بهترین قابلیت‌ های آیفون

6 مورد از بهترین قابلیت‌ های آیفون که گوشی‌های اندرویدی به دنبال آن‌ها هستند

در نبرد بین اندروید و آیفون، ویژگی‌هایی در محصول اپل وجود دارد که کاربران اندرویدی از آنها محروم هستند. در ادامه به معرفی این قابلیت ها که صاحبان گوشی های اندرویدی منتظر آنها هستند پرداخته‌ایم.

پس از معرفی و بررسی آیفون ۱۵ و عرضه‌ی آپدیت آی او اس ۱۷ برای آیفون‌های سازگار، ما در شرف بهره‌مندی از ویژگی‌های جدیدی هستیم که به اکوسیستم اپل می‌آیند. همچنین باید منتظر مواجهه با ویژگی‌هایی باشیم که دست نخورده باقی مانده‌اند.

با وجود رونمایی از پرچمدار جدید اپل و آپدیت iOS 17 که کاربران مدت‌ها انتظار آن را می‌کشیدند، برای بسیاری اندروید همچنان سیستم عامل برتر تلفن همراه است. این کاربران تلفن‌های اندرویدی را به آیفون‌های اپل ترجیح می‌دهند و معتقدند انعطاف‌پذیری و قابلیت‌های خارق‌العاده‌ای که اندروید برای مصرف‌کنندگان خود فراهم می‌آورد، به آن نسبت به iOS برتری می‌دهد.

اگر اپل در یک چیز خوب باشد، کپی کردن ویژگی‌هایی است که کاربران اندروید از آنها بهره می‌برند. گاهی ویژگی‌های جدیدی که آیفون با آپدیت‌های خود دریافت می‌کند، مواردی هستند که سال‌هاست در دسترس اندرویدی‌ها قرار دارند. از طرف دیگر گاهی اپل در جدیدترین نسخه iOS خود ویژگی‌هایی را می‌گنجاند که مدت‌هاست در اندروید منسوخ شده‌اند.

برخی از ویژگی‌های اندروید وجود دارند که مدت‌هاست از بین رفته‌اند و دیدن تلاش اپل برای بازگرداندن آنها خنده‌دار به‌نظر می‌رسد. ما این را با ویجت‌های Lock Screen در iOS 16 دیدیم و اکنون اندروید بیم (Android Beam) راه خود را با عنوان NameDrop به iOS 17 باز کرده است.

ویژگی NameDrop یکی از قابلیت‌های جدید اپل است که به شما امکان می‌دهد اطلاعات تماس خود را تنها با کنار هم قرار دادن آیفون‌ها با شخص دیگری انتقال دهید. چیزی که این موضوع را خنده‌دار می‌کند این است که این ویژگی در اندروید 10 پس از معرفی آن به عنوان بخشی از نسخه اندروید 4.0 منسوخ شد. گوگل در عوض تمرکز خود را بر Nearby Share به عنوان یک روش بومی برای انتقال فایل‌ها، اسناد و موارد دیگر قرار داده است.

اما همه چیز در مورد به‌روزرسانی‌های آی او اس به تقلید از اندروید مربوط نمی‌شود. جدیدترین سیستم‌عامل آیفون به ویژگی‌هایی مجهز شده است که کاربران اندرویدی حسرت وجود آنها را می‌خورند. برای مثال کاربران در مورد ویژگی StandBy بسیار هیجان‌زده هستند. حالت استندبای به عنوان یکی از بهترین قابلیت‌ های آیفون یک نمایشگر هوشمند است که دستگاه شما را تبدیل به یک ساعت رومیزی، قاب عکس، تقویم و ویجت می‌کند.

قابلیت‌های جذاب آیفون که اندرویدی‌ها از آن محروم‌‌اند

بهترین قابلیت های آیفون

اگر می‌خواهید با بهترین قابلیت های آیفون که گوشی‌های اندرویدی از آنها بی‌بهره هستند آشنا شوید، بخش بعدی این مقاله را از دست ندهید. پس از پرداختن به جذاب‌ترین ویژگی‌های انحصاری آیفون، نگاهی به مواردی که اپل می‌تواند در آپدیت‌های آینده‌ی خود آنها را اضافه کند می‌اندازیم.

