بهترین مدل لندرور

10 نسخه از بهترین مدل های لندرور که در صنعت خودرو ماندگار شدند

در ادامه نگاهی خواهیم داشت به تعدادی از بهترین مدل خودروهای لندرور که توانستند با عملکرد آفرودی بی‌رقیب خود، نامشان را در تاریخ جاوانه کنند. با خودروهای لندرور تا چه حد آشنایی دارید؟

اگر برند جیپ را کنار بگذاریم، کمتری برندی در دنیا توانسته در بخش خودروهای 4×4 عملکردی هم‌تراز با کمپانی لندرور ارائه دهد.

مدل اصلی لندرور در دهه 40 میلادی به‌عنوان یک اتومبیل توانمند برای عبور از مسیرهای صعب‌العبور برای کشاورزان و کارگران عرضه شد. با این وجود در آن زمان کمتر کسی تصور می‌کرد که این کمپانی بتواند سلطه خود را به خودروهای شاسی بلند لوکس هم گسترش دهد و به برندی این چنین صاحب‌نام تبدیل شود.

اعتبار برند Land Rover همواره به دلیل خودروهای همه فن حریفش بوده است. با این وجود، خصوصا در سال‌های اخیر، گرایش این کمپانی به سمت خودروهای شاسی بلند لوکس هم توانسته موفقیت بسیاری برای آن رقم بزند. بر اساس گزارشی در ماه آوریل سال 2023، برخی مدل‌های خاص لندرور به دلیل درخواست بسیار بالا، صف انتظاری حدودا دو ساله دارند و هر روز نیز بر تعداد متقاضیان آن‌ها اضافه می‌شود.

در عین حال، برند لندرور قطعا اعتبار خود را مدیون محصولات پرقدرت و مطمئن دهه‌های گذشته خود است که میراثی جاودان از خود به جای گذاشته‌اند.

بهترین مدل های لندرور کدام خودروها هستند؟

در ادامه نگاهی خواهیم داشت به تعدادی از بهترین مدل های لندرور که باعث شهرت و اعتبار این برند خوشنام انگلیسی شده‌اند.

لندرور رنجرور پی 38 ای – Land Rover Range Rover P38A

رنجرور P38A

نسل نخست سری رنجرور، محصولی شگفت‌انگیز و فوق‌العاده محبوب بود که به موفقیت شگفت‌انگیزی رسید و حدود 25 سال روی خط تولید قرار داشت! بنابراین زمانی که نسل دوم این شاسی بلند لوکس رونمایی شد، انتظارات از آن بسیار بالا بود.

P38A به‌خوبی توانست انتظارات را برآورده کند. این خودروی شاسی بلند ضمن ارائه قابلیت‌های لوکس‌تر نسبت به نسل قبل، مشخصات آفرودی کم‌رقیبی داشت و از پس هر جاده‌ای برمی‌آمد. از سوی دیگر، رانندگی آن در جاده‌های غیرآفرودی هم کاملا درخور توجه بود و پکیجی کامل از یک خودروی شاسی بلند را ارائه می‌کرد.

رنجرور P38A از یک سیستم تعلیق مبتنی بر هوا بهره می‌برد و با استفاده از ابزارهای الکترونیکی متنوع توانسته بود فارغ از وضعیت جاده، سواری نرم و روانی ارائه دهد. البته این ادوات اضافی و تجهیزات متنوع ضمن این که باعث افزایش قیمت دستگاه شده بودند، هزینه نگهداری و تعمیرات بسیار بالایی را هم به راننده تحمیل می‌کردند.

با این وجود، با در نظر گرفتن تمام جوانب، P38A خودرویی بسیار پیشرفته برای زمان خود بود که توانست به جایگزینی شایسته برای رنجرور اریجینال تبدیل شود.

لندرور دیسکاوری کمل تروفی – Land Rover Discovery Camel Trophy

بهترین مدل لندرور

تورنومنت Camel Trophy زمانی یکی از مطرح‌ترین رویدادهای مخصوص رانندگی آفرود به شمار می‌رفت و نزد بسیاری افراد با نام «المپیک اتومبیل‌های 4×4» شناخته می‌شد!

در این رقابت‌ها، هر سال نقطه‌ای از دنیا به‌عنوان محل برگزاری مسابقات تشکیل می‌شد و در آن رانندگانی ماهر باید مسافت‌هایی طولانی را در سخت‌ترین مسیرهای ممکن با خودروی خود می‌پیمودند.

