نقد کردن درآمد

نقد کردن درآمد یوتیوب در ایران (تجربه خودم)

شاید بتونیم بگیم اصلی ترین چالش تمامی یوتیوبرهای ایرانی نقد کردن درآمد کانال یوتیوبشونه.

تو این مقاله میخوام تجربه‌ی خودم رو از نقد کردن درآمد کانالم تو ایران باهاتون به اشتراک بزارم. تو همین ابتدای مقاله هم بتون بگم که من نه دسترسی‌ای به خارج از کشور داشتم که بتونم اونجا ادسنس بسازم و نه حتی دوست و آشنایی داشتم که اونها برام این کار رو انجام بدن که البته بعدا متوجه شدم که این اتفاق شاید خیلی هم بد نبوده و میتونسته چقدر دردسرساز بشه.

خب من بعد از تلاش‌های فراوان تونستم کانالم رو به شرایط درآمدزایی یعنی 4000 ساعت واچ تایم و 1000 عدد سابسکرایبر برسونم. حالا وقت این بود که بتونم کانالم رو به یکی از شرکت‌های نقد کننده درآمد تو ایران وصل کنم.

تو این مرحله برای اولین بار با یک‌سری کلمات آشنا شدم که درباره همشون کلی تحقیق کردم و نتیجه تحقیقم رو با شما به اشتراک میزارم:

به شرکت‌های نقد کننده درآمد تو ایران شرکت‌های واسط هم میگن. من متوجه شدم این شرکت‌ها سه نوع هستن؛ یا ادسنس هستن یا ادسنس شرکتی هستن و یا MCN هستن حالا این سه شرکت چه تفاوت‌هایی با هم دارن؟ چون من خیلی روحیه پیگیری دارم کلی جستجو کردم در آخر هم از پشتیبانی گوگل سوالاتم رو پرسیدم که مطمئن بشم.

شرکت های نوع اول : ادسنس ها

این شرکت‌ها خیلی ساده کار میکنن.خارج از کشور یک دوست و آشنا دارن یا خودشون اقامت دارن که تونستن اونجا حساب ادسنس بسازن. به همین واسطه کانال شما رو هم به ادسنس خودشون وصل میکنن و درآمدتون رو براتون نقد میکنن. این بدترین نوع شرکت‌ها بود چون روی بحث مالیات‌ها عمدتا باید مالیات آی پی امریکا پرداخت میکردن که عدد بزرگیه. شما فکر کن با یک شرکت قرارداد ببندی برای نقد کردن درآمد کانالت خود شرکت حداقل 20% کارمزد میگیره ما باید علاوه بر اون 24% هم مالیات بازدیدکنندگان آمریکا رو بدم و از همه بدتر این‌که به ادسنس متصلم. اصل فاجعه اینجاست که اگر یکی از کانال‌هایی که مثل من به اون ادسنس متصل بوده خطایی بکنه کانال من هم پاک میشه، در حالی که من هیچ اشتباهی نکردم. من تو مراحل تحقیق بودم که یکی از همین شرکت‌ها این مشکل براش پیش اومد و کلی کانال از بین رفت (اسمش رو نمیتونم بیارم ولی خیلی راحت خودتون سرچ کنید بهش می‌رسید).

پس با این اوصاف گزینه اول کنسل شد.

شرکت های نوع دوم : ادسنس های شرکتی

بعد از این‌که من متوجه خطرات ادسنس ها شدم به هر شرکتی که پیام دادم و نگرانیم رو بهشون گفتم، میگفتن که ما ادسنس شرکتی هستیم و این اتفاق برای ادسنس های شرکتی نمیفته. پس من مجبور شدم برم به پشتیبانی گوگل (یوتیوب) پیام بدم و نگرانیم رو اعلام کنم. در کمال تعجب متوجه شدم اصلا چیزی به نام ادسنس شرکتی وجود نداره و همه این حرف‌ها متاسفاته اشتباهه. اینجاها دیگه به اوج ناامیدی خودم رسیده بودم.