1. اکوسیستم اپل

اپل از ابتدای کار بر ایجاد یک اکوسیستم متمرکز شده بود و سخت‌افزار و نرم‌افزار را در نوعی اکوسیستم بسته با هم ادغام کرد. این شرکت حتی زمانی که سیستم‌عامل مکینتاش را به‌عنوان یک سیستم‌عامل اختصاصی در سال 1984 ارائه کرد، کنترل و دسترسی‌های خاص را به خود منحصر کرد.

اپل اکوسیستم یکپارچه خود را در مکینتاش (Macintosh)، آی مک (iMac)، مک بوک (MacBook) و آیپاد (iPod) به اجرا درآورد. با این اکوسیستم جذاب، یک کاربر آیفون می‌تواند Cmd+C را روی برجسته‌سازی متن در مک‌بوک فشار دهد، سپس به سراغ آیفون خود رفته و روی یک فیلد متنی پیست را انتخاب کند تا فوراً هر آنچه در کلیپ‌بورد وجود دارد دریافت شود. این قابلیت برعکس هم عمل می‌کند و شامل هر آیپاد یا مکی می‌شود که در اطراف شما باشد.

بهترین قابلیت‌ های آیفون - اکوسیستم اپل

با این قابلیت شما قادر خواهید بود چندین دستگاه از جمله تبلت، لپ‌تاپ، تلفن همراه و آیپاد خود را به صورت یکپارچه و مانند یک دستگاه واحد در کنار هم به اجرا در آورید. این اکوسیستم سبب می‌شود کاربران در کوتاه‌ترین زمان به بهترین نتیجه برسند.

اکوسیستم اپل به عنوان یکی از بهترین قابلیت‌ های آیفون تنها به این موارد منحصر نمی‌شود. ویژگی‌های Continuity و Handoff به عنوان پل ارتباطی میان آیفون، آیپاد و مک، به شما این امکان را می‌دهند که یک صفحه وب را در یک دستگاه باز کرده و به خواندن آن در دستگاه دیگر ادامه دهید و حتی شروع به نوشتن ایمیل کنید و در دستگاه دیگری مطلب خود را به اتمام برسانید.

سامسونگ ارزش این اکوسیستم را درک کرد و تصمیم گرفت در دستگاه‌های خود آن را به کار ببرد. درحال حاضر کلیپ‌بورد مشترک بین تبلت‌ها، تلفن‌ها و لپ‌تاپ‌های سامسونگ به‌صورت یکپارچه کار می‌کند. با این حال، گوگل به عنوان توسعه‌دهنده اندروید هنوز به نقطه‌ای نرسیده است که دستگاه‌های خود را تا این حد به یکدیگر متصل کند. اندروید اساساً متکی به ویژگی Windows Phone Link است که در حال حاضر نمی‌توان روی آن حساب باز کرد.

2. پشتیبانی

بهترین قابلیت‌ های آیفون - پشتیبانی

سال‌هاست پشتیبانی از سیستم عامل‌های آیفون‌های قدیمی، از جمله بروزرسانی‌های امنیتی و قابلیت استفاده، پس از فروش این گوشی‌ها به ویژه در میان آیفون‌های جدیدتر ادامه داشته است. خرید یک آیفون به شما این امکان را می‌دهد که سال‌ها از پشتیبانی نرم‌افزاری طولانی‌مدت لذت ببرید.

این پشتیبانی در سال‌های اخیر به بیش‌از پنج سال رسیده است. برای مثال، به‌روزرسانی جدید iOS از آیفون XR، آیفون Xs و آیفون Xs Max پشتیبانی می‌کند که همگی در سال 2018 منتشر شدند. از طرف دیگر در اندروید، مدت زمان این پشتیبانی به سازندگان بستگی دارد.

در حالی که جدیدترین گوشی‌های پیکسل پنج سال وصله‌های امنیتی دریافت می‌کنند، اما تنها 3 به‌روزرسانی اصلی نرم‌افزار اندروید را دارند. در مقایسه، سامسونگ اخیراً متعهد به چهار سال به‌روزرسانی نرم‌افزاری و پنج سال به‌روزرسانی امنیتی شده که قطعاً یک قدم فراتر از تلفن‌های پیکسل گوگل است. همین امر در مورد پرچمداران OnePlus نیز صدق می‌کند که با سامسونگ همخوانی دارد و در پشتیبانی از گوگل پیشی گرفته است.