لندرور نقشی بسیار پررنگ در رویداد کمل تروفی داشت و خودروهای جذاب زیادی را برای این تورنومنت تولید کرده بود. با این وجود، در میان آن‌ها، مدل Discovery را باید خاطره‌انگیزترین نمونه دانست که یکی از طولانی‌ترین بازه‌های حضور در این رقابت‌ها را نیز از آن خود کرده و از سال 1990 تا 1997 در این مسابقات حضور داشته است.

خودروهای مخصوص رویداد Camel Trophy نتیج بهینه‌سازی‌ها و بهبودهای گسترده‌ای بودند که در بخش مخصوص خودروهای خاص لندرور روی مدل Discovery انجام می‌شد. علاوه بر این، هریک از این مدل‌ها همچنین به برخی اکسسوری‌های اضافی مثل ادوات سیم بکسل، لوله تنفس و موارد دیگری مجهز بودند تا در صورت بروز حادثه در مسیر، بتوانند به کمک راننده و سرنشین بشتابند.

البته تعداد زیادی از خودروهای دیسکاوری شرکت‌کننده در این رقابت هرگز نتوانستند از خط پایان عبور کنند. با این حال، آن‌هایی که موفق به انجام این کار شدند، اکنون با قیمت‌های بسیار بالایی به فروش می‌رسند. به‌عنوان مثال، به‌تازگی یکی از این مدل‌ها در مزایده‌ای با قیمت 97 هزار دلار به فروش رسیده است!

لندرور سری 2a پلنگ صورتی – Land Rover Series 2a Pink Panther

خودروی Land Rover

لندرور در کنار تولید خودروهای کاربردی برای افراد مختلف جامعه، سابقه درخشانی هم در تولید خودروهای آفرودی مخصوص استفاده‌های نظامی داشته و برای سال‌های طولانی، خودروهایی برای کاربری‌های نظامی تولید می‌کرده است.

یکی از به‌یادماندنی‌ترین مدل‌های لندرور در تاریخ، سری پلنگ صورتی (Pink Panther) است که بر پایه محصولات سری 2a و با سفارش ارتش بریتانیا تولید شده است.

دلیل استفاده از این رنگ صورتی جذاب در بدنه این خودرو، قابلیت استتار فوق‌العاده آن در صحراهای کشور عمان که محل به کار گرفتن این خودروها بود، عنوان شده است. ناوگان خودروهای لندرور سری 2a پلنگ صورتی در سال 1968 جانشین خودروهای جیپ ارتش انگلستان شد که در آن زمان حدودا بیست ساله بودند.

البته رنگ صورتی تنها تغییر مدل Pink Panther در مقایسه با مدل معمولی 2a نبود. طراحی بدنه و شاسی این خودرو با بهبودهایی روبرو شده بود تا امکان حمل تجهیزات نظامی و لوازم ضروری سربازان توسط آن فراهم شود.

این اتومبیل همچنین توانایی حمل مجموعه گسترده‌ای از اسلحه‌ها را هم داشت و امکان نصب دو نارنجک‌انداز در دو سمت این خودرو هم فراهم بود.

البته در حال حاضر تعداد بسیار کمی از مدل پلنگ صورتی در دنیا باقی مانده. بنابراین این خودرو به یکی از کمیاب‌ترین محصولات Land Rover در تاریخ تبدیل شده است.

لندرور رنجرور اسپرت – Land Rover Range Rover Sport

بهترین مدل لندرور

نسل نخست سری خودروهای رنجرور اسپرت که در ادامه به یک زیربرند دنباله‌دار و مطرح برای لندرور تبدیل شد، محصولی لوکس‌تر از سری دیفندر بود و عملکرد فنی بهتری را نسبت به آن ارائه می‌کرد. در عین حال، قیمت آن کمی پایین‌تر از یک رنجرور بود.

این خودرو در اصل، بازار نوظهور شاسی بلندهای اسپرت لوکس را هدف گرفته بود و در نهایت هم به محصولی فوق‌العاده پول‌ساز برای جگوار-لندرور (JLR) تبدیل شد. در آن زمان، مهم‌ترین رقبای رنجرور اسپرت، پورشه کاین و بی ام و ایکس 5 بودند. با این وجود با گذشت زمان، به‌تدریج رقابت در این بازار جدی‌تر شده و رقبای تازه‌ای وارد گود شدند.

