کشف معبدی در زیر آب

کشف یک معبد با ارزش در مصر، پر از گنج و طلا

باستان‌شناسان از کشف معبدی در زیر آب خبر دادند که اشیاء و گنجینه‌های باستانی را در خود پنهان کرده است.

در حین کاوش کانالی در سواحل مدیترانه، باستان‌شناسان یک معبد غرق‌شده و پناهگاهی مملو از گنجینه‌های باستانی را کشف کردند که اشیاء درون آنها به خدای آمون و الهه آفرودیت مربوط می‌شوند. این معبد که در اواسط قرن دوم قبل از میلاد طی یک رویداد فاجعه‌بار تا حدی نابود شد، در ابتدا برای خدای آمون ساخته شده بود و از اهمیت بسیاری برخودار بود.

طبق بیانیه موسسه اروپایی باستان شناسی زیر آب (IEASM)، کشف معبدی در زیر آب به یک پناهگاه محلی مربوط می‌شود که فراعنه به آنجا می‌رفتند تا به طور رسمی لقب پادشاه جهان را از خدای پانتئون دریافت کنند. پانتئون عبارت است از مجموعه خدایانی که در یک مذهب خاص و در یک دوره خاص پرستیده می‌شوند.

کشف معبدی در زیر آب

این معبد که اکنون متروکه شده است، زمانی بخشی از شهر بندری باستانی تونیس-هراکلیون در خلیج ابوکر که خلیج ابو قیر نیز نامیده می‌شود، بوده است. شهر سابق که اکنون زیر آب است و حدود 4.3 مایل (7 کیلومتر) از سواحل امروزی مصر فاصله دارد، زمانی که زمین لرزه بزرگ و امواج جزر و مدی باعث فرو رفتن زمین در دلتای نیل شد، ویران گشت.

فرانک گودیو، به عنوان رئیس IEASM و یک باستان‌شناس فرانسوی که رهبری کاوش‌ها را بر عهده داشت، در بیانیه‌ای گفت: «کشف معبدی در زیر آب همراه با اشیای ظریفی که با وجود میزان بزرگی فاجعه دست نخورده باقی مانده‌اند، بسیار ارزشمند است.»

در حین کاوش در معبد، باستان شناسان تعدادی گنجینه و اسرار از جمله ابزارهای آیینی ساخته شده از نقره، جواهرات طلا و ظروف آلابستری را کشف کردند که زمانی برای نگهداری عطرها یا داروهای گیاهی استفاده می‌شد. اشیاء کشف شده بر ثروت غنی این معبد و بخشندگی ساکنان سابق شهر بندری مهر اثباتی می‌زنند.

کشف معبدی در زیر آب

در مسیر کشف معبدی در زیر آب، غواصان سازه‌های زیرزمینی را یافتند که توسط تیرهای چوبی به خوبی حفظ شده‌اند. این دیواره‌ها مربوط به قرن پنجم قبل از میلاد می‌شوند.

در شرق معبد، باستان شناسان یک پناهگاه یونانی پیدا کردند که به آفرودیت، الهه عشق اختصاص داده شده بود و همچنین دارای مصنوعات متعددی از جمله اشیاء برنزی و سرامیکی خارجی بود. این نشان می‌دهد یونانی‌هایی که در زمان فراعنه سلسله سائیت بین سال‌های 688 قبل از میلاد تا 525 پیش از میلاد اجازه تجارت و اقامت در شهر را داشتند، پناهگاه‌های مخصوص خود را برای پرستش خدایان ساخته‌اند.

بیشتر بخوانید:

کشف یک صندوقچه سنگی حاوی ۱۵ مجسمه انسان نما متعلق به قوم آزتک

در این پناهگاه همچنین انباری از سلاح‌های یونانی کشف شد که حاکی از مستقر بودن مزدوران یونانی در دهانه غربی‌ترین شاخه نیل یا کانوب است. این مزدوران از دسترسی قلمرو پادشاهی به بندر کشتیرانی واقع در دهانه کانوب نیل دفاع می‌کردند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*