از نظر سخت‌افزاری، اپل به مدت هفت سال از مدل آیفون فروخته شده‌ی خود پشتیبانی خواهد کرد. بنابراین تا زمانی که آیفون شما تا هفت سال قبل هنوز توسط اپل به فروش می‌رسیده، این شرکت همچنان سرویس‌دهی به آن را ادامه می‌دهد و به شما کمک می‌کند دستگاه خود را تعمیر کنید.

3. ویجت‌ استک – Widget Stack

بهترین قابلیت‌ های آیفون - ویجت

اپل با انتشار iOS 14 این امکان را برای کاربران فراهم کرد تا بالاخره بتوانند ویجت‌ها را روی صفحه اصلی آیفون قرار دهند. امکان استفاده از ویجت‌ها حدود 11 سال پس از آن بود که Android Cupcake ایده ویجت را آزمایش کرد.

اما اپل این کار را با معرفی ابزارک‌های جدید و خاص خود انجام داد. کاربران اکنون می‌توانند چندین ویجت را در یک مکان مانند پوشه ذخیره کنند و با پیمایش در محل به هر کدام که نیاز دارند دسترسی داشته باشند. افزودن ویجت‌ها به صفحه اصلی صفحه را پر می‌کند، بنابراین اپل قابلیتی به نام Widget Stack را اضافه کرد که برای آزادسازی فضای بیشتر در صفحه نمایش کاربرد دارد.

با این مورد از بهترین قابلیت‌ های آیفون، شما همچنین قادر هستید Smart Stack را فعال کنید تا آیفون اطلاعات مرتبط را بر اساس روتین روزانه شما نمایش دهد. ویجت‌های جدید این کار را با جمع کردن برنامه‌ها در یک مکان انجام می‌دهند و فقط یک ویجت بالا نمایش داده می‌شود.

این ویژگی منظم، مفید و سرگرم کننده است و سامسونگ به سرعت آن را به One UI اضافه کرد. در واقع، برخی از راه‌اندازهایی که می‌توانید در فروشگاه پلی پیدا کنید، به شما امکان دسترسی به ویجت استک یا گروه‌بندی ویجت را می‌دهند. با این حال، اندروید هنوز نتوانسته است این ویژگی را به عنوان یک قابلیت کامل ارائه دهد.

باید گفت آی او اس 17 در نهایت توانایی استفاده از ویجت‌های تعاملی را به ارمغان می‌آورد و شما می‌توانید بدون اینکه ابتدا به برنامه منتقل شوید، موسیقی خود را موقتاً متوقف کنید یا یک مورد کاری را بررسی کنید.

4. سوئیچ بی‌صدا/دکمه اکشن

بهترین قابلیت‌ های آیفون - دکمه اکشن

آیفون برای روشن/خاموش کردن حالت بی‌صدا، روشی مناسب را به کاربران پیشنهاد می‌دهد که با سوئیچ موجود در سمت چپ محصول ارائه می‌شود. سوئیچ بی‌صدا که از ویژگی‌های قدیمی آیفون محسوب می‌شود، خارق‌العاده‌ترین روش برای سوئیچ به حالت ویبره است.

تعبیه‌ی این مورد از بهترین قابلیت‌ های آیفون یک مفهوم ساده است، بنابراین جای تعجب دارد که چرا سایر سازنده‌ها از آن در توسعه‌ی محصولات خود استفاده نمی‌کنند. تنها سازنده گوشی‌های هوشمند اندرویدی که سوئیچ قطع صدا را تعبیه کرده، OnePlus است. البته از آنجایی که تلفن‌های OnePlus دارای یک نوار لغزنده سه‌گانه (صدا، لرزش، بی‌صدا شدن کامل) هستند، وجود این ویژگی کمی غیرکاربردی به نظر می‌رسد.

البته با رونمایی از جدیدترین پرچمدار اپل، این کمپانی در آیفون 15 پرو سوییچ سایلنت کردن و زنگ‌خور را با کلیدی جدید موسوم به دکمه اکشن جایگزین کرده که قابل برنامه‌ریزی است. می‌توان با فشردن آن کارهایی همچون باز کردن دوربین، ضبط فوری ویدیو و باز کردن یک یادداشت را اجرا کرد.