با این وجود حتی حضور خودروهای متعدد از برندهای سرشناس جهانی هم نتوانستند مانع درخشش Range Rover Sport شوند؛ چرا که این اتومبیل توانایی‌های آفرود به‌مراتب بهتری را در مقایسه با بسیاری رقبای مستقیم ارائه می‌کرد و از این حیث توانسته بود به یک شاسی بلند مطمئن و همه‌فن‌حریف تبدیل شود.

البته یکی از مشکلات رایجی که این خودروی لندرور با آن دست و پنجه نرم می‌کرد، کنترل پذیری نامناسب و عملکرد دور از انتظار آن در جاده‌های معمولی بود؛ چرا که موتور پنج لیتری V8 این اتومبیل آن‌طور که باید برای استفاده در مسیرهای شهری مناسب نبود!

رنجرور اسپرت در ابتدا به‌عنوان یک قمار برای لندرور شناخته می‌شد؛ قماری که در نهایت به نفع لندرور تمام شد و آن را به یکی از بهترین مدل خودروهای این اتومبیل‌ساز بریتانیایی تبدیل کرد.

لندرور سری 1

خودروی Land Rover سری 1

بر اساس داستان‌هایی که در خصوص برند لندرور منتشر شده، ایده ساخت نخستین مدل از این سری خودروها توسط موریس ویلکس، مهندس اسبق و بعدها رییس کمپانی Rover، در سواحل ولز و روی شن ترسیم شد! هدف اصلی او از طراحی لندرور، خودرویی بود که قادر به عبور از تمامی سطوح، حتی صعب‌العبورترین آن‌ها باشد.

این ایده، یک سال بعد تبدیل به سری اول از خودروهای لندرور شد؛ محصولی که در سال 1948 در نمایشگاه خودروی آمستردام به معرض نمایش گذاشته شد و خیلی سریع توانست به موفقیت تجاری فوق‌العاده‌ای دست پیدا کند و به خودرویی بسیار محبوب نزد کشاورزان، زمین‌داران و روستایی‌ها تبدیل شود.

لندرور سری 1 محصولی کاملا متفاوت با خودروهای کنونی این برند است. این خودرو در ابتدا قرار بود اتومبیلی کاملا مناسب کشاورزان باشد. به همین جهت، رانندگی جاده آن چندان تعریفی نداشت. این خودرو به هیچ وجه سریع یا پرشتاب نبود؛ اما می‌توانست در مسیرهایی به رانندگی بپردازد که هیچ خودروی دیگری قادر به عبور از آن‌ها نبود.

این مدل اولیه لندرور در سال‌های بعد بارها بهینه‌سازی شده و با پیشرفت‌های متعددی همراه شد. با این وجود شاکله اصلی آن، تا سال 2016 و بازنشستگی کامل مدل Defender تقریبا دست‌نخورده باقی ماند.

لندرور رنجرور استیت ریویو – Land Rover Range Rover State Review

خودروی رنجرور

یکی از مطرح‌ترین همکاری‌های برند لندرور در طول تاریخ این کمپانی، با خاندان سلطنتی بریتانیا بوده است؛ به‌طوری‌که ملکه الیزابت دوم حتی در هشتمین دهه از زندگی خود هم پشت فرمان یکی از این خودروهای هیبریدی رویت شده بود!

خودروهای لندرور از سال 1951 تا به امروز همواره حضور ثابتی در مراسم‌های سلطنتی انگلستان داشته و اعضای مختلفی از خاندان پادشاهی این کشور تا به امروز از این اتومبیل‌ها در رویدادهای مختلف استفاده کرده‌اند.

یکی از جدیدترین محصولاتی که در کلکسیون شگفت‌انگیز خودروهای ملکه حضور داشت، رنجرور استیت ریویو بود که یک شاسی بلند لوکس به شمار می‌رفت که فضایی اختصاصی را در اختیار ملکه قرار می‌داد که از آنجا برای افراد مختلف دست تکان دهد!

این خودرو از پیشرانه‌ای هیبریدی بهره می‌برد و قادر بود برای مدتی محدود به‌صورت بدون صدا و تنها روی پیشرانه برقی‌اش حرکت کند. اتومبیل Land Rover Range Rover State Review در سال 2015 جانشین مدل قبلی خود شد که حدود 14 سال در خدمت خاندان سلطنتی بود.

با درگذشت ملکه انگلستان در سال 2022، هنوز مشخص نیست که پادشاه جدید کشور، چارلز سوم چه برنامه‌ای برای استفاده از این خودرو در ناوگان سلطنتی دارد. البته تا به امروز این خودرو در هیچ‌یک از رویدادهای رسمی پادشاه چارلز حضور نداشته است.