داشتم به این فکر می‌کردم که این همه زحمت کشیدم و حیف شد این همه آرزو داشتم برای کانالم. کلی نقشه کشیده بودم برای پولی که می‌تونستیم از یوتیوب دربیارم و واقعا برام خیلی سخت بود کانالم رو بسپرم به شرکت‌هایی که هر آن امکان داشت کانالم رو از بین ببرن و نتیجه این همه تلاش دود بشه و بره هوا. تنها امیدواریم شرکت‌های MCN بودن که متاسفانه چیزی که توی دلم رو خالی میکرد این بود که یکی از همین شرکت‌ها بهم گفته بود اصلا ما mcn توی ایران نداریم.

شروع کردم به گشتن تو کانال‌ها و گروه‌های تلگرامی که درباره یوتیوب صحبت می‌کنند. تو یکی از همین گروه‌ها که اتفاقا برای یکی از شرکت‌های واسط بود (همون شرکتی که ادعا میکرد ما اصلا mcn توی ایران نداریم) یک نکته‌ای نظرم رو جلب کرد.

چند بار دیدم هر کسی که توی اون گروه اسم “یاراتیوب” رو میاره ادمین‌های گروه اون شخص رو بن میکنن. طبیعتا یکم کنجکاو شدم که برم یاراتیوب رو سرچ کنم. بعد از سرچ کردن یاراتیوب تو گوگل مثل این‌که دریچه‌ای از امید به روم باز شد.

نقد کردن درآمد

تنها نمایندگی رسمی MCN توی ایران؟مگه میشه؟

اگر واقعا ما نمایندگی رسمی MCN داریم توی ایران پس دیگر شرکت‌ها چی میگفتن؟

اولین کاری که کردم بهشون باهاشون تماس گرفتم. تلفن گویای شرکتشون میگفت “به یاراتیوب اولین و تنها نمایندگی رسمی MCN در ایران خوش آمدید”.

یه خانومی تلفن رو جواب دادن. اولین سوالی که ازشون پرسیدم، گفتم شما واقعا نمایندگی MCN هستین؟

توضیح دادن که بله نمایندگی رسمی هستن و من ازشون پرسیدم چطور میتونم مطمئن بشم؟

چند تا نکته گفتن درباره خدمات MCN و راهکارهایی که میشه متوجه شد واقعا به MCN متصل شدیم یا نه. اولیش این نکته بود که تو داشبورد یوتیوب استودیو نام MCN نمایش داده میشه. نکته بعدی این‌که تو قسمت agreements قرارداد MCN نمایش داده میشه. و نکته بعدی کانتنت ایدی رو برام توضیح دادن که زمانی که به MCN متصل میشید برای کانالتون کانتنت آیدی گرفته میشه تا کسی نتونه از محتوای شما کپی‌برداری کنه.

خیلی آروم، مودب و با حوصله همه سوال‌هام رو جواب دادن. علاوه بر اون گفتن برام لینکی رو میفرستن که تمامی توضیحات توش داده شده. من تمام محتوای اون لینک و خود لینک رو براتون میزارم.

لینک راهنمایی وبسایت یاراتیوب

چرا یاراتیوب؟

اگر بخواهم تو یک جمله دلیل قانع‌کننده‌ای برای شما داشته باشم که یاراتیوب بهترین گزینه برای نقد کردن درآمد، پشتیبانی و محافظت از کانال شماست.

کافیه بهتون بگم که یاراتیوب اولین و تنها نمایندگی رسمی MCN تو ایران هست، اما چون احتمال میدم شاید درصد کوچکی از شما بزرگواران آشنایی کافی با MCN ها نداشته باشه پس لطفا با من همراه بشید.

یک سوال از شما میپرسم

آیا کشورهای دیگری هستن که برای نقد کردن درآمدشون مشکل داشته باشن ؟

جوابش خیر یا این‌که دقیق‌تر بگم تعداد این کانال‌ها انگشت‌شماره.