5. مرکز کنترل

بهترین قابلیت‌ های آیفون - کنترل سنتر

کنترل سنتر یکی از قسمت‌های کنترلی در گوشی‌های آیفون است که به شما کمک می‌کند راحت‌تر با گوشی خود کار کنید. مرکز کنترل گوشی شامل کلیدهایی فوری برای روشن کردن بلوتوث، وای فای، چراغ‌قوه، تغییر روشنایی و تغییر سطح صدا می‌شود. البته رابط کاربری تلفن همراه شما و سیستم‌عامل آن نیز نقش مهمی در امکانات و شیوه دسترسی شما به مرکز کنترل گوشی دارد.

معادل این مرکز کنترل در اندروید تنظیمات سریع است که در قسمت اعلان‌ها زیاد مفید یا شهودی نیست، به خصوص از زمانی که گوگل تصمیم گرفت یک‌سری کاشی‌های متحدکننده بزرگ را برای جابجایی‌های سریع ایجاد کند. کاربران اندرویدی با تنظیماتی همچون تنظیم نوار روشنایی و نحوه قرارگیری کلید وای‌فای و داده‌ تلفن همراه مشکل دارند و خواستار بهبود طراحی این تنظیمات هستند. باید گفت مرکز کنترل در Android می‌تواند دکمه‌های بیشتری را نگه دارد و به شما امکان می‌دهد آن‌ها را همانطور که می‌خواهید ویرایش و مرتب کنید.

در همین حال، مرکز کنترل در iOS به عنوان یکی از بهترین قابلیت‌ های آیفون محدودتر است و برخی از بخش‌ها را نمی‌توان جابه‌جا کرد. اما این مرکز کنترل هنوز هم می‌تواند به کاربران دسترسی سریع به مهم‌ترین کنترل‌های گوشی را بدهد که به راحتی می‌توان با یک نگاه آن‌ها را یافت. گوشی‌های اندرویدی از این نقص آگاه هستند و ما شاهد منوهایی همچون Control Center آیفون در گوشی‌های شیائومی و هوآوی بوده‌ایم. اما هر گوشی اندرویدی دیگری منوی تعویض سریع دارد که مطالعه و ترتیب دادن آن کار سختی است.

6. اکوسیستم فشرده

بهترین قابلیت‌ های آیفون که اندرویدی ها از آن بی بهره هستند

اکنون در شرف ورود به سال 2024 هستیم و تقریباً هر سازنده تلفن دیگری در این دوره اکوسیستم خاص خود را دارد که سخت‌افزار و نرم‌افزار آنها را به هم متصل می‌کند. با این حال، به ندرت شرکتی این کار را بهتر از اپل انجام می‌دهد. کوپرتینو نه تنها مجموعه بسیار وسیعی از دستگاه‌ها دارد که با هم کار می‌کنند، بلکه این دستگاه‌ها به روش‌های ظریفی مکمل یکدیگر هستند.

ویژگی‌های تداوم و انتقال در اولین مورد از بهترین قابلیت‌ های آیفون مورد بحث قرار گرفت، اما از نظر سخت‌افزاری، نمی‌توان انکار کرد که ایرپادز در ترکیب با آیفون، آی‌پاد، و مک‌بوک بهترین عملکرد را دارد.

قابلیت Sidecar از جمله ویژگی‌های اکوسیستم فشرده در اپل است که به تازگی به چرخه دستگاه‌های عرضه شده توسط این کمپانی راه پیدا کرده است. این قابلیت به ایجاد ارتباط خوبی میان آیپد و مک‌ها کمک می‌کند و برای کاربران این امکان را فراهم می‌کند تا از آیپد به عنوان نمایشگر دوم دستگاه مبتنی بر سیستم عامل مک خود استفاده کنند.

علاوه‌براین سیستم iCloud، SharePlay، AirDrop، اشتراک‌گذاری رمز عبور Wi-Fi و امکان استفاده از تلفن به عنوان یک وب‌کم برای لپ‌تاپ، از دیگر قابلیت های آیفون هستند که کاربران اندرویدی از لذت تجربه‌ی آنها بهره‌مند نخواهند بود. وقتی به این ویژگی‌های جذاب عادت کنید، تجربه‌ی اکوسیستمی با چشم انداز تکه تکه اندروید برای شما بسیار دشوار خواهد.

سه ویژگی که iOS باید از اندروید قرض بگیرد

بهترین قابلیت‌ های آیفون

1. دستیار هوشمند قدرتمندتر

باوجود تمام ویژگی‌های منحصر‌به‌فردی که کاربران با آی او اس دریافت می‌کنند، نمی‌توان این واقعیت را انکار کرد که دستیار گوگل در مورد قابلیت‌های کلی از سیری چندین قدم جلوتر است.