لندرور دیفندر – Land Rover Defender

لندرور دیفندر

مدل دیفندر به‌طور رسمی در سال 1990 معرفی شد. این خودرو در حقیقت مدل‌های 90 و 110 لندرور که هردو مدل‌هایی بهینه‌تر از محصولات سری 3 به شمار می‌رفتند را با یکدیگر ترکیب کرد و همین مساله، در کنار پایبندی به اصول طراحی خودروهای کلاسیک Land Rover باعث موفقیت آن شد.

مدل Defender در دوره‌ای معرفی شد که دیگر کمپانی‌های خودروساز یا مشغول کار روی خودروهای خانوادگی خود بودند و یا تمام تمرکزشان را وقف خودروهای 4×4 لوکس کرده بودند تا حاشیه سود بالاتری برای خود رقم بزنند. با این وجود لندرور در مدل Defender، هیچ توجهی به خیلی از این موارد نداشت؛ چرا که مدل‌های دیسکاوری و رنجرور را برای این موارد در سبد محصولاتش داشت!

خودروی دیفندر همواره به اصول اولیه طراحی خودروهای آفرودی لندرور پایبند بود. این مساله، نه تنها این اتومبیل را به خودرویی مطمئن تبدیل کرده بود، بلکه هزینه نگهداری و تعمیرات آن را نیز به‌طور قابل توجهی کاهش داده و تعمیر آن با سهولت و سادگی را امکان‌پذیر کرده بود.

دیفندر البته در بسیاری بخش‌ها مثل قابلیت‌های امنیتی، آلایندگی و برخی بهینه‌سازی‌های فنی هرگز قادر به رقابت با محصولات هم‌رده سایر کمپانی‌های اتومبیل‌سازی نبود. با این وجود، خریداران پرشمار این اتومبیل، همگی به این مساله واقف بودند و دیفندر را به دلیل توانایی‌های باورنکردنی آفرودی و قابلیت رانندگی در اتواع مسیرها انتخاب می‌کردند.

البته در پایان، تولید لندرور دیفندر در سال 2016 متوقف شد و نسل جدید 2020، جای این سری را گرفت. با این وجود، نمی‌توان منکر عملکرد تکرارنشدنی Land Rover Defender در مطرح کردن نام لندرور شد. به همین جهت، دیفندر یکی از بهترین مدل خودروهای لندرور در تاریخ به شمار می‌رود.

لندرور رنجرور کلاسیک – Land Rover Range Rover Classic

رنجرور کلاسیک

خودروی آفرودی لوکس بریتانیایی Range Rover نخستین بار در سال 1970 رونمایی شد و جانشینی لوکس‌تر و گرانقیمت‌تر برای لندرور معمولی به شمار می‌رفت.

در عین حال، رنجرور همچنان یک خودروی با کاربری خاص و مناسب برای کارگران و کشاورزان به شمار می‌رفت. بنابراین قابلیت‌های آن با استاندارد خودروهای لوکس تفاوت‌هایی داشت! با این وجود، قابلیت‌هایی مثل زیراندازهای لاستیکی که به‌راحتی قابل تمیز کردن بودند و داشبورد لاستیکی که استحکام بالایی داشتند از جمله قابلیت‌های لوکس این اتومبیل به شمار می‌رفتند.

همچنین با افزایش محبوبیت این خودرو در میان کاربران، قابلیت‌های لوکس هم یکی پس از دیگری به مدل‌های مختلف آن اضافه شدند تا سری Range Rover به جایی که امروز قرار دارد، برسد.

مهم‌ترین نکته مثبت در خصوص رنجرور این بود که علیرغم کابین لوکس و قابلیت‌های جذابی که در این خودرو وجود داشت، قابلیت‌های آفرودی آن کاملا هم‌تراز با یک لندرور معمولی بودند. این اتفاق باعث می‌شد که دامنه افرادی که قابلیت استفاده از این اتومبیل را داشتند افزایش پیدا کرده و از کارگران و کشاورزان گرفته تا وکلایی که در خیابان‌های شیک لندن در تردد بودند را شامل شود!

البته در گذر زمان، سری خودروهای Range Rover به‌تدریج قابلیت‌های آفرودی خود را از دست داده و به یک خودروی شاسی بلند لوکس شهری تبدیل شدند. با این وجود، مدل کلاسیک این خودرو یکی از بهترین خودروهای تاریخ لندرور است که عملکرد یک 4×4 تمام‌عیار را با قابلیت‌های لوکس ترکیب کرده و محصولی شگفت‌انگیز را خلق کرد.