سوال بعدیم از شما اینه که پس چرا MCNها به‌وجود آمدن. مگه تو آمریکا و اروپا کسی برای نقد کردن درآمد کانالش مشکلی داره که بخواد با MCNها قرارداد ببنده ؟

کمی به این سوال فکر کنید.

MCNها عمدتا آمریکایی و اروپایی هستن و هیچ کسی تو این کشورها برای نقد کردن درآمدش با MCNها قرارداد نمی‌بنده. اون‌ها به دلیل دیگری این کار انجام می‌دهند.

موضوع اول : پشتیبانی و محافظت از کانال

MCNها برای کانال شما Content ID می‌گیرن تا کسی نتونه از محتوای شما کپی‌برداری کنه.

اگر اطلاعات کافی در رابطه با Content ID ندارید این مقاله را بخوانید.

علاوه بر Content ID ، MCNها به کانال شما پشتیبان اختصاصی متصل می‌کنند.

این پشتیبان از آخرین آپدیت‌ها، الگوریتم‌ها و قوانین یوتیوب اطلاع داره و دائما کانال شما را بررسی می‌کنه. مثل یک همکار راهنماییتون می‌کنه تا بتونید درآمدتون رو افزایش بدید.

موضوع دوم و اصلی :

تصور کنید خانم زیبارویی به نام کیم کارداشیان کلی مخاطب داره و چندتا کانال مختلف تو یوتیوب داره. اگر همه کانال‌هاش رو به یک اکانت ادسنس متصل کنه ریسک این وجود داره که اگر یک روزی یکی از کانال‌هاش دچار ایراد شد، تمام کانال‌هاش از بین بره و یک شبه به خاک سیاه بشینه. پس ایشون تصمیم می‌گیره کانال‌هاش رو به MCN متصل کنه تا علاوه بر پشتیبانی و محافظت از کانالش، اگر یک روزی یکی از کانال‌هاش آسیب دید، دیگر کانال‌هاش آسیبی نبیند.

با این اوصاف تصور کنید برخی افراد تو ایران برای نقد کردن درآمد کانالشون، کانال رو به یک ادسنس اشتراکی وصل می‌کنند. این که چگونه این ریسک رو می‌پذیرند هنوز دانشمندان این حوزه نتونستن جواب قانع‌کننده‌ای براش پیدا کنن.

پیشنهاد می‌کنم ادامه مقالات را مطالعه بفرمایید تا در رابطه با مالیات‌ها، دسترسی‌ها، کارمزد، نحوه‌ی دریافت درآمد، زمان دریافت درآمد هم جواب تمام سوالاتتون برسید.

یاراتیوب

در کنارتان هستیم.

چند درصد کارمزد باید پرداخت کنم ؟

بیاید این سوال رو طور دیگه‌ای بپرسیم؛ شرکت MCN بابت خدماتی که داره به ما میده اعم از پشتیبان اختصاصی، محافظت از کانال، نقد کردن درآمد، مالیات‌ها و…. چند درصد از ما قراره کارمزد بگیره.

شرکت MCN طبق قوانین از کانال‌های زیرمجموعه‌ی خودش بین 20 تا 30 درصد کارمزد میگیره بابت حق‌الزحمه همه خدماتی که داره انجام میده.

درآمد کانال‌ها که افزایش پیدا میکنه کارمزد MCN هم به‌صورت پلکانی کاهش پیدا میکنه.

چقدر مالیات پرداخت کنم ؟

قوانین مالیاتی از اون دسته قوانینی هست که همه افراد یک جامعه، ازش فرار می‌کنند و این اتفاق مختص کشور خاصی هم نیست. همه جای دنیا فرار از مالیات وجود داره.

اما در رابطه با درآمد یوتیوب :

در اکثر کشورهای دنیا از درآمد شما مالیات کسر می‌شود و هر چقدر که درآمد شما افزایش پیدا کند مالیات اون کشور هم به‌صورت پلکانی افزایش پیدا می‌کند.

