قوم ازتک

کشف یک صندوقچه سنگی حاوی 15 مجسمه انسان نما متعلق به قوم آزتک

باستان شناسان جعبه سنگی حاوی 15 مجسمه انسان نما را کشف کردند که در آن زمان به عنوان نذری به شهردار تمپلو در تنوچتیتلان مکزیکو سیتی در زمان قوم آزتک ارائه شده بود.

صندوق سنگی در زیر سکوی نمای پشتی معبد در یک لایه‌ی خاص یافت شد؛ که مربوط به دوره سلطنت امپراتور آزتک و پادشاه تنوچتیتلان موکتزوما اول در سال 1440-1469 پس از میلاد است.

جعبه سنگی متعلق به قوم آزتک که در ناهواتل به نام تپتلاکالی (Tepetlacalli) شناخته می شود، شامل 15 مجسمه انسان نما و مهره‌های سنگی سبز رنگ متعدد، دو گوشواره مار زنگی، حلزون‌ها، صدف‌ها و مرجان‌های دریایی است. چهارده مورد از این آثار شمایل مردانه را به تصویر می‌کشند و کوچکترین آن‌ها مجسمه‌ی یک زن بوده که بزرگ‌ترین این مجسمه‌ها روی یه نوع سنگ‌ سبز رنگ حکاکی شده‌اند و 30 سانتی‌متر ارتفاع دارند، در حالی که مجسمه‌های کوچک‌تر با ارتفاع 3 سانتی‌متری هستند. همچنین بقایای رنگ صورت که خدای باران مکزیکی، Tlaloc را نشان می دهد، روی یکی از مجسمه ها کشف شده است.

قوم آزتک

این چهره‌های انسان‌نما به سبک مزکالا (Mezcala) هستند که درواقع یک فرهنگ میان‌آمریکایی در دوره‌های پیش‌ ازکلاسیک میانی و میان‌ آمریکایی (700–200 قبل از میلاد) بوده، ظهور کردند. باستان شناسان بر این باورند که قوم آزتک برای اشیاء مزکالا ارزش بالایی قائل بودند و آن‌ها را در مکان‌های مزکالا در گوئررو ایالت جنوب غربی مکزیک، برای استفاده به عنوان هدایای آیینی حفاری می‌کردند.

لئوناردو لوپز لوژان، باستان شناس، مدیر پروژه تمپلو مایور، در بیانیه ای گفت: «این بدان معناست که وقتی مکزیکی‌ها (آزتک ها) این مردمان را تحت سلطه خود درآوردند، احتمالا مجسمه‌ها قبل از این آثار واقعی بودند و برخی از آنها بیش از 1000 سال قدمت داشتند. آن‌ها احتمالاً به عنوان تمثال‌های فرقه‌ای عمل می‌کردند و به عنوان یک غنیمت جنگی از آن استفاده می‌کردند».

صندوق سنگی دیگری هم در حین کاوش‌ها در همان بافت و منطقه تمپلو که متعلق به سلطنت موکتزوما ایلهویکامین از 1440 تا 1469 بوده، پیدا شده است. لوپز لوژان در بیانیه‌ی دیگری گفت: «مکزیکی‌ها در خانه‌های خود با ارزش‌ترین وسایل خود را که شامل پرهای ظریف، جواهرات و لباس‌های نخی بوده در جعبه‌هایی به شکل برگ نخل نگهداری می‌کردند. همچنین ما در این صفحه‌های سنگی می‌توانیم خدایانی را ببینیم که چگونه نمادهای اصلی آب و باروری را نگه داشته‌اند: مجسمه‌هایی از خدایان باران، مهره‌های سنگی سبز، صدف‌ها و حلزون‌ها».

در Tenochtitlan مقر امپراتوری آزتک شهردار Templo مرکز یک مجموعه معبد بزرگتر بود. این معبد به Huitzilopochtli خدای جنگ و Tlaloc خدای باران و کشاورزی تقدیم شد و در Nahuatl نیز به عنوان huey teocalli شناخته می شد. شن‌ها و پوسته‌های به کار برده شده در آثار آن دوره از سواحل اقیانوس اطلس، منطقه‌ای که توسط قوم آزتک (اتحادی سه‌گانه شامل نیروهای ترکیبی سه ایالت شهر مکزیک، تنوچتیتلان، تتزکوکو و تلاکوپان) تحت فرماندهی موکتزوما اول فتح شده بود، می‌آمد‌ند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*