لندرور دیفندر (L663) – Land Rover Defender (L663)

بهترین مدل لندرور

سری جدید از خودروهای لندرو دیفندر وارث نام یکی از باپرستیژترین خودروهای انگلیسی تولیدشده در تاریخ بودند که طرفداران پر و پا قرصی در سرتاسر جهان داشتند. مدل‌های پیشین دیفندر البته علیرغم محبوبیت فراوان، نتوانستند با محدودیت‌های دست و پاگیر امنیتی و آلایندگی بریتانیا و سایر کشورهای جهان تطبیق پیدا کنند و از این رو خیلی زود از خط تولید کنار گذاشته شدند.

نتیجه این اتفاقات، بازگشت سری دیفندر در مدل Defender 90 در سال 2020 بود. کمی بعد از آن نیز مدل‌های Defender 110 و Defender 130 روانه بازار شدند.

لندرور البته توانسته عملکردی خارق‌العاده را در نسل جدید خودروهای دیفندر ارائه کند و با بازطراحی تقریبا تمامی بخش‌های این خودرو، آن را به رقیبی سرسخت برای خودروهای آفرودی لوکس شناخته‌شده بازار تبدیل کند. در این مسیر البته لندرور توجه ویژه‌ای هم به طراحی این محصول داشت و توانست ظاهر مکعبی جذابی که باعث محبوبیت چندین نسل از سری Land Rover Defender شده بود را حفظ کند.

این مدل دیفندر البته ممکن است در جلب رضایت بسیاری علاقمندان دوآتشه خودروهای لندرور توفیق چندانی پیدا نکند. با این وجود لندرور توانست با این محصول جدید مخاطبان دیگری برای خودروی جدید و جذابش دست و پا کند.

طبیعتا قابلیت‌های آفرودی این خودرو همچنان شگفت‌انگیز و کم‌رقیب است. با این وجود افرادی که قصد داشته باشند در جاده‌های غیرآفرودی هم از این خودرو استفاده کنند، بدون شک تجربه لذت‌بخشی خواهند داشت.

بنابراین با این که شاید به‌زعم برخی طرفداران خودروهای کلاسیک، سری جدید دیفندر بیش از حد از طراحی درخشان مدل‌های گذشته فاصله گرفته، اما این خودرو قطعا یکی از بهترین مدل های لندرور است که نقش چشمگیری در محبوبیت این خودرو در میان مخاطبین جوان‌تر داشته است.

لندرور دیسکاوری سری 1 – Land Rover Discovery Series I

خودروی دیسکاوری سری 1

نسل اول سری خودروهای Discovery در سال 1989 به‌عنوان محصولی که قرار بود خودرویی بین سری Defender و Range Rover باشد، رونمایی شد و توانست به یکی از بهترین مدل های لندرور در تاریخ تبدیل شود.

لندرور دیفندر در آن زمان خودرویی خاص به شمار می‌رفت که بیشتر روی عملکرد آفرودی متمرکز بوده و چندان برای پیمایش مسیرهای طولانی جاده‌ای مناسب نبود. از سوی دیگر، مدل رنجرور هم تبدیل به یک خودروی شاسی بلند لوکس شد که قابلیت‌های گسترده‌تر و در نتیجه قیمت بالاتری داشت.

بنابراین، دیسکاوری خودرویی بود که بر پایه رنجرور بنا شده بود؛ اما قابلیت‌های لوکس کمتری داشت و از برخی ویژگی‌های آفرودی مدل دیفندر نیز بهره‌مند بود. به این ترتیب، مدل دیسکاوری به یک حد وسط برای دو مدل محبوب لندرور تبدیل شد و به محبوبیت قابل توجهی بین خانواده‌ها دست پیدا کرد.

مدل دیسکاوری از پنج صندلی عادی و دو صندلی اضافی در پشت بهره می‌برد که در صورت عدم استفاده قابل تا شدن بودند. به محض عرضه این خودرو در بریتانیا، فروش آن سر به فلک کشید و سری Discovery، خیلی سریع به گزینه‌ای بسیار محبوب نزد رانندگان تبدیل شد.

این خودرو همچنین چند سال بعد به بقیه بازارهای دنیا مانند آمریکا هم صادر شد و اتفاقا در تمامی این نواحی نیز به فروشی عالی دست یافت.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*