنزین در سال جاری گران نخواهد شد.

نظر شما درباره این موضوع چیست؟ آیا مسئولان می‌توانند با مدیریت مصرف سوخت و جلوگیری از قاچاق آن به خارج از کشور مانع رشد سرسام‌آور قیمت بنزین شوند؟