درآمد یوتیوب هم به نوعی درآمد محسوب می‌شود. با همه این توضیحات شما حتی اگر شهروند یک کشور اروپایی یا آمریکایی باشید از درآمد یوتیوب شما حداقل 20 درصد مالیات کسر می‌شود.

اما دقت کنید :

تنها کانال‌هایی که با شرکت یاراتیوب قرارداد همکاری دارند معاف از مالیات هستند.

چرا؟

مالیات جداگانه از شما کسر نخواهد شد. از شما فقط کارمزد MCN کسر میشه و عدد مالیات هم توی اون کارمزد لحاظ شده. هر چقدر هم که درآمدتون افزایش پیدا کنه نرخ مالیات شما افزایش پیدا نمی‌کنه و حتی کارمزد شما طبق جدولی در ادامه مقالات بهتون میگم کاهش پیدا می‌کنه.

پس جمع بندی کنیم :

شما تنها کارمزد MCN را پرداخت می‌کنید و معاف از پرداخت مالیات هستید.

مالیات آی پی آمریکا چیست ؟

ساده بهتون میگم. کشور آمریکا تو سال 2001 یک قانونی رو وضع کرد که طبق این قانون اگر شهروندان امریکایی باعث شوند که کسی هر گوشه‌ای از دنیا بخواد به واسطه این افراد درآمدی داشته باشد شخصی که منتفع شده باید مالیاتش رو به دولت آمریکا بده؛ حالا چرا ؟

چون دولت آمریکا میگه این افراد دارن تو کشور من زندگی می‌کنند، کلی هزینه درمان ، بیمه و … برای دولت دارن. پس اگر کسی هر جای دنیا به واسطه این شهروند درآمد داره باید مالیاتش رو به دولت آمریکا بده.

حالا این مالیات چقدره ؟ 24% درست خوندید بیست و چهار درصد.

متاسفانه این قانون توی یوتیوب هم وجود داره.

و نکته‌ای هم که باید بهش دقت کنیم اینه که اکثر ایرانی‌ها دارن فیلترشکن‌های رایگان که عمدتا آی پی آمریکا هستن وارد یوتیوب میشن. پس اکثر ایرانی‌ها رو یوتیوب آمریکا تشخیص میده و میخواد 24% مالیات ازمون بگیره.

حالا برسیم به خبر خوب :

همون سال که آمریکا این قانون رو ثبت کرد، برای بعضی کشورهای اروپایی استثنا قائل شد و یاراتیوب دقیقا اون کشورها رو پیدا کرده و MCN ما توی اون کشور فعاله و ما معافیت مالیاتی آی پی آمریکا داریم.

چه زمانی میتونم درآمدم رو دریافت کنم ؟

درآمد هر ماه شما در اواخر ماه میلادی بعدش توسط یوتیوب محاسبه شده و گزارش ارسال میشه.

بذارید دقیق‌تر با مثال براتون بگم:

کانال شما در ماه ژانویه درآمد داشته، گزارش این درآمد در ماه بعدش 25ام فوریه ارسال میشه و شما می‌تونید از یکم مارچ درآمدتون رو دریافت کنید که خودتون انتخاب می‌کنید ارز دیجیتال، دلار فیزیکی یا ریال باشه.

چه دسترسی‌هایی به یاراتیوب بدهیم ؟

طبق قوانین یوتیوب شرکت‌های MCN می‌تونن فقط از شما دسترسی منیجر بگیرن. یاراتیوب هم از این قاعده مستثنی نیست.

آیا میتونم درآمدم رو به‌صورت دلار فیزیکی یا ارز دیجیتال دریافت کنم ؟

بله. یاراتیوب این امکان رو برای یوتیوبرهاش قرارداده تا بتونین درآمدتون رو به‌صورت دلار فیزیکی، ارز دیجیتال و ریال دریافت کنید.

نرخ دلار با چه مبنایی محاسبه می‌شود ؟

یکی دیگر از چالش‌های یوتیوبرهای ایرانی نرخ دلار چون برای دلار نرخ‌های مختلف اعم از نیمایی، سامانه مبادلات ارزی و نرخ بازار آزاد رو داریم.