اکنون نزدیک به یک دهه می‌شود که با سیری، دستیار هوشمند اپل سروکار داریم و این ابزار هنوز به توانایی‌های کامل دستیار گوگل دست نیافته است، چراکه گوگل اسیستنت هر سال به لطف هوش مصنوعی هوشمندتر و توانمندتر می‌شود.

با اینکه سیری در بیشتر موارد به اندازه کافی خوب عمل می‌کند، اما اتفاق نظر کلی این است که دستیار گوگل در بین این دو توانایی بیشتری دارد، از جمله قابلیت دسترسی به ویژگی‌های سخت‌افزاری بیشتری از تلفن و ارائه پاسخ‌های غنی توسط جستجوی گوگل.

با ظهور فناوری هوش مصنوعی و پیشرفت‌های روزافزون آن، منطقی است که از اپل انتظار داشته باشیم سیری را در به‌روزرسانی آینده iOS بهبود بخشد و از توانایی‌های دستیار هوشمند گوگل برای به‌روزرسانی و شاید اختراع دوباره‌ی دستیار خود استفاده کند. طبق شایعات، این دقیقاً همان چیزی است که در سال آینده با iOS 18 عرضه می‌شود.

2. اسکرین شات طولانی

اصلی‌ترین و ساده‌ترین راه برای ثبت محتوای موجود در صفحه‌نمایش گوشی شما، گرفتن دکمه روشن کردن دستگاه و دکمه کم کردن صدا به صورت همزمان به مدت یک ثانیه است. اما تهیه‌ی اسکرین‌شات از چندین صفحه متوالی و اتصال دادن آنها به یکدیگر می‌تواند فرایندی خسته‌کننده باشد. برای رفع این مشکل، اندروید ویژگی اسکرین شات بلند را معرفی کرد که با آن شما می‌توانید با دستگاه اندروید خود یک اسکرین شات از صفحه‌ای طولانی بگیرید.

این ویژگی در آیفون‌های اپل نیز وجود دارد و با iOS شما می‌‌توانید یک اسکرین شات طولانی بگیرید، اما این عملکرد فقط به وب‌سایت‌های موجود در Safari محدود می‌شود و امکان گرفتن اسکرین شات طولانی و بدون وقفه در هر برنامه‌ای یک ویژگی پیش فرض iOS نیست. البته برنامه‌های شخص ثالثی وجود دارند که ممکن است تا حدی از این ویژگی تقلید کنند، اما اگر این ویژگی در میان بهترین قابلیت‌ های آیفون که کاربرد همه‌جانبه دارند قرار گیرد، اپل قطعا رضایت کاربران را بیش‌از پیش جلب خواهد کرد.

3. مدیریت بهتر اعلان‌ها

اعلان‌ها یکی از مواردی هستند که اغلب مورد بازبینی قرار می‌گیرند، اما اگر از افراد مختلف بپرسید که هنگام عوض کردن گوشی اندرویدی خود با یک آیفون چه چیزی را از دست می‌دهند، از دست دادن اعلان‌های اندروید از مواردی است که به ذهنشان هم خطور نمی‌کند.

تصور کنید آیفون خود را برمی‌دارید و می‌بینید انبوهی از نوتیفیکیشن‌ها در انتظار شما هستند. روی یکی ضربه می‌زنید و به برنامه مربوطه منتقل می‌شوید و بقیه برنامه‌هایی که با آنها تعامل نداشتید دیگر فضای قفل صفحه شما را مسدود نمی‌کنند و اکنون در سایه اعلان قرار دارند، اما بدون هیچ نشانه بصری، ممکن است به‌راحتی چک کردن آنها را فراموش کنید.

بیشتر بخوانید:

آیفون 15 پرو مکس در برابر گلکسی اس 23 اولترا؛ نبرد ابرپرچمداران اندروید و iOS در سال 2023

در اندروید، آیکون‌های اعلان‌ها تا زمانی که روی اعلان مربوطه کلیک نکنید و یا آن را رد نکنید، در قسمت کنترل سریع و صفحه قفل باقی می‌مانند و نقش یادآور را بر عهده دارند. علاوه‌براین، اعلان‌های اندروید تجربه غنی‌تر و متنوع‌تری را از نظر گزینه‌های ممکن هنگام پاسخ دادن به اعلان مد نظر ارائه می‌دهند.