یاراتیوب درآمد شما را به نرخ روز دلار بازار آزاد محاسبه می‌کند؛ یعنی دقیقا همون نرخی که از یاراتیوب اگر دلار دریافت کنید صرافی ازتون میخره.

با این حال امکان پرداخت درآمد به‌صورت دلاری رو هم قرار داده تا شما بتونید درآمدتون رو خودتون نقد دریافت کنید.

چگونه می‌توانم کارمزدم را کاهش بدم ؟

کارمزد MCN با توجه به تعداد سابسکرایبرهای کانالتون و درآمد کانالتون کاهش پیدا می‌کند. برای اطلاع دقیق‌تر میتونید با کارشناس‌های ما به شماره 02191304333 در ارتباط باشید.

چطور می‌تونم همکار یاراتیوب بشم ؟

یاراتیوب این امکان رو به‌وجود آورده تا شما بتونید با معرفی یاراتیوب و خدماتش به یوتیوبرها کسب درآمد کنید. به این صورت که اگر کانالی از طرف شما به یاراتیوب معرفی شد هر ماه درصدی از کارمزد رو به شما به‌عنوان کمیسیون پرداخت می‌کند و این پرداختی تا زمانی که اون یوتیوبر با یاراتیوب همکاری داشته باشد ادامه پیدا می‌کند.

برای اولین بار یاراتیوب موضوعاتی رو بهم گفت که اصلا من اطلاعاتی دربارش نداشتم. موضوع مالیات‌ها، نرخ دلار، پشتیبان اختصاصی و….

من هم بهشون اعتماد کردم. اولش یک دسترسی منیجر بهشون دادم بررسی کردن کانالم رو چند تا نکته بهم گفتن و بعد بهم گفتن به اکانت MCN دسترسی بدم. باورم نمیشد همه این اتفاقات تو کمتر از 24 ساعت افتاد. کانال من مانیتایز شد و من به MCN متصل شدم.

عکس از داشبورد کانالم براتون میزارم.

نقد کردن درآمد

من به MCN وصل شدم و بعد از وصل شدنم هم یک ایمیل برام از طرف شرکت MCN اومد و یاراتیوب رو به‌عنوان نمایندگی رسمی خودش تو ایران معرفی کرد.

هنوز ماجرا تموم نشده. دو روز بعدش از یاراتیوب با من تماس گرفتن. یه آقایی بودن اینطوری خودشون رو معرفی کردن: “سلام، من سلگی هستم کارشناس یاراتیوب من باهاتون تماس گرفتم که بتونیم با کمک همدیگه درآمد کانالتون رو رشد بدیم. من هر هفته باهاتون در ارتباطم و دارم کانالتون رو رصد می‌کنم. هر سوالی هم داشتید هر موقعی نیاز نیست منتظر بمونید تا من باهاتون تماس بگیرم هر زمانی سوالی داشتید بهم زنگ بزنید یا پیام بدید و سوالتون رو ازم بپرسید” خیالم راحت شد من واقعا با بهترین شرکت نقد کننده درآمد ایران قرارداد بستم، هم به MCN وصل شدم، هم معاف از مالیاتم و هم پشتیبان اختصاصی دارم.

سع کردم تو این نوشته تجربیاتم رو با شما به اشتراک بزارم. لینک وبسایت و اینستاگرام یاراتیوب رو براتون میزارم می‌تونید تو وبسایتون درخواست بررسی ثبت کنید تا خودشون باهاتون تماس بگیرن.

نقد کردن درآمد یوتیوب

لینک اینستاگرام یاراتیوب

امیدوارم براتون مفید بوده باشه

به قول یاراتیوب در کنارتان هستیم😅

این مطلب توسط شرکت های ثالث به عنوان بیانیه مطبوعاتی یا رپورتاژ آگهی ارسال شده و گجت نیوز در قبال موارد مندرج در آن مسئولیتی ندارد.